Skrevet av Emne: Fallskjermjeger  (Lest 48811 ganger)

Utlogget spec

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 115

Re:Fallskjermjeger
« #15 : 24. mai 2003, 00:59 »
den siste uka pax snakka om, den kan jeg si litt om.
Har en kamerat som har vært gjennom fallskjermjeger opptaket.
Den siste uka er du ute i skauen, i min kamerats tilfelle omgitt av blåbær som du ikke får lov til å spise.
I løpet av denne uka får du spist max. en liten potet og om du er heldig kanskje litt kjøtt fra en kylling. Du får nærmest ingen søvn.
Dersom du blir tatt i å spise blåbær er det rett hjem med deg. Og ja, de sjekker om tunga er blå.
Det er dette som er helvettesuka. ;-)

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Re:Fallskjermjeger
« #16 : 24. mai 2003, 17:47 »
Det stemmer at det løpes en 5km på bane i uniform med alt utstyr. Har ikke vært med på dette selv, men tjenestegjør på rena nå. Kan slutt meg til det spec sier her. Dersom du tror du vet hva det er å være sliten, så vil du garantert revidere den oppfattningen etter den siste uke! En ting er at det er fysisk, men minst like krevende psykisk. Har selv nettopp vært med på en light verson av det de er gjennom. kun 48t. Værste jeg noensinne har vært med på.

PS: Hvor hvar det du bodde dbazzer?

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget dbazzer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 72

Re:Fallskjermjeger
« #17 : 24. mai 2003, 17:56 »
kunne du tenke deg å fortelle litt mer av det du vet om opptaket? det hadde jeg satt stor pris på!
5km med alt utstyr? er vel med arbeidsuniform og våpen vel..? det som står i brosjyren til HJK hvertfall.

jeg kommer fra hamar  Cheesy

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Re:Fallskjermjeger
« #18 : 25. mai 2003, 00:22 »
Kan snakke med en kamerat av meg som er der nå. Høre hva de gjorde. er ikke sikker på om de løp med arbeidsuniform eller feltuniform, men sikkert riktig det som står i brosjyren. Et lite tips er å sette seg ned å lære kart og kompass. Det er en del orientering i rekruttperioden.

Løten her.

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget dbazzer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 72

Re:Fallskjermjeger
« #19 : 25. mai 2003, 14:11 »
Kart og kompass kan jeg ganske godt. Går mye i fjellet både sommer- og vinterstid, og går da stort sett etter kart og kompass...

Var du inne på fallskjermjeger-opptak Hammer?

Hadde vært supert å fått høre litt fra kammeraten, om hvordan opptaket var, og hvordan det har vært etter opptaket! Smiley Smiley (etter det jeg har forstått tjenestegjør han som fallskjermjeger nå?)

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Re:Fallskjermjeger
« #20 : 25. mai 2003, 15:42 »
Tror det er en stor fordel å være turvant.
Nei, ikke noe for meg.
Han er i falskjermjeger staben. Han fullførte tjenesten og fikk tilbud om å være i staben. Han hopper i fallskjerm og er med på mye av det jegerne gjør, men slipper en del billigere i mange tilfeller. Han er der for å legge til rette dersom det er behov for det. Rød beret og gode greier.

mvh Hammer
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget dbazzer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 72

Re:Fallskjermjeger
« #21 : 25. mai 2003, 22:47 »
Så han har tjenestegjort som fallskjermjeger, men er i staben nå? har jeg forstått rett..?  Cheesy
tjenestegjør du på rena nå?

Utlogget Småen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 252

  • If you want peace, prepare for war!
Re:Fallskjermjeger
« #22 : 29. mai 2003, 22:49 »
Jeg lurer på å gå fallskjermtjeneste selv så en tilbakemelding etter du har vært der hadde jeg satt stor pris på...
Size matters...

Utlogget dbazzer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 72

Re:Fallskjermjeger
« #23 : 30. mai 2003, 15:19 »
Hvis dem godtar søknaden min, kaller meg inn, og jeg fullfører opptaket, så skal jeg mer enn gjerne fortelle det jeg har opplevd  Cheesy
mens jeg venter på innkallingen, er det bare å trene som pokker og håpe på det beste Smiley

Utlogget Slettet12345

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 37

Re:Fallskjermjeger
« #24 : 02. juni 2003, 23:05 »
kan man søke seg inn som fallskjermsjeger etter førstegangstjenesten? jeg har tenkt å bruke det første året i militæret til å komme i god form på, så prøve meg på eventuelt fallskjermsjeger.

Utlogget dbazzer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 72

Re:Fallskjermjeger
« #25 : 02. juni 2003, 23:18 »
Sitat fra www.hjk.mil.no: "Fallskjermjegertroppen består av spesielt selektert personell som er VERNEPLIKTIGE. Man må med andre ord være inne til førstegangstjeneste for å kunne tjenestegjøre i den troppen."
Det går desverre ikke å søke seg inn i fallskjermtroppen etter du har avtjent førstegangstjenesten  Undecided
Det du kan gjøre, er å ta befalskole, så søke deg inn som patruljefører for fallskjermjegertroppen. Det er en mulighet  Grin

Utlogget Slettet12345

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 37

Re:Fallskjermjeger
« #26 : 03. juni 2003, 00:49 »
det var kjedelig Sad får vel høre om andre spesialstyrker har lyst på meg etter første året  :Smiley men befalskole er også en mulighet, får tenke på det, takk for svar...

Utlogget dbazzer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 72

Re:Fallskjermjeger
« #27 : 03. juni 2003, 21:11 »
Er det mange her inne på forumet som trener til militæret? Er det noen flere her som skal prøve seg på fallskjermjegertjenesten? Eventuelt marinejeger?

Utlogget hah85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

  • Hva mener du? sliten?
Re:Fallskjermjeger
« #28 : 03. juni 2003, 23:06 »
jeg trener til militæret, men det har vel gått frem av de tidligere post'ene mine..
men jeg tror nok ikke jeg er hardcore nok til spesialstyrker, selv om marinejeger frister litt..
er ikke pålangt i god nok fysisk form, men det er jo lov til og drømme litt  :Smiley
de tar jo inn folk fra det sivile nå og, så det er vel mulig å bruke ett år eller to etter førstegangstjenesten til og få fart i skrotten.. :Whip:

(ja, jeg vet at det ikke bare er det fysiske som teller, men per idag har jeg ikke sjangs rent fysisk engang, og når man skal kjøres hardt nok til og teste psykisk utholdenhet/styrke, blir resultatet mindre en supert. )

men, lykke til gutta, slipp inn en post eller to når dere er inne, og si hvordan det er Smiley

-henrik
Det var annerledes i gamle dager, da båter var lagd av tre, og menn var lagd av stål.

Utlogget Småen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 252

  • If you want peace, prepare for war!
Re:Fallskjermjeger
« #29 : 03. juni 2003, 23:24 »
Jeg lurer litt, må jo trene en del mer utholdende styrke for å bli fallskjermjeger, hmmm....  Undecided
Size matters...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!