Hva er konsekvensene ved mangel på vitamin B12?

Kosthold18.11.2016Rita Immerstein0

Hva er symptomene og konsekvensene når du ikke får i deg nok vitamin B12?

Den norske befolkning har muligheten til å ha et energirikt og variert kosthold og mangelsykdommer er ikke blant de største helsemessige utfordringene. Allikevel kan det oppstå mangeltilstander hos enkelte og det kan være lurt å kjenne til symptomene på at noe ikke er helt som det skal.

B-vitaminenes hovedfunksjoner

Vi trenger vitamin B-12 for å blant annet produsere røde blodceller, er en aktivator i energimetabolismen(proteinsyntese) og har en betydning for nervefunksjon og muskelkontraksjon. Vitamin B-12 er et vannløselig vitamin og de kan normalt ikke lagres i kroppen. Dette er noe annerledes for vitamin B-12 for vitaminet kan lagres i leveren i opptil et år. Anbefalt daglig inntak er 2 µg per dag for både kvinner og menn og det er ikke angitt noen øvre grense.

Vitaminet har funksjoner som er direkte knyttet til trening siden det virker i syntesen av hemoglobin og i produksjonen av røde blodceller. Mangel på bl.a folsyre og vitamin b-12 kan føre til anemi, noe som vil senke sportslige prestasjoner fordi oksygentransporten reduseres under trening. Det er imidlertid ingenting som tyder på at trening i seg selv skaper et underskudd. Det er kostholdet som er av avgjørende betydning(Drøpping og Helle, 2010)

Hovedkilder

Det er hovedsakelig kjøtt, innmat, fisk, egg, melk og ost som er hovedkilder til vitaminet. Lever man lenge på et energiunderskudd, er vegetarianer eller veganer bør man supplere med et tilskudd for å sikre tilstrekkelig tilgang på dette vitaminet(Drøpping og Helle, 2010).

Spesielt gjelder dette for veganere som helt og holdent utelater animalske kilder. I tillegg vil også mennesker som er operert for å oppnå vekttap være en utsatt gruppe i tillegg til den eldre delen av befolkningen. Det må også nevnes at mennesker med mage- og tarmssykdommer eller betennelser også står i fare for å utvikle et underskudd.

Symptomer

En 62 år gammel mann utviklet nummenhet og en stikkende følelse i hendene, fikk problemer med å gå, hadde svært vondt i leddene, begynte å få en gultone i huden og ble kortpustet. Årsaken var mangel på vitamin b-12 i blodbanen. Det kunne vært langt verre og en vitamin B-12 mangel kan føre til depresjon, paranoia, hukommelses-svikt og tap av smaks- og luktesanser(Skerret,2016). Dette var symptomer og konsekvenser av B-12 mangel som også kan gi alvorlige bivirkninger og helsemessige konsekvenser. Det er den voksne og eldre befolkning som er mest utsatt for B-12 mangel og i USA er det antatt at 3.2% av den voksne befolkning over 50 år har alvorlig lave B-12 nivåer.

En lege kan oppdage en vitamin B-12 mangel med undersøkelse og utdypende spørsmål, men det vil alltid være nødvendig å ta en blodprøve. Konsekvensene på lengre sikt kan være nevrologiske problemer og blodsykdommer. Sjekk med legen din om du merker noen av de symptomene som ble beskrevet lengre opp i artikkelen og er over 50 år, bruker medisiner, lever på vegetarkost eller har vært i gjennom en slankeoperasjon. Mangeltilstand kan løses med høy dose i form av ukentlige sprøyter eller det kan holde med et ordinært tilskudd. I utgangspunktet bør en mangeltilstand være enkelt å forebygge med et variert og godt sammensatt kosthold.

Kilder:
Skerret P.J.(2016) Vitamin B12 deficiansy can be sneaky harmful, Nettside:
http://www.health.harvard.edu/blog/vitamin-b12-deficiency-can-be-sneaky-harmful-201301105780
Drøpping O. F. og Helle C.(20110) Mikronæringsstoffer, Kap 8 I:
Garthe I. og Helle C.(2011)Idrettsernæring, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Her er funksjonene vitaminer og mineraler har i kroppen og hvilke matvarer de finnes i.
Bruker du multivitamin? Disse råvarene gjør samme nytten.
Livet er en umulighet uten mineraler.
Vitaminer er igjen klassifisert som næringsmidler og ikke legemidler.

5 mettende mellommåltider

Kosthold28.04.2021192

Kakene som bygger muskler

Kosthold26.01.20211427

Supersunn taco

Kosthold21.01.2021124

5 mettende mellommåltider

Kosthold28.04.2021192

Sunn og kjapp mat på farten.

Kardio eller styrketrening først?

Trening27.04.2021353

Hva bør du trene først for optimal effekt?
Se hvilke matvarer som du får bedre resultat av.
Bygg mer muskler og bli sterkere i vanlig benkpress med gulvpress.

Et varmt bad forbrenner fett

Trening03.03.2021397

Se her hvor mye du kan forbrenne ved å ligge å kose deg i badekaret eller jacuzzien.