Skrevet av Emne: Morgenturer  (Lest 6920 ganger)

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Morgenturer
« : 28. mai 2003, 12:06 »
Jeg har alltid vært SVÆRT skeptisk til dette fenomenet, da jeg har vært av oppfatningen at gåing som treningsform kun er for de over 250 kg og 70 år.

Men, la oss se litt nærmere på det.
Om en kar på 80 kg går (relativt fort) i 90 minutter før frokost, vil han kunne svi av fra 400-600 kcal (disse tallene er svært usikre, de blir oppgitt forskjellig overalt). I tillegg har jeg fått det for meg at med insulin-nivået på bånn så kan fett-oksidering stå for 80-90% av dette energiforbruket (jeg er igjen veldig usikker på holdbarheten i dette tallet).

Gjør man dette da hver dag i en måned vil man svi av .85*500*31= ca 13 tusen kcal, som gir nesten to kg rent blubber! Om man supplementerer med litt hard intervaltrening 2-4 ganger i uken og har dietten under kontroll burde vel dette være nøkkelen til å bli griserippet? Jeg har eksperimentert med slike turer i halvannen ukes tid, og mener bestemt at jeg har merket forskjell, selv om min øvrige trening og diett har vært konstant.

Noen som har erfaringer med dette?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Nocturne

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 445
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 445

  • I guess we all go a little crazy sometimes...
Re:Morgenturer
« #1 : 28. mai 2003, 12:10 »
Fenomenet du beskiver kan stemme ganske bra da jeg har kjørt slike økter i snart 2 mnd nå, og gått ned fra 72.5 kg til 70.45 kg (veide meg i går). Hadde kostholdet mitt vært på topp - dvs. hadde jeg visst exact ant. Kcal jeg får i meg i løpet av dagen, hadde jeg nok hatt mye bedre effekt. Uansett, 2 kg på 2 mnd. betyr vel at jeg har mistet minimalt (om ingenting) av muskelmasse da protein inntaket har vært på 2-2.5 gr. pr kg dagen...

Jeg har større tro på dette enn interval-økter, fordi intensive / explosive interval økter vil bruke mye mer av muskelmasse som energi kilde...  

-Noc-

P.S - Vil gjerne henvise til en artikkel som mener du får mest ut av turer på høyeste intensitet i den perioden du klarer å holde intensiteten. Dvs. klarer du å jogge i 20 min i strekk, så er dette bedre enn å jogge - gå - jogge osv. Her er artikkelen i sin helhet :

http://www.motion-online.dk/ufedt_dr.htm
For certain is death for the born
And certain is birth for the dead;
Therefore over the inevitable -
Thou shouldst not grieve.

- Bhagavad Gita, Chapter 2
(250 B.C – 250 A.D)

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Re:Morgenturer
« #2 : 28. mai 2003, 12:26 »
Kjempebra trening å gå. Og det forbrenner det også. Nesten hele slekta har gått til innkjøp av gå-staver nå, og vurderer å gjøre det samme selv. Skal visstnok gjøre at man forbrenner mye mer på en gå-tur.

Sjøl er jeg ikke så veldig flink til å gå turer (må skjerpe meg der), men jeg velger ofte å gå framfor å ta buss e.l. Lurer på hvor mange kilometer jeg går i løpet av en dag, det er ganske mange.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:Morgenturer
« #3 : 28. mai 2003, 12:38 »
Jeg må få legge til at jeg slett ikke synes at gåing er en god form for trening, jeg synes faktisk ikke å gå er en form for trening i det hele tatt!

MEN, som middel for å svi fett kan det være gunstig.

Intervaltrening bør du ikke holde deg unna. Selv om mesteparten av energien du bruker under økten kommer fra karbs, så har denne treningen utrolig mange gode innvirkninger på kroppen. Du øker V02-opptaker, insulinsensitivteten, du produserer mer av "gode" hormoner, kroppens hvileforbrenning øker, osv. osv.
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget isfugl

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 395
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 395

Re:Morgenturer
« #4 : 28. mai 2003, 12:54 »
Gåing er helt fint så lenge man forstår at det skal være et supplement til styrketrening og litt mer intensiv kondis-trening, spes. intervaller/gerilja. Det er altfor mange derute som tror at de blir slank og stram av gåing alene.

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Morgenturer
« #5 : 28. mai 2003, 13:25 »
Må si meg enig med LurePer.
Har nå gått morgenturer på over en time i mange uker, ca 4uker, og skulle prøve meg på å småjogge litt på kvelden for å se om kondisen hadde blitt litt bedre også.  Tongue Blehh!!! Etter fem minutter sprengte det i hodet, og halsen var sår og pusten var værre enn en sliten luftkompressor. Har også syklet en del så jeg trodde formen skulle være bedre enn dette.

