Hvorfor er crossfit elsket og hatet?

Trening22.10.2015Rita Immerstein0

Lær mer om crossfit og hvorfor denne treningsformen er elsket og hatet.

Det har dukket opp stadig flere og flere crossfit boxer i Norge og flere og flere treningssenter har inkludert denne treningsformen i sitt tilbud. Både treningsformen og kulturen innenfor crossfit er elsket og hatet og blitt både hyllet og kritisert. Les og lær mer om denne treningsformen som utøves av de som er "spesialister på å ikke spesialisere" seg.

Hva er egentlig crossfit?

Crossfit som treningsprogram ble skapt av Greg Glassman på 1980-tallet og består varierte, ikke ukjente eller nye funksjonelle øvelser som utføres med høy intensitet. Treningsmetoden anses som ganske ny og har steget i popularitet de siste årene. Her i Norge var det 34 senter i 2013 og siden da har det blitt etablert flere crossfitsenter her i landet.

Crossfit beskrives som " konstant varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet". Det er ikke et spesialisert kondisjonsprogram, men har som mål å optimalisere alle fysiske egenskaper og ferdigheter hos den som utøver denne treningsformen. Det kan bidra til forbedring av utholdenhet, styrke, smidighet, kraft, hurtighet, eksplosivitet, koordinasjon, balanse og presisjon. Treningen utføres i kombinasjon med kondisjon, olympiske løft, turnøvelser/kroppsøvelser som settes sammen til individuelle eller gruppevise WOD's(work of the day).

Man skal jobbe maksimalt i løpet av en periode mot klokken, seg selv eller andre(Wikipedia.org, 2014). Det handler kort og godt om å være allsidig godt trent og vanlige øvelser i crossfit kan for eksempel være roing, løping, sprinting, tauhopping, kettlebells, roping, burpees, pullups, enkel turnøvelser, boxjumps, dekkvelting og medisinballkasting. Øvelsene er med andre ord ikke nye, men de er satt i et system(Norum, 2013).

Alle blir sett

Kroppsbyggere har selvsagt hatt mye moro med å harselere litt med denne nye kategorien av atleter. Hvordan i alle dager kan man briefe med en atletisk kropp når alt man gjør er å hive seg rundt på en hel masseøvelser uten mål og mening? Vel, det er vel en del som tyder på at det ikke helt er tilfelle.

Dette er en ny form for fitness i følge Sarah Hipps(2015) som på en morsom måte får fram at dette hverken er noen dans på roser eller en flopp som ikke kommer til å holde. Selv om øvelsene ser enkle ut og kleskoden er relativt lettkledd, så er dette trening som er hard og krevende. Crossfitterne har opparbeidet seg en egen kultur hvor samhold er viktig for det handler om å ivareta hverandre og sette pris på andres fremgang. Det betyr ikke at man er mindre opptatt av å prestere og være best, men i motsetning til det man kan se og oppleve på enkelte treningssenter så er stemningen, ivaretakelsen og det sosiale aspektet viktig(Hipps, 2015).

Det er ikke slik at man går usett inn i en "box" i flere måneder slik noen opplever på et treningssenter; ingen hilser på deg, ingen hjelper deg eller veileder deg og man er i det store og hele ganske anonym. Det er vel og greit om det er det man er ute etter, men de fleste får ikke de beste resultatene alene, men med støtte og hjelp fra andre.

Hva er synergi-effekten?

Crossfit har blitt populært fordi det er mulig for alle å delta i denne form for trening uavhengig av hvilket nivå man er på. Det er fokus på forbedring og det utvikler seg stadig bedre opplegg på programmene. Men det er altså ikke bare den fysiske effekten som får folk til å bli "hekta" av crossfit. Opplevelsen mentalt av å ha oppnådd noe i hver treningsøkt er en viktig mestringsopplevelse. Det å bli god på flere ferdigheter er viktig for dem som aldri kan bli spesialister. Tilhørigheten, ivaretakelsen og team-følelsen av å holde sammen i smerten og utfoldelsen er for mange viktig isolert sett hver for seg og totalt sett(Thibaudeu, 2015).

Økt skaderisiko?

Crossfit-treningen er unektelig en effektiv og hard treningsform og det gir kroppen belastning så det monner. Imidlertid er crossfitkonseptet blitt kritisert fordi teknisk krevende øvelser utført på kortest mulig tid kan utgjøre en risiko for skade. I tillegg viser det seg at noen presterer mer enn kroppen tåler når de blir heiet fram av andre.

