Skrevet av Emne: politiprovoksjon!!  (Lest 14726 ganger)

Utlogget Anders Hagen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

  • HELL gym
Sv: politiprovoksjon!!
« #60 : 19. mars 2009, 01:54 »
Med tanke på at saken har hengt over nakken på dere i såpass lang tid, er det snakk om noe erstatninger av noe slag etc også eller ?


Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: politiprovoksjon!!
« #61 : 19. mars 2009, 09:29 »
Alt som blir sagt på et forum må tas med en klype salt (jf. kenboy). Når det gjelder din tolkning av saken, så later du som at du vet mer enn det du gjør. Hva vet du om hvordan politiet har oppført seg?

For å sette det helt på spissen;

Om politiet gir deg 200k, en bil og ber deg gjøre noe for dem. Du gjør det selvsagt, og tror at det er i tråd med etterforskningen. Du blir hele tiden fulgt med, og når du kommer tilbake over grensa, blir du selvsagt tatt. Dette er jo selvsagt politiprovokasjon. Utrolig flott at vi har hjemmel for slike latterlige påfunn i loven.


Den typiske politiprovokasjon er når en politiagent infiltrerer et miljø, og så blir primus motor for nye kriminelle handlinger.
En mer riktig sammenligning blir således at en fyr du ikke kjenner kontakter deg og tilbyr deg 200 000 for å smugle en bil full av heroin inn i landet. Du slår til på tilbudet, så viser det seg at fyren var en polititjenestemann. Du kan slippe fri, men kan du påberope deg å være en hederlig person?




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Nameless

  • Gjest
Sv: politiprovoksjon!!
« #62 : 19. mars 2009, 10:24 »
Kanskje ikke hederlig - men veldig mange flere ville nok vært kriminelle, med slike settinger. Å nærmest lure folk til å begå kriminelle handlinger burde straffes andre veien. Mange med et tidl. kriminellt rulleblad har mye gjeld og vil nok gjerne takke ja til en rask utvei (slik at de blir ferdig med gjelden). Dette har en tendens til å rulle på seg.

Kanskje står man å vipper på om man heller skal prøve å løse det på andre måter, men når man får slengt på seg et for godt tilbud, slår man gjerne til!

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: politiprovoksjon!!
« #63 : 19. mars 2009, 10:28 »
Jeg har lest hele tråden og begge avisartiklene men jeg skjønner ingenting. Hva er det egentlig som har skjedd? Hva er det som ikke kommer frem av avisartiklene? Etter å ha lest avisartiklene så er mitt personlig inntrykk at her er det noen som har smuglet, og så har politiet "hjulpet til" mer enn de skal, og også gjort formelle feil. Greit nok, da er mitt inntrykk at man kan få redusert  straff, og de i politiet som har gjort dette bør få seg en smekk.

Men hvorfor frifinnelse? Selv om man kanskje ikke kan sammenligne dette direkte så kom jeg til å tenke på et samboerpar eller gift par hvor den ene partneren betaler en luksusprostituert for å friste/teste partneren når han/hun er på byen. Partneren lar seg friste og har sex, men blir "frikjent" fordi han/hun ble "lurt"?

Gloria in Excelsis Deo


_Xena_

  • Gjest
Sv: politiprovoksjon!!
« #64 : 19. mars 2009, 10:48 »
Kilde : Wikipedia

Politiprovokasjon er et juridisk begrep om situasjoner der en polititjenestemann fremprovoserer en lovovertredelse som ellers ikke ville ha blitt begått. Politiprovokasjon kan føre til nedsatt eller bortfall av straff, eller frifinnelse. Lovovertredelsen vil imidlertid kunne være straffbar hvis den ville ha skjedd uavhengig av provokasjonshandlingen.

