Skrevet av Emne: Atlas - Justice for the 96!  (Lest 175636 ganger)

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1410 : 17. februar 2010, 16:10 »
Skal aldri sei aldri, men trur nok ikkje det er Gilmore Groin. Trur nok heller på nokre av dei andre alternativa. Ka type behandling skulle du få?

Uansett, eit kvart er det. vevet i området er i allefall hyperømt. Men han klarte ikkje palpere djupt nok, sikkert fordi at eg ubevisst spente strukturane som låg meir overfaldisk. Eg tipper smerten/årsaken sitter djupt høgt i lysken.
Behandling blir nok manuell behandling rundt innfestning på adduktormuskulatur som ligger superiort/anteriot på femur samt psoas. Eg mistenker at ein må til med ei nål for å kunne klare å komme djupt nok, samt å få den "releasing" effekten som er nødvendig.

Skulle bevege meg litt i stad, og fikk nokre "illebefinnande" i området. Ubehagelig, og jævlig ildt!
Skal sette psoas og rectus samt adduktorer på strekk, så får vi sjå Fredag.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1411 : 17. februar 2010, 21:44 »
Dagens andre:

Frontpress

50kg/6reps x 4 sett

Sidehev i supersett med fronthev

5 x 10 reps

Franskpress

30kg/8reps
35kg/8reps x 2 sett
40kg/6reps x 2 sett

Dips

3 x 20 reps

Skrå mage

3 x 10 reps

Kardio

Lett sykling 25 minutt.

Merkbart sår i lysken. Har også tøyd i 15 minutter, så får håper det her slipper snart.

As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1412 : 18. februar 2010, 14:37 »
Kva tenker du på?
Bevegelighetstrening for hofte/korsrygg eller styrketrening for underarmane?


Bevegelighetstrening ja Wink






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1413 : 18. februar 2010, 19:55 »
Bevegelighetstrening ja Wink

Er det meste. Alle øvelser som tøyer muskulatur rundt hoftene. Poenget er å holde strekket lenge! opp mot 2-3 minutt i gangen.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1414 : 19. februar 2010, 19:03 »
Gårsdagens trening:

Knebøy

60kg/10reps x 5 sett

Frontknebøy

60kg/6reps x 5 sett

Beinpress

200kg/10reps x 5 sett

Ståande og sittande tåhev

5 x 10 reps

Lår curl og leg extensions

5 x 10 reps

Kardio

20 minutt sykling.

Bevegelighetstrening 40 minutt.

Lett lett lett økt. Og ei meget bra tøyeøkt!!  Grin

Dagens økt

Liggande hantelpress, med beina oppe

40kg/6reps x 4 sett

Skrå hantelpress

30kg/6reps x 4 sett

Skulderpress

5 x 10 reps

Sidehev og fronthev i supersett

5 x 10 reps

Dips

4 x 20 reps

Pushdown

4 x 12 reps med stang
4 x 12 reps med tau

Kardio

Sykling 25 minutt.

Bevegelighetstrening 30 minutt.


Grei økt i dag. Kjenner at hofta slipper bra under bevegelighetstreninga.



As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1415 : 20. februar 2010, 18:27 »
Dagens økt

Chins

3 x 6 reps
4 x 12 reps (-15)

Nedtrekk

5 x 12 reps

Foroverbøyd roing

40kg x 12reps
50kg/60kg/70kg x 10 reps
75kg/8reps x 2 sett
40kg/12reps x 2 sett

Facepull i supersett med bicepscurl

F: 4 x 12reps
B: 40kg/45kg/45kg/50kg x 5 reps

Markløft

10kkg/6reps
110kg/6reps
120kg/6reps x 2 sett

kardio

Lett sykling 10 minutt.

30 minutt bevegelighetstrening.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget saintwiper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1416 : 20. februar 2010, 18:33 »

Behandling blir nok manuell behandling rundt innfestning på adduktormuskulatur som ligger superiort/anteriot på femur samt psoas. Eg mistenker at ein må til med ei nål for å kunne klare å komme djupt nok, samt å få den "releasing" effekten som er nødvendig.


adduktorene utspringer vel ikk derfra vel??

Utlogget saintwiper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1417 : 20. februar 2010, 18:40 »
Dagens første:

Løping 30 minutt.
Sykling 30 minutt.

