Skrevet av Emne: Trenger nye skulderøvelser  (Lest 6247 ganger)

Utlogget jennyyyy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 41

Trenger nye skulderøvelser
« : 05. juli 2011, 00:06 »
Når jeg kjører skulderpress, arnoldpress eller militærpress, sliter jeg veeeldig med at korsryggen svaies og tar mye av belastningen. Uansett hvor tungt eller lett jeg kjører, svaier den seg omtrent automatisk når jeg tar henda over hodet, og er omtrent umulig og få "retta den ut". Lurte på om noen kunne anbefale noen gode øvelser for skuldre som ikke går hardt utover ryggen som et alternativ?
Jeg har en ganske mye naturlig svai i ryggen, har prøvd ordentlig teknikktrening, men det fungerer bare ikke Sad

Takk på forhånd  Grin 


Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #1 : 05. juli 2011, 00:10 »
Prøv sittende press da
Mandal Treningssenter.

Utlogget Sigg1

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 318
  • Honnør: 159
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 318

  • Go hard or go home
Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #2 : 05. juli 2011, 00:11 »
Prøv sittende press da

No shit
Coach - Fast Form //
Sigvar@FastForm.no



188 cm
Alt fra 83-100 kg Wink

Dips: 39  44
Pull-ups: 18  23
Roing på 1. min: 334m 363m 374m

2012:
Oslo Grand Prix 4. plass (Beste nordmann Grin)
Sandefjord Open 4. plass
Fredrikstad Open 5. plass
 -Team Toppform

Osteopatistudent

Loggen: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=110041.0

Utlogget jennyyyy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 41

Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #3 : 05. juli 2011, 00:15 »
Svaier seg da og..

Utlogget Mr Matvrak

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 32
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 32

  • 19 år, 77kg
Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #4 : 05. juli 2011, 00:20 »
Prøv å stå med beina spredt, altså ett ben framover og det andre bakover.

Også kan du prøve belte, det pleier jeg å kjøre på skulderøvelser noen ganger

Utlogget quintriceps

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 181

Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #5 : 05. juli 2011, 00:23 »
Ok. Ikke svai ryggen.

Utlogget jennyyyy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 41
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 41

Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #6 : 05. juli 2011, 00:25 »
Prøv å stå med beina spredt, altså ett ben framover og det andre bakover.

Også kan du prøve belte, det pleier jeg å kjøre på skulderøvelser noen ganger

Okei, da tester jeg det imorra, tnx :-)

Utlogget Tollefsen

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 756
  • Honnør: 132
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 756

Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #7 : 05. juli 2011, 00:49 »
Mandal Treningssenter.

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #8 : 05. juli 2011, 02:34 »
Jeg vet om en metode som fungerer veldig bra, ihvertfall om du bruker den riktig. Jeg slet med samme problem som deg for noen måneder siden. Jeg løste problemet ganske enkelt ved å ta en benkpress stang bak ryggen (egentlig ganske vanskelig å forklare), men kan prøve å lage en illustrasjon:



Den svarte streken skal forestille benkpress stangen. Altså at du lar ryggen "hvile" inntil stangen. Du sliter med øvelser som er utrolig gode, derfor burde de ikke forsvinne fra programmet..

Lykke til Smiley
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget In Flames

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 91

  • No Pain, No Gain.
Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #9 : 07. juli 2011, 22:48 »
Prøvd og bruke belte under skulder økt? funker fint for mangen
1992, 168, 72.


Nybegynner.

Utlogget NicolaiH

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 80

Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #10 : 08. juli 2011, 12:19 »
Har en oppfatning om at "alle" svaier ryggen litt (presser ut brystet) under sittende arnoldpress/skuldepress. Men det lure da, som med mange andre øvelser, er å gjøre lettest vekt tyngst mulig. Ta lettere hantler og konsentrer deg om å presse korsryggen inn i ryggstøtten samtidig som du utfører rolige repetisjoner, og det vil fort bli mye tyngre.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #11 : 08. juli 2011, 21:17 »
Mange advarer mot press over hodet i det hele tatt, faktisk. Grunnen er at det er svært stor skaderisiko involvert i alle slike øvelser. Spør en hvilken som helst ortoped om hva vedkommende mener om slike øvelser, og du får et deprimerende svar, dessverre. For veldig mange ødelegger det skuldrene, rett og slett. Det trenger ikke skje, og mange er heldige, men det sies at kun noe sånt som 20% har strukturen til å kunne kjøre press over hodet risikofritt. Og da er det dumt å ta sjansen. Selv tar jeg ikke noen form for press over hodet.

