Store brystmuskler

Trening16.02.2009Fred Koch0

Så det er store bryst du vil ha? Den største feilen som er gjort i bodybuilding er å forstå nøyaktig hva "et stort bryst betyr". Fra kroppens synspunkt snakker vi om "Pectoral muskler", ikke sant?

Hvem sa benkpress og incline press er de beste øvelsene for å bygge ett stort bryst? Faktisk er disse to øvelsene kule, MEN de er ikke de beste øvelsene for å bygge et stort bryst. Hvorfor spør du? Benk-trykk bevegelsen har faktisk 3 forskjellige muskelgrupper, noen pectorals, triceps og skuldre. Skuldrene og triceps er små og vil bli trettet ut før pectorals. Så hva dette betyr for en bodybuilder som ønsker et større bryst er at han egentlig aldri helt vil få trent pectorals. Legg merke til den norske faktor. Problemet for mange nordmenn er de har lange armer. Med lange armer i "levers" vil pectorals aldri komme til å fungere før triceps og skuldrene blir trettet ut først. Det er derfor du ser så mange gutter i helsestudio med store armer og skuldrene, men små bryst (pectorals). Jeg vet mange av dere vet nøyaktig hva jeg snakker om.

Svaret er enkelt, gjør øvelser på musklene i brystet som ikke bruker skuldrene og triceps.

Vel, de fleste av oss vet at pectorals er muskelen vi ønsker å treffe. Hvor mange har hørt om den hemmelighetsfulle muskelen under pectorals, "den pectoral minor"? Denne muskelen er størrelsen på biceps. Så tenk på hva brystet ville se ut som om denne muskelen ble utviklet.

La oss ta en titt på hvordan vi kan utføre disse bevegelsene.

Upper kabel flys: La oss se på tegningen og se hvor brystmuskelen fester. Ta en kabel fra lav trinse på maskinen.

Sett brystet opp i luften før du begynner. Dette er for å hindre at skuldermuskler starter bevegelsen.

Nå kommer den vanskelige delen. Start bevegelsen ved å følge en rett linje av pectoral med albuen. (Ikke hånden) albuen blir guide for den rette linjen. Tenk sammentrekkelse i øvre del av brystets muskel, trekk albuen i en rett linje.

Hva skjer nå er den avgjørende faktor hvis du ønsker å gjøre denne øvelsen riktig. Ikke la albuen falle ned. Øvre del av brystet vil faktisk være det som stopper armen fra å gå til langt. Hvis du tillater albuen å falle under pectoral øvelsen, er den ikke blitt gjort riktig.

Du må se på diagrammet og se i retning av trekk. Nå må du få en "føler" for den øvre pectoral muskel.

Muskelhodet feil: Bevege hånden rett opp, dette er ikke å følge rett linje av trekk i øvre pectoral muskel.

Upper kabel flyes video:

 

 

 

Pec Minor, The Mystery Muscle (pullover): Denne muskelen er lett å jobbe med når du forstår bevegelsen.

Ligg på ryggen på en benk. Du kan bruke enten en dumbbell eller lett curl bar. Strekke DB tilbake så langt du kan. Start deretter å trekke. Bevegelsen vil bare bli rundt 20-30 cm. Igjen må du tenke på hvor albuene er. De bør være i linje med skuldrene dine.

Pullover video:

 


Ta 3 sett av 8-10 repetisjoner med disse bevegelsene 2 ganger i uken og brystet begynner å få det utseendet du ønsker.

Neste del: Jeg er ikke ferdig med brystkassen rutine ennå. Neste gang nedre bryst og rutine som vil komme deg dit.

 

Redktøren informerer: Denne artikkelen er i hovedsak ikke rettet mot nybegynnere, men for viderekommende som har bygget opp en grunnleggende styrke og en veltrent kropp som sliter med å bygge et stort bryst.


Fred Koch 

Fred (P-SCE) er styrketrener og bor i Kristiansand. Han er direktør for Tudor Bompa Institute (TBI) på verdensbasis. TBI er et internasjonalt sport- og fitness sertifiseringsprogram for personlige trenere og styrketrenere.

Benkpress kan være en teknisk vanskelig øvelse og utføre korrekt.
Bygg mer muskler og bli sterkere i vanlig benkpress med gulvpress.
Ønsker du deg større og sterkere brystmuskler? Legg inn noen av disse øvelsene i treningsprogrammet ditt.
Dette er øvelsene for å bygge en bra brystkasse.
Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019353

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.
Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019140

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.