Skrevet av Emne: Mettet fett = sunt for de som trener? :O  (Lest 5541 ganger)

Utlogget fappybird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 68

Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« : 12. mars 2014, 11:39 »
Jeg kom over denne artikkelen fra TF ( http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=817 ) som sier at man kan glemme kaloriene. Da jeg kom ned til midt på siden, omtrent, så jeg at det sto at mettet fett var gunstig for de som trener. Er dette en skriveleif, eller er det noe nytt jeg ikke har fått med meg?  what Tongue

For min del henger det ikke på greip, men regner med at mange av dere har bedre kunnskaper om dette enn meg.  Grin
Følg utviklingen min på instagram: theodorhl <- Følger tilbake! Smiley

The man who says he can, and the man who says he can`t are both usually rigth!

Utlogget fappybird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 68

Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #1 : 12. mars 2014, 20:30 »
Hva vil dette si i praksis for oss som trener? Det sto jo blant annet at vi får nyttiggjort oss av umettet fett, hva med mettet fett da? o.O
Følg utviklingen min på instagram: theodorhl <- Følger tilbake! Smiley

The man who says he can, and the man who says he can`t are both usually rigth!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #2 : 12. mars 2014, 21:25 »
At mettet fett er usunt er en myte som er implementert av staten gjennom hele barndommen. Like idiotisk som at fluor skal være sunt.

http://www.side2.no/2974031.html

Hvor i artikkelen du linket står det du sa ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Küngen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

  • slå mæ på taska å kaillj mæ Aud!
Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #3 : 12. mars 2014, 21:30 »
At mettet fett er usunt er en myte som er implementert av staten gjennom hele barndommen. Like idiotisk som at fluor skal være sunt.

http://www.side2.no/2974031.html

Den linken der taler jo imot hva du skriver?
20år

103kg
190cm

benkpress: 165 raw
markløft: 280 raw
knebøy: 195 raw
Hang-ups: 26 strikte

svak, sur og ferbainnja!

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #4 : 12. mars 2014, 21:32 »
Ja, det er veldig sunt. Spis.
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget fappybird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 68

Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #5 : 12. mars 2014, 21:42 »
Er ikke så bolle at jeg tror mettet fett er 'sunt', men jeg lurer litt på hva som mentes med det som ble skrevet...
Det står så mye rart på nettet at jeg trur jeg ska la dere som kan kildekritikk best få ta dere av denne! Tongue
Følg utviklingen min på instagram: theodorhl <- Følger tilbake! Smiley

The man who says he can, and the man who says he can`t are both usually rigth!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #6 : 13. mars 2014, 11:35 »
Jeg føler meg mye bedre når jeg spiser mer umettet og mindre mettet fett. Altså ikke under selve måltidet men ellers. Det at man ikke spiser så mye mettet fett fører sannsynligvis til at akkurat det smaker bedre så det krever bittelitt disiplin. Sukker synes jeg er enklere, hvis man først venner seg av med et generelt høyt sukkerinntak så venner man seg også til at tilfeller av høyt sukkerinntak blir sjeldnere.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #7 : 14. mars 2014, 11:19 »
Egen erfaring er ikke relevant for saken.

Neivel men da er vi tilbake til at "de lærde strides" og mens de gjør det så gjør jeg det som passer meg. Dessuten så skal ikke jeg ned 50 kilo i vekt så da er ikke jeg spesielt interessert i at kamikaze-nocarb-allfat-dietten min skal være sunn attpåtil.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #8 : 14. mars 2014, 12:11 »
Sant det Smiley Poenget mitt var at mettet fett skremslene er en myte. Men alt med måte.

Hvordan vet du det ?
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #9 : 14. mars 2014, 12:58 »
http://www.medicalnewstoday.com/articles/267834.php

For å snu litt på flisa, hvordan vet du at flerumettet fett er sunnere?

Syndebukkene er transfett og sukker.

Jeg vet ikke det med sikkerhet men det ser fortsatt ut som at det er "mettet fett er sunt" som er den nye myten som bør bekreftes litt bedre. Det var det den første artikkelen du linket sa. Ellers er jeg enig i at det helt sikkert finnes verre ting enn mettet fett.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget fappybird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 68

Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #10 : 23. mars 2014, 13:14 »
Okei, nå er jeg confused! Tongue

Mettet fett - bra eller dårlig (i små mengder)? Mettet fett er vel ikke essensielt, så kroppen klarer seg vel uten?, eller?
Følg utviklingen min på instagram: theodorhl <- Følger tilbake! Smiley

The man who says he can, and the man who says he can`t are both usually rigth!