Jeg har ikke satt meg veldig inn i akkurat hvorfor det er skadelig, men det er nå iallfall slik. Så klart veldig synd, da press er supereffektivt. Men på den lyse siden er øvelser som sidehev og fronthev fullgode alternativ, skal man lytte til Norges sannsynligvis beste coach, Børge Fagerli.

Og viss du er ute etter noe nytt, som ikke er skadelig for ryggen heller, så tror jeg du kan like denne artikkelen. Skrevet av Joe DeFranco. Den mannen har peiling på sitt fag, og anbefaler ikke hva som helst, for å si det sånn. Blir av mange sett på som verdens beste idrettscoach, og da vet han nok litt om skader og skadeforebygging.

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/shoulder_shocker

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #12 : 08. juli 2011, 21:36 »
Mange advarer mot press over hodet i det hele tatt, faktisk. Grunnen er at det er svært stor skaderisiko involvert i alle slike øvelser. Spør en hvilken som helst ortoped om hva vedkommende mener om slike øvelser, og du får et deprimerende svar, dessverre. For veldig mange ødelegger det skuldrene, rett og slett. Det trenger ikke skje, og mange er heldige, men det sies at kun noe sånt som 20% har strukturen til å kunne kjøre press over hodet risikofritt. Og da er det dumt å ta sjansen. Selv tar jeg ikke noen form for press over hodet.

Jeg har ikke satt meg veldig inn i akkurat hvorfor det er skadelig, men det er nå iallfall slik. Så klart veldig synd, da press er supereffektivt. Men på den lyse siden er øvelser som sidehev og fronthev fullgode alternativ, skal man lytte til Norges sannsynligvis beste coach, Børge Fagerli.

Og derfor har jeg artikkel til deg som jeg tror du kan like. Iallfall om du er interessert i å prøve noe nytt, som virkelig er effektivt i tillegg, og som hverken er farlig for skuldre eller rygg i det hele tatt.

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/shoulder_shocker

Jeg er 110% enig med deg, men det kommer dessverre et lite men til deg. Hvor mange ortopeder, leger eller lignende anbefaler styrketrening i det hele tatt? Utrolig mange leger osv. anbefaler at skuldre, albuer, hofter, knee, ankler, rygg og håndledd bør holdes utenfor hard styrketrening. Når du skriver at press over hodet ikke er bra, så finnes det mange "men" bak dette. Jeg er fullt og helt enig ved at det kan være skadelig selvfølgelig, men det kan selvfølgelig markløft også, dersom du ikke utfører med riktig teknikk. Jeg sier ikke at teknikk er det som skal til, men det finnes en mellom ting.

Det finnes alternativer:
- Løfte lette vekter (bygge en stabil muskulatur)
- Øke forsiktig med vekter (bygge en stabil muskulatur)
- Riktig teknikk
- Lette isolasjons øvelser

Det har seg nemlig slik at militærpress er veldig effektivt og burde derfor trenes, men selvfølgelig er det jo risikoer rundt øvelsen, som med nesten alle øvelser, eller hva? Smiley

Jeg skrev ikke direkte til deg nå, paramora. Snakket egentlig litt rundt emnet også Cheesy hehe
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #13 : 08. juli 2011, 22:27 »
Hm... Jo da, jeg ser litt hva du mener, Amadon. Militærpress er en vanvittig effektiv øvelse, og det er synd å forkaste den, det er iallfall sikkert! Likevel er det et par ting jeg tenker i forhold til det du sier.

Nå må jeg bare presisere at jeg ikke ser på meg som noen ekspert på dette, og kan altfor lite om skulderhelse til å kunne uttale meg om det i noen særlig større grad enn det jeg har gjort. Men det jeg likevel tenker, er at:

- Å trene øvelsen lettere er vel en grei måte å skåne leddet på, men da må man i så fall ta stilling til hvor mye som er "for mye". Det spørs om man ikke er like godt tjent med å bare trene sidehev, fronthev o.l., og trene dette skikkelig? Jeg sier ikke at det nødvendigvis er best, men i følge Fagerli skal iallfall effekten være omtrent den samme av hev-øvelser. Da tenker jeg kanskje at det ikke er det store utbyttet av å trene øvelsen lett, bare for å få trent press?