Var på undersøkelse av hofta. Etter 40 minutt undersøkelse vart det konstatert at det stod mellom Gillmore`s groin eller irritert/stramt vev rundt psoas eller pectineus.
Merkverdig at det ikkje gjere vondt i aktive bevegelser, anna enn når ein slipper opp. Samt at innoverrotasjon passivt i hofta er smertefullt, samt palpasjon med økt intraabdominalt trykk i lyskekanalen gjorde meget vondt på den affekterte sida.
Får tøye på psoas og omkringliggande muskaulatur til eg får behandling.

Innskrenket innoverrot smerter bare eller er innskrenkt også? Föler du at du har full rörlighet i hoften? har du kjent noe "låsninger" eller hakkete bevegelse i hoften?


Smerte med ökt intraabdominelt trykk kan jo faktisk peke mot en slags type brokk også. athletes hernia ikke så uvanlig om man er sterk i de rette magemusklene og evt svakere i de skrå. ellers så er det jo ganske mange strukturer som legger sin smerte i lyske/hofte området.

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1418 : 20. februar 2010, 18:46 »
adduktorene utspringer vel ikk derfra vel??

Sjølvsagt gjere ikkje dei det, men kommer vel an på kor ein meiner festet og utspringet er. Os pubis (ramus inferior) og Linea aspera Femur er feste/utspring.

Det som eg forsøkte å skrive, var at smerten sitter anteriort/superiort på femur og inn mot os pubis.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1419 : 20. februar 2010, 18:53 »
Innover rotasjonen er innskrenkt, kanskje eit par grader om ein jamfører med motsatt side, i tillegg til at sjølve innoverrotasjonen er smertsam.
Er vel egentlig ingen Gilmore`s Groin. Då skal det være smertsomt ved økt intrabdominalt trykk, ikkje bare ved denne spesifikke testen.F.eks ved vanlig hoste, og det har eg ikkje i det heile tatt. Men også ved knebøy, markløft og motstandstester av magemuskulatur. Aldri hatt lyske/hofteproblem tidligere, og er sterk i både skrå bukmuskulatur og kjernemuskulatur.

Er aldri låsningsfenomen, uten at eg kan kjenne at det kommer eit "knepp" av og til. Dette forekommer uten smerte, og dette har eg hatt i lang tid før eg fekk dette problemet.
Og det opplevast som om det er illiopsoas som "hopper" over den fremre delen av hofteleddet/bursa iliopectinea. Men tvilsomt om dette har stor klinisk verdi.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget saintwiper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1420 : 20. februar 2010, 20:35 »
Innover rotasjonen er innskrenkt, kanskje eit par grader om ein jamfører med motsatt side, i tillegg til at sjølve innoverrotasjonen er smertsam.
Er vel egentlig ingen Gilmore`s Groin. Då skal det være smertsomt ved økt intrabdominalt trykk, ikkje bare ved denne spesifikke testen.F.eks ved vanlig hoste, og det har eg ikkje i det heile tatt. Men også ved knebøy, markløft og motstandstester av magemuskulatur. Aldri hatt lyske/hofteproblem tidligere, og er sterk i både skrå bukmuskulatur og kjernemuskulatur.

Er aldri låsningsfenomen, uten at eg kan kjenne at det kommer eit "knepp" av og til. Dette forekommer uten smerte, og dette har eg hatt i lang tid før eg fekk dette problemet.
Og det opplevast som om det er illiopsoas som "hopper" over den fremre delen av hofteleddet/bursa iliopectinea. Men tvilsomt om dette har stor klinisk verdi.


ok, den inskrenkte innoverrot kan väre förste tegn på artrose... hehe Diff diagnoser kan väre iliopectinea bursit, labrum avetabulum skade, rectus abdomis skade distalt inn mot festet på os pubis. Har det värt noe trauma eller akut skade som startet det hele eller?

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1421 : 20. februar 2010, 21:49 »
ok, den inskrenkte innoverrot kan väre förste tegn på artrose... hehe Diff diagnoser kan väre iliopectinea bursit, labrum avetabulum skade, rectus abdomis skade distalt inn mot festet på os pubis. Har det värt noe trauma eller akut skade som startet det hele eller?

Vel, er jo lite som tyder det er atrose. Å ha eit symptom som tyder på artrose betyr ikkje at det virkelig er det.
-Alder
Usedvanlig å få atrose i hofte under 50år. Om det så skjer så foreligger det eit trauma eller anna sjukdom bak.

- Smerte
Smerten er vanlig ut mot setet, inn mot lyske og ned mot kne. Eg har bare punkt smerte inn mot os pubis og høgt på framside lår.

-Kvileverk
Veldig vanlig med kvileverk. Det forekommer ikkje i det heile tatt.

