Skrevet av Emne: Debatten fortsetter. Høy eller lav volum trening?  (Lest 3226 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Debatten fortsetter. Høy eller lav volum trening?
« #15 : 20. februar 2005, 13:23 »
Og jeg spør igjen jeg..... hvor overtolker forfatteren her.... Huh
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Debatten fortsetter. Høy eller lav volum trening?
« #16 : 20. februar 2005, 13:45 »
Her kommer det med teskjeer da.

TN konkluderer med at lavrepp er best for for alle type muskelfirbre og støtter seg til en undersøkelse hvor kun 1 av tre fibre faktisk utviklet seg best i lav rep gruppen.

Fornøyd nå ?


Her er forøvrig orginalabstraktet.


QUOTE]Muscular adaptations in response to three different resistance-training regimens: specificity of repetition maximum training zones.    Campos GE, Luecke TJ, Wendeln HK, Toma K, Hagerman FC, Murray TF, Ragg KE, Ratamess NA, Kraemer WJ, Staron RS.    Department of Biomedical Sciences, College of Osteopathic Medicine, Ohio University, Irvine Hall, rm 430, Athens, OH 45701, USA.    Thirty-two untrained men [mean (SD) age 22.5 (5.8) years, height 178.3 (7.2) cm, body mass 77.8 (11.9) kg] participated in an 8-week progressive resistance-training program to investigate the "strength-endurance continuum". Subjects were divided into four groups: a low repetition group (Low Rep, n = 9) performing 3-5 repetitions maximum (RM) for four sets of each exercise with 3 min rest between sets and exercises, an intermediate repetition group (Int Rep, n = 11) performing 9-11 RM for three sets with 2 min rest, a high repetition group (High Rep, n = 7) performing 20-28 RM for two sets with 1 min rest, and a non-exercising control group (Con, n = 5). Three exercises (leg press, squat, and knee extension) were performed 2 days/week for the first 4 weeks and 3 days/week for the final 4 weeks. Maximal strength [one repetition maximum, 1RM), local muscular endurance (maximal number of repetitions performed with 60% of 1RM), and various cardiorespiratory parameters (e.g., maximum oxygen consumption, pulmonary ventilation, maximal aerobic power, time to exhaustion) were assessed at the beginning and end of the study. In addition, pre- and post-training muscle biopsy samples were analyzed for fiber-type composition, cross-sectional area, myosin heavy chain (MHC) content, and capillarization. Maximal strength improved significantly more for the Low Rep group compared to the other training groups, and the maximal number of repetitions at 60% 1RM improved the most for the High Rep group. In addition, maximal aerobic power and time to exhaustion significantly increased at the end of the study for only the High Rep group. All three major fiber types (types I, IIA, and IIB) hypertrophied for the Low Rep and Int Rep groups, whereas no significant increases were demonstrated for either the High Rep or Con groups. However, the percentage of type IIB fibers decreased, with a concomitant increase in IIAB fibers for all three resistance-trained groups. These fiber-type conversions were supported by a significant decrease in MHCIIb accompanied by a significant increase in MHCIIa. No significant changes in fiber-type composition were found in the control samples. Although all three training regimens resulted in similar fiber-type transformations (IIB to IIA), the low to intermediate repetition resistance-training programs induced a greater hypertrophic effect compared to the high repetition regimen. The High Rep group, however, appeared better adapted for submaximal, prolonged contractions, with significant increases after training in aerobic power and time to exhaustion. Thus, low and intermediate RM training appears to induce similar muscular adaptations, at least after short-term training in previously untrained subjects. Overall, however, these data demonstrate that both physical performance and the associated physiological adaptations are linked to the intensity and number of repetitions performed, and thus lend support to the "strength-endurance continuum".    PMID: 12436270 [PubMed - indexed for MEDLINE][/QUOTE

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Debatten fortsetter. Høy eller lav volum trening?
« #17 : 20. februar 2005, 13:48 »
Jo da.. jeg skjønner jo det, men vet ikke om jeg er enig i at de overtolker - selv om de kanskje drar det litt langt. Men, det jeg fant mest fasinerende med hele undersøkelsen var jo at den egentlig var en fiasko. De skulle jo egentlig bevise det motsatte, det klarte de ikke. Og akkurat det tar jeg som et litt sterkere argument enn vanlig.


Kan du skaffe hele paperet foresten ?? Hvis det er tilfelle, mottar jeg den gjerne på mail ! Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Debatten fortsetter. Høy eller lav volum trening?
« #18 : 20. februar 2005, 14:07 »
Fant abstraktet på internett, men finner ikke hele paperet. Må nok bestilles et eller annet sted.

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Debatten fortsetter. Høy eller lav volum trening?
« #19 : 20. februar 2005, 14:56 »


I artikkelen skriver forfatteren:
quote:
Forskerne hadde som formål med denne studien å bevise
at repetisjonsantallet bestemmer hvilke muskelfibre som
vokser mest, og hvilket repetisjonsområde som er det
optimale for muskelvekst. Dette klarte de ikke å bevise


Skriver de virkelig det om undersøkelsen? Utfra det jeg kjenner til av publikasjoner av noen av disse kjente forskerne, vil det overraske meg dersom de hadde som formål å vise det som her påstås. Men resultatet bekrefter jo tidligere studier, så det er intet nytt her, men bekrefter eksisterende kunnskap. Flott at du refererte til publikasjonen, for det er den samme som har vært referert i utallige sammenhenger.

Utlogget Teknikern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 203

SV: Debatten fortsetter. Høy eller lav volum trening?
« #20 : 20. februar 2005, 16:35 »
Den uttallelsen var nok litt satt på spissen. Undersøkelsen hadde vel som formål å teste denne hypotesen tipper jeg.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!