Skrevet av Emne: Trene med Dietmar for første gang  (Lest 3193 ganger)

Utlogget elixiaftw

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Trene med Dietmar for første gang
« : 26. januar 2009, 00:30 »
Hei!

Dette innlegget er på en måte todelt. Den første delen går på om jeg bør begynne å trene Dietmar, den andre går på et par spørsmål rundt Dietmarprogrammet. Beklager for de av dere som ikke liker lange innlegg, men jeg synes det er bedre å formulere meg godt og spørre om alt jeg lurer på samlet, i stedet for å starte åtte forskjellige tråder over de neste to dagene.

1
Har trent vekter i to år, først fullkroppsprogram i tre mnd, så to splitt i halvannet år og begynte for tre mnd siden med tre-splitt. Jeg konkurrerer ikke i styrkeløft og trener for å få en bra kropp og være i god form. Da jeg begynte veide jeg 60 kg, nå veier jeg ca. 80 kg og benker 95. Trener knebøy og markløft også, men har ikke maksa der.

Jeg trener altså for å få generell styrke i kroppen, og ikke nødvendigvis for å bli sterk i de tre store. Men siden de tre store er gode baseøvelser som tar bra på mange muskler lurte jeg på om jeg med fordel kunne trene dette programmet.

Altså, er Dietmar noe for meg, eller burde jeg holde meg til standard treningsprogram med splitt osv?


2
Sånn som det er nå så makser jeg 95 i benk og trener 5x5 på 82,5. Når jeg setter inn målsetningen min i Dietmarprogrammet til 110 synes jeg benkøktene ser litt lette ut. I uke 1 er det noen 3-ere på 65 med middels bredt grep og i uke 9 er det to 2-ere på 80. Hvordan kan maksen min øke 15 kg ved å trene sånn? Hjelper de andre støtteøvelsene så mye? Og jeg har satt inn for trening uten utstyr, så jeg bommer jo ikke der heller. Det virker som at treninga er kjempelett før det plutselig kommer noen kjempetunge 1rm løft.

Noen som vet hva jeg burde stille inn belastningsintervallene på i så fall? Det står at de ikke bør endres i veiledningen, nå står de fire grønne øvelsene i programmet på; 90, 80, 75, 40, i rekkefølge fra topp til bunns.

Små bonusspørsmål:
- Hva er poenget med øvelsen "knebøy nakke", altså å legge vektene høyt på nakken?
- Øvelsen "Stifflegmarkløft på kloss", er poenget at jeg skal stå høyere enn vektene for å få en lengre løftebane?

Takker dere som orker å bruke deler av livet deres på å lese dette innlegget, sette hjerneceller i sving og komme med feedback!  Smiley

Utlogget fraank

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 49
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 49

Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #1 : 26. januar 2009, 01:32 »
Jeg har selv starta på Dietmar oppkjøringsprogram (om det er det du mener, og ikke mengdeprogrammet?). Har satt vektene til +12,5, +5 og +10, i henholdsvis bøy, benk og mark. Stussa selv på at det var svært lette vekter i forhold til det jeg brukte å trene med og i forhold til max. Men forskjellen ligger i, ihvertfall for meg, at det er en del flere reps og sett enn jeg er vandt til. Dette gjør at du blir mer enn nok sliten.

Er selv bare ferdig med den første uka, så føler ikke jeg kan komme med så alt for mange råd. Men etter den første uka virker det som et svært godt program. Og selv om du ikke er ute etter å vinne NM i styrkeløft, men bare øke styrken generelt, så vil jeg anbefale det. Baser treningen rundt baseøvelsene, og du vil få resultat. Stikk på hvilket som helst treningssenter og se på de som trener "lekeøvelser" kontra de som trener baseøvelser, så får du svaret  Tongue
There can be only on

20 år, 105 kg, 179 cm.

RAW:  kb: 235,  bp: 155,  ml: 280  = 670 kg.

Utlogget Shortone

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 449
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 449

  • DRAGO!!!!!!
Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #2 : 26. januar 2009, 08:14 »
Om det er dette du burde gjøre eller holde deg til en standard splitt skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har kjørt dette oppkjøringsprogrammet en gang. En ting er at vektene i enkelte øvelser ser veldig lette ut, men for min del så vartet dette programmet om en tidligere totalt ukjent mengde for meg. Du trener tross alt ulike variasjoner av benk, bøy og mark tre dager i uka. Samtidig så tredoblet jeg antall sett pr økt i forhold til min tidligere splitt. Har aldri vært så sliten under og etter trening som når jeg kjørte dette programmet. Når du f.eks. skal kjøre supersett med forholdsvis tunge markløft etter å ha kjørt både bøy og benk så kjenner du det.