-Rtg relatert forandringer i leddet er vanlig, uten at det behøver å korrelerast mot smerte.


Heller tvilsomt om det er ein skade på festet av Rectus Abdominis, siden eg ikkje har smerte, verken før, under eller etter tung magetrening.

Tvilsomt om det er ein bursit, siden det ikkje forekommer hevelse eller smerte ved isometrisk test av iliopsoas, men vanskelig å seie.

Ingenting som tyder på at det er ein labrumskade, sjølv om det foreligger smerte i passiv innoverroasjon.

Ingen akutt smerte, annet enn at eg kjende det ein dag eg skulle løpe. Og ingen trauma.
Løsner meget bra med bevegelighetstrening, så får eg håpe på det beste. Ein irritasjon rundt vevet til hoftebøyarar/adduktorer er det i allefall.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget saintwiper

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1422 : 21. februar 2010, 02:05 »
Artrose diagnosen var mer ment som en spök...

Smerter det om du tester adduktion med motstand?

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1423 : 21. februar 2010, 10:23 »
Artrose diagnosen var mer ment som en spök...

Smerter det om du tester adduktion med motstand?

Vel, då er eg dårlig til å tolke din ironi Smiley

Ingen smerte ved nokken isometrisk testing, bare når ein slipper spenninga i muskulaturen rett etterpå, og då f.f.a ved adduksjon, abduksjon og fleksjon. Men som sagt ingen smerte ved sjølve muskelkontraksjonen, men rett i etterkant når ein slipper spenninga i muskulaturen.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Atlas - hofteusk. og rehab
« #1424 : 21. februar 2010, 10:39 »
For ein Laurdagskveld Huh

Storbakke hoppinga gikk i dass, takka være ein jury som ikkje ville ha litt høgre fart. Nordmennene er pisse dårlig til å hoppe fra lav avsats. Det her bør det trenast på!!

Bøkko fikk seg ein bronse på 1500 meter, og det er bra. 3 hundredeler frå sølvet er surt, men sånn er toppidretten. Har god tru på 10 000 meteren, men tvilsomt om det verte gull der.

30 km med skibytte, som skulle være Northugs beste øvelse. Feiler totalt og er ikkje i nærheten desverre. Ein må stille spørsmålstegn, når nordmennene legger all presset på Northug.
Han ser jo ut til å ha bra kontroll når han ligger bakerst i tetgruppa. Men om han hadde vært i form så hadde han vært lengre framme, og stavbrekket trur eg faktisk ikkje spilte så stor rolle uansett. Svenskane hadde 3 mann heilt der framme, kvifor klarer Olsson å stikke i front? Kvifor er det ikkje ein Nordmann som gjere det? Har det med treningsopplegg, form, ski, motivasjon,O2 kapasitet å gjere? Mest sannsynlig ein kombinasjon.

Plager meg at svenskane virker å ha langt større bredde på fristil enn nordmennene. Vi har ingen mulighet på staffetten om ikkje det skjer nokke drastisk. Kanskje Northug skal stå over ein distanse for å samle overskudd?
Kva med klassisk delen av stafetten? Vi hadde ingen som prega løpet igår, det er jo hinsides ille for skinasjonen Norge. Ein ting er sikkert, her bør Hjelmeset gå første eller andre etappe. Kem som går andre etappe er vel i det blå :Smiley
Det er godt at vi har Lars Berger som muligens skal gå tredje etappe for Norge. For pr dags dato, finnes det jo ikkje fristil løparar i Norge som har kapasitet til å gå godt nok.

Mange skriker og hoier over at Northug ikkje snakker med pressen etter løpet. Eg forstår delvis kritikken. Mannen samler kun på edlaste valører, og har skyhøge ambisjoner! Alt anna ville vært idiotisk med dei merittane han har. Så eg skjønner meget godt at han er forbanna, skuffa og kan virke arrogant når han ikkje vil snakke med pressen direkte etter løpet.
Men no er det sånn at han burde fått litt tid til seg sjølv, og deretter stilt opp for pressen.
Om han hadde hatt den egenskapen, å snudd denne fiaskoen til forbannelse, fandenivolskhet, optimal spenning til neste løp og vokst på dette her, så kanskje vi får eit gull til Northug?

Eg håper, men samtidig tviler eg, men eg våger aldri å avskrive Petter Northug!


Edit:
Også våkner ein til slike "nyheter" som der her:
http://www.nettavisen.no/sport/fotball/pl/article2838818.ece

Er vel mest for å ha noko å skrive om før kampen i ettermiddag.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!