Skrevet av Emne: 19-åring tilbake i hard-trening og ny livsstil etter 2 år!  (Lest 6278 ganger)

Utlogget Jimii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Heisann.

Da jeg er tilbake i bra trening og kosthold, tenkte jeg det kunne hjelpe på motivasjonen å holde en ''blogg''.
Først litt om meg:

Jeg er 19 år gammel, ble ferdig med VGS i 2008, og lever av online poker. Jeg gikk på fotball siden jeg var 4, kom til U-landslaget, og gikk på en fotballinje på en VGS i Oslo. For 2 år siden måtte jeg legge skoene på hylla etter jeg røk akkilessenen for tredje gang, og gikk inn i en slags 'depresjon'. Under denne perioden var jeg mye ute på byen (altså en del alkohol), spiste mye usunn mat som kebab, pizza, potetgul, og trente nesten ingenting.

De siste 2 årene har jeg derfor lagt på meg en del fett helt nederst på magen, og i fjor sommer foretrakk jeg å ikke gå i bar overkropp ettersom det var ganske synelig at jeg hadde lagt på meg i forhold til hvordan jeg så ut før. For et par uker tenkte jeg at nå var det nok, så nå har jeg begynt å trene skikkelig, fått nytt kosthold osv. Jeg driver med en del forbrenning for å få tilbake six-packen jeg hadde før, så det går mye i intervalltrening. Her er et bilde av hvordan jeg ser ut nå:



Målet er derfor å legge ut oppdateringer om kosthold og trening, og forhåpentligvis vise fram skikkelig framgang innen et par måneder.

Jeg ble akkurat ferdig med en treningsøkt og et måltid, så da ser dagen min ut som følgende:

Måltid 1: 2 rundstykker med skinke, salat og litt caesar dressing
Måltid 2: En skål med fullkorns-blåbær pakka til go'dag med oppskåret appelsinbiter og melk
Måltid 3: En appelsin før trening
Treningsøkt: Gerilja-kardio, 4min 50%, 4min med 20sek 100%, 10 sek 50%, 20sek 100% etc, 4 min med 50%. 18kg skråbenk, 10x3. 2 andre øvelser som jeg ikke vet hva heter (en hvor jeg ligger vannrett med armene rett ut, 10x3 repetisjoner som jeg ''flyr''. Hva heter denne øvelsen?). Biceps med JM-press i myo.
Måltid 4: Omelett laget av 3 eggehviter, vann, skinke + masse salat. Eple som ''snacks''.

Skal oppdatere så ofte jeg kan!

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Ble desverre litt kuk i computer, beklager det!

Her var Ahnz svar:


Ikke værst form det der! Tynnfeit, hehe Tongue Du bør definitivt kutte ned på Pepsi Max ja.. Det er syre, ikke bra for kroppen.
Om Caesar dressing gjør det lettere å spise sunt, så fortsetter du med det. Du bør supplere med proteinshake om du ikke får i deg nok fra normal kost. Du bør ha rundt 2-3g protein per kg/kroppsvekt.

Sixpack er realistisk til sommeren ja, men du kommer til å bli veldig tynn, og du bør vurdere om det er verdt å gå ned så mye i vekt.. Om jeg var deg så ville jeg bygd muskler på rammen du har nå, og ta resten derifra. Hva med å ha skjorta på en sommer til, og overraske alle i 2010? :p







Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Ser ut som du spiser omtrent ingenting fra det du skriver ,p Er det noe mål å være så tynn bare for å se magerutene ordentlig?

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

ok, pepsi max er vel ikke direkte sunt men vil ikke påvirke trening eller slanking eller bygging av muskler eller whatever i det hele tatt.

Du bør garantert spiste noe mer proteiner, proteinshake etter trening er en god ide.

Du bør ikke slanke deg fordi du er tynn som juling og om du slanker deg vil du bli et stankelbein med sixpack, hvis det er det du vil så legger jeg meg ikke opp i det.

Syns eller det gikk veldig mye i karbohydrater, prøve å få inn mer fisk og kylling, og kanskje redusere litt på brødmaten.

Treningsprogrammet ditt kunne vært mye bedre. Behold kardioen, men legg til noe skikkelig vekt-trening og, f.eks RYP

Utlogget Jimii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Takk for kjappe svar

Litt caesar-dressing gjør det veldig mye lettere å spise sunt ja, så som du sier, tenkte jeg at det er bedre at jeg bruker litt av det og spiser masse salat, enn at jeg ikke gjør det og eventuelt skeier ut.

