Skrevet av Emne: Hvordan unngå skader?  (Lest 1814 ganger)

Utlogget Huntingtons Chorea

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 83

Hvordan unngå skader?
« : 11. november 2004, 20:11 »
Hei, jeg er redd for å få skader i armene(senebetenelse)og også i bena, slik at jeg unngår avbrekk i treningen. Men vil også trene forholdsvist tungt med vekter( 6-10 repetisjoner). hvordan skal jeg på best mulig måte unngå skader?belastningsskader o.l.

På forhånd takk for svar

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Hvordan unngå skader?
« #1 : 12. november 2004, 01:57 »
Oppvarming er det viktigste for å unngå skader! Fokus og konsentrasjon, riktig teknikk, unngå å løfte for tungt slik at du ikke klarer å utføre øvelsen teknisk riktig, godt kosthold, nok hvile.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Thorn2003

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

SV: Hvordan unngå skader?
« #2 : 12. november 2004, 13:04 »
Oppvarming som zoria sier er viktig. Ikke overtren, med det mener jeg, ikke fyr på og tren samme muskelgruppe for ofte, skal du gjøre det, betyr det at du har en syk fokus på restitusjon og kosthold, noe de færreste klarer å få til på en tilfredstillende måte, i alle fall med lovlig tilskudd.

Derfor, trening annen hver dag er det meste du kan utsette deg for. Og ikke tren til failure, det er bare oppskrytt tull som fører til skader på sikt. Stopp før failure og kjør heller et ekstra sett om du føler at du har mer å gi.

Bilde tatt med digital cam 01.11.2004

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Hvordan unngå skader?
« #3 : 14. november 2004, 10:12 »
Man bør og legge inn hvileuker etter fks. 8-10 uker med trening. En uke med fri da er herlig!  Grin


Over til et litt rask spørsmål jeg tenkte å stille i samme posten her:

Jeg har vert lenge skadet, men er frisk og trener no. For å unngå skader legger jeg inn hvileuke etter ca 3-4 uker med trening. Er dette for mange hvileuker? Tenker på om kroppen får sjangs til å fokusere på treningen og begynne å bygge muskler på den kort tiden.

som om den blir avbrutt under "arbeidet".   Huh
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Huntingtons Chorea

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 83
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 83

SV: Hvordan unngå skader?
« #4 : 14. november 2004, 11:33 »
Takk for gode svar. 2thumbsup

Utlogget Thorn2003

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

SV: Hvordan unngå skader?
« #5 : 14. november 2004, 16:24 »
Dersom pauser er aktuelle bør pausene ikke overskride 9-12 dager. I denne perioden vill kroppen bryte ned muskelfibrin som er bygget opp. Etter denne perioden vill kroppen begynne å bryte ned muskler, fordi de lenger ikke er til nytte annet enn å spise verdifull energi. Det er her du starter å trene igjen og pga fibrinlagets ikkevære vill du nå kunne oppnå resultater med lette vekter og bygge deg oppover mot din maks igjen i løpet av en 8 ukers tid. Når du har nådd ditt maksnivå går du igjen ut med en treningspause. Tror ikke dette forhindrer skader i vesentlig grad, men indirekte kan det gjøre det. Det som er viktig her er at du ikke vill ha effekt av trening om du ikke øker belastningen og et sted sier det stopp, da kan du ikke belaste mer fordi du simpelthenn ikke klarer å løfte.

Da sier noen, flere repper! flere repper! Vell, da kan vi snakke muskelskade og problemer. Og derfor tar man en pause som indirekte hindrer skader og som tillater oppstart med lette vekter og gode framskritt også i neste treningssyklus.

altså, legg inn pause når du har nådd ditt maks, ikke før. Ikke for lange pauser og ikke for korte, men nett passelig, altså 9-12 dager.

 headbang
Bilde tatt med digital cam 01.11.2004

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
SV: Hvordan unngå skader?
« #6 : 14. november 2004, 18:53 »
men hva med slik jeg gjør? hvile etter ca 4 ukers trening? føler jeg bør ha det for å hvile de tidligere betente albuene mine.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Thorn2003

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

SV: Hvordan unngå skader?
« #7 : 14. november 2004, 19:34 »
men hva med slik jeg gjør? hvile etter ca 4 ukers trening? føler jeg bør ha det for å hvile de tidligere betente albuene mine.
Dersom du etter 4 uker er kommet så langt opp i belastning at du føler det er nødvendig med en pause, ville jeg annbefalt deg å spre vektøkningene ut litt slik at du brukte 8 uker på å komme til det punktet hvor du trenger en pause. 4 Uker er noe for kort, fordi man ofte ser i en trenings syklus på 8 til 14 uker at det er etter 4-5 uker at framgangen virkelig begynner å merkes og dermed tror jeg du vill tjene på å spre økningene dine utover en del.

Bilde tatt med digital cam 01.11.2004

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!