Skrevet av Emne: Altså... Gud finnes ikke?  (Lest 97988 ganger)

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #135 : 07. juni 2006, 15:47 »
Joda, det går godt. Du vil forstå alt dersom du blir kristen en gang, noe jeg håper på... Smiley

Jeg vet at Gud finnes, og jeg vet at han er den eneste Gud...

Du trur at gud finnest, det er strengt tatt eit spørsmål om tru, og ikkje noko som kan bevisast eller motbevisast. Referert til kua mi istad.
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #136 : 07. juni 2006, 15:48 »
I bunn og grunn kan ein jo sei det var kristen tru, kor mange blei vel ikkje drept i middelalderen for å ikkje ville konvertere til kristendom?
Nei, det var aldri kristen tro at ting skal gjøres på den måten. Kan vel egentlig ikke forsvares noe av det som skjedde på den tiden der.

Men man blir da sivilisert. Mulig utviklingen går treigere i arabiske land der majoriteten er muslimer da.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #137 : 07. juni 2006, 15:49 »
Joda, det går godt. Du vil forstå alt dersom du blir kristen en gang, noe jeg håper på... Smiley

Jeg vet at Gud finnes, og jeg vet at han er den eneste Gud...
Vanskelig å diskutere når du kommer med slike innlegg. Åpne opp øynene dine vil jeg bare si, verden er større enn den boka du har lest og hørt historier fra. På andre siden av jordkloden sitter det en på samme alder som deg akkurat nå , som har lært om en helt annen gud. Og begge VET at den guden er den eneste guden som finnes.

Tenk deg om, hvis det finnes kun EN ENESTE GUD, hvorfor finnes det da forskjellige religioner med forskjellige guder?
Det siste spørsmålet mitt i sitatet over går til Warlock og Lauk Smiley
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #138 : 07. juni 2006, 15:50 »
Jeg skrev ikke at det er kristen tro at folk som konverterer fra kristendommen skal drepes. Jeg skrev at det er kristen tro at man kun skal tro på sin egen gud.
Jada, jeg kan lese, men du synes ikke det er litt rart å sammenligne kristendommen med islam når den ene religionen dreper de som tror på noe annet og den andre ikke?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #139 : 07. juni 2006, 15:53 »
Jada, jeg kan lese, men du synes ikke det er litt rart å sammenligne kristendommen med islam når den ene religionen dreper de som tror på noe annet og den andre ikke?
Hvor har jeg sammenlignet? Eneste sammenlikningen jeg har gjort her er med flere religioner, hvor alle tror på SIN gud, og hvor alle religionene sier at kun SIN gud er det ENESTE guden som finnes. Synes du ikke det er litt rart? Hvis det kun finnes en gud, hvorfor finnes det da flere religioner?
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #140 : 07. juni 2006, 15:54 »

Alle religionene har "oppstått" i nogelunde samme område hvis man ser på et kart(selfølgelig er det uansett store avstander det er snakk om). På den tiden det ble vanlig å skriv ned det som skjedde var det også særdeles vanlig at handelsreisende dro fra land til land rundt midtøsten, israel etc. Dermed plukket man opp mye fra andre religioner og man kan på en måte si at det har vært endel herming. Ser man på jesus f.eks så blir jo han brukt som en viktig profet i islam, mens han i kristendommen er kristus. Alt er nogelunde samme historier som det har blitt lagt til litt på og trekt litt ifra.
Da kan jo du fortelle oss hvem som var først og hvem som hermet.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #141 : 07. juni 2006, 15:54 »
Hvor har jeg sammenlignet? Eneste sammenlikningen jeg har gjort her er med flere religioner, hvor alle tror på SIN gud, og hvor alle religionene sier at kun SIN gud er det ENESTE guden som finnes. Synes du ikke det er litt rart? Hvis det kun finnes en gud, hvorfor finnes det da flere religioner?
Hvilke religioner er det du mener da? Jada veit godt hvilke religioner som finnes rundt forbi, bare lurer på hvilke du tenker på.