- Å øke forsiktig med vekter blir jeg litt usikker på om vil ha så mye for seg egentlig. For grunnen til at øvelsen er skadelig, er jo ikke fordi man øker for fort i vekter, eller at folk generelt ikke lar kroppen få nok tid til å tilpasse seg øvelsen. Selv om man øker sent i vekter, og tilpasser seg gradvis, har jeg forstått det som at det er øvelsen i seg selv - det vil si det bevegelsesplanet som armene går i under utførelsen av øvelsen - som gjør den skadelig, fordi skuldrene blir satt i en utsatt posisjon som skader dem over tid når dette gjøres ofte. En belastningsskade, med andre ord. Akkurat som med upright rows, som mange sier at nesten er en garanti for skulderskader om man trener øvelsen tungt og løfter helt opp til haken. Man kan liksom ikke unngå at den blir skadelig, har man først ikke strukturen for den...

- Riktig teknikk blir mye av det samme som i punktet over. Det er øvelsen som er skadelig i seg selv, uansett om man gjør den så perfekt som treningsheftet sier at man skal gjøre den. For å bruke eksempelet med upright rows igjen: Om du har 100% perfekt teknikk her, har du likevel en skadelig øvelse, fordi den er skadelig når den utføres riktig. Og det samme har jeg skjønt det som at kan sies med skulderpress.

Men jeg skal passe meg for å uttale meg om dette, for det er nok ikke mitt beste felt! Dette blir mye spekulering og antagelser. Noen med mer innsikt bør kanskje heller svare. Smiley

Utlogget Amadon

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 387
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 387

Sv: Trenger nye skulderøvelser
« #14 : 08. juli 2011, 22:32 »
Hm... Jo da, jeg ser litt hva du mener, Amadon. Militærpress er en vanvittig effektiv øvelse, og det er synd å forkaste den, det er iallfall sikkert! Likevel er det et par ting jeg tenker i forhold til det du sier.

Nå må jeg bare presisere at jeg ikke ser på meg som noen ekspert på dette, og kan altfor lite om skulderhelse til å kunne uttale meg om det i noen særlig større grad enn det jeg har gjort. Men det jeg likevel tenker, er at:

- Å trene øvelsen lettere er vel en grei måte å skåne leddet på, men da må man i så fall ta stilling til hvor mye som er "for mye". Det spørs om man ikke er like godt tjent med å bare trene sidehev, fronthev o.l., og trene dette skikkelig? Jeg sier ikke at det nødvendigvis er best, men i følge Fagerli skal iallfall effekten være omtrent den samme av hev-øvelser. Da tenker jeg kanskje at det ikke er det store utbyttet av å trene øvelsen lett, bare for å få trent press?

- Å øke forsiktig med vekter blir jeg litt usikker på om vil ha så mye for seg egentlig. For grunnen til at øvelsen er skadelig, er jo ikke fordi man øker for fort i vekter, eller at folk generelt ikke lar kroppen få nok tid til å tilpasse seg øvelsen. Selv om man øker sent i vekter, og tilpasser seg gradvis, har jeg forstått det som at det er øvelsen i seg selv - det vil si det bevegelsesplanet som armene går i under utførelsen av øvelsen - som gjør den skadelig, fordi skuldrene blir satt i en utsatt posisjon som skader dem over tid når dette gjøres ofte. En belastningsskade, med andre ord. Akkurat som med upright rows, som mange sier at nesten er en garanti for skulderskader om man trener øvelsen tungt og løfter helt opp til haken. Man kan liksom ikke unngå at den blir skadelig, har man først ikke strukturen for den...

- Riktig teknikk blir mye av det samme som i punktet over. Det er øvelsen som er skadelig i seg selv, uansett om man gjør den så perfekt som treningsheftet sier at man skal gjøre den. For å bruke eksempelet med upright rows igjen: Om du har 100% perfekt teknikk her, har du likevel en skadelig øvelse, fordi den er skadelig når den utføres riktig. Og det samme har jeg skjønt det som at kan sies med skulderpress.

Men jeg skal passe meg for å uttale meg om dette, for det er nok ikke mitt beste felt! Dette blir mye spekulering og antagelser. Noen med mer innsikt bør kanskje heller svare. Smiley

Helt enig med deg og ser selvfølgelig hvor du vil med spørsmålene dine. Jeg har ikke noe spesielt med kunnskap rundt emnet selv, men hadde noen spørsmål akkurat som deg, så egentlig så burde vi la noen andre faglærte svare, som du sier. Wink Takk for svar.

EDIT: Du skal få honnør for gode svar.
20 år | 175 cm | 92 kg (ca)

Stevneperser
260-200-250

Min loggbok

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!