Gikk ned fra 149 kg til 89 kg

Intervju30.04.2014Joachim Marhaug0

Jørgen Aasen har gått ned 60 kg på litt over 1 år. Les hans historie her.

Jørgen Aasen beskriver seg selv som en selvsikker og målbevist person som liker å ha ting på stell. Han er født og oppvokst i Brønnøysund, men går for tiden på skole i Glomfjord i Nordland.

Navn: Jørgen Aasen
Alder: 22 år
Høyde: 183 cm
Vekt: 89 cm
Bosted: Brønnøysund
Favorittmåltid: Frokost
Favorittdrikke: Grønn te
Favorittøvelse: Cardio

Jørgen har hatt en vannvittig fremgang og ikke minst en stor forvandling det siste året. Mange kjenner han ikke igjen, men veien har vært tøff, brutal og slitsom.

- Det var utrolig tungt i begynnelsen fordi jeg følte at jeg ble sett ned på når jeg var på trening fordi jeg var så stor. Men jeg bet tennene sammen og fortsatte å trene. Folk rundt meg og familien har støttet meg og hjulpet meg til å gi det lille ekstra. Mange ganger var det tungt, og jeg ville egentlig gi opp, men tanken på å være låst i en stor kropp motiverte meg til å fortsette, forteller Jørgen.


Før Jørgen startet ny livsstil veide han på det meste 149 kg og drakk mengder med brus hver dag!

Ble sliten av å gå i trapper

Det som fikk Jørgen til og begynne å trene var at de hverdagslige oppgavene ble for tunge for ham. Bare det å gå opp trappene og knyte skoene ble en utfordring.

- Noe måtte gjøres, jeg ville ikke være ung i dag å risikere å få problemer med helsen. Jeg har alltid vært en sosial person som liker å ha folk rundt meg, men når sommeren kom og vennegjengen skulle bade var det ubehagelig å ta av seg på overkroppen, sier Jørgen.

Det økende fokuset på livsstil og helse var også en faktor som gjorde at Jørgen hadde lyst og ble motivert til å foreta en livsstilsendring. 

Hvor mye gikk du ned?
- I februar 2013 veide jeg 149 kg. Dette var et vendepunkt i livet mitt. Per dags dato holder jeg en stabil vekt på 89 kg. Jeg har altså gått ned 60 kg, sier Jørgen.

Jørgen begynte å se store forskjeller etter bare en måned og dermed ble han bitt av basillen. Etter dette har han trent jevnt og trutt frem til i dag.

- Jeg trener ca. 6 ganger i uken, med en kombinasjon av cardio og styrketrening. Jeg løper en god del lange intervaller og trener cardio med vekter å manualer. Har også deltatt på en del gruppetimer som crossfit, pump og burnit, sier Jørgen.

Prøvd mange ulike dietter

Jørgen har fulgt og prøvd ut en del dietter, men det å følge en streng diett over tid var ikke noe for Jørgen syntes han. Han trengte variasjon!

- Jeg fant ut at et variert kosthold med rene, sunne råvarer som kylling, fisk og storfekjøtt var mye bedre. Jeg spiser ofte men lite og veldig mye frukt og grønt. Jeg prøver å styre unna ferdigmat og "junkfood", men det er jo lov å unne seg en burger eller pizza i blant, smiler Jørgen.

Men det var ikke bare bare å legge om kostholdet med en gang. Det er vanskelig å legge om gamle vaner. Jørgen klarte derimot å holde seg unna snacks selv om det var tøft.

- Til å begynne med så opplevde jeg det som veldig vanskelig å styra unna alt av snacks, hurtigprodukter og smågodt. Brusen var vel det jeg opplevde som det største savnet. I starten syntes jeg at et sunt måltid var ganske smakløst og gav meg ikke det overskuddet av energi jeg følte jeg trengte. Men etter mye prøving og forskning på forskjellige typer sunn mat så begynte det å smake godt. Nå i dag kunne jeg aldri ha tenkt meg å gå tilbake til den usunne maten, forteller Jørgen.

Fra gaming til treningsentusiast

Jørgen har alltid vært glad i mat og det er mengden mat som er nøkkelordet når han var på sitt største. Han spiste over gjennomsnittet på hvert måltid og spiste veldig mye junkfood i forbindelse med gaming på PC`en og drakk en god del brus.

- Nå derimot er kyllingsalat helt klart min favorittrett, sier Jørgen

Hvor viktig er trivsel for deg i forhold til trening og kosthold?
- Trivsel for meg på trening gir meg den nødvendige drivkraft til å fortsette. Det samme gjelder med kostholdet. Høydepunktet mitt i hverdagen er når jeg drar for en god treningsøkt og kommer hjem for å innta et godt måltid, sier Jørgen. 

Motivasjon og støttespillere

Alt er ikke så lett når man mer eller mindre er overlatt til seg selv på trening og kostholdsfronten. Derfor er motivasjon og indre drivkraft vesentlig for å kunne gjøre dette til en varig endring. Alle klarer å spise sunt et par dager, men ikke alle klarer å gjøre det om til en livsstil. Da er det viktig med støttespillere.

- Det er veldig viktig slik at jeg klarer å holde motivasjonen på topp. Spesielt når ting butter i mot meg og jeg vil egentlig bare gi opp. Det og få positive tilbakemeldinger er kjempe viktig for å fortsette. Uten dem hadde det vært veldig tungt å gjennomføre prosjektet, sier Jørgen.

- Fremgangen av trening og kostholdet gir meg også den motivasjon jeg trenger for å fortsette min nye livsstil. Alle de gode tilbakemeldingene jeg har fått har hjulpet meg veldig mye på vei, fortsetter Jørgen.

Ambisjonene til Jørgen er å holde en stabil og normal vekt, holde seg frisk og i god form. Han har også veldig lyst til å hjelpe og motivere andre til å gå ned i vekt slik at de får et bedre liv ved hjelp av trening og et sunt kosthold.

Hva vil du råde andre som er i samme situasjon som du har vært i?
- Jeg råder alle som sitter i den situasjonen jeg en gang var i om å ta grep om sin egen kropp og helse. Små grep kan gi stor forvandling og et helt nytt liv, forteller Jørgen.


Se fitnessreisen til denne spreke 73-åringen
Det er en fantastisk følelse å bokstavelig talt bli en ny mann, sier han.

Gikk ned 55 kg på 10 måneder

Intervju23.08.201910

Hun veide 160 kg på det meste og fikk så vidt plass i en vanlig personbil. Da tok hun grep!
Denne mannen går ned i vekt etter måneds lang diett på McDonald's.

Gikk ned 55 kg på 10 måneder

Intervju23.08.201910

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!