Skrevet av Emne: Gunnar Bråthen mot NKF-IFBB NM 2. oktober  (Lest 85699 ganger)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Jeg har nettopp vært gjennom svineinfluensaen, og jeg opplevde det som en veldig lett influensa. Legen min sier også at for friske mennesker er det en lett influensa, mens for syke mennesker og mennesker med nedsatt immunforsvar vil det være en langt tøffere opplevelse.
Jeg hadde en medium til lett influensa, har hatt verre. Våknet en dag og trodde jeg var blind, men det gikk over iløpet av noen sekunder.

Det er visst sånn at de som har hatt en del sykdom (som som oftest er litt eldre enn yngre mennesker) har fler antistoffer i kroppen. Så de takler det bedre. Men det er bare hva jeg har hørt on the street..

Utlogget Kepler

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Joda, mennesker med luftveisplager og nedsatt imunforsvar vil som med andre sykdommer bli hardest rammet. Men vi har i dette tilfellet fått beskrevet at det rammer unge friske mennesker hardest (i forhold til eldre), som stiansoftcore beskriver.
Den første som lå med kunstig "pustehjelp" var en helt frisk (fra andre plager) 22 år gammel gutt.
Så det er vel nettopp det som har vært litt av det uvanlige med denne typen influensa.
Men godt at du er ute av det Kikki!

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Hei, Gunnar!
Har du tenkt over konsekvensene av å få denne svineinfluensaen på full deff?
Det har iallefall jeg, og jeg tror ikke det er et sjakktrekk i så måte.
Men jeg deffer videre og overlater dette til tilfeldighetene, samtidig som jeg
gjør mitt for å unngå smitte.
Hvilket perspektiv har du på dette?

Jeg har fått en flaske med desinfiserende væske som jeg sprayer i håndflatene før jeg begynner på et nytt apparat. Startet med dette forrige uke og fikk flasken av naboen som er lege. Kommer til å fortsette med dette og om det bryter løs litt mere så trener jeg med munnbind. Seriøst. Har ikke råd til å risikere å bli veldig syk etter alt det arbeidet som er lagt ned i år mot en eneste konkurranse. Tipper jeg bare får lett influensa om så skjer fordi jeg aldri går lenger enn et par dager med forkjølelse eller influensa. Tror på en 750mg C-vit tablett hver dag som jeg har gjort i de siste fem årene.

Uansett hvor mye vitaminer og hvor sunt vi lever som driver med dette så er immunforsvaret nedsatt når kroppen presses mot grenseverdier slik vi gjør det. I tillegg til reduksjon på kalorinivå så fortsetter vi å trene hardt så lenge som mulig og vi  gjør mye rart for å øke kroppstemperatur og forbrenning etc etc.

Så vi er nok mye mere utsatt på deff enn på bulk ja.

Apropos bulk.
Denne helgen har vi vært hos venner på Hvaler og lørdag kveld satt vi med knallutsikt mot Færder i et praktfullt vær. Jeg klarte å få i meg rundt 7000kcal i løpet av lørdagen. Blant dette var tre poser mashmellows og en pose vingummi. Funket bedre enn forrige lørdags poser med aprikoser.

Idag skrudde jeg over på diett fra frokost og siden det ikke er trening på søndager ligger jeg helt nede på 1800kcal idag. Fra 7000 til 1800 men jeg er jo fortsatt mett fra i går. I morgen starter morgencardio igjen og jeg øker til 2000kcal resten av uken frem til lørdag.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget Daniel Myrvold

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 914
  • Honnør: 141
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 914

  • Fat and Happy
Jeg har fått en flaske med desinfiserende væske som jeg sprayer i håndflatene før jeg begynner på et nytt apparat. Startet med dette forrige uke og fikk flasken av naboen som er lege. Kommer til å fortsette med dette og om det bryter løs litt mere så trener jeg med munnbind. Seriøst. Har ikke råd til å risikere å bli veldig syk etter alt det arbeidet som er lagt ned i år mot en eneste konkurranse. Tipper jeg bare får lett influensa om så skjer fordi jeg aldri går lenger enn et par dager med forkjølelse eller influensa. Tror på en 750mg C-vit tablett hver dag som jeg har gjort i de siste fem årene.