Jeg konkluderte raskt med at jogging ikke var noe særlig for en person på 100kg. Gåturer og sykkelturer er mye bedre for å holde formen for meg. Hvis jeg prøver å løpe litt flere ganger i uka så blir det nok bedre, men da skal det i så fall være spurt-intervaller på 20-30 sekunder.

Soje

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:Morgenturer
« #6 : 28. mai 2003, 13:34 »
Hvordan har fett-tapet ditt vært i disse ukene? (Med forbehold om at kostholdet ditt har vært bra, altså).
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Re:Morgenturer
« #7 : 28. mai 2003, 13:56 »
Jeg mener bestemt at gåing også kan være trening. Ikke i søndagstur-tempo, men hvis man holder et høyt tempo og eventuelt atpåtil bruker gå-staver så mener jeg det vil være meget effektivt. Å gå i variert terreng vil gjøre det til enda bedre trening. Har flere sommere gått fra hytte til hytte i fjellet, og det er veldig bra trening!

Dessuten så får man mye igjen om man velger å parkere bilen, ikke ta bussen når det er mulig og gå/sykle i stede. Gå trapper fremfor å ta heis o.l. Vil øke aktivitetsnivået mye i løpet av en dag og være med på å opprettholde en jevnt høyere forbrenning gjennom hele dagen.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Morgenturer
« #8 : 28. mai 2003, 15:18 »
Hvordan har fett-tapet ditt vært i disse ukene? (Med forbehold om at kostholdet ditt har vært bra, altså).

Jeg vil påstå at kostholdet mitt har vært strikt og bra. Fett tapet vet jeg ikke, men jeg har gått ned fra 105 til 98.5kg på 4 1/2 uke. Tror ikke jeg har mistet så mye muskler. Styrken er i allefall der fortsatt. Blitt sterkere i ryggen(chins) i denne perioden. Eneste er bena som kan ha mistet noe masse men det er minimalt. Skal prøve så godt jeg kan å få tatt noen bilder til helgen og oppdatere profilen min.

Soje

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:Morgenturer
« #9 : 28. mai 2003, 15:29 »
105 kg til 98.5 kg høres i meste laget ut til å være 4.5 uker, synes jeg. Det er ikke bare fett i hvert fall. Men at du har styrken i behold høres jo bra ut, jeg er av den oppfatning av det skal ganske grove kalorikutt til for å miste veldig mye muskelmasse.

Har du trent øvrig kardio (intervaler), og hvor mye har du spist (karbs/prot/fett) ?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Mr.Right

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

Re:Morgenturer
« #10 : 31. mai 2003, 08:14 »
Hei!

Jeg går hver eneste dag ca.1 1/2 til 2 1/2 timer i rask tempo. Det hjelper iallfall meg. Begynte i mars, etter å ha hatt en periode uten noe gåing og opp i vekt :-(
Har tatt av nærmere 17 kg til nå... og da det er mitt mål, å bli "mindre" eller rettere sagt slankere, er jo ingenting bedre.

Så når studiene begynner til høste igjen, melder jeg meg inn i trenings senteret ved høgskolen og begynner å pumpe... Det gleder jeg meg til!!!

Og, det beste av alt er at selv om kiloene er borte, har jeg vært nøye med kostholdet. Spist mye, ofte og næringsrik mat. Ingen sprekker og ikke spisedager.
Funker best for meg slik, og savner ikke noe av de gamle uvanene...

STOP DREAMING - START BUILDING!

Utlogget Big1

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 279
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 279

Re:Morgenturer
« #11 : 31. mai 2003, 10:23 »
Det som er bra med gåing og annen aktivitet med lav intensitet over lang tid er at en forbrenner omtrent kun fett ved denne type trening Wink

Utlogget Sensei

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Re:Morgenturer
« #12 : 31. mai 2003, 15:25 »
Er det bedre å gå enn å jogge på morran?
Jau, sa kona da mannen.....Tongue

Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:Morgenturer
« #13 : 31. mai 2003, 16:08 »
Jeg vet rett og slett ikke. Alt avhenger av hvor mye av brukt energi som kommer fra fettlager under disse turene.

Big1: Hvilken kilder har du for at nesten all energien kommer fra fett?
I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget Big1

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 279
  • Honnør: 168
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 279

Re:Morgenturer
« #14 : 31. mai 2003, 23:26 »
Plukket det opp fra M&F,flex,ironman står en god del om det på nett.Blir ofte presisert at lav intensitet over lang tid er den beste måten å miste fett på.Ved hard cardio forbruker du flere kalorier,men det blir mer en 50/50 fordeling på fett og karbohydrater Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!