Skrevet av Emne: Er kjøttdeig sunt?  (Lest 11180 ganger)

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Er kjøttdeig sunt?
« : 21. februar 2008, 21:40 »
Hei

Er kjøttdeig sunt? Antar det er en del proteiner i det, men hvor mye umettet fett er det i kjøttdeigen?

Wink

Utlogget smoothoperator

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #1 : 21. februar 2008, 21:46 »
Det er vel en 14-17 gram mettet fett per 100 sånn ca.

Utlogget BroadRipple

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 027
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 027

Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #2 : 21. februar 2008, 21:53 »
Hvor mye protein er det?

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #3 : 21. februar 2008, 21:57 »
Værsågod:

P     F     K     E
17   14   0.3   196


http://www.kroppogkost.no/article/article.php?dir=diverse&fname=060721_n%E6ringstabell


Tips: Et og vær glad, ikke tenk så mye.
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Utlogget AGAG

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 160
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 160

Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #4 : 21. februar 2008, 21:58 »
Kjøttdeig, kvernet

  
 Ingredienser:  
  

Storfekjøtt (94%), vann og 1% salt

  
 Næringsinnhold pr. 100 gram:  
  

Protein
Karbohydrater
Fett
Kalorier 17 g
0 g
14 g
820 kJ / 195 kcal


http://www.gilde.no/produktoversikt/vaare_produkter/deiger/farser/kjoettdeig,_kvernet/

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #5 : 21. februar 2008, 22:05 »
Det er vel en 14-17 gram mettet fett per 100 sånn ca.

Dyrefett består av umettet og mettet fett. Faktisk består okse, ifølge statens ernæringsråd, av mer umettet enn mettet fett. At mettet fett er usunt er også en "vedtatt sannhet" som det er blitt reist tvil om de senere årene. Bl.a. melkefett og kokosfett (over 90 % mettet) har vist seg å ha dokumenterte helsefordeler.

Men personlig har jeg noe skepsis til "industrikuer". Giftstoffer fester seg lettere i fettet. Jeg tror det ligger mye i ordtaket (?) "Du blir hva du spiser" - også for kua, og jeg tror dette påvirker kvaliteten på fettet. Jeg sier ja til gressende kuer! Personlig ville jeg like å vite mer om forskjellen mellom "industrikuer" og gressende kuer med tanke på næringsinnhold. Vet bl.a. at gressende kuer gir mer CLA i melka, samt mindre omega-3 og mer omega-6.

Utlogget smoothoperator

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 93
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 93

Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #6 : 21. februar 2008, 23:04 »
Dyrefett består av umettet og mettet fett. Faktisk består okse, ifølge statens ernæringsråd, av mer umettet enn mettet fett. At mettet fett er usunt er også en "vedtatt sannhet" som det er blitt reist tvil om de senere årene. Bl.a. melkefett og kokosfett (over 90 % mettet) har vist seg å ha dokumenterte helsefordeler.

Men personlig har jeg noe skepsis til "industrikuer". Giftstoffer fester seg lettere i fettet. Jeg tror det ligger mye i ordtaket (?) "Du blir hva du spiser" - også for kua, og jeg tror dette påvirker kvaliteten på fettet. Jeg sier ja til gressende kuer! Personlig ville jeg like å vite mer om forskjellen mellom "industrikuer" og gressende kuer med tanke på næringsinnhold. Vet bl.a. at gressende kuer gir mer CLA i melka, samt mindre omega-3 og mer omega-6.

Da lærte jeg noe nytt idag og, takk! Da fortsetter jeg å spise min daglige halv-kilo med god samvittighet Smiley

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #7 : 22. februar 2008, 13:57 »
Ser man på energiprosent er det omtrent 70% fett og 30% protein i kjøttdeig, og en halvkilo er omtrent 1200kcal. Karbonadedeig er tilsvarende 10% fett og 90% protein, og inneholder ca 500kcal. Så det kommer litt an på målsetninger, men mitt inntrykk etter hva jeg ble fortalt av en slakter, er at alt av kjøttdeig, kjøttfarse og pølser rett og slett inneholder det kjøttet som ikke brukes til andre ting - det er jo en kjensgjerning at mens kjøtt blir dyrere og dyrere, blir kjøttdeig og pølser billigere og billigere...vil tro det er gode grunner til det.

Jeg anbefaler derfor alltid å kjøpe karbonadedeig, og så heller tilsette ekstra fett i form av oliven/raps/Vita (blanding av solsikke, raps og oliven) evt nøtter/mandler hvis det er behov for dette i kostplanen.

Som en økonomiløsning kan man brune kjøttdeigen lett, så skylle den under varmt vann i et dørslag, steke den litt mer og gjenta prosessen. Da fjerner man minst halvparten av fettet i kjøttet.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Mr_Erik1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 735
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 735

  • Pumping iron..!:-D
Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #8 : 22. februar 2008, 14:14 »
karbonadedeig er sunnere.. Så ville heller kjøpt det en kjøttdeig, er jo ikkje akkurat noe særlig forskjell på smaken heller etter min mening Wink
forskjellen er vel at karbonadedeig er over dobbelt så dyrt..
som igjen betyr at en som har dårlig råd, kanskje ikke kan spise karbonadedeig hver dag..
eat,train,sleep,repeat.

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #9 : 22. februar 2008, 14:19 »
Som en økonomiløsning kan man brune kjøttdeigen lett, så skylle den under varmt vann i et dørslag, steke den litt mer og gjenta prosessen. Da fjerner man minst halvparten av fettet i kjøttet.

Hva er ett dørslag?

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #10 : 22. februar 2008, 14:34 »


Rett etter eit utført dørslag.
Som du kan se er den kvite døra på vei mot gulvet og handa er tilbake i utgangsposisjon.
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #11 : 22. februar 2008, 19:04 »
Hva er ett dørslag?

http://www.norskdor.no/





Eller en slags stålbolle med mange huller i, slik at vannet renner  ut og maten blir igjen. En slags sil om du vil. Ikke sild, men siiil.

Utlogget wanna-b

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 275
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 275

Sv: Er kjøttdeig sunt?
« #12 : 23. februar 2008, 00:41 »
Dørslag kommer fra det tyske ordet durchschlag (lavtysk: dörslag) og er et kjøkkenredskap med gjennomhullet metallbunn til å sile gjennom. Det kan også være en dor eller stempel til å slå huller gjennom metall med.
Klikk her for min bildeprofil

My drinkingteam has a racing problem

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!