Skrevet av Emne: Ang. øvelser og andre ting i RYP!  (Lest 3646 ganger)

Utlogget axl

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« : 15. mai 2005, 21:08 »
Eg har nokre spm. ang. RYP.
For det første,finnst det nokon god øvelse som kan erstatte strake markløft?
Vil eg øke noe særlig i vanlig benkpress med stang viss eg berre trener med manualer til daglig?

Viss man følger dei anbefalte øvelsane så ser det ikkje ut som der er noen øvelse for leggane. Er det berre å tilføye en ekstra øvelse då?
Andre ting slik som "sittende side vri maskin", kan eg berre ta å legge det til i programmet for det ser ikkje ut som det er noen anna øvelse som tar på siden av magen.
Dessuten har eg tillgang til et cross over cables apparat som eg vil gjerne bruke til å ta sånne flyes og kanskje lyske,bakside lår og slike ting. Er det som sagt berre å legge til fleire øvelser eller kan det bli for mykje?  Eg speler fotball så det er greit å trene slike ting.

Eg posta noe lignande spm. på TN.no sida, men der er ikkje så mange folk som her.  Grin

dian

  • Gjest
SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #1 : 16. mai 2005, 02:43 »
Sitat fra: axl
Vil eg øke noe særlig i vanlig benkpress med stang viss eg berre trener med manualer til daglig?

erfaringsmessig så får du bedre utbyttelse av å trene med manualer enn stang på den øvelsen. det har ikke med hvor mye du klarer å ta, men hvor bra du utfører øvelsen Grin

tror du bare skal trene de øvelsene som står der. det er et godt program å komme igang med treningen på, samt du får kjørt kroppen mot med det hvis du får målt rett kilo på kalkulatoren, samt utfører øvelsen skikkelig...

Utlogget sockets

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 150

SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #2 : 16. mai 2005, 11:53 »
Nei nei nei. Ikke glem leggene dine, bare fordi TechNutrition har gjort det. Legg til litt tåhev med 3 sek strekk i bunnposisjon, med samme progresjon som i RYP. Når det kommer til external obliques (sidemagemusklene) er det nok ikke så farlig med. Benk kan du jo bytte om til hvis du vil, bare husk på å ha veldig fin teknikk så kan den erstatte hantelpress. Dvs ikke opp med rumpa, ikke krum ryggen, hele ryggen i benken hele tida. SAKTE ned, bitteliten pause i bunnposisjon (ikke sprett), så går det nok bra.

Utlogget protos

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

  • Jeg kan, jeg vil, jeg skal
SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #3 : 16. mai 2005, 12:34 »
hei.
Tror ikke du får erstatta strak mark med noe som er like bra. Starta i forige uke på RYP. Byttet ut manpress med benk og bytta ut tricepsøvelsen, grunnet at jeg ikke har utstyr til de øvelsene der jeg trener for tiden. Du bør heller ikke legge inn flyes i tillegg, hvis jeg har forstått programmet, fordi du vil bli for utkjørt i muskelen til å kunne klare økningene videre.
Fortsatt liten, men jobber i det minste med saken....

Utlogget axl

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #4 : 16. mai 2005, 16:18 »
Kva synst dere om dette RYP-programmet mitt?

-Knebøy

-Benkpress m/manualer og litt skrå.(kan eg variere her for kvar trening? skrå/flat benk??)

-Nedtrekk smalt grep

-Sittende roing (her har eg berre muligheit til smalt grep pga. utstyret. Har det mykje å sei? Det anbefalest bredt grep)

-Crunch maskin (mage)

-Arnoldpress

-Biceps m/manualer

-Nedpress i kabel m/tau. (Triceps)

-Liggende leg curl i maskin (i steden for strake markløft)

-Legger (noen som har tips for øvelse? Har ikkje "leggmaskin")




Og i tillegg til dette tenkte eg å ta litt ekstra på mage med sidevri maskin og litt ekstra på beina dvs. lysk og på hofte dei dagane eg føler for det.

dian

  • Gjest
SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #5 : 16. mai 2005, 16:24 »
Kva synst dere om dette RYP-programmet mitt?

