Skrevet av Emne: Altså... Gud finnes ikke?  (Lest 98133 ganger)

nann-rosita

  • Gjest
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #495 : 18. august 2006, 11:28 »


Jeg kommer litt inn på dette i artikkelen min, men jeg vil gjerne vite hvor du har dette med Paulus ifra? mvh Travor

som sagt hentet fra boka "det nye testamentet og de første kristne årtier" som er en fagbok fra teologisk fakultet. En bok som er pensum for de som skal bli prester.. Jeg har studert dette, og dette er en av mine skolebøker/pensumbøker fra UiO teologisk fakultet

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #496 : 18. august 2006, 11:32 »
Du kommer ikke med stort annet enn synsing her.. Smiley Det at C. S. Lewis, en dypt religiøs mann, mener at dette må være sant blir som å sitere Marx om kommunismens fortreffelighet. Videre er det ikke noe uvanlig i det at popularitet øker som følge av dødsfall. Ser man på malere, musikere, kunstnere generelt.. så bli kultstatus og økt oppslutning etter døden noe relativt vanlig.

Ellers er det engang slik at de fleste av punktene du her lister opp rett og slett ikke er holdbare sett med rasjonelle øyne. Det at Jesu fiender, selv religiøse, brukte ordet "trolldom" for å kunne korsfeste en motstander beviser fint lite mer enn at det var utallige hekser her i Europa i Middelalderen.. de ble jo tross alt brent for å være hekser og for å bedrive trolldom.. Vil det si at du tror på hekser og wicca-religiøse strømninger...?

Avslutningsvis kan man vel si at de fleste avhandlinger rundt øyenvitner og deres troverdighet har konkludert med at øyenvitner er langt mindre troverdige enn det man tidligere har trodd.. Wink

Alt i alt, jeg er ikke veldig imponert, men nå har jeg vokst opp med mange forsøk på å rasjonlisere irrasjonell tro, og jeg har sett langt bedre forsøk enn dette.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #497 : 18. august 2006, 11:43 »
Jeg finner ikke NOE som beviser at NT er korrekt , sannferdig eller ekte i innlegget til Travor.
Dette har ineng beviser, og er bare synsing.

Å komme med Johannesevangeliet som en sikker kilde, blir feil. tatt i betraktning av at dette er bevist skrevet ca 150 år ETTER Jesu død .. MINIMUM..

Lignelser er en helt vanlig "stadfestelser" innen alle trosretninger og religioner.
Man folkteller lignelser for å få satt "navn på de som er med i historien" , slik at en kan påstå senere at den er sann..

Lignelser finner vi i gresk , norøøn keltisk mytologi. Vi finner det i buddisme og hinduismen ..
Og dette er helt vanlig. Ingen har klart å bevise lignelsenes "ekthet".

Jeg ser ikke forskjell på sannheten om bilbelen, mer enn jeg tror at det er sant at rødhette vant over ulven. Desverre!

Kom med noe mer handfast , noe mer beviselig ..


Nann

Utlogget travor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 0
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 0

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #498 : 18. august 2006, 12:02 »
Du kommer ikke med stort annet enn synsing her.. Smiley Det at C. S. Lewis, en dypt religiøs mann, mener at dette må være sant blir som å sitere Marx om kommunismens fortreffelighet. Videre er det ikke noe uvanlig i det at popularitet øker som følge av dødsfall. Ser man på malere, musikere, kunstnere generelt.. så bli kultstatus og økt oppslutning etter døden noe relativt vanlig.

Ellers er det engang slik at de fleste av punktene du her lister opp rett og slett ikke er holdbare sett med rasjonelle øyne. Det at Jesu fiender, selv religiøse, brukte ordet "trolldom" for å kunne korsfeste en motstander beviser fint lite mer enn at det var utallige hekser her i Europa i Middelalderen.. de ble jo tross alt brent for å være hekser og for å bedrive trolldom.. Vil det si at du tror på hekser og wicca-religiøse strømninger...?

Avslutningsvis kan man vel si at de fleste avhandlinger rundt øyenvitner og deres troverdighet har konkludert med at øyenvitner er langt mindre troverdige enn det man tidligere har trodd.. Wink

Alt i alt, jeg er ikke veldig imponert, men nå har jeg vokst opp med mange forsøk på å rasjonlisere irrasjonell tro, og jeg har sett langt bedre forsøk enn dette.