Uansett hvor mye vitaminer og hvor sunt vi lever som driver med dette så er immunforsvaret nedsatt når kroppen presses mot grenseverdier slik vi gjør det. I tillegg til reduksjon på kalorinivå så fortsetter vi å trene hardt så lenge som mulig og vi  gjør mye rart for å øke kroppstemperatur og forbrenning etc etc.

Så vi er nok mye mere utsatt på deff enn på bulk ja.

Apropos bulk.
Denne helgen har vi vært hos venner på Hvaler og lørdag kveld satt vi med knallutsikt mot Færder i et praktfullt vær. Jeg klarte å få i meg rundt 7000kcal i løpet av lørdagen. Blant dette var tre poser mashmellows og en pose vingummi. Funket bedre enn forrige lørdags poser med aprikoser.

Idag skrudde jeg over på diett fra frokost og siden det ikke er trening på søndager ligger jeg helt nede på 1800kcal idag. Fra 7000 til 1800 men jeg er jo fortsatt mett fra i går. I morgen starter morgencardio igjen og jeg øker til 2000kcal resten av uken frem til lørdag.
hadde du blitt noe hardere iløpet av uken da,merket du deg mer sliten/mer energi osv.?

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Finnes det noen logisk grunn til at det er mer fornuftig å bruke 1 dag på å spise 7000kcal  fremfor å fordele disse ekstra kcal over hver dag i en uke?

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Startet med dette for alvor forrige lørdag etter at uken før var en skikkelig nedtur etter en måned hard trening uten skikkelig oppkarbing. Forrige uke var helt topp. Bra treningstrykk frem til og med torsdag. Fredag droppet jeg workout og kjørte to kardioøkter istedenfor. Regner nå med at denne uken blir likedan og at jeg kan trene relativt hardt hele uken.

Mye carb på 24 timer eller det samme fordelt over flere dager?
Jeg har ikke det vitenskapelige svaret på det på strak arm men poenget er at med lav karb hele uken pluss cardio så brenner du fettet. Samtidig vil kroppen redusere forbrenningen og brenne protein når du kommer under en fettprosent som "er for lav".

Sjokkterapi med mye karb over et døgn skrur opp forbrenningen igjen og får kroppen til "å tro" at fyren ikke driver og sulter seg. Økt forbrenning kan du da utnytte i en ny periode med lav carb.

Dette var enkelt og folkelig forklart og det virker. Finnes mye stoff som beskriver dette på vitenskapelig vis men det lar jeg ligge.

Andre har sikkert erfaring med å strekke dette over flere dager eller å justere carbmengden hele tiden. Hadde vært spennende å høre flere eksempler på varianter.

Du Daniel har jo bøttevis med erfaring på dette.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Startet med dette for alvor forrige lørdag etter at uken før var en skikkelig nedtur etter en måned hard trening uten skikkelig oppkarbing. Forrige uke var helt topp. Bra treningstrykk frem til og med torsdag. Fredag droppet jeg workout og kjørte to kardioøkter istedenfor. Regner nå med at denne uken blir likedan og at jeg kan trene relativt hardt hele uken.

Mye carb på 24 timer eller det samme fordelt over flere dager?
Jeg har ikke det vitenskapelige svaret på det på strak arm men poenget er at med lav karb hele uken pluss cardio så brenner du fettet. Samtidig vil kroppen redusere forbrenningen og brenne protein når du kommer under en fettprosent som "er for lav".

Sjokkterapi med mye karb over et døgn skrur opp forbrenningen igjen og får kroppen til "å tro" at fyren ikke driver og sulter seg. Økt forbrenning kan du da utnytte i en ny periode med lav carb.