Det kan altså bli litt for mye av det gode skal vi tro daglig leder Dag Petter Sødermann på Spenst i Tønsberg(Richvoldsen, 2015). Han valgte nylig å legge ned konseptet fordi noen av medlemmene ble syke av treningen. Kulturen med at folk heier og støtter ikke slo heldig ut. Det bidro nemlig til at de som ble heiet fram presset seg lengre enn de burde og 4 personer utviklet rabdomyolyse(akutt ødeleggelse og celledød av tverrstripet muskulatur og nyresvikt, kan i sjeldne tilfeller være dødelig).

Vi presterer bedre sammen med andre og det er et viktig aspekt, men iveren og gleden kan rett og slett bli for mye for kroppen. Dette er intensiv trening og en utrent kropp og et nytt medlem bør derfor sikres et opplæringskurs før de går inn på ordinære WOD's. Dette har også enkelte allerede innført. En slik form for trening krever en grundig innføring slik at medlemmer får mulighetene til å kjenne på sine egne fysiske grenser. Det handler ikke bare om intensitet, men også om teknisk riktig utførelse. Vektløfting med eller uten ytre motstand er knalltungt i seg selv om det gjøres med 100% riktig teknikk og presisjon. Når farten og konkurransemomentet legges til i tillegg sier det seg selv at det er helt på sin plass å holde fokus på medlemmenes fysiske kapasitet og ve og vel.

Men det er ikke bare i "boxen" på treninga det oppstår skader eller finnes et forbedringsbehov. Staben i prestisjefylte Crossfit Games er blitt kritisert for å ikke ivareta sine atleter bra nok under konkurransen av Dr. Schulte(2015). Han stiller frivillig opp som medisinsk personell på cfrossfit-konkurranser og mener at atletene ikke får ivaretatt behovet for sikkerhet og støtte som de burde. Det var under siste Crossfit Games skader, tilfeller av overoppheting, dehydrering, åpne sår i hendene og et tilfelle av rabdomyolyse uten av staben viet atletene som ble utsatt noen særlig oppmerksomhet. I følge Dr. Schulte ble dagens Murph som består av 1600 meters løp, etterfulgt av 100 pullups, 300 knebøy og 1600 meters løp til slutt med en vektbelagt vest ble lagt til den varmeste delen av dagen.

Det betyr kanskje at crossfit i sin helhet ikke er sterkere enn sitt svakeste ledd. Da tenker jeg ikke på hver enkelt atlet som må kaste inn håndkleet, men mer hvordan planlegging av konkurransene og ivaretakelsen av atletene blir utført. Dette er sannsynligvis en svært underholdende konkurranseform, men atletenes sikkerhet og helse må komme i første rekke, skriver Schultse i sitt åpne brev til staben(Schultse, 2015).

Atletiske kropper

Riktignok har ikke de beste crossfitterne de største musklene, men det handler jo ikke om det. Søk på crossfit og se en rekke flotte, veltrente og symmetriske kropper. De er ikke akkurat tungvektere, men mange av de beste hadde gått rett inn i en fitness-konkurranse og slått "knock-out" på mange av de som iherdig, rolig, dedikert og alene har stått ved knebøyracken og curl-stanga og trent sine avmålte sett og reps.

Kilder:
Hipps, Sarah(2015) 9 reasons we all should love crossfit, Nettside:
http://spotmegirl.com/9-reasons-we-all-should-love-crossfit/2/
Wikipedia.org(2014) Hva er crossfit?
https://no.wikipedia.org/wiki/CrossFit
Norum M.(2013) Crossfit - dette må du vite, Nettside:
http://www.afpt.no/?page=15&title=trening&post=800
Christian Thibaudeu(2015) Crossfit is not a fad, Nettside:
https://www.t-nation.com/blogs/crossfit-is-not-a-fad
Dr Schulte A(2015) An open letter to crossfit HQ, Respect your athletes, Nettside:
https://www.t-nation.com/powerful-words/open-letter-to-crossfit-hq
Richvoldsen A.(2015) Kutter ut treningstilbud etter at folk trente seg syke, Nettside:
http://www.tb.no/tonsberg/sport/trim-og-trening/kutter-ut-treningstilbud-etter-at-folk-trente-seg-syke/s/5-76-113981 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Mattie Rogers, Brooke Ence, Dana Linn Bailey og Maddy Forberg går konkurrerer i en posedown sammen.

EMOM treningsøkt

Trening21.08.201820

Tren en ny øvelse minutt for minutt. Test ut ENOM!

Tre crossfit økter du må prøve

Trening05.11.201829

Rå styrke og utholdenhet i en og samme økt!

Crazy russisk treningsøkt

Trening28.09.201741

Disse øvelsene er helt ville og bør absolutt ikke gjøres hjemme.

EMOM treningsøkt

Trening21.08.201820

Tre crossfit økter du må prøve

Trening05.11.201829

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!