Spiser du mye mettet fett?

Kosthold09.02.2016Rita Immerstein0

Det er avgjørende hva du erstatter mettet fett med.

Det anbefales fortsatt å redusere andelen mettet fett og erstatte dette med sunnere alternativer. For noen er det helt opplagt å erstatte mettet fett med nye kilder som gir mer av det sunne umettede fettet, men ikke alle velger den løsningen.

En reduksjon av mettet fett i kostholdet kan redusere hjertesykdom, men da er det helt avgjørende hva du erstatter det med. I en studie publisert i Journal of the American College of Cardiology viser at å redusere inntak av mettet fett og erstatte det med umettet fett og riktige karbohydrater har den største påvirkningen for å redusere risikoen for hjertelidelse.Når mettet fett erstattes med industrielt bearbeidet mat var det ingen effekt å spore. Man har lenge sett på effetken av mettet fett knyttet til hjertelidelse, men har i mindre grad sett på hva det har vært erstattet med. Studiet det refereres til her er det første som har skilt mellom flerumettet- og enumettet fett og grove karbohydrater eller raffinert stivelse eller tilsatt sukker.

Langt flere leger kunne ha nytte av få mer kunnskap om ernæring fordi studiet viser at når personer endrer kostholdet og reduserer inntaket av mettt fett så erstatter de det ofte med lavkvalitets karbohydrater i form av bearbeidede og fine kornprodukter. Det er ikke fordelaktig for å forebygge hjertesykdom i følge Frank B. Hu, M.D., Ph.D., forfatteren bak studiet og professor innen ernæring og epidemiologi.
Når personer endrer sitt spisemønster bør leger og kardiologer derfor anbefale sine pasienter å bytte ut det mettede fettet med sunnere kilder som vegetabilske oljer, nøtter og frø og i tillegg endre sine karbohydratkilder fra raffinerte til grove karbohydratkilder(helkorn).

Helseperonell bør derfor generelt snakke med pasienter om fordelene ved å velge sunne kilder til både fett og karbohydrater. Kombinasjonen av mettet fett og raffinerte karbohydrater(siktet mel, sukker, fint brød) er med andre ord en svært ufordelaktig kombinasjon med tanke på vår helse. Analyse av data viste at ved å erstatte 5% av mettet fett med enten flerumettet- eller enumettet fett og helkornsprodukter var assosiert med 25%, 15% og 9% lavere risiko for koronar hjertelidelse hos friske mennesker som i utgangspunktet ikke hadde diabetes, kreft eller hadde hatt hjertelidelser. Samtidg viste det seg at å erstatte de 5% med mettet fett til raffinert stivelse ellers sukker ikke visste noen assosiasjon til verken økt eller lavere risk for hjertelidelse.

Endringer i kostholdsvaner som viste seg å ha en gunstig effekt innebar å;
• Lage mat med sunt fet som raps og olivenolje istedet for smør og hard margarin
• Bytte av snacks fra potetløv og småkaker til peanøtter, mandler og oliven
• bruke brød og rundstykker av grovt mel med avokado og kylling i stedet for ost og bearbeidet kjøtt(kjøttpålegg).

Det skal legges til at studiets metode ikke kunne bevisse sammenhenger basert på selvrapportering fra deltakerne, men forfatterne fant bred sammenheng mellom studiet og andre randomiserte undersøkelser.

Kilde:
ScienceDaily.com(2015) Unsaturated fats, high-quality carbs lower risk of heart disease, American College of Cardiology, Nettside:
http://www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150928144025.htm

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Har smør og høyt kolesterol en sammenheng?
Hvis du vil forbrenne fett er tredemølle og sykkel gårsdagens nyheter.

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201883

Dette er mat som er fullstappet med gode og sunne næringsstoffer.
Her får du 6 gode råd til sunt og godt drivstoff.

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201883

Karbonadedeig og kjøttdeig er populære ingredienser i hverdagsmaten.
Spis mer av denne matvaregruppen for å bygge muskler.
Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019376

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.