Skrevet av Emne: Jesus, en myte ?  (Lest 8659 ganger)

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

SV: Jesus, en myte ?
« #60 : 07. januar 2006, 00:43 »
Everclear, vil bare påpeke at Jehovas vitner og kristne _ikke_ er det samme.. Smiley



Nei, det kan så være, men jeg mente heller ikke dette med mitt innlegg Smiley Skulle bare presisere at det har vært flere tilfeller hvor jeg har blitt presentert en annen tro enn min egen av ukjente mennesker.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Jesus, en myte ?
« #61 : 07. januar 2006, 01:07 »
Hvorfor ble denne tråden til en religionsdebatt? Temaet var hvorvidt Jesus var en reell historisk person, ikke hvorvidt han var Guds sønn, eller hvorvidt kristendommen er den rette vei.

Personlig tror jeg historien om Jesus, som de fleste religiøse historier, er et sammensurium av andre fortellinger. Det verserer lite klarhet rundt de egentlige beviser for hans eksistens, og mange av detaljene i Bibelens beretninger om hans liv er helt klart hentet fra andre religioner (tolv disipler, osv.). En skal ikke se bort ifra at Jesus i virkeligheten kan ha vært flere personer.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

SV: Jesus, en myte ?
« #62 : 07. januar 2006, 01:16 »
Tråden har, som de aller fleste andre, blitt dratt langt vekk fra sakens kjerne grunnet div. innlegg. Det er noe man må ta med i vurderingen når man lager en ny tråd. På en annen side kan en diskusjon være både berikende og interessant, bare den blir holdt på et saklig nivå. Hvor vidt det skjer, får være en annen sak.

Personlig må jeg bare beklage mine utspill som ikke har en direkte relevans til saken Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Jesus, en myte ?
« #63 : 07. januar 2006, 01:26 »
Jeg tror vi kan fastslå at jesus er en historisk person på linje med Salomon, David og Kleopatra.. Wink At alt som sies om han er sant, er derimot like sannsynlig som at størsteparten av innleggene på treningsforum blir ført til pennen (eller tastaturet? Wink ) på et ordentlig vis.. både språklig OG retorisk..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Jesus, en myte ?
« #64 : 07. januar 2006, 01:30 »
Hvorfor ble denne tråden til en religionsdebatt? Temaet var hvorvidt Jesus var en reell historisk person, ikke hvorvidt han var Guds sønn, eller hvorvidt kristendommen er den rette vei.

Personlig tror jeg historien om Jesus, som de fleste religiøse historier, er et sammensurium av andre fortellinger. Det verserer lite klarhet rundt de egentlige beviser for hans eksistens, og mange av detaljene i Bibelens beretninger om hans liv er helt klart hentet fra andre religioner (tolv disipler, osv.). En skal ikke se bort ifra at Jesus i virkeligheten kan ha vært flere personer.
Hentet fra andre religioner..? Har ikke slått deg at det kanskje er de andre som har hentet det fra kristendommen da..? biggrin
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Jesus, en myte ?
« #65 : 07. januar 2006, 01:37 »
Jesus er referert til både i andre religioner, andre historiske skrifter, i manntall, i dokumenter fra de romerske okkupantene osv.. Smiley Det er fint lite tvil om at han faktisk har levd.. enkelt og greit. Kan det bevises med 100% sikkerhet? nei.. men det kan heller ikke naturlig seleksjon.. men det ER vitenskapelig bevist, for å bruke en utbrukt term.. Wink
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Jesus, en myte ?
« #66 : 07. januar 2006, 01:58 »
Etter å ha googlet intenst etter jesus, fant jeg "Buff Jesus" her :
http://www.jesusoftheweek.com/jesii/356/index.html
Finn din Jesus  Smiley
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

silentk

  • Gjest
SV: Jesus, en myte ?
« #67 : 07. januar 2006, 01:58 »
wArLoCK: Du kunne fått honnør for nesten hvert eneste innlegg du har skrevet i denne tråden!

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Jesus, en myte ?
« #68 : 07. januar 2006, 10:59 »
Naa, veit nå ikke det helt, men er ikke så veldig vanskelig å finne argumenter mot påstander som ikke holder i det heletatt, som er gjennomsyret av uvitenhet. Sier da _ikke_ med dette at de som ikke tror er uvitende, men at man bør ha et visst nivå av kunnskap om emnet før man setter seg ned og diskuterer. Feks fri vilje må jo være noe av det aller viktigste å sette seg inn i, i en diskusjon som dette, noe det virker som et par her ikke har gjort. Men hvorfor skulle de, det intereserer dem jo ikke. Men da burde de kanskje ikke diskutere emnet heller da..? Wink
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Jesus, en myte ?
« #69 : 07. januar 2006, 11:54 »
Ingenting var i ingenting, ingenting eksploderte, ingenting ble til til et solsystem og planeter, ingenting bestemte seg for å bli noen gasser, som senere ble stener, som igjen ble apekatter og som til slutt ble mennesker.
Satt litt på spissen, men for meg er big bang og hele evolusjonsteorien en religion, likt som at gud skapte verden også er en religion.
For eksempel har vi som har hatt fysikk lært lover og regler som motsier evolusjonen, for eksempel lovene om termodynamikk som sier den totale mengden energi i universet er konstant, energi kan kun skifte form og ikke lages eller ødelegges.
Så for meg er alt like sannsynlig.

