Skrevet av Emne: KJEDESPISING  (Lest 11387 ganger)

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

KJEDESPISING
« : 23. januar 2008, 04:36 »
Noen her som har noen tips for å unngå kjedespising? Følelsen av at man bare må putte noe i munnen når man sitter forran pc'en og laffer, eller bare kjeder seg. Kjedespising/småspising er mitt største problem når det kommer til kosthold. Noen som har noen tips for å unngå dette?

Utlogget Lille blod apen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 626
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 626

Sv: KJEDESPISING
« #1 : 23. januar 2008, 05:01 »
Kom deg mere ut;) faa med vennen dine paa noe  Smiley  eller prov aa ver litt strengere med deg selv Wink

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: KJEDESPISING
« #2 : 23. januar 2008, 05:25 »
Altså, spørsmålet er noen tips for å unngå kjedespising når jeg er i den situasjonen, ikke hvordan jeg skal komme meg mer ute etc Smiley

Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: KJEDESPISING
« #3 : 23. januar 2008, 06:37 »
Drikk mye vann.
Prøver å bryt mønsteret ditt ved å endre mental holdning.. Sett ned en liste med "ulemper" også hvordan det kan bli om du forsetter å kjedespise i 5-10-20 år.. Prøv å sett deg i en modus hvor kjedespising er linket til uendelig mye smerte... se på deg i speilet når du går igjennom listen, den skal frembringe dårlig følelser,helst så mye som mulig. Høres kanskje rart ut..men prøv..skal være nok til at du virkelig ønsker å ta skrittet, stoppe handlingen...ikke ha en annen utvei!
 Så lager du en liste som lister positive hva det vil gi deg om du stopper, lang liste, kroppen du ønsker, frisk, sunn, bedre økonomi, en følelse av kontroll hva det enn er for deg? lag listen lang og finn på så mange positive ord som mulig. Folk handler i hovedsak for å oppnå glede og unngå smerte. Mange ganger gjør mennesker også mer for å unngå smerte enn å oppnå glede. Men mat kan være en snarvei til glede, fordi en hormonell endring skjer i kroppen og man kan føle velvære. For å endre denne vanen, må man forstå hvorfor den skjer, og hvorfor man virkelig vil endre den. Lykke til!
Become your potential...

*Min profil

Utlogget Qvasi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 135
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 135

Sv: KJEDESPISING
« #4 : 23. januar 2008, 06:44 »
Å ha en strikk rundt handleddet som man "snapper" i når man er påvei til å småspise er en metode som har funket for mange=)

Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: KJEDESPISING
« #5 : 23. januar 2008, 08:07 »
Å ha en strikk rundt handleddet som man "snapper" i når man er påvei til å småspise er en metode som har funket for mange=)

Fasinerende Smiley
Become your potential...

*Min profil

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: KJEDESPISING
« #6 : 23. januar 2008, 11:32 »
Jeg har vært en skapsnoker. Bedringen for meg på dette begynte i butikken. Det en ikke kjøper kan en heller ikke spise. Det var iallefall steg en for meg.

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: KJEDESPISING
« #7 : 23. januar 2008, 12:26 »
Da min datter var liten, skulle hun på død og liv ha melk på flaske om natten.

Dette mente alle jeg måtte fortsette med, nettopp fordi "ungen trenger det jo når hun spør etter det" , "hun er sulten" .
Dette er den største feilen man gjør; tror kroppen vil ha det. Det er faktisk en vanesak å putte mat og drikke i kroppen, ikke nødvendigvis fordi den trenger det.
Jeg så for meg ødelagte tenner, dårlig fordøyelse og alle mulige greier, og bestemte meg for at når var det faen meg nok.
Neste natt når ungen våkna og grein etter flaska, så fikk hun vann ; I GLASS
Etter fem seks ganger ga hun seg, og faktisk ; hun var ikke sulten, det var "kosen" med flaska og vanen.

Dette tror jeg gjelder ganske mange som spiser fordi de " kjedespiser". Det er ikke kjedespising, det er vanespising. Fordi man er nervøs, stressa, kosen man savner og mye annet.
Derfor er det faktisk greit å ha et glass vann stående tilgjengelig når "suget" kommer, og heller drikke dette. Kroppen blir da vant til å ikke få småting hele tiden, og vil derfor roe seg ned og ikke sende " må spise et eller annet" signaler til hjernen. Desuten vil du derfor kun spise når DU er sulten, og ikke fordi kroppen har fått en lei uvane.

Vann er genialt til det meste av "avvenning" og ikke minst; bra for kroppen.


Nann-Rosita
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
Sv: KJEDESPISING
« #8 : 23. januar 2008, 12:35 »
Synes Gen-i-alt kommer med gode tips her.

Prøv også å finn ut hva du sier til deg selv (indre dialog) før, underveis og etter du kjedespiser. Når du blir sugen (får cravings), ha en plan om hva du skal gjøre. Her er det flere alternativer. Utsette det i 30 min, pusse tenner, gå en tur, lese noe, eller noe annet som distraherer deg. Du skal altså ha en plan om noe å gjøre, heller enn å satse på viljestyrke alene. Det koster for mye mentale krefter. Etter hvert får du vel innarbeidet noen gode vaner hvor kjedespising ikke inngår.

Videre kan du ha faste tider du spiser, og da spiser du kun da. Eventuelt kan det være visse ting det er lov å kjedespise. Grønnsaker f.eks.

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: KJEDESPISING
« #9 : 23. januar 2008, 13:48 »
Takker for masse bra tips som skal testes Smiley UT med kjedespising!

Utlogget glhf

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: KJEDESPISING
« #10 : 27. januar 2008, 02:15 »
bruk isbiter

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!