I Norge er politiprovokasjon en ulovfestet frifinnelsesgrunn.





tfildaed

  • Gjest
Sv: politiprovoksjon!!
« #65 : 19. mars 2009, 10:54 »
Uten å dømme Ray, så har han nok gjort en del dumme ting før politiet gikk for langt. Uansett så er det vitigste at kursen til Ray er endret og at han har gjort opp for det han skulle hatt straff for og at det som politiet gjorde som var lovstridig ikke kommer som tileggsstraff. Alle gjør feil, spørsmålet er hva man etter feilen.......................

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: politiprovoksjon!!
« #66 : 19. mars 2009, 10:55 »
Politiprovokasjon er et juridisk begrep om situasjoner der en polititjenestemann fremprovoserer en lovovertredelse som ellers ikke ville ha blitt begått. Politiprovokasjon kan føre til nedsatt eller bortfall av straff, eller frifinnelse. Lovovertredelsen vil imidlertid kunne være straffbar hvis den ville ha skjedd uavhengig av provokasjonshandlingen.

I Norge er politiprovokasjon en ulovfestet frifinnelsesgrunn.


OK takk. Det som jeg da ikke har forstått så langt er hvorfor de ble frifunnet istedenfor nedsatt straff. Det kommer ikke så godt frem hva som egentlig skjedde. Hva var det politiet gjorde?

Gloria in Excelsis Deo


_Xena_

  • Gjest
Sv: politiprovoksjon!!
« #67 : 19. mars 2009, 11:08 »


Ved f.eks en provokasjon står politiet også i en slik posisjon at de har muligheten til å plukke seg ut bestemte personer som de ønsker å sette bak lås og slå. En person kan eksempel være en gjenganger hos politiet, og de ønsker å fengsle han med en gang, fordi de antar at han likevel vil begå en straffbar handling innen kort tid. Metoden innebærer av den grunn en fare for at politiet kriminaliserer bestemte personer. Dette er naturligvis meget uheldig, og bør motvirkes i størst mulig grad ved utforming av retningslinjer.

Det må jo gå ann å bruke hodet litt, å finne måter å ta smuglerne på, uten at de skal drite seg ut, å ikke komme noen vei. Politiprovokasjon er jo ikke lovregulert. Men når det likevel er adgang til det så skyldes dette at domstolene har godtatt bevisene. Selv om det ikke finnes lovhjemmel, så er det retningslinjer som må følges ved bruk av metoden. Ser ut som ting skjedde litt utenfor hva som kreves for å utføre en provokasjon.
Går an å tenke litt lengre enn høygaffelen.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: politiprovoksjon!!
« #68 : 19. mars 2009, 12:23 »
Ja man skal ikke skjære alle under samme høygaffel. Det ville være litt dryøt.


Gloria in Excelsis Deo


_Xena_

  • Gjest
Sv: politiprovoksjon!!
« #69 : 19. mars 2009, 12:37 »
Ja man skal ikke skjære alle under samme høygaffel. Det ville være litt dryøt.




Det er vel ikke høygaffelen vi bruker i den sammenheng Wink

bad-boy

  • Gjest
Sv: politiprovoksjon!!
« #70 : 19. mars 2009, 12:50 »
først grattis til dere begge med utviklingen i saken.

men synes det virker litt merkelig at politiet plutselig tar kontakt med deg og....... for samarbeid rett før turen.det må jo ha vært en slags tillit dere imellom for at dere gjorde noe sånt.altså kontakt over lengere tid?
skjønner heller kke helt hensikten med den turen.var det og ta andre eller mener du de rett og slett bare lurte dere på pure faen?
bare det og i det hele tatt å ha noe slags form for kontakt med dem ville vært helt utelukket for min del.