Jeg har ikke lyst til å bli veldig tynn, men jeg er ikke spesielt svær fra før av, så jeg regner med at om jeg driver med forbrenning og ellers spiser sunt kommer til å, om ikke gi meg sixpack, gjøre meg veltrent? Altså at jeg ikke går på noe underskudd, bare trener og spiser sunt. Noen intensjoner om å bli svær har jeg ikke; jeg er bare 175cm høy, og det ser generelt ikke veldig bra ut med bittesmå muskelbunter. Jeg vil rett og slett ha en slank og veltrent kropp, og gener skal det egentlig ikke stå på, for faren min er nå 46 år gammel og har en veldig veltrent kropp.

Jeg tenker også å begynne med proteinshake etter trening, for som jeg sa har ikke lyst til å bli syltynn. Om dere har noen spesielle produkter å anbefale, gjør gjerne det!

Ang. treningsprogrammet mitt: jeg har som nevnt i min første post kun trent gjennom fotball i alle år, og har derfor ikke spesielt peiling på egentrening. Jeg har alt av utstyr hjemme (sykkel, vekter av alle slag, benk, osv osv), og trener derfor ikke på SATS eller noe liknende. Faren min er ute med leger uten grenser og blir borte et par mnd, så om en av dere hadde orket å sette opp et kjapt treningsoppsett hadde jeg satt utrolig stor pris på det.

For å påpeke en ting igjen, så er det at sixpacken ikke er så utrolig viktig. Jeg har rett og slett bare lyst til å se veltrent ut igjen.

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Hva med å øke protein inntaket betraktelig, men samtidig holde en streng diett? I den formen du er nå er det ikke usannsynlig at du klarer å legge på deg muskler uten å legge på deg fett, kansje til og med miste litt.

Å gå ned i vekt er ikke noe serlig med tanke på hvor tynn du er, må huske at det går lett med litt muskler også og det vil senke forbrenningen din. Bedre å legge inn litt vekt trening å legge på deg litt muskler.

Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

søk litt rundtom her på RYP, tror det passer deg ypperlig Smiley (Release Your Potential) når det kommer til proteinpulver liker jeg 90+ som er et kvalitetstilskudd og kan fåes for en veldig rimelig penge fra proteinbutikken.no

Utlogget Didrik1993

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

jeg ville anbefalt whey tech (f.eks fra proteinfabrikken), en dose inneholder ca. 45 gram proteiner, som blandes med 4 dl. vann eller melk. i tillegg kan du kjøpe noe som heter creatin, som du kan ha i samme shake som du har proteinpulveret i. hvis du lager deg en shake med disse to ''pulverene'' etter trening, så vil du raskt se resultater. Det er ikke farlig heller som mange tror, men det er viktig å ta riktig dose (spesielt av creatinet), og trene riktig så kan jeg nesten garantere en veltrent kropp;)    hvis du er usikker kan du jo ta en prat med de som sitter bak kassa i et treningssenter eller andre steder hvor de selger ernæringspulver og restitusjonspulver!             Husk å spise MASSE VANLIG mat i tillegg, proteinpulver og creatin er bare ment som et tillegg, for å få mer ut av treninga! 
lykke til:D

Utlogget ojsannda

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 117
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 117

Det du sier om at små muskelbunter ikke ser så veldig bra ut, du må huske at det blir du ikke på 1,2,3. Du må ikke være redd for å trene hardt og mye med vekter fordi du tror du kommer til å bli en liten muskelbunt. Det skal mye og hard trening til, men hva og bestemme deg for å få en respektabel styrke som f.eks 100kg benkpress, 160kg markløft og 140kg i knebøy, så vedlikeholder du etter det, samtidig som du begynner med hard kardio. De løftene med lav fettprosent vil du se ganske så bra ut.

Angående maten din, du må ha med kjøttmåltid og havregryn. Havregryn til frokost er en fin vane. Kylling\kylling filet, biff, fisk,tunfisk til middag vil du også ha veldig godt av!

Utlogget narnia

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 307

jeg ville anbefalt whey tech (f.eks fra proteinfabrikken)
Hvorfor vil du anbefale han Whey Tech, kontra andre proteintilskudd som f.eks 90+ som nevnes over?

I tillegg kan du kjøpe noe som heter creatin, som du kan ha i samme shake som du har proteinpulveret i. hvis du lager deg en shake med disse to ''pulverene'' etter trening, så vil du raskt se resultater.
Kan forklare litt for han hva slags effekt proteinpulveret har, og ikke minst kreatinet har på kroppen? Hvorfor anbefaler du dette?

