Fyllesyk? Denne maten kan hjelpe

Kosthold13.09.2019Silje Bjørnstad0

Dette bør du spise dersom du er fyllesyk.

Det er vel ikke helt uvanlig å ta seg en fest i romjula eller at det kan bli en fuktig nyttårsaften. Men mye alkohol og moro på kvelden kan føre til en heller slapp og kjip dag etterpå og da er det være greit å vite hva slags mat og drikke som kan få deg til å føle deg bedre. Bakrus eller å være fyllesyk kan ifølge Helsenorge.no forklares som en slags abstinensstilstand der hjernen sliter med å venne seg til at alkoholen blir borte. Uttørking og søvnmangel kan også bidra til bakrus. Kroppen og spesielt hjernen tilpasser seg alkoholen når man er beruset over flere timer. Fordi alkohol stimulerer de mekanismene i kroppen som blant annet gir økt stemningsleie og en beroligende effekt, vil kroppen måtte jobbe ekstra når alkoholen ikke lenger er tilstede for å kompensere for den manglende stimulansen. Dette skaper ubehag og du kan våkne neste dag med symptomer på bakrus. De vanligste symptomene er hodepine, kvalme, mageforstyrrelser og uro.

Vann

For det første så er det greit å legge til seg noen vaner allerede samme kveld som du vet det blir mange bobler i glasset. Alkohol virker vanndrivende og det er lett at kroppen blir uttørket. Det forsterker fyllesyk-symptomene dagen derpå, så derfor er det smart å drikke vann ved siden av, men også dagen etter for å reparere den dehydrerte kroppen. Farris kan også være lurt å ha tilgjengelig i kjøleskapet etter en fuktig natt på byen. I tillegg så anbefales det å spise noe mat når du drikker alkohol. Dette vil både dempe rusen og begrense ubehagelige fyllesyksymptomer da du ligger på sofaen og lurer på hvorfor du måtte ta de siste vinglassene eller ølene. Mat hjelper fordi da vil alkoholen oppholde seg i magesekken i noe lenger tid før den går over i tynntarmen, hvor det meste tas opp i blodet.

Salter

Alkohol virker uttørrende på kroppen og gjør at du tisser oftere. I tillegg til at du blir dehydret så mister du også flere næringsstoffer og elektrolytter, som for eksempel natrium og kalium. Det er kanskje derfor ikke rart at mange har lyst på noe salt dagen etter festligheter, så da finnes det faktisk en god grunn til å spise salte kjeks og salt potetgull dagen derpå. Nå finnes det også mer næringsrike alternativer til natrium i kosten og dette kan for eksempel være spekemat, ferdigmat, bacon, ferdigproduserte kjøtt- og fiskeprodukter, eller så kan du jo rett og slett ta litt ekstra bordsalt på maten. Kalium får du fra blant annet frukt og grønnsaker, for eksempel bananer og avokado, fisk og kjøtt, og frø og nøtter.

Egg

Cystein er et stoff som hjelper leveren med å bryte ned alkohol og giftstoffer i kroppen og egg har store mengder cystein. Kanskje ikke så rart at egg og salt bacon er et populært frokostvalg dagen etter en fest? Andre kilder til cystein i kosten er brokkoli, kylling og meieriprodukter.

Juice

Frukt og fruktjuice inneholder fruktose som gir kroppen energi samtidig som du får i med viktige næringsstoffer, for eksempel vitamin B og vitamin C, som er involvert i metabolismen og kroppens nedbryting av giftstoffer. I tillegg bidrar juice og frukt med væske.

Kilder:
https://helsenorge.no/avhengighet-og-rus/alkohol/bakrus
http://www.thewire.com/entertainment/2011/12/sciences-best-hangover-cures/46786/ 


Silje Bjørnstad 

Silje er utdannet ernæringsfysiolog og arbeider som journalist og ernæringsfaglig rådgiver. Hun er opptatt av å formidle informasjon om ernæring og kosthold på en måte som bidrar til veiledning fremfor villedning, og matglede fremfor matfrykt.

Du trener mye, men drikker også alkohol av og til. Vil det påvirke resultatene?
Se hva som skjer med kropp og sjel hvis du lar være å drikke i januar.
Han bestemmer seg for å kutte ut sukker i 30 dager. Resultatene hans er fantastisk!
Reduser de negative effektene alkoholen har på kroppen din.
Karbonadedeig og kjøttdeig er populære ingredienser i hverdagsmaten.
Spis mer av denne matvaregruppen for å bygge muskler.
Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019376

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.