Skrevet av Emne: hei...Kostholdet..holder det?  (Lest 606 ganger)

Utlogget kimern1991

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

hei...Kostholdet..holder det?
« : 07. mai 2010, 01:38 »
Hei...

driver nå om dagen med 5x5 Stronglift beginner...

Nå trener jeg veldig lett, men om 2uker kommer det til åå bli tungt!

Jeg er veldig obs på det med kostholdet under programmet...

Hva syns dere om dette kostholdet?


Morgen: 1bolle Havregrøt, Proteinshake m/melk. Omega 3
Mellommåltid: 1eple, 1brødskive m/kjøtt påleg
Lunch: 3 brødskiver m/egg og kjøttpåleg
Middag: Fisk, Kylling, ris ettersom hva mamma lager! Spiser mye... Melk (4dl+)
Etter trening: 1banan, 1brødskive, Proteinshake m/4dl melk (Carbofuel)
Kveldsmat: Tunfisk, havregrøt, brødmat , vann og melk...Av og til litt juice..

Hva syns dere? Er dette greit under programmet...

Jeg vil bare sørge for å få i meg nok... Hva tror dere med mengden karbo, proteiner og fett jeg får i meg?


Noe jeg må legge til?

Takk
18år
174cm
70kg

Benk: 80kg (ikke maks)
Bøy: 100 x 7
Mark: 120 x 3

Mål juni

Benk: 100kg
Bøy: 130kg
Mark: 140kg

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: hei...Kostholdet..holder det?
« #1 : 07. mai 2010, 02:03 »
Du sier ikke noe om målene dine, vekten din, eller høyden din eller noen sånne ting. Hvordan skal vi evaluere om du ikke gir info Wink

Maten ser veldig ren og bra ut, men om det er nok mtp mengde så må jeg og andre ha mer info! Bare husk at om du skal opp i vekt, så trenger du ikke ligge så jævla høyt i overskudd.. 300-500 kcal er mer enn nok! Og samme om det er snakk om underskudd. ANtar det er overskudd siden det er stronglifting.

Jeg er dog personlig ingen fan av sånne små mellommåltider.. men om du dog skal ha i deg mange kcal kan jeg se poenget i det. Du spiser 1 skive og 1 eple, og ser det som litt bortkastet egentlig. Selv om det er ekstra kcal ville jeg heller spist mer i de store måltidene, du oppnår ingenting ekstra med mellommåltidene dine for å si det på den måten.

Kroppen er ikke så enkel at den MÅ ha mat hver 3 time ellers begynner den å ta av musklene dine, slike ting tar tid.

Det er vanskelig å si ting individuelt, men de vanligste anbefalingene er jo ca 2-4 g protein pr kg, ca 20% fett og resten protein på et kcal overskudd på 300-500 over ditt vedlikeholdsnivå (ca 30-33 kcal pr kg ) og om du har vanskeligheter for å legge på deg så ta kroppsvekt x 38 - 48 kcal der 48 er om du har store store problemer ( slik en bekjent har ) eller 38 om du går fint og fort opp i vekt ( slik som meg )

Dette er dog, og jeg understreker, kun grunnleggende retningslinjer. Finn det som passer deg, men maten er ren og sikkert av god kvalitet. Mine første tanker er : Ser ut som du spiser litt lite og at jeg ikke kan si noe videre uten tilleggsinformasjon! Vi må vite om vi skal si noe, ikke sant?  woot woot woot

Du kan også enkelt og greit måle om du spiser nok på fremgangen din, om ting er tungt og du føler du ikke klarer og vekten står stille så spis mer, enkelt og greit.

Større måltider, hyppigere
Benytt deg av 1 ss olje over maten ( nesten 100 kcal bare der )
Hiv i deg en neve nøtter nå og da
Følg med fremgangen nøye, antar du ikke vil bli en rund bolle

Beklager om jeg skriver rotete, og at du ikke får svaret du lette etter. Jeg er bare trøtt!  I Love You

Utlogget kimern1991

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

Sv: hei...Kostholdet..holder det?
« #2 : 07. mai 2010, 02:08 »
Tusen takk for et meget utfyllende svar:)

Som jeg se rnå, glemte jeg å skrive den infoen ja.

175cm
61kg
18år

Trener også fotball utenom-

Målet er opp i vekt så må ha et overskudd av kcal ja:)

Veldig fint svar jeg fikk:) skal se om jeg kanskje tar noen større måltider istedenfor de små der ja!
18år
174cm
70kg

Benk: 80kg (ikke maks)
Bøy: 100 x 7
Mark: 120 x 3

Mål juni

Benk: 100kg
Bøy: 130kg
Mark: 140kg

Utlogget Ottesen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 510
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 510

Sv: hei...Kostholdet..holder det?
« #3 : 07. mai 2010, 02:20 »
Skriver fort hva jeg tenker her jeg Smiley

1. Ikke tenk så veldig (ennå) på hva du spiser, bare få i deg nok mat og proteiner.
2. Tren tungt og variert.
3. Tren baseøvelser og lær teknikkene tidlig.
4. Få nok hvile.
= success Smiley

Satt ting litt på spissen nå, men bare få i deg nok. Kostholdet ditt ser ganske bra ut, jeg er forøvrig enig med "Bluebearworkout" angående å finne det som passer for deg. Jeg har hatt et år nå der jeg omtrent bare har spist og trenet, og først nå så har jeg funnet ut hva som passer for meg, så ting tar tid !

