Skrevet av Emne: Gunnar Bråthen mot NKF-IFBB NM 2. oktober  (Lest 85931 ganger)

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Tøffere diett
« #285 : 13. august 2009, 17:42 »
La om til ny diett og treningsprogram fra tirsdag morgen og i tråd med artiklene til Børge Fagerli som jeg har referert ovenfor. Det innebærer 55gr karbohydrater og 270gr protein pluss økt tilskudd fra fett per dag i perioden tirsdag-torsdag. Og ikke mere enn 1600kcal per dag. Tirsdag og onsdag var det fullkroppstrening med 4 sett og 20 reps per øvelse. Torsdag (idag) er det bare cardiodag. I morgen fredag starter jeg med dietten som tirsdag-torsdag og jeg skal ha en treningsøkt på ettermiddagen. Fullkropp med fire sett og 12 reps per sett. På det tidspunktet skal glykogenlagrene være så tomme som det går an.

Deretter starter oppkarbing og jeg skal ha opp mot 1000gr komplekse karbohydrater fordelt frem til søndag formiddag. Altså ikke mere marshmellows.

Søndag ettermiddag er det ukens eneste styrkeøkt og da er fokus de musklegruppene jeg fortsatt vil ha mere volum på i den korte tiden som er igjen til konkurranse.

Mandag er det gradvis nedtrapping på dietten. 1900kcal og 120gr karb pluss protein. Ingen trening. Bare cardio.

Tirsdag skrus karbohydratene ned til 55gr. De består av en halv banan i morgenshaken pluss grønnsaker til middag.

Etter snart tre dager på 55gr karb og lite kalorier pluss trening føler jeg meg nå veldig slapp, tom og SULTEN. Men jeg skal holde ut. Det er jo dette jeg har "lengtet etter" siden januar.

Veide meg idag for moro skyld. Joda, det virker  biggrin
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Spisedager er et helvete
« #286 : 23. august 2009, 22:58 »
Prøv selv. 1200gram ren karb på 24 timer. Tilsvarer omtrent to kilo tørr ris som du skal koke opp. Det er helvetes mye mat. Uansett om du deler det opp i havregryn, pasta, ris, vingummi eller sjokoladekake.

Du blir stapp mett og det eneste du tenker på er hvordan i h...... du skal kare å få i deg resten av karben.

Denne lørdagen gjorde jeg det jeg for to uker siden bestemte meg for ALDRI å gjøre en gang til. Jeg spiste en halv (bare en halv) pose med tørkede aprikoser. Det er sjelden jeg har så mye mageknip som jeg hadde på lørdag kveld. I min søsters bursdag. Magen sto som en ballong av tørkede aprikoser som hadde eset ut. Jeg er sikker på at jeg kunne holdt en luftballong i luften i flere timer bare på egen gass.

Jeg GRUER meg til neste spisedag.

I dag er det søndag og jeg har vært på gymmen og kjørt ukens eneste skikkelige styrkeøkt. Full av karb. så det er da godt for noe.

Fra i morgen tidlig er det 55gram karb hver dag frem til fredag. Jeg gruer meg til det også.

Konklusjonen er at jeg sliter og gruer meg til dagen etter, hele tiden.

På torsdag veide jeg 90,4kg og hadde en underhuds fettprosent på 7,1%
Jeg skal ned under 5% frem til 1.ste oktober. Jeg gruer meg.

18. oktober skal jeg helst stå på scenen med 5,4% underhudsfett
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget Jan S

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 247
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 247

Skjønner du sliter nå, men du vet det er vert det!
No guts, no glory and blod makes the gras grow!! og alt det der!

kan ikke si jeg skjønner helt hvorfor du spiser så lite karb for å så dra på så inn i h >Cheesy men det er sikkert en plan bak det.

Jeg ligger rett under 200 g karb om dagen og kjører opp med ca 100 hver 4 dag. Det er tungt men ikke værre en at jeg overlever og har det helt ok. Lit mutt og stille, men ellers går det jo fint.
Meritter i AF
Stavanger open  2pl ( debutant ) 2009
Trondheim open 1pl 2009
Nm 2011 2 pl

Sponsorer:  www.mhkosthold.no
                 www.shadowtans.no

Profil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87272.msg1267675;topicseen#new

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
kan ikke si jeg skjønner helt hvorfor du spiser så lite karb for å så dra på så inn i h >Cheesy men det er sikkert en plan bak det.

