Slik får du sponsor

Diverse08.06.2016Joachim Marhaug40

Hva er det som skal til for at du får en sponsor?

Hvorfor får noen sponsorer og andre ikke? Hvorfor får han som ikke vinner noe sponsor og han som vinner får ingenting? Hva er logikken bak dette, tenker kanskje du?

Svaret er egentlig ganske enkelt. Det handler om en byttehandel. De som får sponsorer er flinke til å promotere produktene/leverandøren og skaper stor oppmerksomhet. Da gjelder det å ha stor en følgergruppe på Facebook, Instagram, Snapchat eller en godt lest blogg. Samarbeidspartnere som deler ut sponsor er interessert i å få mest mulig promotering for sine produkter. Derfor kan du vinne alt du kan og ikke få sponsor så lenge du bare har 500 følgere på Instagram osv. og heller ikke klare å skape oppmerksomhet på andre måter som avisoppslag m.m. Da må du begynne å være mer aktiv med bilder samt være mer attraktiv for potensielle følgere. Skill deg ut. Gjør noe som ingen andre har gjort. Samtidig bør du også være synlig mot dem du ønsker sponsor i fra. Kjøp produktene deres. Hashtag produktet og leverandøren. Bli lagt merke til. Forstår du ikke dette er det ingen som vil løpe etter deg med å tilby sponsing.

Dersom du deltar i en konkurranse bør du sørge for at du tar bilder av sponsorene. Det er tross alt de som gjør det mulig å arrangere konkurransen. Stå frem med logoskjorta og poser. Få frem premien. Tagg bildene med de riktige hashtaggene. Vær flink med å dele dine historier, løftebilder/video, poseringsbilder/video og skap oppmerksomhet, men det er ikke bare på sosiale medier man bør være flink. Det er også mange andre måter å skape oppmerksomhet på. Ta kontakt med aviser og nettsider og få de til å skrive om deg. Publisitet i magasiner og covermodell er heller aldri feil. 

Det gjelder ikke bare å vinne konkurranser

Når du jakter på skikkelig suksess og ønsker å oppnå mer og mer så bør ikke konkurranser bare ansees som en begivenhet der titler og trofeer blir utdelt. Konkurranser er først og fremst begivenheter der du har en mulighet til å skaffe deg et rykte som utøver hos forbundet, publikum og mulige sponsorer og magasin. Konkurranser er begivenheter der du kan bevise at du er en skikkelig representant for sporten din, forbundet ditt, laget ditt, og ikke minst landet ditt. I løpet av showhelgen så har du en gylden mulighet til å bygge nettverk, promotere deg selv og gjøre shoots for å fremme din egen karriere som utøver. Konkurransene som du har foran deg har dermed betraktelig større verdi enn muligheten til å innhente en pokal. Alt dette bør påvirke holdningen og oppførselen din på konkurransedagen.

Faktumet er at det er kun èn utøver som kommer til å være 100% glad og fornøyd med resultatet, nemlig vinneren. De andre er bare mer eller mindre skuffet. Hvis du vinner, føl det - vis det, det har du fortjent. Hvis du ikke vinner eller får en plassering du ikke er fornøyd med, så har du all rett i verden til å føle skuffelsen, men ikke vis den der og da. Hvorfor sier jeg dette? Fordi det ikke hjelper å sutre på scenen, plasseringene kommer ikke til å endre seg av den grunn. Skuffelsen kan du gi uttrykk for på hotellrommet eller i bilen på vei hjem. Den viktigste grunnen for å ikke oppføre seg som en dårlig taper på scenen har nok en gang med ditt eget rykte som utøver og atlet å gjøre. Tror du noen ønsker å sponse en drittsekk, eller plassere vedkommende som kastet fra seg sitt mindre trofè og stormet av scenen på fremsiden av magasinet sitt? Tvilsomt. Samme hvor fælt du har det innvendig vær fornøyd, klarer du ikke det så får du late som at du er fornøyd. Det har med den profesjonelle holdningen å gjøre, det har med å respektere sine konkurrenter og dommernes avgjørelse. Jeg vet at følelsene kan være overveldende, der de vasker over deg, men du må være profesjonell og klar til å takle den situasjonen med stil uansett utfall. Alle øyeblikk av usportslig opptreden blir lagt merke til og det er oppmerksomhet du ikke tjener på.

Kom i gang

Når du har fått skapt deg et navn i bransjen og har en god markedsstemme kan du begynne å sende ut søknader til sponsorer hvis ikke leverandøren allerede har tatt kontakt med deg først - fordi du har blitt lagt merke til. Det er viktig å ta kontakt med riktig person og det er markedsansvarlig. Finner du ikke denne e-posten på nettsidene ringer du sentralbordet og sier hvem du er og at du ønsker kontaktinformasjonen til markedsansvarlig.

Selg deg selv

Du må se på deg selv som et produkt. Du har noe du kan tilby potensielle samarbeidspartnere. Derfor er det viktig å få frem dine kvaliteter, dine fortrinn m.m. Lag også en kort og presis e-post. Side opp og side ned har ingen hensikt og blir mest sannsynlig ikke lest. Start med å introdusere deg selv, informer om lesertallene dine på sosiale medier og evt. blogg, fortell hvorfor du vil bli sponset av dem, forklar hva du kan tilby av markedsføring, aktiviteter, konkurranser, jobbe på stands m.m., nevn tidligere samarbeidspartnere eller referanser og avslutt på en hyggelig måte.
Det er også viktig at du faktisk skryter litt av deg selv. Fortell hva du har utrettet i idretten/treningen din og sørg for å fremheve viktige ting du har oppnådd med blogg eller sosiale medier. For eksempel at du nådde 10.000 følgere på 5 måneders aktivitet osv. Dersom du har noen positive nyheter å dele så skriv dem ned. Sponsorer liker å høre positive og interessante ting du har oppnådd og det vil gjøre deg mer attraktiv for dem.


Vis oss din styrke på Instagram

Diverse30.09.201570

Delta og vinn et årsforbruk proteinpulver fra Strongr.com

Sandra er superklar for fitnesscenen

Intervju11.09.2015600

Sandra Emilie Litsheim Ringen er en perfeksjonist og føler seg endelig klar for konkurranse.
Med nye titanhofter skal Steinar Nilsen stille i Mens Physique.

Sandefjord Open 2014

Fitness04.04.2014604

Se bilder, intervjuer, LIVE opptak, resultater m.m. her.

Vis oss din styrke på Instagram

Diverse30.09.201570

Sandra er superklar for fitnesscenen

Intervju11.09.2015600

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!