Skrevet av Emne: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener  (Lest 7912 ganger)

Utlogget GV

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #15 : 06. februar 2008, 15:50 »
1. Forsåvidt enig, men all den tid vi kun har rottestuder, hva kan vi gjøre da? La være å bruke det i vente på menneskestudier som kanskje aldri kommer?
Studier på fibraters effekt på mennesker har vi derimot i massevis...
2. Her motsier du deg selv litt i forhold til 3. Hvis folk merker bivirkninger av anbefalte dosering, vil den da også bidra med sine positive effekter? Tilbakemeldingen på produktet har jo også vært nærmest udelt positiv og et titalls kosttilskuddsprodusenter fører dette i sortimentet sitt nå (Avant labs var først ute, men ble fort kopiert).
3. Bivirkningene kan være kjipe ja, ingen tvil om det - men noen heldige individer ser ut til å ikke merke noe særlig.
4. Helt enig i det Smiley

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #16 : 06. februar 2008, 17:15 »
1. Og hvorfor tror du at enkelte stoffer ikke videreføres til eksperimenter på mennesker? Det er en grunn til det, vet du. Ja, jeg mener faktisk at man skal vente til det kommer studier på mennesker, synes det er en skummel filosofi å bare prøve ting ut fordi det muligens kan ha en effekt uten å vite om det hverken fungerer eller hva slags bivirkninger man kan få av det.

2. Problemet er vel kanskje at for å få resultater må man ta høye doser. Når man tar høye doser er sjansen for bivirkninger høyere. Hvis man ikke har bivirkninger, kan det da være fordi man har tatt for lave doser? Subjektive tilbakemeldinger på hvor bra et tilskudd er tillegger jeg ikke så mye vekt bestandig. Folk hevder å ha fått effekt av alt fra pyruvate, levertabletter, CLA - ja, jeg kan ramse opp et titalls hype-produkter som har kommet som korte blaff, men så forsvunnet når vi under kontrollerte studier har kunne dokumentere at det ikke funket så godt på mennesker som vi trodde ut fra rottestudier. Innen forskning er det populært å bruke den såkalte "rotte-faktoren" der man må bruke 2-7 ganger så høy dose over 2-7 ganger så lang tid for å få tilsvarende resultater i mennesker.

Kall meg gjerne skeptiker, men...ja...kall meg skeptiker.

Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #17 : 06. februar 2008, 17:17 »
1. Og hvorfor tror du at enkelte stoffer ikke videreføres til eksperimenter på mennesker? Det er en grunn til det, vet du. Ja, jeg mener faktisk at man skal vente til det kommer studier på mennesker, synes det er en skummel filosofi å bare prøve ting ut fordi det muligens kan ha en effekt uten å vite om det hverken fungerer eller hva slags bivirkninger man kan få av det.

2. Problemet er vel kanskje at for å få resultater må man ta høye doser. Når man tar høye doser er sjansen for bivirkninger høyere. Hvis man ikke har bivirkninger, kan det da være fordi man har tatt for lave doser? Subjektive tilbakemeldinger på hvor bra et tilskudd er tillegger jeg ikke så mye vekt bestandig. Folk hevder å ha fått effekt av alt fra pyruvate, levertabletter, CLA - ja, jeg kan ramse opp et titalls hype-produkter som har kommet som korte blaff, men så forsvunnet når vi under kontrollerte studier har kunne dokumentere at det ikke funket så godt på mennesker som vi trodde ut fra rottestudier. Innen forskning er det populært å bruke den såkalte "rotte-faktoren" der man må bruke 2-7 ganger så høy dose over 2-7 ganger så lang tid for å få tilsvarende resultater i mennesker.

Kall meg gjerne skeptiker, men...ja...kall meg skeptiker.



Du din skeptiker!

Utlogget esv

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 180
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 180

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #18 : 06. februar 2008, 18:16 »
Hvor er kildene til denne artikkelen? På måten forfatteren skriver virker det som om det er en masse gjetninger og personlige meninger, som ikke er underbygget av noe seriøs forskning. Skal denne artikkelen tas seriøst må det hvertfall komme frem hvor alle påstandene kommer fra. Virker nesten som det er fritt frem for hvem som helst skrive fantasihistorier om ymse kosttilskudd og få det lagt ut på treningsforum.

Utlogget GV

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #19 : 06. februar 2008, 18:22 »
Hvor er kildene til denne artikkelen? På måten forfatteren skriver virker det som om det er en masse gjetninger og personlige meninger, som ikke er underbygget av noe seriøs forskning. Skal denne artikkelen tas seriøst må det hvertfall komme frem hvor alle påstandene kommer fra. Virker nesten som det er fritt frem for hvem som helst skrive fantasihistorier om ymse kosttilskudd og få det lagt ut på treningsforum.

Du kan begynne med disse:

Zhang J et al. Human skeletal muscle PPAR expression correlates with fat metabolism gene expression but not BMI or insulin sensitivity. Am J Physiol Endocrinol Metab 286: E168-E175, 2004.