Når du ligger nede på 55gr karb går du over i ketose. Jeg har hatt bra erfaring med ketogen diett før og det brenner vanvittig med fett. Det er jo ikke noe særlig glykogen å ta av etterhvert. Men for å hindre at kroppen forstår situasjonen og kjører ned forbrenningen på lavgir må det sjokk karbing til en gang i uken.

Om du studerer de to artiklene jeg har henvist til tidligere så er det hele ganske logisk.

Dette er også en diett som er veldig lik den som benyttes uken før konkurranse. Med unntak av at da trenes kroppen også opp til å drenere vann i hurtigtogstempo. Mengder av vann frem til fredag og så kuttes jo vannet. Da blir du steinhard på scenen.

Jeg bruker også dette opplegegt nå for å finne frem til en optimal oppkarbingsmodell som virker for meg. Den skal jo også fungere med maksimalt resultat når du står på scenen,
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Når du ligger nede på 55gr karb går du over i ketose..
Det der er selvfølgelig der grensen er for deg, det er veldig individuelt hvor lavt du må ligge for å gå inn i ketose. Det spiller også en stor rolle hvor mye karb du har i kroppen fra før av.

Jeg spiste for eksempel under 17g karb i fem dager før jeg kom inn i en svak ketose.

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Det der er selvfølgelig der grensen er for deg, det er veldig individuelt hvor lavt du må ligge for å gå inn i ketose. Det spiller også en stor rolle hvor mye karb du har i kroppen fra før av.

Jeg spiste for eksempel under 17g karb i fem dager før jeg kom inn i en svak ketose.
Ja du har helt rett. Dette er litt individuelt og det tar noen dager. Jeg merker at når jeg våkner på fredag morgen så er jeg ikke lenger sulten. Men da statter jo oppkarbingen på etetrmiddagen.

Jeg er i det hele tatt veldig usikker på hva den optimale dietten er for meg på dette tidspunktet og det jeg nå gjør er også et eksperiment jeg lærer noe av. Jeg har jo gradvis på to tidligere deffer kommet meg ned til 7% underhudsfett (i fjor). I år skal jeg derfra og ned under 5%. Om jeg klarer det har jeg foreløpig ingen peiling på men jeg prøver å kjøre så hardt jeg kan og unngå å brenne for mye masse. Målet er jo å kunne stille super rippet om et par år.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Det er torsdag og jeg er fullstendig tom etter å ha gått på ca 50gr karb siden mandag. Kjørt morgenkardio på 1000kcal hver dag pluss fullkroppstrening med 4 sett a 20 reps tirsdag og onsdag. Fri fra workout idag men i morgen (fredag) er det ny fullkroppsrunde med bare 12 reps og 3 sett. Cardio er 5 dager i uken.

Men dette virker. Poenget nå er fettforbrenning og å ikke miste for mye masse underveis. Virker som om fettet nå renner bort og i løpet av natten havnet jeg under 90kg på mine 182cm. Dvs 500gr mindre enn for en uke siden. Akkurat som planlagt. Underhuds fettprosent er nå i underkant av 7%. altså på 6-tallet.

Tre kilo underhudsfett skal fortsatt bort og jeg skal ned godt under 5%. Tror det går men fyttirakkern så mentalt slitsomt.

Hadde min ukentlige massasje idag. Dette er nytt av året og jeg har lært av fjoråret. Fra nå og inn er det massasje av rumpe, lår og legger en gang i uken.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Massasje? Jeg ser det i logger her inne, men har aldri skjønt hva det er godt for.

Og bare 50g karb? Er du i ketose? Må være ekstremt tungt på gymmet og på jobb.

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Massasje? Jeg ser det i logger her inne, men har aldri skjønt hva det er godt for.

