Skrevet av Emne: Bruk av drakt i styrkeløft.  (Lest 36408 ganger)

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #180 : 12. oktober 2006, 01:53 »
Du har jo nå, side opp og side ned, argumentert med at man ikke trenger utstyret på noe vis. Du vil selvsagt miste muligheten til å konkurrere med de beste, men jeg er med på stevner jeg, selv om jeg aldri kommer til å ta Asbjørn Randen med det første.. Grin
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #181 : 12. oktober 2006, 01:55 »
Akkurat nå sa du at drakter i styrkeløft er like viktig som sko på 100meter Wink

Nei, jeg sa at de på samme måte var blitt en vesentlig del av konkurransen.

At det er like naturlig å løfte med hjelpedrakter som det er å løpe med sko, har jeg fremdeles ikke gått med på. Wink

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #182 : 12. oktober 2006, 02:07 »
Du har jo nå, side opp og side ned, argumentert med at man ikke trenger utstyret på noe vis. Du vil selvsagt miste muligheten til å konkurrere med de beste, men jeg er med på stevner jeg, selv om jeg aldri kommer til å ta Asbjørn Randen med det første.. Grin

Selvsagt. For min del kan det godt hende jeg begynner med styrkeløft før eller siden, men dette er en vurdering jeg i så fall tar utifra hvilke aktiviteter jeg vil prioritere. Dette med styrketrening er tross alt bare en hobby for meg. Utstyrspørsmålet bryr meg i grunnen fint lite, da jeg ikke hadde hatt noe imot å stille raw, uansett hva de andre gjorde.

Jeg bare liker en god debatt. Smiley

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #183 : 12. oktober 2006, 07:15 »
Ett spørsmål til utstyrsmotstandere:  En del synes det er greit med belte og sko og enkelte også drareimer for markløft.  Har ett godt eksempel der, Geir Bedin har ca. 285 kg i markløft godkjent i 90 kg klassen, jeg har selv sett han dratt 310 kg i mark med reimer.  Er ikke det da "juks" på samme måte som dere mener at en drakt hjelper med 25 kg ekstra?

PS!  Angående talent som pskogli skriver:
Jeg er dritsvak etter så mange år og har i utgangspunktet veldig lite talent. Jeg vet at jeg aldri kan bli like sterk som badboy eller kirketeig som er i min vektklasse, men det hindrer ikke meg i å delta for å konkurere mot meg selv eller noen andre listefyllere.  Artig lell!  Det er en sjøl det står på og ingen andre, 2strong skrev ett godt innlegg om dette synes jeg(han er faktisk vettug denne 2strong.... Grin)
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #184 : 12. oktober 2006, 08:24 »
He, he! Nei, vekter er min greie, men jeg trener ikke for maksstyrke lenger, men man veit jo aldri, om 2-5 år kan det jo hende man får lyst igjen.
-Det må også sies at jeg alltid har vært ei kjempepingle i benken, den dro ned sammenlagtresultatet såpass at det ikke var videre gøy uansett hvor bra jeg persa i bøy og mark.
-En må nesten ha gener og evner for å holde på med strykeløft, treningsiver og vilje alene er ikke nok. (som med det meste av idrett)
(spør en som har små hender om han syns mark er gøy)

Jeg har ingen genetiske fortrinn og har små hender, men digger styrkeløft. Synes markløft er superøvelse nettopp fordi det er krevende.

Tålmodighet må til. Trening over lang tid er nødt til å gi resultater, sånn er det bare.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #185 : 12. oktober 2006, 13:06 »
Ett spørsmål til utstyrsmotstandere:  En del synes det er greit med belte og sko og enkelte også drareimer for markløft.  Har ett godt eksempel der, Geir Bedin har ca. 285 kg i markløft godkjent i 90 kg klassen, jeg har selv sett han dratt 310 kg i mark med reimer.  Er ikke det da "juks" på samme måte som dere mener at en drakt hjelper med 25 kg ekstra?

Juks er det bare hvis det er i strid med reglene, men ja, jeg er helt enig i at virkningen blir den samme. Nå er jeg også motstander av reimer, da...

Men på den annen side, kan utstyrforkjemperne argumentere for hvorfor drakt og knebind skal være lov, men ikke reimer? Det er jo også en debatt i seg selv...

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #186 : 12. oktober 2006, 14:45 »
Synes det er litt bedre med reimer.

Reimer er noe man som hobbyløfter kan forholde seg til. Man kan jo alltids bare kjøpe seg et par reimer for en hundrelapp, og se hvor mye mer man løfter - men man kan ikke gjøre det samme med en drakt.

Reimene gir også inntrykk av at vektene er så tunge at man trenger de for å ikke miste grepet.. Noe som jeg synes er bedre enn at vektene er så tunge at man trenger en knalldyr superdrakt for å løfte de. Litt teit formulert, men håper dere skjønner.

