avstemning
Spørsmål: For eller imot selvbestemt abort?
For - 87 (88.8%)
Imot - 11 (11.2%)
Stemmer totalt: 95

Skrevet av Emne: Abort  (Lest 18081 ganger)

janne

  • Gjest
Sv: Abort
« #150 : 29. januar 2008, 09:59 »
De fleste abortene utføres på kvinner mellom 20-24 år. Antall tenåringsaborter er lavere nå enn på 1980-1990 tallet. På 1980-tallet ble det urført 22 aborter pr 1000 kvinne i denne aldersgruppen, på 1990-tallet var tallet 19, mens det i 2005 var på 15,4. Gjennomsnittet på antall aborter pr 1000 kvinne, uavhengig av alder lå i 2005 på 12,9. Antall aborter for de over 24 år er synkende i takt med alder. Det er store landsmessige forskjeller på antall aborter, eksempelvis ligger Finmark på topp, mens Sogn- og Fjordane er de som har lavest antall aborter. Blandt tenåringsabortene har Finnmark og Troms den tvilsomme æren av å ligge høyest, mens Vest-Agder har lavest antall.

Med andre ord, det er ikke så mange tenåringsaborter som man kanskje tror, det er mest par som kanskje er under utdanning eller i etableringsfasen, hvor det kanskje ikke "passer" å få barn.

På statistisk sentralbyrå ligger det her en tabell over utførte aborter fordelt etter alder og år:

http://www.ssb.no/abort/tab-2006-04-26-01.html

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Abort
« #151 : 29. januar 2008, 10:46 »
Som voksne mennesker ja.. Men nå er vel en veldig stor andel av abortene utført på jenter under 18.
Gammel nok til å pule, gammel nok til å ta ansvar....... Grin
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Abort
« #152 : 29. januar 2008, 10:51 »
Gammel nok til å pule, gammel nok til å ta ansvar....... Grin

Så hvorfor er du ikke villig til å la dem ta ansvar og la dem få bestemme selv?

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Abort
« #153 : 29. januar 2008, 10:56 »
Abort er jo fraskriving av ansvar..(?) Tongue
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Abort
« #154 : 29. januar 2008, 10:57 »
Abort er jo fraskriving av ansvar..(?) Tongue

å? På hviken måte?

Utlogget Tannfeen

Sv: Abort
« #155 : 29. januar 2008, 11:02 »
å? På hviken måte?
Vil vel anta at det er fordi at de tross alt har sex uten å bruke beskyttelse, for så å ta en pille som gjør kål på det som er på vei til å bli en unge.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Abort
« #156 : 29. januar 2008, 11:03 »
Av totalt uvitenhet så spør jeg : må man betale kostnaden selv ved selvbestemt abort ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Tannfeen

Sv: Abort
« #157 : 29. januar 2008, 11:08 »
Av totalt uvitenhet så spør jeg : må man betale kostnaden selv ved selvbestemt abort ?

Det er vel bare egenandelen ved konsultasjon.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Abort
« #158 : 29. januar 2008, 11:12 »
Greit nok at flesteparten tar abort i en alder hvor de sikkert nok er modne for å få barn, men alikevel så skjer det jo at 13-17-åringer får barn. At noen med hånda på hjerte kan si at en 13-årig jente må stå til ansvar for egne, seksuelle handlinger (med eller uten prevansjon - man kan bli gravid) og oppdra et uønsket barn, bare for å slippe et "drap" på noe som er mindre intelligent enn en knølhval - det er for meg uforståelig.

Greit nok at abortloven kanskje "misbrukes" litt, men så lenge den er her for å beskytte de 1-2 %'a som virkelig bør få ta abort, så bør det være greit.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Abort
« #159 : 29. januar 2008, 11:15 »
Jeg kjenner til noen mennesker som burde vært aborterte.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Tannfeen

Sv: Abort
« #160 : 29. januar 2008, 11:20 »
Hvordan er egentlig praksisen i forhold til faren og barnet? Har faren noen som helst rettslig innvirkning på om barnet skal aborteres eller bæres frem? Eller er det moren som har siste ord uansett?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Abort
« #161 : 29. januar 2008, 11:45 »
Vil vel anta at det er fordi at de tross alt har sex uten å bruke beskyttelse, for så å ta en pille som gjør kål på det som er på vei til å bli en unge.
Hadde kanskje ikke formulert det akkurat sånn, men det er vel mer eller mindre poenget mitt ja.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

janne

  • Gjest
Sv: Abort
« #162 : 29. januar 2008, 13:29 »
Av totalt uvitenhet så spør jeg : må man betale kostnaden selv ved selvbestemt abort ?

Nei, kun egenandel. Dette er et inngrep som skjer på sykehus, så fremt det ikke er på et så tidlig stadie at det brukes medikamentfremkallet abort.

janne

  • Gjest
Sv: Abort
« #163 : 29. januar 2008, 13:31 »
Hvordan er egentlig praksisen i forhold til faren og barnet? Har faren noen som helst rettslig innvirkning på om barnet skal aborteres eller bæres frem? Eller er det moren som har siste ord uansett?

Faren har ingenting han skulle ha sagt, hverken den ene eller andre veien. Men jeg vil tro en del bruker sin vilje til påvirkning av kvinnen i slike saker (vet om i hvertfall 2 slike tilfeller i min omgangskrets).

Utlogget Tannfeen

Sv: Abort
« #164 : 29. januar 2008, 14:04 »
Faren har ingenting han skulle ha sagt, hverken den ene eller andre veien. Men jeg vil tro en del bruker sin vilje til påvirkning av kvinnen i slike saker (vet om i hvertfall 2 slike tilfeller i min omgangskrets).

Ingenting han skulle ha sagt?! Hmm..
Alt ansvaret hviler på kvinnen med andre ord, eller..?
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!