Edit:
Skulle til å svare på det andre du spurte om, dette:
"Tenk deg om, hvis det finnes kun EN ENESTE GUD, hvorfor finnes det da forskjellige religioner med forskjellige guder? "

Greit om du svarer på spørsmålet jeg spurte om først i dette innlegget. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #142 : 07. juni 2006, 15:56 »
Hvilke religioner er det du mener da? Jada veit godt hvilke religioner som finnes rundt forbi, bare lurer på hvilke du tenker på.
I grunn absolutt alle religioner som har sin egen gud.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #143 : 07. juni 2006, 15:56 »
Som...??
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #144 : 07. juni 2006, 16:02 »
Som...??
Det spiller ingen rolle hvilke, spørsmålet er det samme.

Hvis det for deg, Warlock, finnes kun en Gud. Hvordan forklarer du da at det finnes andre religioner som har andre guder enn den guden du har?
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #145 : 07. juni 2006, 16:04 »
Selvfølgelig spiller det en rolle, jeg må da vite hva du mener om jeg skal kunne argumentere i mot..? Og du bare slenger inn det der og tror det er et fullgodt argument? Hvor mye stress er det egentlig for deg å skrive ned hvilke religione du mener..? Eller er du egentlig ikke helt sikker på hva du selv mener..? Dunno..

Igjen, hvilke religioner? Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å svare på. Du prøver å stille meg til veggs med argument som det der, men det funker ikke helt, serru, for du klarer ikke en gang å skrive ned og poste her hva for religioner du mener.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #146 : 07. juni 2006, 16:13 »

Okey greit å vite. For en utenforforstående som meg så liknet det på en sekt hvertfall. Hvordan vet du at du har møtt guden fra kristendom? Det er vel fordi det er den religionen som er der du er? I dette landet, i din familie osv. Hadde du ikke visst om bibelen, om kristendommen hadde du aldri møtt denne guden du snakker om. Så hvorfor leve og tilstrebe denne boka?
Sitat

Fordi jeg ble møtt av Gud i en kristen sammenheng, der og da kunne jeg ikke si at det var Jesus,  jeg kunne bare beskrive erfaringen. Samtidig blir du fylt av en trygghet, en visshet om at Jesus faktisk døde for meg, og at jeg ikke trenger å frykte for verken livet eller døden. Jeg tok en sjangs, og jeg ble møtt av en stor kraft som forvandlet hjertet mitt, i ettertid har jeg fått kjøtt på beina i forhold til å faktisk kunne beskrive hva det var som møtte meg. La meg bare si det at det finnes ikke mange Guder, jeg tror heller ikke at muslimer og kristne fks. tror på samme Gud, vi bare bruker forskjellige navn. Det er gjennom Jesus døra går, det finnes ingen snarveier.
Ja heldig som jeg er, så ble jeg født i ett land som har en kristen kulturarv- selv om Islam som trosamfunn fakisk snart er større enn kristendommen i Norge. Det har jo med at landet "fikk" (det er jo en liten underdrivelse da, siden kristningen av landet ikke alltid gikk i tråd med Guds vilje, men ble anført av vikinger som ikke visste bedre) evangeliet, og tok imot det. Det var jo i midtøsten Jesus levde, og misjonen fikk sitt utspring, men ingen av de landene der ville ta imot budskapet om Jesus. Jeg kan jo ikke svare på spørsmålene dine stripie, jeg kan jo ikke gi deg ett svar på hvorfor jeg ble født her- jeg kan bare beskrive hva som har skjedd i det livet jeg har fått. (En merknad er ar tusenvis av muslimer tar imot Jesus i midtøsten, og veldig mange dør for sin tro)

Det som aldri ville kunne beskrives på ett forum som dette her, det er at når du har møtt Gud, så er det ingen tvil i ditt hjerte hvorvidt du skal gjøre det eller det, du vil gjøre alt!
De fleste her virker å ha ett bilde av kristendommen som døde former og en masse regler, å jeg skal være helt ærlig å innrømme at slik har kristne ofte fått det til å se ut- Men det var absolutt ikke det Gud hadde tenkt for oss, å ikke det som står i Bibelen.
Gud har kalt oss til samfunn!, bibelen handler egentlig om en Gud som skapte mennesket til en kjærlighets affære med ham, det er ikke vanskelig å være en kristen når du kommer inn i det som bibelen har snakket om hele tiden. Gud er her på jorden ved Den Hellige Ånd, det vil si at man kan oppleve Guds nærvær til stadighet når du lever nær til ham. Det er mange probemstillinger jeg synes er vanskelig å svare på, og den ene er jo dette med hvorfor jeg er født i det landet jeg er født- ett spørsmål jeg ikke vil få svar på, før jeg kommer til himmelen. Jeg gidder ikke å gå hele livet å erge meg over ett spørsmål jeg ikke kan få svar på enda, jeg utnytter heller det livet jeg har, man kan bli kjent med Gud på en personlig måte..