-Knebøy
-Benkpress m/manualer og litt skrå.(kan eg variere her for kvar trening? skrå/flat benk??)
-Nedtrekk smalt grep
-Sittende roing (her har eg berre muligheit til smalt grep pga. utstyret. Har det mykje å sei? Det anbefalest bredt grep)
-Crunch maskin (mage)
-Arnoldpress
-Biceps m/manualer
-Nedpress i kabel m/tau. (Triceps)
-Liggende leg curl i maskin (i steden for strake markløft)
-Legger (noen som har tips for øvelse? Har ikkje "leggmaskin")

Stort sett likt de orginale RYP øvelsene, men tror at du finner mye med å ta inn nedpress i kabel m/tau, også kallt pushdown m/ tau. personlig føler jeg at jeg får mye mer ut av strake markløft enn liggende legcurl, men det er vel gjerne smak og behag? til en regel så tar jeg også alltid magen til slutt.

hva mener du med biceps m/ manualer? bicepscurl?
legger? kan ta sittende eller stående leggpress. finner bilder av øvelsene på den sticky tråden på "kroppsbygning og fitness"

har ingen argumentasjon for at bredt grep er bedre på roing, men kjør bredt grep. tror di andre mer erfarte gutta her inne vil være enig i det.

Utlogget axl

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #6 : 17. mai 2005, 21:16 »
Pga. eg ikkje har tillgang til bredt grep på sittende roing apparatet så lurte eg på om eg skulle heller gå over til framoverbøyd roing med stang i steden for? Kva tror dere, sittende roing med smalt grep eller foroverbøyd roing med stang?

Utlogget frøken dizzy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 21

SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #7 : 17. mai 2005, 21:23 »
Kan du ikke bytte den brede stanga fra nedtrekksapparatet med roapparatet? Eller du kan ta enarmsroing med hantel.

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #8 : 17. mai 2005, 21:23 »
Om du har et smalere grep, vil dette ta paa lats'a mer enn et bredt grep ville gjort, saa et bredt grep vil vaere bedre for aa trene ryggtykkelse.
Du kan jo finne en annen compound-oevelse for ryggtykkelse, foroverboeyd stang-roing f eks Smiley

Utlogget axl

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #9 : 17. mai 2005, 21:46 »
Sitat
Kan du ikke bytte den brede stanga fra nedtrekksapparatet med roapparatet? Eller du kan ta enarmsroing med hantel.
Sitat

Kunne sikkert gjort det ja, men da får eg ikkje slikt nøytralt grep viss du forstår. Veit ikkje kor mykje det har å sei egentlig. Men skal eg holde stanga med håndflata opp eller ned da?  Og enarmsroing er vell kanskje meir en alternativ øvelse for nedtrekk med smalt grep?

http://www.tn.no/default.asp?go=trening&aid=52

Utlogget frøken dizzy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 21

SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #10 : 17. mai 2005, 21:56 »
Roing bredt grep med håndflata ned. Enarmsroing med hantla, tommel på utside av stanga, starte med hantel på tvers av kroppen helt ved gulvet og vri samtidig som drar, slik at hantelen er paralellt med kroppen når den er helt oppe.Da får du skikkelig strekk over hele bakside, fra ytterst på skuldra til midten mellom skulderblada!

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #11 : 18. mai 2005, 01:49 »
Stangroing er fint da, og er en veldig lik substitute for roing.
+ at han garantert har tilgang paa det.

Jeg har alltid trodd DB-roing ville bli lats primaert uansett hvordan gjorde det forresten dizzy?

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #12 : 18. mai 2005, 02:06 »
Kva er galt med strake mark da? Du får jo ikkje trent korsryggen ellers i det programmet der.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #13 : 18. mai 2005, 02:58 »
Ja, jeg vil anbefale aa gjoere det som det staar der.
Strake mark er flotte siden du faar trent hams&glutes + faar holde korsryggen ved like.

Saa maa du finne noe naert bred roing, som jeg har kommet med forslag om. Du kan bruke de kjaere cables'a dine til aa gjoere rygg ogsaa. Ta en benk inntil den, sitt paa kanten og ha foettene foran. Soerg for aa ikke boeye deg for langt frem og press albuene bak saa du tar paa ryggen og ikke bakside skuldre.

Flyes faar du saa absolutt trent nok naar du trener DB-press. Er jo naermeste oevelsen du kommer flyes ca.

dian

  • Gjest
SV: Ang. øvelser og andre ting i RYP!
« #14 : 18. mai 2005, 04:32 »
Kva er galt med strake mark da? Du får jo ikkje trent korsryggen ellers i det programmet der.
er det ikke meningen at strake markløft skal ta på baksiden av låret da? sto det på en side jeg leste om ryp på... tross alt en av erstatningsøvelsene til strake markløft ifølge ryp-siden er jo liggende legcurl...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!