Skrevet av Emne: Ossiebuilding:150kg x 18 på side 452 :)  (Lest 682652 ganger)

Utlogget P@L

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 954
  • Honnør: 303
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 954

  • A winner never quit, a quitter never win!!!
Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5985 : 19. april 2009, 23:19 »
ja du har bare å passe deg, BøyBenkMark, for nå skal vi ja-menneskene ta deg! Du har nemlig tråkket i feil grønnsaks-pose!!!

Norges Sterkeste Mann (-105 kg) 2009

Norges 3. Sterkeste Mann (-105 kg) 2008
Norgesmester i Vektløfting som Ungdom og Junior

Medlem av Kristiansand Strongteam - og - TK Vektløfterklubb

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5986 : 19. april 2009, 23:32 »
Du har nemlig tråkket i feil grønnsaks-pose!!!

Hva? Jeg? Hvilken grønnsaks-pose!?
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5987 : 20. april 2009, 11:13 »
Det var jo noen gode svar. Da må jeg si at det som i utgangspunktet var en følelse av imponert slash skeptisk, nå i hovedsak blitt strippet til imponert. (Fanken, bare jeg ikke blir en av ja-mennene dine).

Nå er det vel ofte sånn at de med gode gener, og som har kommet lett til det, ikke nødvendigvis er de beste til å gi råd til andre. Men jeg mistenker at det ikke gjelder deg - at gener er godt kombinert med kunnskap. Derfor vil jeg gjerne spørre deg om kortversjonen mtp hvilke treningsprinsipper du har størst tro på? (spesielt med tanke på benkpress). Med treningsprinsipper tenker jeg på øvelser, mengde og intensitet (evt periodisering)...

Forresten, du sier at det er andre som har løftet er enn deg i -90 (210kg). Men andre ord, du kunne 'risikert' å 'bare' bli en av de to-tre sterkeste rå-benkerne noensinne i Norge. At dette ikke er godt nok - og å bruke dette som årsak til ikke å stille - rimer dårlig med ditt fraværende konkurranse instinkt. Hadde du ikke nylig 200 med bena opp. Jeg synes du skal stille f.eks til høsten, og satse mot de 210 kiloene...

Takk for det Smiley

Når det kommer til benk-treningen min så er det et par oppskrifter som jeg har vekslet mye på den ene er

5x5
- lineærprogresjon (2,5kg per økt)
- start på ca 60% av 1RM
- to treninger per uke med press
- militærpress, smalbenk og benk på alle øktene

Den andre er

Høyrep
- Bygger opp til et tungt løft (80-90% av 1RM
- Deretter et høyrepsett, muligens to der jeg hår til utmattelse.
- kjører uten locout og med full fart både eksentrisk og konsentrisk
- første treninger er på ca 50% av 1RM, deretter legger jeg på 5-10kg per trening.

Enkelt og greit, men funker fint både for meg og de jeg hjelper med treningen... Smiley Har såklart kjørt mer avanserte programmer, men jeg faller alltid tilbake til de gode gamle enkle oppskriftene som jeg vet fungerer bra : ) Det samme fungerer ikke i mark og bøy har jeg erfart  Grin

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5988 : 20. april 2009, 12:31 »
Hmm.

Ossie: Vet ikke om dette er rette stedet og spørre: Men siden du er både ekspert på trening og penetrering tar jeg sjansen. Jeg sliter med korte hofteleddsbøyere. Dette er til stort hinder for frekvens og slaglengde. Hva skal jeg gjøre?

 Grin

Jeg skal se om jeg ikke kan få smellt inn en instruksjonvideo  Grin :Smiley Grin

Det beste rådet jeg kan gi akkurat nå må vel være at du legger deg på ryggen og lar dama gjøre jobben. Du er jo tross alt idrettsinvalid  Grin

Utlogget BøyBenkMark

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 116
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 92

Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5989 : 20. april 2009, 13:30 »
Takk for det Smiley

Når det kommer til benk-treningen min så er det et par oppskrifter som jeg har vekslet mye på den ene er

5x5
- lineærprogresjon (2,5kg per økt)
- start på ca 60% av 1RM
- to treninger per uke med press
- militærpress, smalbenk og benk på alle øktene

Den andre er

Høyrep
- Bygger opp til et tungt løft (80-90% av 1RM
- Deretter et høyrepsett, muligens to der jeg hår til utmattelse.
- kjører uten locout og med full fart både eksentrisk og konsentrisk
- første treninger er på ca 50% av 1RM, deretter legger jeg på 5-10kg per trening.

Enkelt og greit, men funker fint både for meg og de jeg hjelper med treningen... Smiley Har såklart kjørt mer avanserte programmer, men jeg faller alltid tilbake til de gode gamle enkle oppskriftene som jeg vet fungerer bra : ) Det samme fungerer ikke i mark og bøy har jeg erfart  Grin

Takk for tips. Har selv prøvd lineær 5x5. De funker som regel bra, men ikke mer. For mitt vedkommende så leder lineær progresjon til at jeg kommer i god form - opp mot eller tangerer pers. Problemet mitt er å ta seg forbi tidligere perser (men er vel flere som har det 'enkle' problemet).

Når det gjelder treningskunnskap så savner jeg mer (lett tilgjengelig) innsikt i periodisering. Med det mener jeg i hovedsak ikke-lineær progresjon - og  hvordan man skal legge opp forholdet mellom mengde og intensitet. Prøver å få igang en diskusjonstråd i styrkeløft-rommet, men foreløpig virker det ikke som det er mange med særlige kunnskaper omkring dette (eller som vil/gidder dele dem med andre).