Sitat
Hvordan vet du egentlig at du har møtt gud , og ikke bare en sinnsforstyrrelse som gir diverse gode følelsesr som tilhørighet  i kroppen?
Sitat

Kan en god følelese gjøre under?  Wink

Sitat
Jeg tror også det er noe mer , noe høyere enn oss som ingen forstår. Jeg tror også at disse bøkene bare er midlertidige forklaringer vi mennesker har lagd på ting vi ikke forstår. Som hvordan vi ble til, hva som skjer når vi dør og slikt. Så jeg velger å ikke leve etter de bøkene. Hvis jeg skulle valgt å være troende, hvilken tro skulle jeg valgt? Hvilken bok er den riktige å følge? Virker utrolig meningsløst å tro på det ene fremfor det andre.
Sitat

Du er jo bare nødt å ta mitt ord på at jeg snakker sant. Men bibelen skiller seg ut på 1000 områder i forhold til alle andre religioner- en religion er når mennesker strekker seg etter en Gud, og utformer en lære etter dette- Den kristne tro handler om en Gud som strekker seg etter menneskene, og etterfølgerene av denne Jesus skriver bare om det de har sett og hørt. Den kristne Gud er ikke en sånn pompøs kakse som sitter i himmelen å skaper mennesker for at de skal tilbe ham- helt feil! (De fleste andre religioner handler om at man skal tilfredstille Gud, eller så blir han sinna på deg...)
Han skaper mennesker i sitt eget bilde og elsker de som sine egne barn, Gud er egentlig ute etter å påføre oss godhet- slik som enhver normal forelder vil gjøre for sine barn. Det som skiller bibelen fra andre "hellige bøker" er jo Jesus, som blir ett menneske, blir ett med vår synd å dør for vår skyld på ett kors. Det er det mest nedverdigene du kan tenke deg, når Koranen omaler Jesu død på korset, så står det at det bare virket som det var Jesus, det var bare ett syn som menneskene så, men det var egentlig ikke Jesus som hang der- det var en vanære for en profet å dø på denne måten. Den kristne tro handler om at Gud har gjort alt for oss, og ønsker bare at vi skal ta imot denne gaven (100% av nåde), slik at vi kan bli renset for vår synd å bli himmelverdige skapninger. Når du tar imot gaven fra Gud, renselse fra synd å skyld, en evig tilværelse med han i himmelen- så får du ett litt annet perspektiv på livet, materielle eller kjødlige ting betyr ikke så mye lenger, du ønsker bare å behage Gud med ditt liv, du ønsker bare å være til hans ære, du ønsker å være en kanal for det gode han har å gi.
Jeg er nødt å gå nå, men vil bare avrunde med ett spørsmål:
Hva har jeg å vinne på å sitte å fortelle dere løgner? 
Finn fem feil.

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #147 : 07. juni 2006, 16:14 »
Han kan feks ikke gå på kino lenger.. Hva kaller du det da? Han kan ikke gjøre det fordi det gjorde han i sitt "gamle" liv og nå skal alt være forandret.. Er jo flere eksempler men gidder ikke ramse opp..

Tror han har missforstått litt ja  Wink
Finn fem feil.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #148 : 07. juni 2006, 16:15 »
Selvfølgelig spiller det en rolle, jeg må da vite hva du mener om jeg skal kunne argumentere i mot..? Og du bare slenger inn det der og tror det er et fullgodt argument? Hvor mye stress er det egentlig for deg å skrive ned hvilke religione du mener..? Eller er du egentlig ikke helt sikker på hva du selv mener..? Dunno..