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #11 : 23. mars 2014, 14:01 »
Okei, nå er jeg confused! Tongue

Mettet fett - bra eller dårlig (i små mengder)? Mettet fett er vel ikke essensielt, så kroppen klarer seg vel uten?, eller?

Du klarer deg sikkert med et kosthold med fisk men uten kjøttprodukter og fete melkeprodukter.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget Fismen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #12 : 29. mars 2014, 22:56 »
Hvorfor begynte de og advare mot mettet fett? Fordi det forhøyet kolesterol verdiene. Spm er, gir forhøyet kolesterol økt risiko for hjerte kar sykdommer? Nei, det finnes ingen studier som oppriktig konkluderer med at høyt kolesterol gir hjerteinfarkt. Faktisk viser ny forskning at de med lavt kolesterol dør oftere av hjerte kar sykdommer enn de med høye verdier. Les litt om Ancel Key og "7 countries study" (som hele kolesterol-myten er basert på), så ser du fort at hele greia er global scam der en besatt forsker vrir og vender på resultatene for berømmelse. Orker ikke remse opp en haug med kilder, dere som er interessert for gjøre litt research selv. For å gi et eksempel: Eskimoene har levd nesten utelukkende av mettet fett og kjøtt i titusener av år. Da vestlige forskere kom for å undersøke de, ble de overasket over at hjerte kar sykdommer var helt fraværende. Etter at høy-karbo dietten ble inført hos eskimoene fikk de de samme livstilsykdommene som oss i vesten.

Utlogget fappybird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 68

Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #13 : 29. mars 2014, 23:05 »
Hvorfor begynte de og advare mot mettet fett? Fordi det forhøyet kolesterol verdiene. Spm er, gir forhøyet kolesterol økt risiko for hjerte kar sykdommer? Nei, det finnes ingen studier som oppriktig konkluderer med at høyt kolesterol gir hjerteinfarkt. Faktisk viser ny forskning at de med lavt kolesterol dør oftere av hjerte kar sykdommer enn de med høye verdier. Les litt om Ancel Key og "7 countries study" (som hele kolesterol-myten er basert på), så ser du fort at hele greia er global scam der en besatt forsker vrir og vender på resultatene for berømmelse. Orker ikke remse opp en haug med kilder, dere som er interessert for gjøre litt research selv. For å gi et eksempel: Eskimoene har levd nesten utelukkende av mettet fett og kjøtt i titusener av år. Da vestlige forskere kom for å undersøke de, ble de overasket over at hjerte kar sykdommer var helt fraværende. Etter at høy-karbo dietten ble inført hos eskimoene fikk de de samme livstilsykdommene som oss i vesten.

Den var ny for meg!  :p kan konkludere med at umettet fett egentlig er rimelig ufarlig,  eller finnes det andre negative sider ved mettet fett? Smiley
Følg utviklingen min på instagram: theodorhl <- Følger tilbake! Smiley

The man who says he can, and the man who says he can`t are both usually rigth!

Utlogget Fismen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 51
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 51

Sv: Mettet fett = sunt for de som trener? :O
« #14 : 29. mars 2014, 23:17 »
Det er jo denne omega3-omega6 balansen man snakker om. Planteoljer (med untak av oliven ihvertfall) inneholder omega6, som er proinflammatorisk, så man burde unngå store mengder vegetabilske oljer.

Uansett, folk som tror prosessert, vegetabilsk olje som må lages i fabrikker er sunt, og at helt naturlig, mettet fett fra animalske kilder, kokosnøtt og meieriprodukter er usunt bør ta seg ei bolle. Mennesket har spist og verdsatt mettet fett siden tidenes morgen, og nå plutselig har det begynt å tette årene våre og gi oss hjerteinfarkt? Logic breakdown

Negative sider med mettet fett? Vel, kroppen bruker det som energi kilde, men det kan jo åpenbart ikke fylle glykogen lagre. Men hvis du får i deg nok karbohydrater til å fylle glykogenlagre, så finnes det ingen negative sider med mettet fett fra rene naturlig kilder.
Mettet fett er en kjempebra energikilde som gir stabilt blodsukker oger perfekt for aerobe aktiviteter. Har også lest flere steder at visse organer, spesielt hjerte foretrekker fett som energikilde.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!