Kvinners naturlige muskulære potensial

Trening16.08.2016Menno Henselmans0

Hva kan du oppnå som en kvinnelig løfter?

Det ser ut til å være kun 2 forskjellige leirer. Allmenheten tenker at en dame som tar i frivekter våkner opp som SheHulk dagen etterpå.

Personer med litt mer forståelse for treningsfysiologi har innsett at dette er helt tydelig vissvass av ypperste rang. En kjapp titt i et gjennomsnittlig treningsstudio gjør det pinlig tydelig at det å bli seriøst stor er veldig vanskelig - selv for menn. Statistisk sett har kvinner om lag 15 ganger mindre testosteron enn menn; dette har ofte blitt sitert som en forklaring på at kvinner ikke kan få særlig til muskelvekst i det store og det hele. Den ordinære anbefalingen i fitnessmiljøene rundt omkring er at kvinner burde trene som menn, men burde ikke forvente å se betraktelig muskelvekst.

Kvinners naturlige muskulære potensial

Det er sannhet i dette, men årsakssammenhengen virker litt bakvendt. Før jeg forklarer så skal vi ta en titt på hvordan det muskulære potensialet til kvinner er sammenlignet med menns. Hvor mye muskler prosentvis kan enn kvinne bygge sammenlignet med menn? Er det i forhold til mengden testosteron slik at de kun kan bygge ca 7% av det menn kan? Eller er det halvparten?

Det er 100%. Kvinner øker like mye i muskelmasse som menn ved styrketrening. Faktisk så øker muskelmassen til kvinner av og til mer enn hos menn. Den eneste forskjellen er utgangspunktet. Menn starter som regel med mer muskelmasse og styrke, men den relative økningen i muskelmasse er den samme hos kvinner som hos menn.

Forskning gjort på proteinmetabolisme kommer frem til akkurat den samme konklusjonen. Kvinner bygger like mye muskelprotein etter trening og måltid som menn. Eller, det er ikke helt korrekt ifølge en studie som viste at ved den samme muskelmassen så syntetiserte kvinner en større andel muskelprotein enn menn.

Kvinner mot menn i toppidrett

Hvis du nå tenker at dette bare er en eller annen tåpelig teori fra forskere som studerer nybegynnere så kan du ta dette i betraktning: Kvinnelige toppidrettsutøvere har 85% av muskelmassen sammenlignet med tilsvarende mannlige toppidrettsutøvere. Studien ble gjort på olympiske utøvere inne vektløfting så vel som på styrkeløftere. Forskjellen på 15% kan enkelte forklares med 3 faktorer.

Kvinner har genetisk sett en høyere fettprosent enn menn. De har ca 12% essensielt kroppsfett for å regulere hormoner sammenlignet med menns 3%. Og sist, men ikke minst - pupper vet du.

Folk flest har mindre forventninger til kvinner. Til og med kvinner selv undervurderer hva de rent fysisk kan utrette i forhold til menn. I en berømt studie så de at bare ved å fortelle noen at de fikk steroider forbedret styrkeøkningen deres med 321%. Forsøkspersonene her var godt trente utøvere som allerede løftet over 130 kg i benkpress og knebøy før de fikk placebo-steroidene. Det utøverne ble fortalt at de fikk var 70 mg Dianabol per uke. Gir man samme dosering av faktisk Dianabol til aktive utøvere så vil styrkeøkningen de opplever kun være på et par prosent. Med dette i tankene, hva tror du skjer med kvinner når du forteller dem at de har 15 ganger mindre testosteron enn menn?

Det finnes flere mannlige idrettsutøvere, så på elitenivå så er konkurransen større. Mannlige eliteutøvere er da i all sannsynlighet det beste man kan oppdrive fra den mannlige delen av befolkningen. Hos kvinnene så finnes det flere potensielle verdensrekordholdere som aldri vil finne ut av det fordi de ikke prøver.

Hva med testosteron?

Hos et individ betyr mer testosteron mer muskelmasse - derom hersker liten tvil. Koblingen blir derimot svakere kjønnene imellom. Healy et al. konkluderte i sin studie gjort på eliteutøvere at «forskjellen i mager muskelmasse er tilstrekkelig til å gjøre rede for de observerte forskjellene i styrke og aerob ytelse hos kjønnene uten at det er nødvendig å danne en hypotese om at dette skyldes forskjellig testosteron-nivå.»

Hvordan er dette mulig? Testosteron fungerer forskjellig hos menn og kvinner, som forklart i min BioSignature-anmeldelse. Fra studier på dyr har vi en god forståelse av hvorfor testosteron ikke er nødvendig for muskelutvikling hos kvinner. Det ser ut til at vekstfaktorer som IGF-1 og veksthormoner tar over den anabole rollen som testosteron har hos menn. Vekstfaktorer er viktigere for styrke og muskelmasse hos kvinner enn hos menn. Siden kvinner har like mye IGF-1 som menn i tillegg til at de produserer om lag tre ganger så mye veksthormon som menn så forklarer dette delvis hvorfor de forholdsmessig lave testosteronnivåene ikke begrenser muskelveksten hos kvinner. For å gjøre det hele enda mer komplisert så interagerer sexhormonene og vekstfaktorene - i tillegg interagerer disse hormonene også med genene dine.

Kort fortalt - å si at kvinner har mindre potensial til å bygge muskler enn menn fordi de ikke har like mye testosteron er mildt sagt sneversynt.