Jeg synes det er rart hvis ikke det eksisterer noen etablerte og enkle kurvelineære 'formler'/'oppskrifter som man kan følge - bruke so grunnlag for å lage sitt eget opplegg. For eksempel, så skulle det vel være mulig å 'obdusere' diverse styrkeløft-programmer for deretter å spore progresjonen (oppgitt i prosent). Dette kunne man enkelt 'plottet' inn i diagrammer og sammelignet progresjonslinjen over et 'vanlig' programintervall.

Du som har kjennskap til idrettens akademia, vet du om noen slike sammenlikninger er gjort? Det hadde i så fall blitt som en slags metastudie av treningsprogrammer/-prinsipper - hvor man sammenligner det 'teoretiske' opplegget (og dessverre ikke empiriske resultater).


Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5990 : 20. april 2009, 13:37 »
Send meg mail-adressen din på PM så kan jeg sende deg de referansene jeg har, og et par gode meta-analyser av forholdet mellom frekvens, mengde og intensitet.

I tillegg er jo Bompa`s "theory and methodology of training" et fint sted og starte. Tudor har et ganske klart syn på periodisering og hvordan ulike % soner bør fordeles. Forøvrig er jeg enig i deg at det finnes for lite enkel tilgjengelig treningsteori akkurat på dette : )

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5991 : 20. april 2009, 13:57 »

I tillegg er jo Bompa`s "theory and methodology of training" et fint sted og starte. Tudor har et ganske klart syn på periodisering og hvordan ulike % soner bør fordeles. Forøvrig er jeg enig i deg at det finnes for lite enkel tilgjengelig treningsteori akkurat på dette : )

E e enig med du. Bompa er ganske grei å forstå, og ikke minst anvende i hverdagen.

Når det gjelder styrkeløfteres vilje til å dele kunnskap, så har jeg en antagelse om at de fleste får et program, trener etter det, og gir seg en god faen i hvorfor. De fleste vil nok også heller bli flinke til å løfte snarere enn å bli flinke til å lage programmer.  Grin

Fåtallet her inne har noe særlig relevant utdanning innen emnet, og et litt større utvalg har brukt tid på å analysere forholdet mellom mengde, frekvens og intensitet. Noen her lager planer for mål de vil nå, men et overveiende flertall tror jeg trener for å bli slitne og føle at de har gjort en innsats, og så bruker de resten av tiden på å sutre på internett over at noen løfter mer enn dem.

 Grin
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5992 : 20. april 2009, 19:22 »
Dagens på bjørns pumpatorium:

Nedtrekk, bredt skrå-grep: 140/8 - 150/8
Nedtrekk. bredt nøytralt: 120/8 x 2
Nedtrekk, smalt nøytralt: 110/8 x 2
Nedtrekk, bred rett stang: 100/8 x 2

Bakside skulder (David): 90/12 x 3
Høy roing med bredt skrågrep: 57/15 x 3
Høy roing med bred rett stang: 41/20 x 3
Sittende roing (David): 120/12 x 2

Ezcurl: 50/8 x 3

Finfin økt. Tok også litt lett mark som oppvarming og det gikk ganske greit. Ømt men greit : )

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5993 : 20. april 2009, 19:27 »
se her ja! litt mer trening istedenfor chit-chatting:D rå nedtrekk, hvordan er den iforhold til aktiv sin?

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5994 : 20. april 2009, 20:05 »
sinnsykt bra antar jeg! Hehe

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5995 : 20. april 2009, 20:12 »

Finfin økt. Tok også litt lett mark som oppvarming og det gikk ganske greit. Ømt men greit : )


På kur eller?? Wink

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5996 : 20. april 2009, 20:24 »
Jeg har i hele min treningskarriere og trenerkarriere satt det å gi de yngre gode antidopingholdninger høyt.
Flott! Virkelig forbilledlig.

Med 10 års utdannelse på høyskole og universitetsnivå og flere vitenskapelige publikasjoner utgitt bør jeg jo kunne noe Smiley
OK! Hva har du studert gjennom disse årene?

Utlogget Zuul

Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5997 : 20. april 2009, 20:57 »
Jeg skal se om jeg ikke kan få smellt inn en instruksjonvideo  Grin :Smiley Grin

Det beste rådet jeg kan gi akkurat nå må vel være at du legger deg på ryggen og lar dama gjøre jobben. Du er jo tross alt idrettsinvalid  Grin

Jojo, men det gjør jo ikke noe med slaglengden Ossie. Hadde håpet du hadde en cheeky tøying på lur Smiley

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5998 : 21. april 2009, 09:51 »
se her ja! litt mer trening istedenfor chit-chatting:D rå nedtrekk, hvordan er den iforhold til aktiv sin?

Den er litt lettere, men utrolig mange gøyale grep å variere mellom. Man kan attackera latsen fra alle vinkler  :Smiley Grin

sinnsykt bra antar jeg! Hehe

Du vet jeg er innhabil  Grin

Flott! Virkelig forbilledlig.
OK! Hva har du studert gjennom disse årene?

MSc idrettsfysiologi, Msc ernæring og helse + + Smiley

Jojo, men det gjør jo ikke noe med slaglengden Ossie. Hadde håpet du hadde en cheeky tøying på lur Smiley

For å være ærlig så sliter jeg ofte litt med stive hofteleddsbøyere jeg også. Teletubbi på forumet her kan vel en frekk liten tøying som en partner kan gjøre på deg. Er man alene så sverger jeg normalt til den klassiske "utfall med foten i ribbeveggen bak varianten" Smiley

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: OssieDisco: Ny film s 395 og 396
« #5999 : 21. april 2009, 12:29 »
Dagens:

Frontbøy: 120/1 - 130/1 - 140/1 - 150/1
Nakkebøy til boks: 150/2 - 160/2 - 170/3
Eksentriske en fots sittende lårcurl: 10 x 3

Sakte men sikkert bedre i hams : )

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!