Nei,det er en 3person her inne i bilde som var kjøper av oss som var samtidig politi informant,det er det som gjør at politiet har provosert frem den turen,vi spørte han om og ta turen for oss,for han var skyldig oss masse kr..Så ble han  fortalt hva han skulle gjøre,han skulle si at han ikke kunne kjøre selv,men og låne ut bilen,og gjøre den eu -godkjent så vi fikk bruke den..Slik var det det startet..Vill egentlig sende deg saksdokumentene jeg atle..Slik at du får bekreftet at det du tror ikke stemmer..Jeg har ike. og er aldri noe politi informant....Han lurte oss samtidig som han jobbet for dem..Men vill du lese saks dokumentene??For jeg er ikke inntrisert at du skal tro slike ting om meg..Jeg kommer aldri till og bli noe politi informant....men politiet dømte også den 3personen i retten.Så han følte seg lurt derfor kom dette frem..Derfor ble det opphevet hele tiden..For politiet skulle dømme sin egen informant,som hadde fåt beskjed fra dem till og ordne tur og få oss till og kjøre...Derfor vi og ble frikjent..For retten mente at dem kunne ikke dømme han,pga han fikk innstrukser fra dem..Og hadde ikke det skjedd,hadde det aldri heler blitt noe tur..Derfor er vi frikjent i dag..Og når det skal være sagt,så kan du se i alle avis utklipp,eneste mannen i den saken som holdt kjeft i 4mnder var den minste 18åringen..Som var jeg..Og defor satt jeg lengrr en hoved mann i varetekt og..

bad-boy

  • Gjest
Sv: politiprovoksjon!!
« #71 : 19. mars 2009, 12:54 »
Jeg har lest hele tråden og begge avisartiklene men jeg skjønner ingenting. Hva er det egentlig som har skjedd? Hva er det som ikke kommer frem av avisartiklene? Etter å ha lest avisartiklene så er mitt personlig inntrykk at her er det noen som har smuglet, og så har politiet "hjulpet til" mer enn de skal, og også gjort formelle feil. Greit nok, da er mitt inntrykk at man kan få redusert  straff, og de i politiet som har gjort dette bør få seg en smekk.

Men hvorfor frifinnelse? Selv om man kanskje ikke kan sammenligne dette direkte så kom jeg til å tenke på et samboerpar eller gift par hvor den ene partneren betaler en luksusprostituert for å friste/teste partneren når han/hun er på byen. Partneren lar seg friste og har sex, men blir "frikjent" fordi han/hun ble "lurt"?



Fordi turen ikke hadde skjedd,om ikke politiet hadde fått den 3personen till og legge opp bil og smugler rute etc,till oss...Sannheten er at politiet hadde så lyst på en stor sak,at dem ordnet en selv...

bad-boy

  • Gjest
Sv: politiprovoksjon!!
« #72 : 19. mars 2009, 12:56 »
Med tanke på at saken har hengt over nakken på dere i såpass lang tid, er det snakk om noe erstatninger av noe slag etc også eller ?



Ja det blir erstatning..helt klart

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: politiprovoksjon!!
« #73 : 19. mars 2009, 13:07 »
Fordi turen ikke hadde skjedd,om ikke politiet hadde fått den 3personen till og legge opp bil og smugler rute etc,till oss...Sannheten er at politiet hadde så lyst på en stor sak,at dem ordnet en selv...

Jeg vil anta at det er spesielle omstendigheter som gjorde at det ble frifinnelse. Jeg er selvfølgelig enig i prinsippet om at politiet ikke skal holde på slik. De skal følge loven, og ikke fabrikere, legge til rette for, lure eller tvinge folk til å gjøre kriminelle handlinger. Men med mindre man ikke har noe valg, eller man blir tvunget av politiet til gjøre noe, så kan jeg ikke forstå at man ikke skal straffes i det hele tatt? Hvis det ikke er tvang inne i bildet så tar man jo faktisk et valg når man sier ja til å gjøre noe ulovlig? Jeg har ikke alle fakta, så det er bare det prinsippielle jeg tenker på. Jeg er ikke ute etter å dømme deg på noen måte. Det er flott at du ble frifunnet og kan gå videre med livet ditt.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: politiprovoksjon!!
« #74 : 19. mars 2009, 13:08 »
Ja det blir erstatning..helt klart

Ikke kjøp knark for pengene da!  rofl (beklager kunne ikke dy meg. No offense).
Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!