Skrevet av Emne: Crossfit training  (Lest 14317 ganger)

Utlogget Tren

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 113

Sv: Crossfit training
« #15 : 19. april 2008, 11:31 »
Har ikke særlig peil (=tilnærmet null peil) på crossfit, men slik det beskrives av Rune Lind her, får jeg inntrykk av at dette kan være et bra program for en fitnessutøver. En slik en må ha masse, utholdende styrke (chins og dips) og kondis (500 m roing).

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Crossfit training
« #16 : 19. april 2008, 12:07 »
Den dagen jeg er virkelig, virkelig lei av alt som har med trening å gjøre, slenger jeg meg med crossfir-gutta i Bodø! Syns det virker veldig interessant!:)
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Vicci

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 443

Sv: Crossfit training
« #17 : 19. april 2008, 13:06 »
Det er litt moro. Stikk i strid med det jeg trener, men kjempeartig med forandring. Nå har jeg bare prøvd "Diane", men var på vei til å kaste opp etter treninga.. moro Grin

Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Crossfit training
« #18 : 19. april 2008, 17:25 »
Har ikke særlig peil (=tilnærmet null peil) på crossfit, men slik det beskrives av Rune Lind her, får jeg inntrykk av at dette kan være et bra program for en fitnessutøver. En slik en må ha masse, utholdende styrke (chins og dips) og kondis (500 m roing).

Jod, det heter jo også CrossFit (Fitness) så det gir seg jo litt at det vil være et godt program, MEN jeg tror nok at man må trene mer bygging i tillegg hvis du skal gjøre det godt i konkuransefitness (AF), da den gjennomsnittelige CrossFitter ikke er så godt bygd som AF utøverne.
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Crossfit training
« #19 : 19. april 2008, 18:05 »
Sitat
Jo men da trener du styrketrening  og kondisjonstrening i hver sine økter og det utfordrer ikke metcon evnen til å arbeidesevne på samme måte. Blir en helt annen form for trening. Bra det også, men veldig andeledes. Er bare å prøve det.

Kan du gi et velbegrunnet svar for hvorfor man bør trene styrketrening og utholdenhet i samme økt?
Det er nemlig ikke vanskelig å begrunne hvorfor man IKKE bør gjøre det

Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Crossfit training
« #20 : 19. april 2008, 20:55 »
Arbeidsevne.

Se for deg en brannmann. Han skal kunne løpe opp trapper i en bygning. Det krever utholdenhet. Ergo løpetrening.

Dessuten krever det styrke for å kunne løfte tung slange/utstyr/jomfru i nød. Ergo krever det styrketrening, dvs tung vekttrening.

Men i tillegg krever det trening som inkluderer det å løpe opp trappene MED dette ustyret, dvs trening som blande styrkebiten med utholdenhet over en periode av variable lengde.  Pushe kroppens evne til supplere musklene i f.eks overkropp med energi samtidig som kroppen forbruker energi til løping.

Dette var selvsagt bare et eksempel, men en grunn til at spesielt yrketsgrupper som brannmenn, politi og militær benytter CrossFit i stadig voksende grad.

Vi har selvsagt også økter som er rene styrkeøkter og rene utholdenhetsøkter. Men har som sagt i tillegg til det disse blandingsøktene.

Et enkelt eksempel på denne type økt er f.eks "Diane" som Vicci referere til til. Et annet eksempel kan være relatert til mitt eksempel lengre opp. Dra til en løpebane, finn en treningspartner, løp med parter på ryggen/skuldre 400 meter som se hvem som løper raskest med vekt på ryggen.

Mye av styrkebyggingen i disse øktene kommer av at man som oftest trener til failure mange ganger med minimal pause på en svært kort tid. F.eks skal man ta 100 pullups, så blir det som oftest brutt ned til sett på 5 stykk for de fleste til failure, med bare noen sekunders pause mellom.

Kan du nå gi et velbegrunnet svar på hvorfor min brannmann IKKE skal trene tungt og utholdende i samme økt?
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Crossfit training
« #21 : 19. april 2008, 21:13 »
du sier ikke _hvorfor_ det er mer gunstig å trene kondis og styrke, du sier bare at det finnes situasjoner der man trenger begge egenskaper samtidig...

hvorfor hvorfor hvorfor? hvilke fordeler har kroppen av at begge egenskaper trenes samtidig?

Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Crossfit training
« #22 : 19. april 2008, 21:18 »
Arbeidsevne.

Pushe kroppens evne til supplere musklene i f.eks overkropp med energi samtidig som kroppen forbruker energi til løping.
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Crossfit training
« #23 : 19. april 2008, 21:21 »
Og jeg sa ikke at det var MER gunstig. Det kommer helt ann på hva du ønsker å oppnå. Vil du bli god å løpe langt må du trene kondisjon alene. Vil du bli sterkest mulig må du trene styrke alene. Men vil du bli god til å utføre tungt arbeid over lengre perioder må du trene på det.
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Utlogget rodj_sture

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

Sv: Crossfit training
« #24 : 20. april 2008, 01:30 »
Det følger da ikke av det du sier at de forskjellige egenskapene bør trenes samtidig. Jeg er både sterk og utholdende selv om jeg ikke trener styrke og utholdenhet samtidig. Hvis en trener opp musklene til å utføre tungt arbeid, og lunger og hjerte til å forsyne disse med blod adskilt,  får man høy 'arbeidsevne'. Petter Nordthugs spurt og Knut Holmanns drag kommer ikke av at de har hatt med seg vekter på joggetur. De har pumpet jern steinhardt på gymmen for styrke og volum, og trent lunger, hjerte og utholdenhet i løypa og i kajakken.

Utlogget Vicci

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 443

Sv: Crossfit training
« #25 : 20. april 2008, 01:50 »
rodj_sture: hvor vil du egentlig med dette? Det er da ingen som sier at du ikke kan bli i en bra form ut i fra dine egne mål uten å trene crossfit.

Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Crossfit training
« #26 : 20. april 2008, 02:04 »
rodj_sture: hva skal du egentlig frem til? At ingen får trene noe annet en deg? Er vel ingen som har sagt at du må trene noe du tydeligvsi ikke vil trene.. ? La vær å tren CrossFit, ikke kast bort så mye tid på å skrive negativt om ting du ikke liker..

Når det gjelder dine eksempler så er begge to sterke i idrettene de trener spesifisk for, det skulle jo bare mangle. Men de var begge eksempler på en dimensjon av treningen. Petter er sterk på spurt, men hvordan hadde han klart å prestere hvsi han måtte utført belastet arbeid samtidig, ville han vært sterkere en sine konkurenter dersom begge måtte bære 100kg ryggsekk i spurten. Det blir jo det nærmeste sammeligningsgrunnlaget for en metcon treningsøkt. Sansyneligvsi ville han knust de fleste av oss uansett, fordi han er en topptrent proffesjonelt atlet, men det betyr ikke at han under de forholdene vil kunne prestere 100% av sin kapasitet. Sjønt for alt jeg vet så trener han på dette viset også.. Og da er det jo supert for han..

Jeg tviler ikke på at du er sterk og utholdene, bra for deg. Lykke til viderer med treningen din.
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Crossfit training
« #27 : 20. april 2008, 11:54 »
"rodj_sture: hva skal du egentlig frem til? At ingen får trene noe annet en deg? Er vel ingen som har sagt at du må trene noe du tydeligvsi ikke vil trene.. ? La vær å tren CrossFit, ikke kast bort så mye tid på å skrive negativt om ting du ikke liker.."

Hva er dette for slags svar på kritikk? rodj-sture har vel ikke sagt noe om at ingen får trene noe annet?
Hadde crossfit vært noe du og kompisene dine bedrev på fritida, så hadde denne kritikken selvsagt vært i overkant. Men det utdannes faktisk instruktører til dette. Det betyr at folk går på kurs for å lære om kipping pullups og "arbeidsevne", og at dette læres bort videre til vanlige folk som selvsagt tar det instruktøren sier for god fisk.

Svaret ditt på hvorfor man bør trene begge deler samtidig var bare svada. Du gir jo ikke en eneste fysiologisk grunn for hvorfor man bør trene begge deler samtidig. Hadde du svart "Vi gjør det for å trene psyken" eller noe slikt, så hadde det vært greit. Bare ikke prøv å begrunn det fysologisk når det faktisk ikke finnes en slik begrunnelse som er holdbar.

