Skrevet av Emne: Proteinpulver = ingen nytte?  (Lest 7395 ganger)

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Proteinpulver = ingen nytte?
« #45 : 24. november 2007, 21:04 »
nybegynnere flest bruker alt for mye tid på å tenkte på kosttilskudd, og hvor stor forskjell på resultatet en repetisjon mer eller mindre kan gjøre.

jeg tror han som gav deg rådet kanskje sa endel annet også.

det er fullt mulig for alle nybegynnere å ha svært god fremgang ved å spise fornuftig vanlig mat. det er først når energiforbruket ditt begynner å komme så høyt at du ikke har tid eller kanskje oftere råd til å spise nok, at proteinpulver har noe for seg.

Proteinpulver er forøvrig ikke noe magisk, det er bare naturlige proteiner i pulverform. ikke noe mer hokus pokus enn posesuppe.

Utlogget Zuul

Sv: Proteinpulver = ingen nytte?
« #46 : 24. november 2007, 22:40 »
Selv om jeg ikke tror gud skapte verken det ene eller andre er jeg enig: Mat er overlegent kosttilkudd.

men i en moderne travel hverdag er ikke alltid vanlig mat et alternativ. Ergo bruker man kosttilskudd når man må. Men eller ikke

Utlogget Hakono

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 913
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 913

Sv: Proteinpulver = ingen nytte?
« #47 : 25. november 2007, 17:05 »
proteinpulveret har hatt stor femgang får meg den siste tia. Før trente jeg å ikke tok proteintilskudd. nå har jeg begynt med det får fult å fungerer som smør i panna Wink
Gymløft (raw) :   Bøy: 145kg, Benk: 125kg, Mark: 3x160kg

Stevnepers:        Bøy: 140kg, Benk: 120kg, Mark: 200kg


17år, 182+cm over bakken.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64997.0
Min logg Smiley

Utlogget Hakono

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 913
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 913

Sv: Proteinpulver = ingen nytte?
« #48 : 25. november 2007, 17:11 »
ikke misforstå meg. jeg mener ikke at det er noe i veien med å bruke kosttilskudd. men jeg tror ikke det er det beste.

Seffølgerlig er ikke det, det beste. Det beste er jo MAT!
Gymløft (raw) :   Bøy: 145kg, Benk: 125kg, Mark: 3x160kg

Stevnepers:        Bøy: 140kg, Benk: 120kg, Mark: 200kg


17år, 182+cm over bakken.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64997.0
Min logg Smiley

Utlogget ToBigForDoors

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 962
  • Honnør: 492
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 962

Sv: Proteinpulver = ingen nytte?
« #49 : 25. november 2007, 17:19 »
Seffølgerlig er ikke det, det beste. Det beste er jo MAT!

Var det ikke du som gjorde narr av skrivefeilene til connantheman i tråden "to steke gutter"?

24 og feit

Utlogget Iben K.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Proteinpulver = ingen nytte?
« #50 : 26. november 2007, 08:10 »
Kroppen vår tar opp gjennomsnittlig 97% av proteinene fra melkeprodukter. Så han er nok litt langt ut på jordet om han mente at bare 2-3 prosent ble tatt opp. Men jeg tror nok at han mente at du bare brukte 2-3 prosent av det ekstra du får i deg til muskeloppbygning siden du ofte allerede får i deg nok mengder via kostholdet. Så selv om han sa det litt dumt mente han nok bare at proteintilskudd er unødvendig siden du kan få i deg de mengdene du trenger via kostholdet.

Men no er det jo ikke bare mengden som er viktig å tenke på når det gjelder proteinpulver. Og for å gjøre innlegget litt kortere henviser jeg bare til denne artikkelen, så får du referanser og det hele:
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=533
I tillegg så kan man ikke bare diskutere nødvendigheten av ett proteintilskudd utfra fysiologiske faktorer, men man må og (som zuul nevner) se på de praktiske og økonomiske fordelene. Først når en har sett på alle faktorene som spiller inn kan en trekke en konklusjon om hvorvidt en føler en trenger proteintilskudd eller ikke.

