Wheyprotein gir massive insulinøkninger

Kosthold15.08.2019Joachim Marhaug0

Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Visste du at 100% wheyprotein forårsaker massive insulinøkninger? Det er det ikke mange som vet. Faktisk får de som har ketogene dietter beskjed om å unngå 100% myseprotein fordi de kan få deg ut av ketose. 

Forskning viser at mens wheyprotein forårsaker en økning i serumnivåene av leucin, isoleucin og valin, forårsaker det også en økning i hormonet glukoseavhengig insulinotropisk polypeptid (GIP) og glukagonlignende peptid 1 (GLP-1). Det mest interessante funnet i denne studien er at ikke bare myseprotein forårsaket en økning i serumnivået på insulin, det forårsaket en økning av insulin, GIP. GLP-1 større enn karbohydrater fra hvitt brød (1).

Denne studien viser at etter inntak av myse (grå søyle), hvitt brød (karbohydratgruppen, hvite søyler) og glukose alene (svart søyle), forårsaket myseprotein den største økningen i insulin (figur 1).

Disse funnene fra denne studien ble støttet av videre forskning og bekreftet dermed at ganske enkelt at tilskudd av 100% myseprotein forårsaker betydelige insulinøkninger (2).

Ved å innlemme et tregere fordøyende protein med myse som kaseinprotein vil du redusere den totale insulinresponsen. Dette er nøyaktig hva melkeproteinisolat er; en kombinasjon av myse og kasein.

Forskning viser at selv om kasein og myse totalt sett har samme hastighet på muskelproteinsyntese har kasein en mye lavere insulinrespons (3-4). Derfor vil en blanding av myse + kasein være bra for deg som vil være i ketose.

Som du ser forårsaker ikke kasein den samme store økningen i insulin som myse gjør alene (se figur 1). 

 

Referanser:

1. Salehi, A., Gunnerud, U., Muhammed, S., et al. (2012). The insulinogenic effect of whey protein is partially mediated by a direct effect of amino acids and GIP on β-cells. Nutr Metab, 9:48.

2. Claessens, M., Saris, W. H. M., & Baak, M. a van. (2008). Glucagon and insulin responses after ingestion of different amounts of intact and hydrolysed proteins. The British journal of nutrition, 100(1), 61-9.

3. Reitelseder, S., Agergaard, J., Doessing, S., et al. (2011). Whey and casein labeled with L-[1-13C]leucine and muscle protein synthesis: effect of resistance exercise and protein ingestion. Am J Physiol Endocrinol Metab; 300(1): E231-42.

4. Tipton, K. D., Elliott, T. A., Cree, M. G., Wolf, S. E., Sanford, A. P., & Wolfe, R. R. (2004). Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Medicine and Science in Sports and Exercise, 36(12), 2073-2081.


Proteinpulver er i vinden som aldri før. Her får du den ultimate guiden om myseprotein.
Les hele studien her.
Ny studie.
Må du ha en loadingfase eller kan en lav dose med kreatin booste fremgangen din?
Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!