Når det kommer til knebøy nakke så kjørte jeg rett og slett bare standard knebøy. Funket det også Smiley

Stifflegmarken gir lengre løftebane ja. Jeg kjørte de med stopp på gulvet for hver rep og det merkes, selv om jeg vel trente med en del lavere vekter her i dette programmet enn ellers.
Alder: 30år             
Høyde: 203cm 
Vekt: ca113,5kg

Maksløft:  ML 260kg, BP 185kg, KB 200kg

Treningsdagbok med bilder

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #3 : 26. januar 2009, 08:52 »
Hei

1. Du må velge om det er KB-BP-ML eller hjelpeøvelser du vil bli god i. Hvis det er KB-BP-ML du vil bli god i og ikke skal stille på konkurranse ville jeg valgt mengde treningsprogrammet. 5 x 5 Glenn pendaley er også et bra alternativ på ditt nivå.

2. Et sprang fra 95 til 110 er mye men du kan prøve. Muskel og styrke økning finnes det ikke noe fasit på men jeg har god erfaring med mengdetrening. På ditt nivå funker nesten alt.

Knebøy nakke = vektløfter knebøy = stang plassert oppå skuldrene og nakken, så loddrett rygg som mulig uten at hælene forlater gulvet. Stresser forside lår mer en rygg sete og hamstrings.

Hvis du har normal god beveglighet får du ikke nok strekk ved å stå på gulvet. Denne strekken har to effekter. 1) Dynamisk tøying 2) strekk refleks = tar i mer.

Utlogget elixiaftw

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #4 : 27. januar 2009, 13:56 »
Sitat fra: fraank
Stussa selv på at det var svært lette vekter i forhold til det jeg brukte å trene med og i forhold til max. Men forskjellen ligger i, ihvertfall for meg, at det er en del flere reps og sett enn jeg er vandt til. Dette gjør at du blir mer enn nok sliten.

Jeg så litt på det, og det er ikke flere reps enn jeg har i programmet nå. Første trening i dietmar var det totalt 1,8 tonn løfting i benk, mens jeg har rundt 2 tonn per i dag.

Sitat fra: fraank
Stikk på hvilket som helst treningssenter og se på de som trener "lekeøvelser" kontra de som trener baseøvelser, så får du svaret

Enig i det, men de store som trener baseøvelser har som regel en annen fysikk enn de som trener "lekeøvelser".

Hei

1. Du må velge om det er KB-BP-ML eller hjelpeøvelser du vil bli god i. Hvis det er KB-BP-ML du vil bli god i og ikke skal stille på konkurranse ville jeg valgt mengde treningsprogrammet. 5 x 5 Glenn pendaley er også et bra alternativ på ditt nivå.

2. Et sprang fra 95 til 110 er mye men du kan prøve. Muskel og styrke økning finnes det ikke noe fasit på men jeg har god erfaring med mengdetrening. På ditt nivå funker nesten alt.

Knebøy nakke = vektløfter knebøy = stang plassert oppå skuldrene og nakken, så loddrett rygg som mulig uten at hælene forlater gulvet. Stresser forside lår mer en rygg sete og hamstrings.

Hvis du har normal god beveglighet får du ikke nok strekk ved å stå på gulvet. Denne strekken har to effekter. 1) Dynamisk tøying 2) strekk refleks = tar i mer.

Takker for et godt innspill. Lette etter programmet til Glenn, men fant det ikke. Hvis du hadde hatt en link hadde jeg vært overlykkelig.

Håper aldri i verden på et sprang fra 95 til 110, men poenget var at selv med et så stort sprang var treningsvektene tilsynelatende for lette. Målet for neste program er 102,5 tenker jeg.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #5 : 27. januar 2009, 17:18 »
Jeg så litt på det, og det er ikke flere reps enn jeg har i programmet nå. Første trening i dietmar var det totalt 1,8 tonn løfting i benk, mens jeg har rundt 2 tonn per i dag.

Enig i det, men de store som trener baseøvelser har som regel en annen fysikk enn de som trener "lekeøvelser".

Håper aldri i verden på et sprang fra 95 til 110, men poenget var at selv med et så stort sprang var treningsvektene tilsynelatende for lette. Målet for neste program er 102,5 tenker jeg.

Poenget med dietmar er ikke å trene med tunge vekter, men å trene med stor mengde!
Legg sammen antall kg forflyttet pr øvelse pr uke, og ikke pr økt som du har gjort over.
Du vil ha 2,5 ganget arbeidsmengden din, og det er dette som er poenget med ett mengdeprogram.

