Skrevet av Emne: Studielån?  (Lest 2720 ganger)

Utlogget Grandiosa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 363

SV: Studielån?
« #15 : 16. april 2005, 00:14 »
Om du ikke har en inntekt som tilsvarer en skatt på minimum 3000 lønner det seg ikke å sette inn 15000 på BSU.
Benk: 5x100kg

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Studielån?
« #16 : 16. april 2005, 00:15 »
Hvorfor ikke?

Utlogget Dog

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 75

  • Vi darò un'offerta che non potete rifiutare
SV: Studielån?
« #17 : 16. april 2005, 08:03 »
Om du ikke har en inntekt som tilsvarer en skatt på minimum 3000 lønner det seg ikke å sette inn 15000 på BSU.

Dette er vel en sannehet med modifikasjoner... Rent skattemessig kan man vel si at det er bortkastet fordi man ikke får benyttet fradraget, men det finnes jo andre gode argumenter som taler for det likevel. 2thumbsup
For det første er det som oftest bedre rente på en BSU konto, enn på andre sparekontoer. Videre så fører en BSU konto til at man har bedre sjanse til å få lån ved kjøp av bolig. De fleste banker forplikter seg automatisk til å låne deg fire ganger BSU beløpet, men i praksis yter de mer, ofte opp til til 100% En BSU konto signaliserer dessuten at man har en ryddig økonomi, og at man har greid å spare til tross for en mager studenttilværelse. Det bidrar igjen til at din kredittverdighet blir vurdert mer positivt.
Ja, det er en amstaff...og ja den er forbudt Angry

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Studielån?
« #18 : 16. april 2005, 11:40 »
Du får ikke noe form for stipend når du bor hjemme uansett om du har egen husholdning eller ikke Tongue
Og så vidt jeg vet vil du som hjemmeboer ikke få omgjort  noe av lånet til stipend heller om du står.
Du vil fortsatt kunne få lån om du stryker på eksamen, men kommer du mer enn 20 vektall etter får ingen støtte!
Hvis du begynner å ta opp lån nå og f.eks ikke tar opp lån neste år vil renten begynne å gå på lånet neste år selv om du studerer - du vil også bli bedt om å begynne å betale avdrag - men da kan du søke om betalingsutsettelse. Hva renten angår - den vil som sagt også begynne å gå, men du kan søke om rentefritak for den perioden etter at evnt eksamner er bestått.

Lånekassen suger big time - lite serviceinnstilte, firkantet og vanskelig å ha med å gjøre!

Utlogget Grandiosa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 363

SV: Studielån?
« #19 : 16. april 2005, 18:35 »


Dette er vel en sannehet med modifikasjoner... Rent skattemessig kan man vel si at det er bortkastet fordi man ikke får benyttet fradraget, men det finnes jo andre gode argumenter som taler for det likevel. 2thumbsup
For det første er det som oftest bedre rente på en BSU konto, enn på andre sparekontoer. Videre så fører en BSU konto til at man har bedre sjanse til å få lån ved kjøp av bolig. De fleste banker forplikter seg automatisk til å låne deg fire ganger BSU beløpet, men i praksis yter de mer, ofte opp til til 100% En BSU konto signaliserer dessuten at man har en ryddig økonomi, og at man har greid å spare til tross for en mager studenttilværelse. Det bidrar igjen til at din kredittverdighet blir vurdert mer positivt.

Kan si meg enig der. Men saken er det at om man er disiplinert (slik som caepp sier han er). Så lønner det seg å sette pengene man egentlig skal sette inn på BSU på en sparekonto. Og overføre disse pengene til BSU, når man har en inntekt som tilsvarer skatt på minimum 3000. Dette sa ihvertfall pluss banken til meg den gangen jeg opprettet BSU konto. Da hadde jeg tjent penger som tilsvarte ca 2000 i skatt. Jeg hadde 15000 jeg ville sette inn på BSU. De sa til meg at jeg burde sette inn 10 000 og de resterende 5000 burde jeg sette inn på sparekonto og overføre til BSU ved neste skatteoppgjør. Det er mye mer å hente på skattefradrag enn renten idag.
Benk: 5x100kg

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Studielån?
« #20 : 16. april 2005, 18:40 »
Dette er vel en sannehet med modifikasjoner... Rent skattemessig kan man vel si at det er bortkastet fordi man ikke får benyttet fradraget, men det finnes jo andre gode argumenter som taler for det likevel. 2thumbsup
For det første er det som oftest bedre rente på en BSU konto, enn på andre sparekontoer. Videre så fører en BSU konto til at man har bedre sjanse til å få lån ved kjøp av bolig. De fleste banker forplikter seg automatisk til å låne deg fire ganger BSU beløpet, men i praksis yter de mer, ofte opp til til 100% En BSU konto signaliserer dessuten at man har en ryddig økonomi, og at man har greid å spare til tross for en mager studenttilværelse. Det bidrar igjen til at din kredittverdighet blir vurdert mer positivt.
Enig i det. Men generelt er banksparing lite lønnsomt dersom en først skal spare langsiktig. Da er aksjefond eller obligasjoner langt bedre.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Grandiosa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 363

SV: Studielån?
« #21 : 16. april 2005, 18:46 »

Enig i det. Men generelt er banksparing lite lønnsomt dersom en først skal spare langsiktig. Da er aksjefond eller obligasjoner langt bedre.

Stemmer. Har selv en del aksjer i Odin Norden og de har jeg tjent bra på. Lang langt over det jeg hadde tjent i bank.

Men BSU er veldig lettvinte sparte/tjente penger om man har penger å sette i banken. Når man setter inn 15 000 får man 3000 skattelette. Og det er en fin avkastning det også.
Benk: 5x100kg

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Studielån?
« #22 : 16. april 2005, 20:41 »
Stemmer. Har selv en del aksjer i Odin Norden og de har jeg tjent bra på. Lang langt over det jeg hadde tjent i bank.

Men BSU er veldig lettvinte sparte/tjente penger om man har penger å sette i banken. Når man setter inn 15 000 får man 3000 skattelette. Og det er en fin avkastning det også.
Ja. BSU er ei genial investering dersom en jobber litt og betaler skatt. Bedre risikofri avkastning finnes ikkje. 20 % avkastning klarer en berre å få med høgrisikoprosjekt ellers. Men utover disse 15000 i året er ikkje BSU sparing særlig lønnsomt og da kan en med fordel spare i aksjer.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!