Skrevet av Emne: Noen tips fra noen med erfaring? Hva gjør jeg galt?  (Lest 2356 ganger)

Utlogget T-man

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Noen tips fra noen med erfaring? Hva gjør jeg galt?
« : 08. september 2010, 23:11 »
Er en gutt på 24 år,som har trent seriøst, 3-5 ganger i uken nå i 6 år, med maks 2-3 fri uker i året. Har prøvd mange forskjellige programmer, splitter, reps-variasjoner osv, men får ikke di helt store resultatene.
Da jeg begynte å trene, var jeg 182 høy, 75-76 kg, med en fettprosent, på ca 10-11, alså ganske tynn..
Nå 6 år senere veier jeg 81 kg på samme f.p, noe som vil si en muskelvekst på  5 kg..
Armene har på samme tid økt med ca 2 cm. Har nok ganske dårlige gener for muskelbygging :/

Når jeg leser i gamle treningsdagbøker ser jeg at jeg har økt i styrke, bla. fra 3*60 til 3*110 i benk, fra 1* 100 kg i mark, til 2*180, fra 4 til 22 chins,  og har tatt 3*150 i knebøy.
Disse talene etr vell ikke noe å rope høyt om etter 6 år med trening?

Kostholdet har vell vært jevnt over bra, og har tygd bananer,kylling, kjøttdeig, brokkloi, havregrøt og fiskeolje til den store medaljen.. Har i tillegg brukt nesten 40 5 kilos dunker med protein og noe gainer i disse 6 årene.. Noen bokser med kreatin, glutamin og zma har også blitt prøvd, uten noe  spesielt resultat.
Er alle disse pengene bortkastet? Jeg mistenker at disse resultatene jeg har oppnåd ville jeg klart uten noe kosttilskudd.

Har prøvd med "seriøs" bulk og har vørt oppe i  94 kg.. ble noe sterkere, men mye nye muskler ble det ikke.

Grunnen til at jeg spør er at når jeg ser gutta på city gym på forsiden, som er ca.20 år gamle og allerede er mye større og sterkere en meg som en 24 åring, gjør jeg nok noe feil. Kan personlig trener være noe å bruke penger på? Noen som har erfaringer med dette?
Dont mess with the HULK!

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Noen tips fra noen med erfaring? Hva gjør jeg galt?
« #1 : 09. september 2010, 16:06 »
Har du prøvd noen ferdigoppsatte program?
Smiley

Utlogget duckisixx

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 301

Sv: Noen tips fra noen med erfaring? Hva gjør jeg galt?
« #2 : 09. september 2010, 16:55 »
Prøv bol Wink
No matter what. Youre nose bleedes, its that time of the month, the kids are crying, you dont feel like it, your back hurts, you got aches and pains.
Its still YOUR! motherfuucking set. Lets get it done!

Gutt på 22 år
Trener på Kaliber Gym

Beste løft:
Benk - 5x100kg 2x110kg 1x120kg
Mark - 2x210kg 1x220kg
Bøy - 4x145kg 2x160kg 1x180kg
Millitær - 5x67,5kg 3x70kg 1x80kg

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Sv: Noen tips fra noen med erfaring? Hva gjør jeg galt?
« #3 : 09. september 2010, 17:20 »
Ikke tenk så mye på hvordan de som skal stille ser ut og løfter. Konsentrer deg heller om hva du driver med selv.

Har du blitt sterkere så har du nok fått mer muskler. Det er begrenset hvor mye man kan hente av styrke kun fra nervesystemet og etter en stund er muskelvekst en nødvendighet for å bli sterkere.

Om du ikke klarer å få mer ut av den treningen du har drevet med så anbefaler jeg at du setter deg inn i hvordan man kan periodisere styrketrening. Når jeg sier periodisering så mener jeg ikke at du skal begynne med deloading annenhver uke. Du har jo tross alt trent i 6 år og har nok behov for noe litt mer avansert.

Legger ved noen linker som tar for seg det grunnleggende.

http://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20folder/periodization.html Denne er litt tung lest men tar for seg i hovedsak linær-periodisering.
http://www.bodybuilding.com/fun/keats2.htm Her har du to mer konkrete eksempler. Tradisjonell linær-periodisering og Westside typen.
http://www.tonyboutagy.com/images.2/Article%20PERIODISATION.doc Her blir også en tredje metode beskrevet. "Non-traditional (undulating) periodization".

Om du vil prøve programmer som bruker dette i praksis anbefaler jeg at du ser på dem som ligger her. http://www.styrkeloft.no/treningsprogram. I disse programmene brukes i hovedsak en kombinasjon av linær-periodisering og den tredje metoden beskrevet i siste link.

Utlogget Reagan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 618
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 618

Sv: Noen tips fra noen med erfaring? Hva gjør jeg galt?
« #4 : 09. september 2010, 23:47 »
Jeg bare bedriver "spit balling" her, så ikke ta det ille opp om jeg bommer fælt Smiley

Høres jo ut som om du har gjort det aller meste "rett", egentlig, og man ville jo forventet mer enn 5 kg på 6 år, som du sier selv.

Har du holdt fettprosenten ganske tett i løpet av disse årene? 94 kg er ikke noen ekstrem bulk, med 182 cm...

Har tilbrakt en del års trening med mye slit og relativt lite synlige resultater selv. Ble jo noe større, langt fra imponerende, enkelte øvelser økte respektabelt, mens en del holdt seg på et egentlig pinlig nivå ut fra treningsalderen.

Det som mest av ble et slags "vendepunkt" for meg var at jeg var så heldig å få trene med en fyr som var utrolig mye større, sterkere og mer erfaren enn meg, over en brukbart lang periode. Lærte mer av det enn noensinne.

Eksempelvis hvordan man initierer en tilnærmet Kroc row (hantelroing) med midtre/øvre rygg, på en måte, hvordan man "setter opp" for press (flat/skrå/high incline). Jukse på en fornuftig måte, hvordan få det "trykket" på øvelsene som nesten ikke (som jeg klarer, i hvert fall) lar seg forklare uten at man har et gym og litt treningstid å gjøre det på.

Det å få "kontakt" med kroppen/musklene kan jo misforstås som et eller annet Weider peak contraction principle eller noe, men det var faktisk en del av pakken også Wink Når man "setter opp" for å gå bananas på fx skråpress, skal man ha god kontroll på midtrygg, tom. korsrygg, hvordan man "planter" seg ned osv.

En viktig del av dette vil et opphold i en styrkeløfterklubb også gi nyttig erfaring med, selvsagt.

Det finnes sikkert personlige trenere som kan være til god hjelp her, og det finnes helt sikkert de som det vil være bortkastet å jobbe med i så måte også Smiley (Ingen ekspert her, bare basert på tilfeldige og personlige observasjoner).

Vet ikke om dette gir noen mening for deg... Smiley
As the statistician said, "if current trends continue, in six months this kitten will grow to be as big as my house"

Utlogget T-man

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 91

Sv: Noen tips fra noen med erfaring? Hva gjør jeg galt?
« #5 : 10. september 2010, 22:54 »
Takker for svar Reagan og The Child, skal ta tipsene deres til etteretning, og satser på 1-2 kg økt muskelmasse før neste sommer sesong  Cool
Dont mess with the HULK!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!