Tror du skal ta det fysikkhovedfaget ditt på nytt dersom det der står i strid med betydningen av evolusjon for utvikling av livet som vi kjenner det og som det videre vil bli.... En skal være bra ekstrem kreasjonist for å betvile at evolusjon er en virksom prosess. Vil tro de fleste evolusjonsforskere er kristne selv, og det er ingen problemer mht å tro på både det ene og det andre. Det eneste en innbitt kriste, som også forholder seg troende til begynnelsen av GT vil henge seg opp i, er vel hvilke mekanismer som driver den fremover.
Evolusjonsbiologi er et seriøst forskningsfelt som ikke på noen som helst måte kan sidestilles med tro i religiøs forstand.

Big Bang er en teori av flere, og universet er rimelig nok litt for stort for våre små hjerner å greie å forklare vil jeg tro... Hva var først lissom.......
I mitt hode blir det lissom ikke noe lettere å tenke at Gud må jo ha gjort det, for en gang må jo universet ha oppstått.... (også det/de som var før Big Bang......). Er lissom ikke så mye lettere å slå seg til ro med en evig gud enn et evig univers...... Da er i såfall universet Gud, og siden vi er en del av universet, så er vi....... Hmmm sa ateisten, som føler seg litt gudommelig akkurat nå......



Hmmmm ja for å ha sagt det: Jeg er utrolig innbitt ateist, men jeg har ingen verdens problemer med å tro at det har finnes en historisk Jesus som gjennom tale og handling har gitt opphav til de myter og historier som siden er nedtegnet. Trenger i grunn bevis for hverken det ene eller andre. For meg handler tro om langt mer enn om denne fyren har levd eller ikke..... I don't give a fuck!
Det jeg imidlertid synes er OK er reellt kristen som faktisk lever opp til det beste i det denne fyren i følge enkelte av evangeliene en gang skal ha sagt - det har ført mange ut i ulykke, men nok langt flere på rett vei i et ellers vinglete sjelsliv.......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Jesus, en myte ?
« #70 : 07. januar 2006, 11:55 »
problemet er vel at fri vilje er et veldig artig konsept i så måte.. "du skal få muligheten til å velge og ikke elske meg, men da må du brenne i all evighet.."
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget shonez

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 72

SV: Jesus, en myte ?
« #71 : 07. januar 2006, 16:31 »
Tricepsman: Jeg mener at lovene i termodynamikk står i stridmed big bang ja. Læreren min i fjor visste ikke helt hvordan han skulle svare når noen spurte om termodynamikk med hensyn til the big bang.
Når vi har lært at energi ikke kan lages, og samtidig lærer at jorda ikke alltid har eksistert, så må jo energien ha blitt laget en gang?

Jeg vet ikke hvile andre teorier du tar utgangspunkt i, men jeg tenkte på big bang og Darwin når jeg skrev det jeg skrev tidligere. For meg forblir det hele en trosting, Darwin skrev jo selv at han innrømmet faktumet at øye skulle være laget av et slikt naturlig utvalg er helt absurd.




Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Jesus, en myte ?
« #72 : 07. januar 2006, 16:45 »
Hentet fra andre religioner..? Har ikke slått deg at det kanskje er de andre som har hentet det fra kristendommen da..? biggrin

Les litt om Zoroastrismen, en langt eldre religion, hvis grunnleggende idéer jødedommen (og dermed senere, kristendommen) er sterkt inspirert av--blant annet messiasprofetien om en frelser født av en jomfru, er et slående eksempel på dette. Interessant nok var ingen av disse fellestrekkene å finne i jødedommen før jødenes fangenskap i Babylon, der Zoroastrismen var regjerende som trosretning.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Jesus, en myte ?
« #73 : 07. januar 2006, 17:42 »
Veit godt hva Zoroastrisme er for noe. Ja den er litt eldre enn feks kristendommen som "fullgod" religion, hvis du skjønner hva jeg mener, men så mye eldre at det blir problematisk i forhold til "hvem som var først"  er den ikke. Ser ikke helt problemet med at religionene ligner en del på hverandre, for det er jo snakk om profetier som ikke skulle gå i oppfyllelse før om mange hundre år fram i tid. Skulle bare mangle at de ligner på hverandre. Så vidt jeg veit er jo Zoroastrisme ca 3000 år gammel, og er jo den religionen som på en måte ble "laget" først, men kristendommen har jo profetier om Jesus og hans liv som ble skrevet lenge før Zoroastrismens tid. Kan bare ta et eksempel som jeg kommer på i farten, flukten fra Egypt ble profetert ca 2600 f.Kr. Forresten var jo det gamle testamentet skrevet _ferdig_ ca 450 år f.Kr. Dessuten ble oppstandelsen fra de døde forutsagt mellom 400 - 1500 år før han ble født.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Jesus, en myte ?
« #74 : 07. januar 2006, 20:52 »
Studerer man skriften nøye nok, så vil man finne ut at det løper ut en profeti, om en frelser, selv ved skapelsen. Kristendommen stammer fra jødedommen, som jeg vil påstå er en av de eldste nåværende religionene vi har per dags dato.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!