Gibbons G et al. The functional efficiency of lipogenic and cholesterogenic gene expression in normal mice and in mice lacking the peroxisomal proliferator-activated receptor-alpha (PPAR-alpha). Adv Enzyme Regul. 2002;42:227-47.

Erol A. PPARalpha activators may be good candidates as antiaging agents. Med Hypotheses. 2005 Jan;65(1):35-8.

Okamoto H et al. Inhibition of NF-kappaB signaling by fenofibrate, a peroxisome proliferator-activated receptor-alpha ligand, presents a therapeutic strategy for rheumatoid arthritis. Clin Exp Rheumatol. 2005 May-Jun;23(3):323-30.

Ashakumary L et al. Sesamin, a sesame lignan, is a potent inducer of hepatic fatty acid oxidation in the rat. Metabolism. 1999 Oct;48(10):1303-13.

Takashi et. al. Sesamin, a sesame lignan, as a potent serum-lipid lowering component. JARQ 37(3), 151-158.

Sampath H, Ntambi JM. Polyunsaturated fatty acid regulation of gene expression. Nutr Rev. 2004 Sep;62(9):333-9.

Gibbons G. Old fat, make way for new fat. 2005, Nature Medicine vol. 11: 722-723.

Ide T et al. Sesamin, a sesame lignan, decreases fatty acid synthesis in rat liver accompanying the down-regulation of sterol regulatory element binding protein-1. Biochim Biophys Acta. 2001 Nov 30;1534(1):1-13.

Poynter M et al. Peroxisome proliferator-activated receptor alpha activation modulates cellular redox status, represses nuclear factor-kappaB signaling, and reduces inflammatory cytokine production in aging. J Biol Chem. 1998 Dec 4;273(49):32833-41.

Pineda Torra I, Gervois P, Staels B. Peroxisome proliferator-activated receptor alpha in metabolic disease, inflammation, atherosclerosis and aging. Curr Opin Lipidol. 1999 Apr;10(2):151-9.

Jeng K et al. Sesamin and Sesamoline: Nature’s Therapeutic Lignans. Current Enzyme Inhibition(1), 2005; 11-20.

Stannard et al. Insulin resistance and elevated triglyceride in muscle: more important for survival than "thrifty" genes? J Physiol. 2004 Feb 1;554(Pt 3):595-607. Epub 2003 Nov 7. Review.

Ziegler Q et al. [Macronutrients, fat mass, fatty acid flux and insulin sensitivity] Diabetes Metab. 2001 Apr;27(2 Pt 2):261-70. Review. French.

Hirose N et al. Inhibition of cholesterol absorption and synthesis in rats by sesamin. Journal of Lipid Research 1991, Vol 32, 629-638.

Nakabayashi A, Kitagawa Y, Suwa Y, Akimoto K, Asami S, Shimizu S, Hirose N, Sugano M, Yamada H. alpha-Tocopherol enhances the hypocholesterolemic action of sesamin in rats. Int J Vitam Nutr Res. 1995;65(3):162-8.

Ogawa H, Sasagawa S, Murakami T, Yoshizumi H. Sesame lignans modulate cholesterol metabolism in the stroke-prone spontaneously hypertensive rat. Clin Exp Pharmacol Physiol Suppl. 1995 Dec;22(1):S310-2.

Ide T. Interaction of dietary fat types and sesamin on hepatic fatty acid oxidation in rats. Biochim Biophys Acta. 2004 Jun 1;1682(1-3):80-91.

Toruner F. et al. Effects of PPARgamma and PPARalpha agonists on serum leptin levels in diet-induced obese rats. Horm Metab Res. 2004 Apr;36(4):226-30.

Kim H et al. Peroxisome proliferator-activated receptor-alpha agonist treatment in a transgenic model of type 2 diabetes reverses the lipotoxic state and improves glucose homeostasis. Diabetes. 2003 Jul;52(7):1770-8.

Muhammad S. Epidemiology of diabetes and obesity in the United States. Compend Contin Educ Dent. 2004 Mar;25(3):195-8, 200, 202;

Fry F et al. Multifunctional redox catalysts as selective enhancers of oxidative stress.
Org Biomol Chem. 2005 Jul 21;3(14):2579-87. Epub 2005 Jun 9.

McCord J et al. SOD, oxidative stress and human pathologies: a brief history and a future vision. Biomed Pharmacother. 2005 May;59(4):139-42. Epub 2005 Mar 22.

D. Nakano, M. Takaoka, Y. Kiso and Y. Matsumura. Antihypertensive Effect of Sesamin Vascular Disease Prevention, Vol. 1, No. 3, 2004; 233-241

Ohto U et al. Crystal structure of a humanized Fab fragment of anti-tissue-factor antibody in complex with tissue factor. J Synchrotron Radiat. 2004 Jan 1;11(Pt 1):105-8. Epub 2003 Nov 28.

Matsumura et al. Effects of sesamin on altered vascular reactivity in aortic rings of deoxycorticosterone acetate-salt-induced hypertensive rat. Biol Pharm Bull. 2000 Sep;23(9):1041-5.

Ikeda S. et al. Dietary sesame lignans decrease lipid peroxidation in rats fed docosahexaenoic acid. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2003 Aug;49(4):270-6.

