Skrevet av Emne: Torkel Ravndal  (Lest 3648 ganger)

Utlogget diddl

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 116

Torkel Ravndal
« : 10. april 2004, 23:26 »
Vi har diskutert Torkel Ravndal endel på forumet, og nå sist så leste jeg om han i boka til Ludwig. Jo mer jeg tenker på det jo mer glad blir jeg for at styrke-norge har hatt (og har) denne fantastiske profilen. Tenk på hvor mange som har blitt inspirert til å trene med vekter etter å ha sett oppvisningene hans. At han var grusomt sterk er det vel ingen som er uenig i. At han smørte tykt på når han fortalte historier om hva han hadde løftet og gjort synes jeg egentlig bare er artig. Personligheten hans har jo bidratt til at så mange vet hvem han er. Tenk hvor kjedelig det hadde vært hvis han var like sterk, men stillferdig og sjenert? På en måte så er han jo styrke-norges svar på Arnold Schwarzenegger!

Jeg husker med glede oppvisningene hans på begynnelsen av 80-tallet når jeg var 13-14 år. Jeg skulle ønske at jeg kunne ha gått på en av oppvisningene hans nå, I DAG! Det kunne også ha vært veldig artig å snakke med ham nå om treningen og livet hans. Han må jo ha opplevd utrolig mye. En biografi om ham hadde vært noe! Hvis de lager en tidsmaskin før jeg dør så skal jeg bl.a. dra tilbake til oppvisning med Torkel Ravndal på Lena Bad i 1982!

Er det noen vet noe om hvordan han trente? Jeg kjenner en tidligere styrkeløfter som trente sammen med ham på et gym i Oslo på slutten av 70-tallet. Denne styrkeløfteren tok mer enn Torkel i nakkepress, og det likte Torkel visstnok dårlig  Smiley

Utlogget kjetil911

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

SV: Torkel Ravndal
« #1 : 11. april 2004, 11:17 »
jeg er selv 19 år gammel så jeg vet ikke hvordan han trente, men jeg trener sammen med en 64-åring som trente sammen med han i stavanger i ungdommen. Hva du lurer på angående hvordan han trente? øvelser? Det jeg har fått med meg til nå er bare at han visst nok skal ha dradd 404 kilo i mark. Men så må man nok huske på at gutten ikke bare spiste havregryn og rene kosttilskudd for å bli sterk, noe som gjør at jeg som styrkeløfter ikke ser på ham som et spesielt stort idol. Jeg kan godt høre med han jeg trener hvis det er noe spes du lurer på. Det er snakk om vi to skal besøke Torkel snart, gleder meg. Da skal jeg spørre han ut Smile

Utlogget diddl

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 116

SV: Torkel Ravndal
« #2 : 11. april 2004, 14:17 »
jeg er selv 19 år gammel så jeg vet ikke hvordan han trente, men jeg trener sammen med en 64-åring som trente sammen med han i stavanger i ungdommen. Hva du lurer på angående hvordan han trente? øvelser? Det jeg har fått med meg til nå er bare at han visst nok skal ha dradd 404 kilo i mark. Men så må man nok huske på at gutten ikke bare spiste havregryn og rene kosttilskudd for å bli sterk, noe som gjør at jeg som styrkeløfter ikke ser på ham som et spesielt stort idol. Jeg kan godt høre med han jeg trener hvis det er noe spes du lurer på. Det er snakk om vi to skal besøke Torkel snart, gleder meg. Da skal jeg spørre han ut Smile

Havregryn inneholder jo en del fiber, så det er mulig at han ikke bare spiste det for å bli sterk, men også for å unngå treg mage. Det er jo også bra at han ikke bare spiste havregryn, for da kunne han ha utviklet alvorlige mangelsykdommer som f.eks skjørbuk.

Tja, jeg vet ikke helt hva jeg lurer på... Det hadde egentlig bare vært artig å sitte og høre på ham prate. Jeg har snakket med ham et par ganger, og den siste gangen så var det nesten ikke mulig å stoppe ham når han la ut om noen markløftkonkurranser han hadde vært med i. Det er vel nå ca 13 år siden når jeg var 23 år. Den gangen så var jeg ikke så interessert som jeg er nå. Jeg har lagt merke til at jo eldre jeg blir jo mer interessert er jeg i å høre på eldre folk snakke om alt mulig rart. Det er veldig artig å høre om hva de har gjort og opplevd. De har jo en masse erfaring og opplevelser som jeg som "ungdom" ikke har.

Når jeg tenker meg om så kunne jeg tenke meg å spørre ham om følgende:

- Hvordan var kostholdet hans (da kommer det sikkert fram mange artige og sikkert også overdrevne historier)

- Hvordan trente han (hvor ofte, hvilke øvelser, reps/set, hvilke treningsprinsipper. Hva fungerte best, hva fungerte dårligst. Hvordan trente han markløft)

- Hvor lenge holdt han på med å turnere norge med oppvisningene sine. Hvor mange steder var han på etc etc.

- Hva er det artigste, rareste, meste skremmende etc han har opplevd

Noe burde ha tatt seg tid til å sitte sammen med Torkel Ravndal og skrive biografien hans!!