Kan jeg spørre deg hvor du har fått ett slikt tunnelsyn ifra? At du ikke trenger mer en 5 minutter på å komme opp med ett svar beviser nå bare at du overhode ikke er interesert i å sette deg inn i hva det hele dreier seg om.

mvh Travor

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #499 : 18. august 2006, 12:20 »
Nå ble jeg skuffet her. Å bruke Bibelen som bevis på Bibelens sannhet er det eldste trikset i boka (unnskyld uttrykket), uten at det blir særlig overbevisende av den grunn. Som vanlig er det kun snakk om sirkulær logikk og spekulativ ønsketenkning, hvilke synes å være religionens foretrukne retoriske virkemidler.


Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #500 : 18. august 2006, 12:29 »
Kan jeg spørre deg hvor du har fått ett slikt tunnelsyn ifra? At du ikke trenger mer en 5 minutter på å komme opp med ett svar beviser nå bare at du overhode ikke er interesert i å sette deg inn i hva det hele dreier seg om.

mvh Travor

En trenger ikke lese i mange minuttene (jeg leste dog alt du skrev) for å innse at 'bevisførselen' din ikke holder vann. Om du likevel er så skråsikker i din argumentasjon, vet jeg om en rekke universitetslektorer som med glede vil sette seg ned med en rød penn og ta en kikk på dette mesterlige teoremet ditt. Du synes ikke det er påfallende at de eneste som kjøper logikken din selv er kristne? Ja, du kan selvsagt påstå at alle andre bare er 'redde' for sannheten, men la oss være realistiske her... er det virkelig den mest nærliggende forklaringen?

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #501 : 18. august 2006, 12:41 »
Hvordan har det seg at alle andre holdes for narr av demoner, men ikke dere kristne? Er ikke sannsynligheten like stor for at Kristendommen er et bedrag i regi av en annen djevel, og at den sanne Guds budskap er blitt fortrengt?

Jo for deg er sannsynligheten like stor, men for meg som har fått stadfestet Evangeliet som en virkelighet, blir slike antagelser bare menneskelig filosofi...Det er jo litt rart at du faktisk åpner opp for at det finnes en slik "dimensjon", er ikke ord som "Gud" og "Djevel" synonymt med "Fantomet" og "Darth Vader" for deg??
Du argumenterer her ut fra "åndelige premisser", uten at du selv tror på det?? (er du ateist, eller agnostiker?? )
Finn fem feil.

Utlogget loke21

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

  • Hvor henter mannen kraft fra ?
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #502 : 18. august 2006, 13:14 »
*HELLmik* hvilken åpenbaring (tar forbehold om at utrykket ikke stemmer ) har det som fikk deg til og bli kristen ?

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #503 : 18. august 2006, 13:34 »
Jo for deg er sannsynligheten like stor, men for meg som har fått stadfestet Evangeliet som en virkelighet, blir slike antagelser bare menneskelig filosofi...Det er jo litt rart at du faktisk åpner opp for at det finnes en slik "dimensjon", er ikke ord som "Gud" og "Djevel" synonymt med "Fantomet" og "Darth Vader" for deg??
Du argumenterer her ut fra "åndelige premisser", uten at du selv tror på det?? (er du ateist, eller agnostiker?? )

Jeg åpner ikke opp for noe som helst, jeg påpeker kun de implikasjoner som naturlig følger av din logikk. Hvis det skulle være slik at onde makter bedriver bedrag i form av 'falske' religioner, er det fullt mulig at Kristendommen er et av disse bedragene, og at den 'sanne' tro er en helt annen.

Videre utviser du stort hovmod når du mener å vite at det som for deg fortoner seg som sannhet virkelig er det. Hvordan tror du egentlig en troende muslim eller hindu opplever det? Tror du ikke disse menneskene besitter en liknende visshet i sin tro? Om Djevelen virkelig ønsket å bedra deg, tror du ikke vitterlig at han ville klare det?

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #504 : 18. august 2006, 13:57 »
*HELLmik* hvilken åpenbaring (tar forbehold om at utrykket ikke stemmer ) har det som fikk deg til og bli kristen ?