Parker R et al. Cytochrome P4503A-dependent metabolism of tocopherols and inhibition by sesamin. Biochem Biophys Res Commun. 2000 Nov 2;277(3):531-4.

Hemalatha et al. Dietary sesame oils inhibits iron-induced oxidative stress in rats [corrected] Br J Nutr. 2004 Oct;92(4):581-7. Erratum in: Br J Nutr. 2004 Dec;92(6):1017.

Ikeda T. et al. Protective effect of sesamin administration on exercise-induced lipid peroxidation. Int J Sports Med. 2003 Oct;24(7):530-4.

Akimoto K, Kitagawa Y, Akamatsu T, Hirose N, Sugano M, Shimizu S, Yamada H. Protective effects of sesamin against liver damage caused by alcohol or carbon tetrachloride in rodents. Ann Nutr Metab. 1993;37(4):218-24.

Noguchi T. et al. Effects of vitamin e and sesamin on hypertension and cerebral thrombogenesis in stroke-prone spontaneously hypertensive rats. Clin Exp Pharmacol Physiol. 2004 Dec;31 Suppl 2:S24-6.

Hirose N et al. Inhibition of cholesterol absorption and synthesis in rats by sesamin. Journal of Lipid Research 1991, Vol 32, 629-638.

Hirata F et al. Hypocholesterolemic effect of sesame lignan in humans. Atherosclerosis. 1996 Apr 26;122(1):135-36.

Chevali S et al. Dietary alpha-linolenic acid increases TNF-alpha, and decreases IL-6, IL-10 in response to LPS: effects of sesamin on the delta-5 desaturation of omega6 and omega3 fatty acids in mice. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 1998 Mar;58(3):185-91.

Utlogget esv

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 180
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 180

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #20 : 06. februar 2008, 18:29 »
Se der ja, takk. Og for å være litt pirkete så skal det jo vises i artikkelen hvor de ulike referansene hører hjemme. Etter min mening burde det vært standard for alle artikkler som publiseres her.

Utlogget GV

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #21 : 06. februar 2008, 18:40 »
Du har et poeng - det er likevel lett å slurve unna når man vet at det store flertallet aldri bryr seg med å sjekke referansene uansett Smiley

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #22 : 06. februar 2008, 19:02 »
glad jeg som regel alltid bulker..


men nå dytter jeg i meg mya annen "drit!" og da..

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #23 : 06. februar 2008, 23:31 »
Skal prøve en boks:) Blir jeg slapp og får hang-tiss så blir det første og siste gang, men dersom det skulle virke er det genialt. Økonomi har jeg også=D

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #24 : 07. februar 2008, 00:02 »
utrolig facinerende hvordan noen av oss også må stappe i oss all verdens tabletter pga stoffskifte etc hver dag, spiser riktig, trene masse, og allikevel må se seg fornøyd med 100g ned i måneden. Da tester jeg heller det som kommer av ting for å se om noe hjelper i tillegg.

hvis du faktisk lider av lavt stoffskifte så kan du ikke plassere deg i samme bås som "bermen". "bermen" kritiseres for å være villige til å prøve alt, bortsett fra å redusere maten og øke treninga. vi snakker om vanlige, friske personer som har noen kg for mye. jeg tror du også forstår at det er slike folk som blir kritisert, ikke folk som har en sykdom.

Utlogget OyB

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #25 : 07. februar 2008, 00:30 »
Sto det ikke at det utvinnes fra sesamfrø? Kan du ikke bare ta noen spiseskeier sesamfrø sammen med havegryn og spare deg for de dyre boksene? ^^
Selv skule jeg gjerne hatt lavere fettprosent, men kjører heller på med grønn te Smiley

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #26 : 07. februar 2008, 02:09 »
Men hvordan ville effekten være ved et normalt kosthold (der man hverken tenker på kcal underskudd eller overskudd)mens man plusser på litt sesamin og omega3?og kan man unngå slappheten ved å heller ta det på kvelden? noen som kan gi meg svarene på dette,siden jeg ikke fant dette i artiklen.
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #27 : 07. februar 2008, 02:12 »
jo en ting til...vil man bli tyngre ved å slutte å bruke det(tenkte på sånn typisk jojo greier:P) kjipt å bli rippa også slår økonomien tilbake på en og man blir feitere enn utgangspunktet! hahahaha woot
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #28 : 07. februar 2008, 12:22 »
Sto det ikke at det utvinnes fra sesamfrø? Kan du ikke bare ta noen spiseskeier sesamfrø sammen med havegryn og spare deg for de dyre boksene? ^^
Selv skule jeg gjerne hatt lavere fettprosent, men kjører heller på med grønn te Smiley

Kanskje du skal lese hele artikkelen?

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Sv: Sesamin - Hvordan eie sine egne gener
« #29 : 08. februar 2008, 14:51 »
Har googlet uten å finne klare positive erfaringsrapporter.. det rimer ikke med 'entusiasme-nivået' i artikkelen.

Lav libido og mindre fett i blodet rimer også dårlig med det jeg vet om fettforbrenning fra før.

Har min egen resept for fett-reduksjon: Sink, solarium og keto-diett!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!