Min innvending til standard dietmar er att det blir for lite draøvelser kontra pressøvelser, og det er ikke så gunstig for en skeivtrent fyr som meg.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget elixiaftw

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #6 : 28. januar 2009, 00:27 »
Poenget med dietmar er ikke å trene med tunge vekter, men å trene med stor mengde!
Legg sammen antall kg forflyttet pr øvelse pr uke, og ikke pr økt som du har gjort over.
Du vil ha 2,5 doblet arbeidsmengden din, og det er dette som er poenget med ett mengdeprogram.

Ja, jeg skjønner det. Men da kunne jeg jo trent de benkøktene jeg har pr i dag tre ganger i uken, og fortsatt klart å forflytte enda flere kg pr uke. Får det ikke helt til å gå opp. Men takker for svar, hadde faktisk ikke tenkt på det sånn.

Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #7 : 28. januar 2009, 01:18 »
Ja, jeg skjønner det. Men da kunne jeg jo trent de benkøktene jeg har pr i dag tre ganger i uken, og fortsatt klart å forflytte enda flere kg pr uke. Får det ikke helt til å gå opp. Men takker for svar, hadde faktisk ikke tenkt på det sånn.

Nei det kunne du ikke, for du trener sikkert så hardt på hver benkøkt at du trenger en uke retistusjon for ikke å overtrene kroppen. Men du kan jo prøve så kan du si fra om en måned hvor dårlig det gikk =)

Jeg også syntes det var uvant å gå fra treningsøkter der jeg alltid trente til failure og over til styrkeløftprogram. Men for å øke i styrke på lang sikt så er man nødt til å trene med overskudd, ellers blir kroppen utslitt (overtrent). Dessuten er dietmar moro og litt annerledes enn slik du er vandt til å trene.
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #8 : 28. januar 2009, 01:23 »
Når det kommer til knebøy nakke så kjørte jeg rett og slett bare standard knebøy. Funket det også Smiley

Hvorfor kjørte du ikke på nakken? Dietmar Wolf har sikkert en mening med at den skulle være der..
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget Shortone

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 449
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 449

  • DRAGO!!!!!!
Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #9 : 28. januar 2009, 08:13 »
Hvorfor kjørte du ikke på nakken? Dietmar Wolf har sikkert en mening med at den skulle være der..

Tja, si det. Jeg vel rett og slett ikke helt taket på det. Ble bare å flytte stangen noen ytterst få cm lenger opp enn jeg normalt kjører og merket ikke annen forskjell enn ubehag..hehe.. Enig i at man bør kjøre programmet som det står da, til punkt og prikke. Får kanskje prøve meg på nytt om jeg finner ut at programmet skal kjøres på nytt.
Alder: 30år             
Høyde: 203cm 
Vekt: ca113,5kg

Maksløft:  ML 260kg, BP 185kg, KB 200kg

Treningsdagbok med bilder

Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #10 : 28. januar 2009, 11:05 »
Tja, si det. Jeg vel rett og slett ikke helt taket på det. Ble bare å flytte stangen noen ytterst få cm lenger opp enn jeg normalt kjører og merket ikke annen forskjell enn ubehag..hehe.. Enig i at man bør kjøre programmet som det står da, til punkt og prikke. Får kanskje prøve meg på nytt om jeg finner ut at programmet skal kjøres på nytt.

Skal være enig i at det var litt vondt til å begynne med! Men man vender seg til det veldig fort. Og som Varknebøyer sier så stresser øvelsen kroppen på en annen måte..
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget elixiaftw

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #11 : 28. januar 2009, 12:26 »
Jeg også syntes det var uvant å gå fra treningsøkter der jeg alltid trente til failure og over til styrkeløftprogram. Men for å øke i styrke på lang sikt så er man nødt til å trene med overskudd, ellers blir kroppen utslitt (overtrent). Dessuten er dietmar moro og litt annerledes enn slik du er vandt til å trene.

Kanskje jeg skal gi det en sjans! =)

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #12 : 28. januar 2009, 12:40 »
http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Periodized_5x5.htm#File%20Download

Link til Bill Starr og Glen Pendlay sitt 5x5 med periodisering. Velg A. Download Link

Utlogget elixiaftw

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #13 : 28. januar 2009, 16:11 »
http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Periodized_5x5.htm#File%20Download

Link til Bill Starr og Glen Pendlay sitt 5x5 med periodisering. Velg A. Download Link

Konge! Hvordan gir man honnør? Aldri funnet ut av det.

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Trene med Dietmar for første gang
« #14 : 28. januar 2009, 16:27 »
Konge! Hvordan gir man honnør? Aldri funnet ut av det.

Trykk på "Gi Honnør" som står under nicket til vedkommende. Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!