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #187 : 12. oktober 2006, 15:47 »
Ett spørsmål til utstyrsmotstandere:  En del synes det er greit med belte og sko og enkelte også drareimer for markløft.  Har ett godt eksempel der, Geir Bedin har ca. 285 kg i markløft godkjent i 90 kg klassen, jeg har selv sett han dratt 310 kg i mark med reimer.  Er ikke det da "juks" på samme måte som dere mener at en drakt hjelper med 25 kg ekstra?

PS! Angående talent som pskogli skriver:
Jeg er dritsvak etter så mange år og har i utgangspunktet veldig lite talent. Jeg vet at jeg aldri kan bli like sterk som badboy eller kirketeig som er i min vektklasse, men det hindrer ikke meg i å delta for å konkurere mot meg selv eller noen andre listefyllere. Artig lell! Det er en sjøl det står på og ingen andre, 2strong skrev ett godt innlegg om dette synes jeg(han er faktisk vettug denne 2strong.... Grin)

Om du ikke gjør deg unødvendig vrang ser du også forskjellen på reimer og drakter.

Styrke=hva du klarer i bøy-benk og mark raw
Drakter- hjelper deg til å løfte mer pga de gir støtte og motstand ned.

Reimer gir ingen støtte, hjelper deg ikke opp med noe som helst, men de hindrer at grepet glipper (ganske selvsagt) så man kan løfte det man har power til.

Belte kan sammenlignes med drakter, bind går ut på et, men reimer... nope Grin

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #188 : 12. oktober 2006, 15:50 »
De fleste ser vel forskjellen:

Skjorte - man sliter med å få stanga ned til brystet, uansett vekt.
Bøydrakt & bind- man klarer knapt å gå, bøye uten motstand er umulig.
Markdrakt - Man må dra seg ned i utgangsstilling.

Reimer, trenger jeg si mer?

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #189 : 12. oktober 2006, 15:56 »
Reimer gjør at man kan løfte mer enn man har GREPSSTYRKE til.. Smiley Du kan selvsagt si at "men jeg har jo kortere fingre".. vel, jeg har djevelsk mye lengre armer enn mange japser som benker 100kg mer enn meg jeg også.. Skal jeg dermed få bruke ekstrautstyr..? I tillegg har jeg dårlig forhold rygg:lår.. skal jeg dermed få bruke briefs også? Tongue


slett logikk.. Grin
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #190 : 12. oktober 2006, 17:39 »
Reimer gjør at man kan løfte mer enn man har GREPSSTYRKE til.. Smiley Du kan selvsagt si at "men jeg har jo kortere fingre".. vel, jeg har djevelsk mye lengre armer enn mange japser som benker 100kg mer enn meg jeg også.. Skal jeg dermed få bruke ekstrautstyr..? I tillegg har jeg dårlig forhold rygg:lår.. skal jeg dermed få bruke briefs også? Tongue


slett logikk.. Grin

Ja det viser du, jeg har ikke korte fingre, klarer å holde ca 100kg over maks selv om jeg bruker markdrakt.

-Så du ser ikke poenget?

Reimer må være det mest ærlige utstyret som finnes, så kommer belte.

Trodde nå styrkeløft gjaldt å løfte mest mulig, ikke holde mest mulig.

Hva er argumentet mot reimer? Slår ikke det samme argumentet "beina" unna draktbruk?

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #191 : 12. oktober 2006, 17:58 »
For meg fremmedgjør drakter styrkesporten, det gjør ikke reimer.

Det gjør heller ikke belte eller magnesium. Knebind kan jeg skjønne, for det er vel skadeforebyggende?

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #192 : 12. oktober 2006, 21:23 »
PS!  Angående talent som pskogli skriver:
Jeg er dritsvak etter så mange år og har i utgangspunktet veldig lite talent. Jeg vet at jeg aldri kan bli like sterk som badboy eller kirketeig som er i min vektklasse, men det hindrer ikke meg i å delta for å konkurere mot meg selv eller noen andre listefyllere.  Artig lell!  Det er en sjøl det står på og ingen andre, 2strong skrev ett godt innlegg om dette synes jeg(han er faktisk vettug denne 2strong.... Grin)
Ja hvordan hadde det vært uten andre konkurenter enn de 2 beste?
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget pskogli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 592

SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #193 : 12. oktober 2006, 21:41 »
Ja hvordan hadde det vært uten andre konkurenter enn de 2 beste?

Helt klart! Alle som stiller, uansett nivå, skal ha for det! Det krever mye å stille på et stevne (spesielt den første gangen) og det gir mye tilbake!
-Samt da får man sjansen til å få satt skikkelige perser, gym pers og stevnepers er 2 verdner
 
(se bort fra draktmaset nå, som nybegynner henter man lite uansett, samt de fleste løfter med minimalt med utstyr i starten)

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Bruk av drakt i styrkeløft.
« #194 : 13. oktober 2006, 16:26 »
Jeg ser i en annen tråd her at det ligger an til persing i markløft.
Blir dette utført med drakt vet jeg ikke om det er så imponerende i det hele tatt.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=46852.0
Nordisk mester i håndbak 2014.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!