Igjen, hvilke religioner? Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å svare på. Du prøver å stille meg til veggs med argument som det der, men det funker ikke helt, serru, for du klarer ikke en gang å skrive ned og poste her hva for religioner du mener.
Poenget mitt blir jo det samme om jeg skriver kristendom, islam, buddhisme , forskjellige indianerreligioner hvor man tror på mange forskjellige guder, eller hva som helst. Det finnes jo utallige mindre religioner med guder verken du eller jeg har hørt om, derfor er svaret mitt: Absolutt alle religioner som har sine/sine egne guder.

Du må kunne argumentere for:
- hvordan det er mulig å tro på en gud fremfor en annen gud, når man vet at det finnes andre guder i andre religioner.

Har også ett annet litt morsomt spørsmål: Hvilken gud ville du hatt tro på i dag, dersom forfedrene dine ikke ble tvangskristnet for mange år siden? Smiley
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #149 : 07. juni 2006, 16:19 »
Ja, nå er jeg lei av å vente på at Shemhazai skal svare på mitt noe merkelige og for meg, retoriske spørsmål om Aristoteles og de gutta der, så her kommer grunnen til at jeg spurte:

Mange nevner hvordan historiene forandrer seg oppgjennom åra ettersom de gjenfortelles, og at Bibelen er en bok full av vandrehistorier nettopp pga dette. De samme folka har dog ikke noe problem med å tro på Aristoteles, Herodotos, Platon & Caesar. Hvorfor ikke? "Det er bedre dokumentert". Nja er det nå det..?

Aristoteles:
Original-håndskriftene er fra 384-322 f.Kr. og den eldste kopien er fra ca 1100 e.Kr. Altså ca 1400 års forskjell. Det finnes også bare 5 kopier.

Herodotos: Orginal fra 480-425 f.Kr og eldste kopi er fra ca 900 e.Kr. 1300 års forskjell fra originalen til den eldste kopien. 8 kopier.

Platon: Originalen fra 427-347 f.Kr, eldste kopi fra ca 900 e.Kr. 1200 år forskjell. 7 kopier.

Caesar:
Originalen fra 100-44 f.Kr, eldste kopi fra ca 900 e.Kr. Dvs ca 1000 års forskjell fra originalen til eldste kopien.

Rart med det, dette kan dere tro på, selv om det er plenty av tid til at ting kan forandres. Altså, opp til 1300 år forskjell fra originalskriftene til de eldste, kjente kopiene og likevel tro på det..? Helt i orden for meg, for all del. Synes bare det er litt rart.

Det nye testamentet: Originalen er fra 50-90 e.Kr, og den eldste kopien er fra 120-350 e.Kr. Dvs, en tidsavstand på mellom 30-300 år. (Mange flere skrifter, derfor tidsrommet) Det er dessuten 5000 kopier.
Så lite som 30-300 år...? Relativt kort tid, vil jeg mene. I hvertfall i forhold til de andre jeg ramset opp over. Men likevel har ikke folk problemer med å tro på alle de andre.

Dette skulle jo i allefall, om ikke annet, punktere argumentet om at grunnen til at det står så mye rart i Bibelen er pga historien forandrer seg etter som den blir gjenfortalt.. I så fall er det i allefall mer sant det som står i Bibelen (NT) enn historiene om de andre jeg ramset opp.

Prøver ikke med dette å bevise at Jesus har levd, for akkurat det er det jo liten tvil om. Neida, mener ikke at BARE pga NT har bedre dokumentasjon så må man tro på det, for all del. Mener bare å vise folk paradokset med at noen kan velge å tro på en ting, som i forhold til det som står i NT, er lite dokumentert.

Er vel fordi det er FOR utrolig og fantastisk... Wink

Sitter her med hjemmeeksamen, så jeg er litt busy, men trodde nå jeg hadde svart på spørsmålet...

Uansett for å kommentere dette innlegget:

Visse punkter rundt Aristoteles', Cæsars eller Platons historier er sikkert usanne. Slik er det alltid med gammel historie. Forskjellen, derimot, mellom disse og Bibelen, er at de ikke er blitt skrevet i religiøst øyemed. Hva har jeg mest grunn til å tvile på, historier om helt vanlige mennesker, fortalt av diverse uavhengige kilder, eller historier om overnaturlige hendelser fortalt av folk som ønsker at de er sanne til folk de ønsker å overbevise?

'Overtro' og 'agenda' er nøkkelord.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!