Du tøyer bakside lår feil

Trening29.04.2009Ole Reidar Johnsen0

Du har helt sikkert gjort den vanlige tøyingen for hamstrings (bakside lår) i gymnastikk timene på skolen eller etter en eller annen form for trening, der du plasserer foten høyt, strekker tærne mot deg mens du lener deg forover.

Har du lagt merke til at det strekker ekstra godt nedover baksiden av låret (gjerne svir og brenner litt også) når du trekker foten bakover i tillegg? Vel - denne tøyningen har vært undervist på den måten lenge - og den er ikke nødvendigvis så produktiv!

Når man tøyer en muskel eller en muskelgruppe så skal man ikke kjenne en brennende eller sviende følelse. Det som skjer når man trekker foten bakover i tillegg mens man tøyer baksiden av låret er at man setter isjiasnerven på strekk. Noe det hender jeg bruker i behandling av nevrogene smerter, men man får ikke tøyd musklene på den måten!

Den beste måten (etter min mening i hvert fall) er å ha litt bøy i kneet mens man bøyer seg fremover fra hoften (ca 30 grader eller noe slikt). Når man kjenner det begynner å ta tak i muskulaturen bak i låret kan man strekke litt på kneet i tillegg. Og helst - la foten være helt avslappet slik at du får minst mulig strekk på nervene. Jeg anbefaler 4 x 15 sekunder sånn generellt, men skal man bli mykere så burde man gjøre det flere ganger om dagen. 

Slik fjerner du stivhet i leggmusklene

Begynn med å sette foten på en stor sten, benk eller noe annet i 20 til 30 cm høyde litt foran deg. Hold kneet bøyd til ca 90 grader og tøy ankelen lett slik at du kjenner en lett strekk i baksiden av leggen. Også rolig begynn å rette ut kneet til det er helt rett - bruk 4 til 5 sekunder. Dette skal ikke gjøre vondt og du skal absolutt ikke kjenne en brennende / sviende smerte ned baksiden av låret (da har du fått isjias nerven for mye på strekk). Når du har rettet ut kneet helt så holder du denne stillingen i 3 sekunder før du går tilbake til utgangsstillingen. Gjenta 3 til 5 ganger.   

Til slutt: Du blir ikke mindre støl av å strekke ut etter trening. Du blir mer støl! Å tøye lett gir en fin avspennende effekt på musklene - så det kan være greit å gjøre. Men det er ingen nytte i å overdrive uttøyningen. 

- Ole Reidar Johansen
Fysioterapeut og sertifisert innen Active Release Therapy (ART)
ART Norge Klinikken, Moss
www.activerelease.no

 


Tøying er ikke så dumt likevel

Trening28.02.201747

Dette er fordelene med tøying. Hvis du ikke tøyer er det på tide å komme i gang.

Derfor bør du trene bevegelighet

Trening07.08.2018165

Dette er hovedvirkningene av bevegelsestrening.
Vil du ha større, mer definerte og sterkere hamstrings? Her er øvelsene og tøyingen du bør teste.

Få bedre fremgang med stretching

Trening28.06.2019513

Det er mange forskjellige meninger om stretching.

Tøying er ikke så dumt likevel

Trening28.02.201747

Derfor bør du trene bevegelighet

Trening07.08.2018165

For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019353

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.
Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019140

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.

Omvendt curl

Trening11.11.2019145

Tren opp underarmene med omvendt curl.