Utlogget H. Farstad

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 217
  • Honnør: 85
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 217

  • Latsabb
SV: Torkel Ravndal
« #3 : 11. april 2004, 18:37 »
Hva var det som feilte han??
Sponset av: MYOSHOP

Personlige rekorder: 322,5-207,5-310
187cm, 123kilo


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget kjetil911

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

SV: Torkel Ravndal
« #4 : 12. april 2004, 12:35 »
diddl: hehe greit nok d med havregryna, jeg har ikke akkurat studert medisin så jeg vet ikke. Men poenget mitt var at i tillegg til et normalt sunt kosthold brukte torkel store mengder sprøyter og piller. En av grunnene til at han sitter i rullestol i dag som 67-åring og lider av total muskelkollaps. Lå visst på isolat pga infeksjoner. og hadde besøksforbud for litt siden. Bor du i sandnesområdet diddl? kan godt spørre ham om spørsmålene dine hvis du vil da, når vi skal besøke ham. tror ikke det blir så lenge til.... Smile

Utlogget diddl

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 116
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 116

SV: Torkel Ravndal
« #5 : 12. april 2004, 14:54 »
diddl: hehe greit nok d med havregryna, jeg har ikke akkurat studert medisin så jeg vet ikke. Men poenget mitt var at i tillegg til et normalt sunt kosthold brukte torkel store mengder sprøyter og piller. En av grunnene til at han sitter i rullestol i dag som 67-åring og lider av total muskelkollaps. Lå visst på isolat pga infeksjoner. og hadde besøksforbud for litt siden. Bor du i sandnesområdet diddl? kan godt spørre ham om spørsmålene dine hvis du vil da, når vi skal besøke ham. tror ikke det blir så lenge til.... Smile

Nei, jeg bor i Oslo. Men det hadde vært artig hvis du kunne ha spurt ham litt.

Utlogget Roy Holte

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 348
  • Honnør: 406
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 348

  • I`ll see you when Ragnarok begins.....
SV: Torkel Ravndal
« #6 : 13. april 2004, 22:32 »
diddl: hehe greit nok d med havregryna, jeg har ikke akkurat studert medisin så jeg vet ikke. Men poenget mitt var at i tillegg til et normalt sunt kosthold brukte torkel store mengder sprøyter og piller. En av grunnene til at han sitter i rullestol i dag som 67-åring og lider av total muskelkollaps. Lå visst på isolat pga infeksjoner. og hadde besøksforbud for litt siden. Bor du i sandnesområdet diddl? kan godt spørre ham om spørsmålene dine hvis du vil da, når vi skal besøke ham. tror ikke det blir så lenge til.... Smile

SÅ LENGE HAN IKKE ER TATT FOR NOE.....SÅ BLIR ALT DETTE BARE SPEKULASJONER OG TULL....

UANSETT: TORKEL ER ETT STORT IKON OG HAN ER EN LEVENDE LEGENDE..............LA NAVNET HANS VÆRE IFRED: DET FORTJENER HAN.


3xNSM 2000-2001-2002
2xIPF World Champion Benchpress
IPF European Champion Benchpress
IPF Nordic Benchpress Overall Champion
5x Norweigian Benchpress Champion

EX-IPF World Benchpress record holder-125kg Powerlift with 326kg
EX-IPF World Bencpress record holder-125kg-singellift with 327kg

EX-Strongman
EX-Powerlifter
EX-Benchpresser

www.strongmanroyholte-webshop.no
www.strongmanroyholte.no


Give them nothing...but take from them everything!

I`ll be back........I`ll raise again!and again...and again...my spirit they never get!

May GOD have mercy upon my enemies
......because I won`t!

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
SV: Torkel Ravndal
« #7 : 14. april 2004, 11:37 »
Enig med Roy her...

Respekter mannen, og det han har brukt hele sitt liv på..

Vi graver egentlig en grav for norsk styrkesport, vis vi begynner å snu oss etter de store norske.. Embarrassed

Prøv å fokuser på rekrutteringsarbeid, og da lære yngre utøvere verdier innen idrett.. Smiley

Torkel var en stor mann, UANSETT hva han har gjort eller ikke.

Peace 2thumbsup

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget ryker

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

SV: Torkel Ravndal
« #8 : 14. april 2004, 22:12 »
Står ein artikkel om han i Stavanger Aftenblad, http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/article.jhtml?articleID=96873, i forbindelse med at han feira 65 års dag. Dette var i 2001. Der står det litt om hans tidligere meritter og at han no er plaga av astma ifølge han sjølv. Har aldri sett han opptre men har høyr mykje om han tidlegare.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

SV: Torkel Ravndal
« #9 : 14. april 2004, 23:01 »
Hold dåkke til topic. Dopingbeskyldninger og spekulasjoner skal vi ikkje ha noke av her.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget BadBoy

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 058
  • Honnør: 433
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 058

SV: Torkel Ravndal
« #10 : 14. april 2004, 23:44 »
For et vesen! Må være konge å sitte å høyre på historiene hans! Smiley

Utlogget HanDer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

SV: Torkel Ravndal
« #11 : 15. april 2004, 07:57 »
Kult om du hadde spart deg for sånt og...

Litt vanskelig å bevise eller motbevise noe som helst av det nå.

Tvile kan du gjøre i kjerka.

Utlogget HanDer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

SV: Torkel Ravndal
« #12 : 15. april 2004, 07:59 »
Forresten, sorry, bare morragretten.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!