Jeg har sagt det før, men kan godt si det igjen Smiley
Det var ikke en "åpenbaring", det var ikke noe jeg "så", så valgte jeg å tro på det jeg "så". Jeg var en temmelig deprimert tenåring som stengte meg helt ute fra verden, satt bare inne å spilte på PC`n. Kunne gjerne sitte 10-12timer om dagen å bare spille. (Ja jeg var en bitteliten pingle i den tiden)
Jeg hadde to "gode" venner, han ene hadde en far som var alkoholiker, å han andre hadde en far som hadde banka ungene\kona si, og tok selvmord. (Sistnevnte begynte på stoff i veldig ung alder)
Det var livet mitt, å jeg var bare kling likegyldig til livet å alt.
For å korte inn var jeg med mine foreldre på en kristent sommerstevne (foreldrene mine har alltid vært kristne). Jeg var med fordi jeg ikke fikk lov å være hjemme alene (stolte ikke på meg), så var det ett par slektninger som jeg kunne treffe der borte (Hamar, "Hedmarktoppen").
En fetter av meg overtalte meg til å bli med inn litt på en av møtene der, jeg brydde meg egentlig ikke, sitte der inne eller ute var ett fett.
På dette møtet kjente jeg en utrolig "dragning", jeg kjente det var noe i "atmosfæren" som jeg lengtet etter- kjærlighet, mening, kraft, alt det jeg ikke hadde. Så satt jeg å kjempet med meg selv hele møtet, å bestemte meg til slutt for å se om det virkelig var Gud, jeg hadde jo ingenting å tape (livet mitt sugde maks)
Jeg gikk frem (skjelvende) for å bli bedt for, jeg gikk ikke med en gang, jeg ventet til flere var fremme til forbønn, slik at jeg bare kunne "blande meg inn", uten å bli sett. Når jeg sto der fremme kom det en fyr som skulle be for meg, å han spurte hva det gjaldt- å jeg husker ikke hva jeg sa, tror ikke jeg fikk ut så mange ord- tror han bare spurte om jeg ville ha ett møte med Jesus, så bare nikket jeg på hodet.
Her fikk jeg ett møte med Gud, Den hellige Ånd kom inn med sin kjærlighet, å gjorde en "hjerte transplantasjon" (kan ikke forklare det på annen måte). Når jeg "kom til meg selv" sto jeg bare å gråt, å det var en stor våt flekk på t-shorta, så jeg hadde tydlegivis grått en stund. Dette var det første som fikk meg til å spontant innse at det var noe "galt", for jeg gråt aldri, ikke når jeg fikk vondt heller. (Husker jeg fikk noe i øyet en gang i klasserommet, så det begynte å renne fra det ene øyet, da sprang jeg ut å gjemte meg på dassen, for jeg ville ikke at noen skulle se at det kom tårer ut av mitt øye)
Når jeg gikk ut var jeg så lett som en fjær, jeg var så full av kjærlighet (beruset faktisk), jeg klemte fremmede mennesker som gikk forbi meg, jeg forstod ikke hva som hadde skjedd..
Jeg visste for første gang at Jesus elsket meg, å at han hadde tatt meg inn i samfunnet med han. Jeg lever daglig med Jesus, å opplevd masse spennende med han!
Kanskje jeg ikke blir så rik på penger å får den store "anerkjennelsen" som er så høyt opphøyede idealer i verden, men jeg kan når som helst gå inn på rommet mitt å bare "være" med Jesus. Kristendom, det er å ha en kjærlighets affære med Jesus, det er å være barn av Gud, det er å være en kanal for Guds kraft, det er å lengte etter en himmel-ikke frykte for en død...Som Trevor har jeg også opplevd masse ting sammen med Jesus, selv har jeg hatt møter der Gud har forvandlet livet til "tomme" ten-åringer, jeg har bedt for syke som har blitt helbredet (har også bedt for folk som ikke har blitt helbredet, alt skjer i den rette tid), har aldri sett engler, men uheldigvis har jeg støtet borti 2 demoner..Jeg har ikke ett fnugg av tvil på verken Jesus eller den åndelige virkelighet, det er erfaringer jeg har hele tiden..
Finn fem feil.

Utlogget *HELLmik*

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 383
  • Honnør: 214
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 383

  • Medlem av "Lars Sværds Fanklubb"
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #505 : 18. august 2006, 14:02 »
Jeg åpner ikke opp for noe som helst, jeg påpeker kun de implikasjoner som naturlig følger av din logikk. Hvis det skulle være slik at onde makter bedriver bedrag i form av 'falske' religioner, er det fullt mulig at Kristendommen er et av disse bedragene, og at den 'sanne' tro er en helt annen.

Videre utviser du stort hovmod når du mener å vite at det som for deg fortoner seg som sannhet virkelig er det. Hvordan tror du egentlig en troende muslim eller hindu opplever det? Tror du ikke disse menneskene besitter en liknende visshet i sin tro? Om Djevelen virkelig ønsket å bedra deg, tror du ikke vitterlig at han ville klare det?

Ved å tro på enten Jesus eller Allah, så forkaster man samtidig alle andre "sannheter"...Det er ikke hovmod, det er en konsekvens.
Finn fem feil.

nann-rosita

  • Gjest
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #506 : 18. august 2006, 14:27 »
Jeg ser du har vært på vekkelsesmøte.

Desverre på slike møter , er det mye massesuggesjon, og predikantene går skjeldent etter riktig tro og lære.. Disse har egne leveregler og lover som "menigheten" skal forholde seg til.. les Pinsemenigheter, Haugianere,Lestadianere, Jehovas Vitner.. etc..