Ellers så husker jeg ikke alle påstandene som var underveis her, men det var jo blant annet snakk om aspartam. At det hersker forvirring om det er farlig eller ikke skjønner jeg jo, siden de fleste ofte får sine kunnskaper fra artikler skrevet på dagbladet.no og vg.no. I September 2007 publiserte Magnuson og forskningsteamet hans en artikkel der de gikk gjennom over 500 forskningsrapporter om aspartam og faren ved normal bruk. Konklusjonen var vel grei, ingen fare med det, selv ved doser som var litt høyere enn det som er anbefalt (40-50 mg/kg/d). Så dere er nok på ganske trygg grunn så lenge dere ikke pumper i dere store doser slik dem gjør med de stakkars musene i noen studier Smiley
http://www.informaworld.com/smpp/content?content=10.1080/10408440701516184
Trening er vitenskap, ikke religion.

Utlogget ingakrokstad

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 71
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 71

  • Lev her og nå - imorgendagen trenger ikke å komme
Sv: Proteinpulver = ingen nytte?
« #51 : 25. desember 2007, 14:24 »
Jeg tror at nytten av å ta proteinpulver kan være litt delt i to.

Dersom du har et kosthold der du spiser lite proteiner fra før av, vil du få god framgang i treninga dersom du tar proteinpulver ved siden av annen mat.

Dersom du allerede spiser mye kjøtt og annen mat som inneholder mye proteiner, har jeg liten tro på at du trenger ekstra proteiner i form av proteinpulver.
Men selvfølgelig, alle mennesker er individuelle, og for noen funker det som ikke funker for andre.

For min del har jeg fått erfare at kreatin pyruvate (som gir meg enormt med ekstra energi og pump på trening) sammen med D-ribose er det beste som har skjedd meg. (Alt fra proteinfabrikken)

Men synes folk bør være forsiktige med alt av kosttilskudd. Tar man for mye av det vil man fort få motsatt respons av det man i begynnelsen forventet. Fremgang blir fort til det motsatte.
For min del har jeg ALDRI vært så frisk som når jeg slutta med solhatt, vitaminer osvosv.
Så vidt jeg vet hadde de verken proteinpulver eller andre kosttilskudd for et par tusen år siden.
Du får det du gir - også i treningssammenheng!

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Proteinpulver = ingen nytte?
« #52 : 25. desember 2007, 18:32 »
Hiver meg på å nevne at da jeg slutta med alt av ekstra  vitaminer og mineral (inkl zma,chrom, omega  etc)  tilskudd.. aldri gått så lenge frisk og følt meg mye mere "riktig" 

Men det e DC trening har gitt meg full tro på at latterlig mye proteiner og vann fungerer sinnsykt bra for å bygge masse fort.  Klarer det kun i korte perioder, men da vokser jeg kjempebra.  Normalt kosthold og anbefalt mendge proteiner funker fint for vanlige folk.... men da vokser jeg absolutt nada.. og istedenfor å ty til andre midler, øk protein mengden først.. men husk å øk vann mengden og...

dvs.. vokser du ikke, prøve et bra styrke økningsprogramm og 1,5 til 2 g protein per lbs i kroppsvekt... ..vokser du ikke da, har du et problem.

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Proteinpulver = ingen nytte?
« #53 : 27. desember 2007, 08:15 »
Så vidt jeg vet hadde de verken proteinpulver eller andre kosttilskudd for et par tusen år siden.

Folk levde sjeldent til over 50 på dei tider Wink

Opplevde stor framgang når eg systematiserte matinntak og suppelerte med proteintilskudd.
Tidligere har eg hatt eit kosthold som har hovedsaklig vert basert på karbohydrarter, men når eg endra det til å inkludere masse meir protiner og ein del fett, så kom resultata.
Utrolig forskjell.
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!