Det er mange grunner til at man ikke bør trene styrke og utholdenhet samtidig, bla økning av laktatnivået i musklene som en følge av styrketreninga. Dette vil gjøre utholdenhetstreninga en del mindre effektiv, siden man må jobbe på en lavere hastighet enn man ellers ville gjort på samme hjertefrekvens. jeg vil også GJETTE på at mange crossfitutøvere gir alt ganske tidlig i økta, noe som (sammen med styrketreninga) fører til at man mot slutten løper rundt med et ganske høyt laktatnivå.
Man mister også det kontinuerlig jevne tempoet som er viktig for maksimal utvikling av kapillærnettverk (og dermed blodtilførselen).
På sikt vil utholdenhetstreninga lide merkbart under dette.

Når det gjelder styrken, så er det jo naturligvis det å være delvis psykisk utbrent som ødelegger. I tillegg vil de anaerobe energilagrene være mindre. Det vil være minimalt kreatinfosfat til de første sekundene, samt at glykogenlagrene underveis i økta vil bli redusert. Nå begir jeg meg inn på et område jeg husker dårlig, men det vil også skje forstyrrelser i homeostasen, uten at jeg husker akkurat grunnen til det (dette kan jeg sjekke opp ved behov). Det påvirker uansett yteevnen i typiske "styrkeøvelser", og dermed effekten man får av disse.

Til sist mister man kontrollen over treninga. Alle som trener seriøs styrke vet hvor viktig progresjon er. Dette mister man totalt kontroll over. Jeg vil tro utøverne brenner seg ut på styrkeøvelsene i begynnelsen, slik at intensiteten eller varigheten i seriene senere i økta vil bli betydelig redusert. Dette kan man naturligvis forhindre, men man kan ikke planlegge for eks. en 5% økning av intensitet fra uke til uke.
Den samme progresjonen og planleggingen trengs for utholdenhetstrening.

(Litt dårlig tid her, nå må jeg løpe på jobb)

Utlogget Rune Lind

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Crossfit training
« #28 : 20. april 2008, 15:33 »
Egentlig regner jeg med at uansett hva jeg skriver vil du ikke tro det, men jeg gir et forsøk. Det enkleste hadde vært om du hadde vært villig til å PRØVE denne formen for trening, kall det CrossFit, RossTrening, 300 trening eller hva du vil over en periode får å kunne gi et svar ut fra erfaring.

For å starte på slutten. Progresjon? Løp 400 meter, sving kettlebellen 21 ganger, gjør 12 pullups, repeter 3 runder uten pause. Dersom du løper første uken på 15 minutter, og neste uke legger opp et opplegg der du skal løpe på 13,5 minutter, og 13 minutter neste gang har du målbar progresjon. Du vil ikke kunne måle om det er styrken som har økt, utholdenheten på løpinga som er blitt bedre eller en kombinasjon, men det er jo irrelevant så lenge dette er en kombinasjonsøkt. Progresjon i ØKTA er lett å måle. Og som jeg har understreket flere ganger, vi har rene styrkeøkter der du kan legge opp og måle progresjon i ren styrkeutvikling.

En hovedårsak til å trene begge treningsformene i en økt er som beskrevet før å øke kroppens evne til å utnytte både fosfatsystemet, melkesyresystemet og oksygensystemet for energifrigjøring i en og samme økt, og øken kroppens evne til å fornye lagrene av ATP/CF mens kroppen er opptatt med å forksyne andre musklene energi innenfor den aerobe energiformen.

Den samme økta vil for mange være aerob (riktignok på grensen til anaerob) i løpefasen, mens pullupen helt klart vil være anaerob. Svings vil være avhengig av styrken din. Dvs at du går fra å benytte det ene energifrigjøringssystemet til den andre flere ganger i løpet av en tidsbegrenset treningsperiode. Og det gjør hele økta veldig hard på kroppens evne til energifrigjøring og omsetning. Den påkjenningen får du ikke ved å trene kardio og styrke i hver sine økter, ei heller etter hverandre. Men nok engang, det kommer jo helt ann på hav du er ute etter i trening. er det bare styrke så tren styrke.