Lykke til Smiley
Loggen min: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=83087.0

Raw: B: 155kg med stopp, K: 175kg, M: 260 kg

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: hei...Kostholdet..holder det?
« #4 : 07. mai 2010, 13:39 »
Så du trener fotball i tillegg og trener derfor mer enn gjennomsnittskaren! Antar du har fotballtrening 4-6 ganger i uken og foreslår at du først prøver å legge deg på ca 2500 kcal og prøver det nå i to uker og ser om du har gått opp noe. Om du ikke har gått opp nevneverdig så kan du øke med ytterlige 300 kcal og måle igjen etter en / to uker og fortsette slik. Målet er naturligvis å gå opp 0,5-1kg i uken. Helst ned mot 0,5 kg da det øvrige vil i hovedsak være fett.

Så vil jeg anbefale et fullkroppsprogram mtp at du spiller fotball og at et splittprogram kan bli litt for mye tidsmessig. Så må du huske å variere mellom å trene styrke (3-6 reps) og muskelvekst ( 8-12 reps ) også ha en hvileuke fra styrketreningen en gang i blant enten full stopp eller med lett trening ( senk vektene med 40% eller 50% og ta 12-15 reps ) En periode (styrke eller muskelvekst, ikke hvilen tullebukk! biggrin ::biggrin:Smiley kan vare så lenge som du føler sånn sett men 3-4 uker bør vel duge! så tar du hvileuke etter en periode av vær. Så husker du å øke vektene helst hver gang (2-3% eller mer om du har styrken og viljen pass på å ikke slite deg ut!) og når det går for styrke og du tar mindre reps kan du øke med 1-2% hver gang.

Så må ikke vi glemme at når du trener for styrke blir det gjerne et hopp i vekter så øk den vekta du brukte sist i muskelveksten med ca 10-15% og kjør 3-6 reps. Dette er da for å stimulere nervesystemet, slik at du på neste muskelperiode kan yte mer rett og slett fordi du har blitt sterkere  biggrin Muskelvekst periode er det vel ingen grunn til å grunnlegge  Cool Cool Cool

Baseøvelser er som nevnt viktig her snakker vi

Knebøy
Markløft ( ikke nødvendigvis på samme dag ettersom det blir svært tungt, men du kan variere trening til trening eller en uke med knebøy og en uke markløft)
Benkpress m stang eller hantler evt Dips (Dips er værtfall vill, den jeg bruker atm  biggrin )
Nedtrekk smalt grep evt roing bredt grep (du kan også mikse slik at du bruker begge) chins eller andre gode ryggøvelser
Militærpress stående / militærpress sittende / arnoldpress / Sidehev
Bicepscurl m hantler / bicepscurl i stang eller andre gode bicepsøvelser
Tricepspress m hantler eller m stang
Mage trening planken / crunches / beinhev

Dette er bare forslag, finn de øvelsene som passer deg.

Eks

Knebøy 3 sett
Strak markløft 1-2 sett
Dips 3 sett
Nedtrekk smalt grep 2-3 sett
Roing bredt grep 2-3 sett
Stående militærpress 3 sett
Bicepsøvelse 3 sett
Tricepsøvelse 2-3 sett
mage 2-3 sett

Om du bruker forslaget så husk å start lettere enn du klarer totalt ettersom du skal øke over tid. 5-10% lettere bør holde  Grin Grin

Så prøver du å fokusere på karbohydrater de første to ukene, og om du føler deg slapp og sliten av mye karbohydrater prøver du å legge deg litt høyere på fettet.

Så denne startfasen på to uker matmessig kan du prøve f.eks 2g protein pr kg også 20% fett og resten karb (det blir sikkert en del karb ja) så 122 g protein 55 g fett og 300-350 g karb.

Du kan evt lese mer her

http://www.tn.no/assets/media/Diettforslag.pdf

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/riktig-kosthold-nokkelen-til-resultater

Eller lete litt rundt  biggrin

Husk at på diettforslaget er det ikke satt opp for 60 kg opp i vekt, men du kan tilpasse den 80 kg greierne til deg selv. Det var vel maten jeg hadde tanken på at du skulle se på!  Grin

Lykke til og nyt fremgangen du får nå, og husk om noe gjør deg uvel stop med en gang så om karbohydrater ikke er din ting så sats heller på økt oppgang gjennom et høyere fettinntak og lavere karbohydrat inntak. Det er bare en smakssak og helt individuelt.  bodybuilder bodybuilder bodybuilder

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!