Og bare 50g karb? Er du i ketose? Må være ekstremt tungt på gymmet og på jobb.
Går over i ketose de siste dagene i uka før oppkarbing. Ekstremt tungt å trene. Ting går veeeeldig sakte men alt blir forbrenningstrening. Søndag ettermiddag etter oppkarbing kjører jeg ren styrkeøkt med 3-5 reps. Da tok jeg 360kg i beinpress. I går tok jeg fire sett a 20 reps med 40kg. Det var det jeg orket.

Når du kjører times kardio om morgenen og 20 reppere på lår, legger og rumpe seinere på dagen blir beina blytunge og det setter seg lett betennelser pga overtrening og for lite restitusjon i denne perioden. Idrettsmassasje får dritten ut. Gjorde ikke det i fjor og hadde dype betennelser i hele hoftepartiet etter all gåingen.

Gutta som kjører tour de france får massasje hver dag og det er ikke uten grunn.

BTW. Jobb.
Det eneste jeg nå gjør er å forberede meg til VM.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Imponerende det opplegget du holder på med nå Bråthen, og må faktisk legge til "til en mann på din alder" så står du på og hever nivået veldig høyt.
Dette blir bra!

Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Imponerende det opplegget du holder på med nå Bråthen, og må faktisk legge til "til en mann på din alder" så står du på og hever nivået veldig høyt.
Dette blir bra!
Kall meg bare Gunnar  Wink
Takk for oppmuntringen. Det blir uansett mye bedre enn i fjor og jeg er ennå mere innbitt en i fjor. Men egentlig er det bare en formsjekk i VM. Det er i 2013 jeg skal vinne 65+ klassen  Grin
I år har jeg et håp om en tredjeplass om alle guder står meg bi og jeg kommer langt nok ned på fettet. Bare det er nok til å holde fokus disse siste ukene.

BTW.
Jeg får følge til Roma av Tommi Torvildsen og Charlie Abbow som begge stiller i proturneringen. Det blir et lærerikt reisefølge http://www.freeforum101.com/forum/viewtopic.php?t=558&mforum=ibfasport
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
Da er helgens oppkarbing overstått. Og i langt mere moderat form enn de to foregående helgene. Endrer litt på rytmen og kjører ukens styrkeøkt i morgen tidlig istedenfor i morgen ettermiddag. Legger også på en cardioøkt på ettermiddagen. Er oppmuntret av de siste to ukenes resultater og øker presset litt mer. Ting ser veldig bra ut og lårene begynner å få markerte blodårer etter oppkarbing.
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget gunnarbrathen

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 236
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 236

  • IBFA Nordic Champion 2008. Wannabe World Champion
God morgen!
Slettet du noe av loggen din?
Ja.
Synes ikke spørsmål og svar om medisinskap hører hjemme her på forumet. Dette mener jeg generelt fordi slike spørsmål aldri kan besvares. Dermed blir de bare hengende som ubesvarte påstander
Det er aldri for sent - det er bare hodet som står iveien.

Treningsveileder NIH 2008

Treningsdagbok: http://kroppsbygging.wordpress.com


Utlogget Jan S

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 247
  • Honnør: 110
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 247

Ja.
Synes ikke spørsmål og svar om medisinskap hører hjemme her på forumet. Dette mener jeg generelt fordi slike spørsmål aldri kan besvares. Dermed blir de bare hengende som ubesvarte påstander

Medesinskap...?fikk ikke med meg det.
Meritter i AF
Stavanger open  2pl ( debutant ) 2009
Trondheim open 1pl 2009
Nm 2011 2 pl

Sponsorer:  www.mhkosthold.no
                 www.shadowtans.no

Profil: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87272.msg1267675;topicseen#new

Utlogget MarreLom

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 381
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 381

  • I'm gonna win. There's no way I'm goin' down.
En meget intressant logg!
Alder: 20
Benkpress: 145kgx1
Markløft: 180kgx1
Knebøy: 140kgx1
Karate: Wado Ryu - 9 år
MMA: Intermediate
Muay Thai: Beginner

Nå pause fra kamsport trening ettersom jeg er på vei inn i millitæret
Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87205.msg1265953#msg1265953

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!