De fleste ledere i disse menighetene er ikke helt på nett med teologer , og har mye krasserere og hardere budskap om dom, helvete , bekjennelse, og meget stor del går på å undertrykke menigheten med skremselspropaganda om synd og straff og helvete!!
Disse menighetene kalles av teologer for "kariamatiske kirkesamfunn" - nettopp pga massesugesjon og folk blir dratt med , og får frelse av en meget dyktig taler/predikant ..

Desverre er mange av disse "trostilhørlighetene" meget opptatte av de som bekjenner troen , og se på alle andre som syndere ..

Er vokst opp i et slikt "hyperreligiøst" sektsamfunn..
man får mange påbud, krav, men aldri forkalringer eller hvordan ting er sånn. Man får unøyaktige forklaringer og uholbarlige "beviser" for at nettopp dette er det tiktige riktige.. og stiller man spørsmål som krever litt mer inngående svar. Så blir man nesten dømt til evig pine..

Bok verd å lese :
"kistne kirker og trossamfunn" TF/Uio pensum


Utlogget loke21

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

  • Hvor henter mannen kraft fra ?
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #507 : 18. august 2006, 14:46 »
Fasinerende Historie *HELLmik*.
Men det er vel sån man må oppleve for og i det hele tatt tro på.
Men hvordan viste du at det var 2 demoner du traff på?


Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #508 : 18. august 2006, 14:46 »
Fin liten nettbok som også tar for seg manglende evidens på effekt av bønn:

http://whywontgodhealamputees.com/summary.htm

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

SV: Altså... Gud finnes ikke?
« #509 : 18. august 2006, 15:16 »
Jeg ser du har vært på vekkelsesmøte.

Desverre på slike møter , er det mye massesuggesjon, og predikantene går skjeldent etter riktig tro og lære.. Disse har egne leveregler og lover som "menigheten" skal forholde seg til.. les Pinsemenigheter, Haugianere,Lestadianere, Jehovas Vitner.. etc..

De fleste ledere i disse menighetene er ikke helt på nett med teologer , og har mye krasserere og hardere budskap om dom, helvete , bekjennelse, og meget stor del går på å undertrykke menigheten med skremselspropaganda om synd og straff og helvete!!
Disse menighetene kalles av teologer for "kariamatiske kirkesamfunn" - nettopp pga massesugesjon og folk blir dratt med , og får frelse av en meget dyktig taler/predikant ..

Desverre er mange av disse "trostilhørlighetene" meget opptatte av de som bekjenner troen , og se på alle andre som syndere ..

Er vokst opp i et slikt "hyperreligiøst" sektsamfunn..
man får mange påbud, krav, men aldri forkalringer eller hvordan ting er sånn. Man får unøyaktige forklaringer og uholbarlige "beviser" for at nettopp dette er det tiktige riktige.. og stiller man spørsmål som krever litt mer inngående svar. Så blir man nesten dømt til evig pine..

Bok verd å lese :
"kistne kirker og trossamfunn" TF/Uio pensum



Hva mener du med dette? Hvis *HELLmik* følte en varme og kjærlighet, mening og kraft i atmosfæren, tyder dette på at det sannsynligvis ikke var snakk om en preken fylt av " skremselspropaganda om synd og straff og helvete!!" Og, hvorfor blander du inn pinsemenigheten inn i dette her? Har du noen gang vært på et møte som pinsemenighetene har?? Før du dømmer pinsemenigheten (som forsovidt ikke har noe med kariamatiske kirkesamfunn å gjøre) anbefaler jeg deg å gå på ett. Da vil du fort finne ut at, dersom det blir oppfordret til forbønn, der villige føler trang til å bli bedt for, trenger det ikke være et vekkelses-møte. At det blir oppfordret til forbønn innen pinsemenigheten er helt vanlig, på vanlige møter. Fint om du hadde snakket ut ifra erfaringer når det gjelder pinsemenighete, istede for å ramse opp masse piss som kommer fra "teologer" som forsovidt ikke trenger å sitte inne med den absolutte sannhet.

Når du snakker om Haugianere,Lestadianere, Jehovas Vitner.. etc, vil jeg derimot ikke si meg uenig i din påstand om karismatiske kirkesamfunn, men OM det skulle være slik at du prater ut ifra erfaringer ang. pinsemenigheten, så vil jeg anbefale deg å gi dem en ny sjangse. Hvis det du sier er sant, så er dette ifra ekstreme menigheter, som ikke holder seg etter standaren..

*HELLmik*: Flott historie!

Hilsen, en ikke-"pinsevenn" Smiley
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!