Det andre sexhormonet

Ok, så testosteron er ikke den store redningsmannen vi trodde, men østrogen er heller ikke den store slemmingen heller. Folk flest - kvinner inkludert - har lenge rakket ned på østrogen og gitt det skylden for at man føler seg oppblåst og alskens andre negative virkninger. Selv om det sjelden blir spesifisert nøyaktig hva de negative virkningene østrogen har på kroppen så er de fleste enige om at hormonet generelt er dårlig for kroppssammensetningen. Dette er selvsagt bare sprøyt. I min artikkel om hormoner og fettap forklarer jeg de positive virkningene som østrogen har på fettlagringen i mageområdet, men dette er ikke den eneste positive virkningen hormonet har på kroppen.

Østrogen bidrar til reparasjon av muskler
Østrogen er anti-katabolsk og forhindrer muskeltap
Østrogen beskytter ledd, ben og sener fra skade
Østrogen gjør deg ikke feit. Tvert imot, østrogen øker stoffskiftet

Dette er ikke en håndfull obskure artikler jeg har trukket frem for å støtte opp under en påstand. Hundrevis av undersøkelser har demonstrert de anabole effektene til østrogen. Østrogen er høyst nødvendig for en god helse, men det er et tema for en annen gang. Kort fortalt så er det dårlige ryktet til østrogen ikke basert på mer enn den mangelfulle slutningen om at hvis testosteron er anabolsk så må østrogen være katabolsk.

Hvorfor skulle ikke kvinner trene som menn

Siden kvinner produserer mye mer østrogen enn menn så gir dette kvinner flere fordeler på treningsstudioet. Kvinner blir ikke like utslitt som menn i tillegg til at de henter seg inn igjen raskere etter trening. Det er flere viktige forskjeller mellom kjønnene når det kommer til stoffskifte, anatomi, nevrologi og fysiologi som jeg går i dybden på i kurset Bayesian PT og seminaret jeg holder med min tidligere klient og nåværende venn IFBB Pro Nina Ross. Det viktigste budskapet er - for å begrense artikkelen til under en milliard ord - at kvinner og menn er ikke like og burde derfor ikke trene eller spise på samme måte. (Hvis jeg nå fornærmet noen feminister så får de ta seg sammen.)

LES OGSÅ: - 9 grunner til at kvinner ikke bør trene som menn

Årsaken til hvorfor kvinner ikke når sitt potensial

Kvinner har det samme naturlige muskelpotensialet som menn. De har til og med flere fordeler fremfor gutta. Så, hvorfor ser vi da ikke flere muskuløse damer? Flere årsaker har vi allerede vært inne på tidligere i artikkelen.
Kvinner er underrepresentert i idretten og på treningsstudioet. Selv på olympisk nivå er det færre kvinnelige utøvere. Dette er til og med sant i den vitenskapelige verden. Bare en drøy tredjedel av deltakerne i vitenskapelige studier er kvinner.

Selv om kvinner drar på gymmet så bruker mesteparten av dem tiden på tredemøllen eller på å leke med de rosa hantlene.

Vi har ikke de samme forventningene til kvinner. Hvis en mann løfter mye i benken så er det sett på som et tegn på sosial dominans. Hvis en dame løfter mye derimot, da blir hun sett på som et utskudd, folk blir bekymret og stoltheten til menn får seg en real støkk. Jeg har hørt fra mange damer jeg har trent at folk kommer bort til dem og ber dem om å «ikke løfte så tungt» når de har mer enn én vektskive på stanga i benkpress.

Damene som faktisk trener seriøst - til tross for stigmaet - trener ofte som menn, noe som ikke nødvendigvis passer spesielt godt til de fysiologiske styrkene deres.

Konklusjon

Det er på tide at vi slutter å behandle kvinner som annenrangs menn. Kvinner har like mye relativt potensial for muskelvekst som menn og det er opp til dem om de ønsker å utfylle potensialet sitt. Hvis de velger det så bør de også innse at de ikke er menn og trene etter sine egne styrker.


Menno Henselmans 

Menno er en Online fysikk coach, fitness modell og vitenskapelig forfatter. Menno Henselmans hjelper seriøsere trenere til å oppnå sin ideal fysikk ved hjelp av hans Bayesiansk Kroppsbygging metoder. Følg ham på Facebook eller Twitter og sjekk ut hans hjemmeside for flere gratis artikler (på engelsk).

Det er forskjell mellom kvinner og menn i et helsemessig perspektiv.
Her gir vi deg 9 måter hvordan kvinner egentlig bør trene.
Sørg for å inkludere disse næringsstoffene i kostholdet ditt.

Kvinner og styrketrening

Trening12.11.2013225

Vi tok en prat med Hege Nielsen som er en sprek 49-åring.

Jefferson Squat

Trening19.09.2019275

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019577

Triggerpunkter

Trening15.09.2019396

Program for muskelvekst

Trening14.09.2019303

20 enkle og effektive kostholdstips

Kosthold20.09.2019483

Her får du 20 tips for effektivisere ditt kosthold.

Jefferson Squat

Trening19.09.2019275

Dette er en unik og særegen øvelse.
Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019577

Don't skip leg day! Slik bør du trene leggene dine.

Sunn banansplitt

Kosthold16.09.2019696

Er du glad i banansplitt? Prøv denne.