Dette var enkelt og folkelig forklart og det virker. Finnes mye stoff som beskriver dette på vitenskapelig vis men det lar jeg ligge.

Andre har sikkert erfaring med å strekke dette over flere dager eller å justere carbmengden hele tiden. Hadde vært spennende å høre flere eksempler på varianter.

Du Daniel har jo bøttevis med erfaring på dette.

Takk for utfyllende svar. Jeg har null erfaring med dette, men lurte bare på i hvilken grad dette med spisedag evt karbloading er nogenlunde forankret i fysiologi eller om det rett og slett baserer seg på mytologi av typen "morgentur på tom mage øke forbrenningen".
Som sagt jeg kan ikke dette, og har null peiling på konkurransediett så et er godt mulig dette har noe for seg også utover det rent psykiske. Forstod det også slik at du hadde gått deg litt tom tidligere i dietten så sikkert greit for deg å karbe opp. Poenget mitt var bare om det er noen vesensforskjell på å gå litt høyere på karbs hver dag, kontra å ta alt på en dag. Den dagen du spiser såpass mye kcal så konverterer du jo litt til fett, men det ville du kanskje ikke gjøre dersom du la opp dagsdosen litt høyere på kcal.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
..Den dagen du spiser såpass mye kcal så konverterer du jo litt til fett, men det ville du kanskje ikke gjøre dersom du la opp dagsdosen litt høyere på kcal.
Tenkte det samme jeg og. Men hvis du skrur opp dagsdosen vil du brenne mindre til gjengjeld. Så det går vel opp i opp. Eller tar jeg helt feil, det er kanskje ikke så enkelt? Bare å gi meg ris hvis jeg ljuger.

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Tenkte det samme jeg og. Men hvis du skrur opp dagsdosen vil du brenne mindre til gjengjeld. Så det går vel opp i opp. Eller tar jeg helt feil, det er kanskje ikke så enkelt? Bare å gi meg ris hvis jeg ljuger.

Personlig er jeg fersking på skikkelig oppkarbing. På de to tidligere deffene jeg har gjort turte jeg ikke å gjøre skikkelig oppkarbing. Tenkte at dette må lagre seg som fett og noe av det gjør sikkert det. Så for meg er dette en mental utfordring som jeg er villig til å prøve. De fleste byggere gjør det på denne måten og det hadde de ikke gjort om det ikke virket.

Treneren min, Rune Sørli, sier også at karb er karb i en slik kort oppkarbing og at du ikke lagre noe særlig av detet som fett. Du fyller rett og slett opp svært tomme lagre som gjør at du kan kjøre hardere påfølgende uke og brenne mer enn du ellers ville kunnet. Så det som lagres skal da etter andres erfaring være mindre en den økte forbrenningen du får som resultat.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Da er det på tide å stramme skruen ett hakk til.
Deff og resultatet av en deff er avhengig av hvor lenge man tåler smerte. Smerte i form av sult, forsakelser, treningsmengde ekstra cardio etc. Det hele er en mental utfordring like mye som en fysisk utfordring.

At en deff for de fleste ikke er lenger enn tre måneder har sammenheng med at de aller fleste ikke orker det mentale slitet over en lengere periode. Når det er sagt så kan de tre månedene også inneholde en progresjon.

Juli for meg var en "lett" deff. Så kom veggen etter manglende oppkarbingsdager. Nå er dette justert og det er på tide å øke den mentale belastningen og dermed også mulighetene til å brenne mere fett raskere. Fra idag er cardiøktene økt fra 700kcal til telleverket viser 1000kcal. Det betyr en drøy time på crosstraineren på belasningsnivå 11 på en skala fra 0-16. Deretter 10 minutter nedtrapping for å få evt melkesyre ut av lårene. Dette blir nå rutinen ut august 5-6 morgener i uken. Hverdagsdietten lar jeg nå ligge på 2000kcal ut måneden (tror jeg).