Det er ikke farlig heller som mange tror, men det er viktig å ta riktig dose (spesielt av creatinet)
Hva er de riktige dosene da?
I firmly believe that any man's finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious. - Vince Lombardi

Utlogget prizm-image

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 723
  • Honnør: 94
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 723

synes du har en fin ramme til å bygge muskler på
ta og bygg til og med ut desember,og så ripp deg ned til sommeren
hvis du begynner å rippe deg ned til sommeren nå,så kommer du til å fremstå som tynn Cool
lykke til
VEIKING-POWER FOREVER AZZ
STEI KLIN WITT TJIKKEN ÆND REIS
BOLING AR FÅRR PUSSIS
NO PAIN NO MØSSEL-GAY-NING

Utlogget Didrik1993

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Hvorfor vil du anbefale han Whey Tech, kontra andre proteintilskudd som f.eks 90+ som nevnes over?
Kan forklare litt for han hva slags effekt proteinpulveret har, og ikke minst kreatinet har på kroppen? Hvorfor anbefaler du dette?
Hva er de riktige dosene da?
jeg ville anvefalt whey tech fordi det er det jeg bruker og det er det eneste pulveret jeg har brukt. kjempefornøyd jeg i hvert fall. Vi snakker en del om det på skolen, og de fleste der bruker enten whey isolate eller whey tech (nordisk mester i sykling har fortalt at dette funker best). det jeg mener med riktig dose creatin, er en måleskje 1 gang daglig. det står bakpå at man burde ta det hver dag, men dette tror gjør ikke jeg, med tanke på at man ikke vet bivirkningene av creatin. det har blitt snakket om blodpropp hvis man tar for store doser.
proteinpulver: når du trener styrke brytes muskelfibrene ned og musklene ''tømmes''. for at du skal få bygd opp musklene igjen må man ha noe som kroppen ka bygge av. det lønner seg derfor å ta en proteinshake rett etter trening slik at kroppen for en rask tilførsel av protein. dette bør skje INNEN 45 min. etter trening. protein er jo kroppens byggeklosser, og det er nettopp derfor musklene trenger protein rett etter trening.
creatin: creatin finnes i kroppen fra før av. jeg tror dette stoffet gjør det lettere for kroppen å bygge muskler eller no. husker ikke helt, men det er et av de beste lovlige stoffene som man kan bruke i hvert fall:D

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

jeg ville anvefalt whey tech fordi det er det jeg bruker og det er det eneste pulveret jeg har brukt. kjempefornøyd jeg i hvert fall. Vi snakker en del om det på skolen, og de fleste der bruker enten whey isolate eller whey tech (nordisk mester i sykling har fortalt at dette funker best). det jeg mener med riktig dose creatin, er en måleskje 1 gang daglig. det står bakpå at man burde ta det hver dag, men dette tror gjør ikke jeg, med tanke på at man ikke vet bivirkningene av creatin. det har blitt snakket om blodpropp hvis man tar for store doser.

 Huh

Og forresten, creatine har vært kjent som tilskudd siden 1992, og de fleste bivirkningene har nok kommet frem..
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Didrik1993

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 37
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 37

Huh

Og forresten, creatine har vært kjent som tilskudd siden 1992, og de fleste bivirkningene har nok kommet frem..
noen leger mener creatin gir høyt blodtrykk, som igjen kan gi blodpropp. ikke spør meg, jeg tar litt mindre doser for å være helt sikker

Utlogget Jimii

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Takk for masse svar!

Har hørt fra andre at jeg har en ganske bra grunnbasis for å bygge på, så håper at riktig kosthold og trening skal hjelpe på bra.

Jeg kommer nok til å bestille en 5kg 90+ med mindre faren min har proteinpulver fra før av. Kan evt skrive ned hva slags vi har fra før av, så kan dere gi tilbakemelding på hvordan det er i forhold til noe annet?

Skal søke litt rundt på RYP og spørre noen om de evt kan hjelpe meg med noe spesifik oppsett. Hvis ikke bare finner jeg noe online og adjuster det slik at det fungerer for meg.

Skal kutte ut brødmat osv en stund nå, hva kan dere anbefale til spesielt frokost / lunsj? Jeg lagde meg en eggehvitte omelett med salat i dag, og kommer til å gjøre det igjen imorgen, men blir litt ensformig å spise det 2 ganger om dagen. Kan evt ta ett måltid med omelett, ett med kylling/fisk, og så?
Når jeg er småsulten går jeg rundt og snasker på appelsin/eple, så de hjelper en del på sulten.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!