I tillegg har VO2 maxen min har økt betraktelig etter at jeg gikk bort fra tradisjonell løpe/løfte trening og over til metcon økter. 3000m, 5000m tidene mine er gått ned med 15% enda jeg ikke løper mer en 1/10 av øktene på disse distansene som jeg gjorde før. Dette kan selvsagt skyldes faktorer som mer korte løpsdistanser som også bedrer biomekanikken på løp over tid, og det kan skyldes større slagvolum (neppe fra vektreningen da, så det må jo være metcon øktene ettersom ren cardio er gått ned i treningstid).  Det kan selvsagt skyldes perifere faktorer som overgang i forholdet mellom type 1 og 2 muskelfiber, men nok engang er jeg blitt sterkere samtidig. Det kan være kapilærnettet som du mener skulle lide under slik trening kontra ren kondisjonstrening, det kan være en høyere konsentrasjon av enzymer.

I det hele tatt så er det rart at jeg skulle hatt slik en økning i ren kondisjonsbegrensende øvelser på tross av en nedgang i ren kondisjonstrening hvis dine påstander om treningsmetoden stemte. Og nei, før du prøver deg, det er IKKE et unntak, vi kan dokumentere samme fremgang hos alle de som trener i gruppa mi. (Og btw, så tar vi ikke betalt for å trene, vi er en liten gruppe som trener på fritiden uten økonomiske forpliktelser, så jeg tjener ingenting på dem)

I tillegg vil en slik økt der du etter å ha trent beina, og all fokus har vært på den biomekaniske evnen til å føre kroppen fremover, øke kroppens evne til fokuserer raskt på nye oppgaver, dvs at du mentalt går fra å fokusere på løpssteg til maks innsats på å løfte kroppen i pullups.  Du vil økte kroppens evne til rekrutering av motoriske enheter i en tilstand av utmattelse på en annen måte en dersom det har vært ren styrketrening forut. Andre nevrale faktorer vil være aktivering av antagonistiskkoordinasjon. Disse faktorene trener du selvsagt også under normal styrketrening, men husk at CrossFit og lignende treningsformer handler om en bred form for fysisk trening under et bredt spektrum av treningstid og former.

Du nevner også det psykologiske, og ja det har nok en del  si for mange, men når jeg har senket "Fran" tiden min fra 12 minutter til 3 minutter er jeg ikke blitt noe mer/mindre psykologisk eller fysisk utslitt av det, jeg lå og gispet etter luft og ville dø like mye før. Men for mindre trente utøvere vil nok det psykologiske ha en faktor.

Og en annen faktor med denne formen for trening som for mange er viktig er at den er tidseffektiv. Man får trent store og forskjellige deler av kroppen på kort tid samtidig som intensiteten gjennom hele treningen er svært høy. Jeg blir mye mer sliten av 3 minutter Fran en 3 minutter spurting. For ikke å snakke om intensiteten du kan holde over 20 minutter metcon vs kardio vs styrke.

Men nok engang, hver må trene det en selv vil. Vi reklamerer ikke aggresivt med CrossFit, folk kommer pga de gode resultatene de får og andre blir nyskjerrig. Så lenge vi lar resultatene prate for seg vil folk få det de ønsker.

Lykke til på jobb, nå skal jeg dra å trene i stedet for å kaste bort mer tid foran denne pc.   
Rune Lind
IKMF Krav Maga: www.kravmaga.no
Bodø Kampsportsenter: www.bodokampsport.no
CrossFit Bodø: www.crossfitbodo.no

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: Crossfit training
« #29 : 20. april 2008, 17:42 »
Høres ut som god gammel sirkeltrening i ny og avansert form. Jeg husker jeg drev på med skigåing og løpsintervaller en stund. En gang prøvde jeg meg med å løpe kortintervaller til jeg ikke klarte det mer, så spente jeg raskt på meg rulleski og staket intervaller til jeg ikke klarte det mer heller. Jeg har aldri vært mer sliten i hele mitt liv. Jeg fikk ikke noe lyst til å gjenta bedriften heller, men det er en annen sak !

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!