I september har jeg i flere måneder vært mentalt forberedet på å hente frem fra kjelleren de mentale kreftene jeg ikke vet om jeg har. Om det betyr 2x1000kcal cardio per dag så skal jeg klare det også. Det skal jeg klare å holde ut i fire uker. Første uken i oktober skal jeg være klar og da avslutter jeg også cardiotreningen.

Eric Orrao , min gode venn på 47 år fra Menton i Frankrike som heldigvis konkurrerer i klassen under meg ble IBFA Mr Univers i klassen over 45 år i Sapri i Juli. Han ser omtrent slik ut hele året og er aldri mere enn et par uker fra å være rippet. Blir ikke særlig større på den måten men er stor nok og holder det hele vedlike. Litt forskjellig fra tankesettet her nord hvor de fleste skal bulke opp mye i treningsperioden og slite desto mer på deffen.

Sist vinter kopierte jeg tankesettet til Eric og var ikke oppe i mere enn 12% underhudsfett. Likevel klarte jeg å få en veldig bra fremgang på ryggen som var førsteprioritet. Kommer til å gjøre det samme til vinteren da beina skal prioriteres. Tror det er mulig uten å gå så veldig mye opp i vekt.



Eric har nettopp skrevet en kommentar på bloggen min http://kroppsbygging.wordpress.com:

Hello champ, yor body is more ripped, fantastic in 10 weeks no problem you will be in rome in very good shape, “the viking is going to win” you are a really good bodybuilder, picture video diet , fantastic bodybuilding is your life like me you are the “eric orrao form norway” happy to see you in rome, after contest all the competitor with you need to go to pry in vatican but to late gunar is the winner hahahaha
eric
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Ny morgencardioøkt på 1000kcal idag.
Andre dag på rad hvor jeg bruker over en time på crosstraineren. Belastningen ligger på 11 på en skala fra 0-16. Jevnt høyt tempo og etter økta viser også telleverket 24km tilbakelagt distanse. Om kcal beregningen er riktig så er det 5000kcal fra mandag til fredag. Ett kilo fett er 9000kcal.

Slitsomt, men med målet i sikte er det bare å bite tennene sammen og prøve å tenke positive tanker underveis. Kommer til å legge inn hyppige massasjetimer nå utover. Den første er neste tirsdag og det er hoftepartiet, lår og legger som plages under all denne "gåingen".
 
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget Zuul

Har latt meg inspirerer litt av deg, og har bestemt meg for å bli tynnere.  Grin

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Har latt meg inspirerer litt av deg, og har bestemt meg for å bli tynnere.  Grin

BRA !!!!
Som jeg har lært av andre og som jeg ser nedover i Europa så går det an å bygge uten å være så j.... feit. Mye hyggeligere å være i fin form hele året. Bulking er en myte spør du meg. Jeg prøver en mellomting. Jeg har satt sammen en artikkel om trening og spising for nybegynnere og et stykke nede i artikkelen finner du en paragraf som heter "Bulk, Deff eller midt i mellom": http://treningsveileder.wordpress.com/quick-start-for-nybegynnere/
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget Zuul

målet mitt er ikke å bli deffa, men å ha en funksjoenell og sterk kropp igjen. og veie rundt 100 små kg Smiley

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Optimal fettforbrenning
« #284 : 11. august 2009, 14:01 »
Kom over to artikler av Børge Fagerli.
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=138
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=144

Artiklene har jeg nå lest noen ganger og laget en kortversjon til mitt eget bruk. Kortversjonen inneholder treningsprogram og diett gjennom uken samt oppkarbing og hvordan jeg legger opp treningsøkte rett etter det.

Fagerli har for vane å skrive veldig vitenskapelig men for folk på deff på vei mot konkurranse kan disse anbefales. Jeg kommer sannsynligvis til å endre opplegget mitt noe i tråd med det han skriver.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!