Skrevet av Emne: NeDD`s sykkel logg  (Lest 219718 ganger)

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #345 : 05. mai 2010, 08:33 »
Tirsdag 4. mai

Intervall syrekjøring! Wink

30 mins oppvarming
3x 60+30 sek på maks. 60 sek sitten og 30 sek stående med makspuls på slutten.
Etter siste sett kjørte jeg 18min på 86-87% i puls.
30 mins utsykling.

Tid: 1 t 16 min
Forbrenning: 1093kcal - 45% fett
Gjennomsnitt puls: 75%
Maks puls: 11%
Lengde: 2,9 mil
Gjennomsnitts fart: 22,8km/t ca.

Kjenner formen er der! Ritt på søndag..
Alt under 2.05 er jeg kanonfornøyd med. Om jeg kommer i en gruppe skal dette være mulig.

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #346 : 05. mai 2010, 08:40 »
Onsdag 5. mai.

Tid: 1 t 16 min
Forbrenning: 797kcal - 60% fett
Gjennomsnitt puls: 63%
Maks puls: 71%
Lengde: 2,9 mil
Gjennomsnitts fart: 21,4km/t

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #347 : 06. mai 2010, 09:42 »
Syklet hjem fra jobb på 24 minutter i går.. Sone 1. :-)

I kveld blir det spurtøkt...

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #348 : 07. mai 2010, 08:32 »
Torsdag 6 mai.

Sprintøkt! Bare å vekke muskelaturen og få gang på litt syre.

3x
25sek spurt
Roet pulsen til sone to (82% på topp)
25sek spurt
Roet pulsen til sone to (82% på topp)
25sek spurt
5 mins pause, før jeg begynte på igjen.

Disse totale 9 spurtene utgjorde 3 minutter og 45 sekunder med intensitet, ellers rolig tur.

Tid: 1 t 25 min
Forbrenning: 1096kcal - 50% fett
Gjennomsnitt puls: 70%
Maks puls: 113%!! Pulsklokka hang seg. Regner med at 91% var maks.
Lengde: x mil
Gjennomsnitts fart: 24,xkm/t
Husker ikke lengde og gjennomsnitt! =/

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #349 : 07. mai 2010, 08:35 »
Fredag 7. mai.

Tid: 2 t
Forbrenning: 1389kcal - 55% fett (Hadde 76% opp en liten bakke, dette gjorde at jeg ikke fikk 60% fett)
Gjennomsnitt puls: 66%
Maks puls: 76%
Lengde: 4,837 mil
Gjennomsnitts fart: 24,2km/t

Beste morgenøkta til nå. Skyfritt, sol når den sto opp, null vind. Bare herlig.
Hadde brukt 1 time når jeg var på Braudasletta, så med den rekorden måtte jeg legge om til lenger løype for å bruke 2 timer. Meget kjekk økt, beina bare boblet etter å gi gass, så det for bli på rittet på søndag. Lurer på om formen og overskuddet begynner å komme snikende. Wink


Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #350 : 10. mai 2010, 07:51 »
Jaaadaaaaa, nok et ritt gjennomført! Cheesy Uten pungtering og ikke så hardt som sist gang.
Jærtrillen. Endel motvind, sol og opphold. Kanon dag.

Syklet vell ca. 5,5 av 8 mil på rulle og i felt på ca. 30-40stk. Dette fungerte så som så, da folk ikke fulgte med og det ble køkjøring og mye unødvendige smårykk. Unngikk også et velt som var tidlig i løpet. Slik er det nok i de fleste ritt når det er motvind og vindkast!

Før Fjermestadbakken plasserte jeg meg bra. Lå blant de 20 første da bakken startet.
Når vi er så mange i bredden, så er man "først" om man ligger på hjul første rekke.
Hele feltet fordelte seg i bakken. Jeg tipper jeg var blandt de 20 over toppen også. Var to felt jeg ikke klarte å henge på, så måtte kjøre alene til Eikeland. Der fikk jeg heng på en som lå alene.
Utnyttet han og fikk spart opp krefter til en gruppe kom og tok oss igjen. Da takket han for seg, mens jeg hang meg på dem. Wink

Tid: 2 t 15 mins
Forbrenning: 2521kcal - 25% fett
Gjennomsnitt puls: 88%
Maks puls: 95%
Lengde: 8 mil
Gjennomsnitts fart: 35-36km/t

Arrangørene startet klokka 3-4 minutter før starten gikk(!), så tiden jeg tok stemmer ikke helt med resultatlistene. Men tallene over er rett fra pulsklokka og speedometer.

Kanonritt. Koste meg og brukte ikke så mye energi som ved tidligere ritt.
Herlig å kunne ligge noen slag mindre, og holde ut hele rittet. 8 mil gikk sagt greit. Smiley

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #351 : 10. mai 2010, 07:52 »
Mandag 10. mai.

Tid: 58 t
Forbrenning: 581kcal - 60% fett
Gjennomsnitt puls: 62%!
Maks puls: 71%
Lengde: 2,1 mil
Gjennomsnitts fart: 22km/t

Ekstremt rolig tur for å sykle ut beina etter rittet fra i går.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #352 : 10. mai 2010, 08:24 »
Du sykler mye ritt ser jeg, det er vel den beste form for trening man kan ha... Ser at du også sykler fort på ritt, veldig bra!
Men hvorfor sykler du så mye roligturer? Den beste restitusjonen du får er vel på sofaen?
Ser også at snittpulsen din på treninger er 60-75% mens på ritt er rundt 90%.  Bør man ikke trene på det man skal bli god på?
Sjøl sykler jeg etter Jan Hoffs prinisippper, kun intervalløkter og restitusjon i sofaen.  Han mener man kan halvere antall treningstimer om man trener riktig.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #353 : 10. mai 2010, 10:26 »
Du sykler mye ritt ser jeg, det er vel den beste form for trening man kan ha... Ser at du også sykler fort på ritt, veldig bra! Men hvorfor sykler du så mye roligturer? Den beste restitusjonen du får er vel på sofaen?
Ser også at snittpulsen din på treninger er 60-75% mens på ritt er rundt 90%.  Bør man ikke trene på det man skal bli god på? Sjøl sykler jeg etter Jan Hoffs prinisippper, kun intervalløkter og restitusjon i sofaen.  Han mener man kan halvere antall treningstimer om man trener riktig.
Restitusjon i mine øyne er som mange andre. Rolige turer, vanlig avslapping og søvn. + mat
Når man er i en hard rittsesong med ritt hver helg, så må man bygge overskudd fra ritt til ritt.
Dette gjøres i mine (og mange andres) øyne på den måten at man skal ha rolige turer.
Ikke minst for å sykle ut gangsperr og ømme muskler. Hadde gangsperr når jeg sto opp i dag, men etter å ha syklet til jobb, så er jeg helt fin igjen. Ved så harde kjøringer, så brytes kroppen ned og dette må restitueres raskest mulig. Skjønner?

Sykkeltrening er som med alt annet. Folk trener forskjellig og får utbytte av forskjellige treningsmetoder.
Selv så har jeg valgt en som går på formtoppen fra slutten av mai til litt uti juni.
Hele året er lagt opp mot disse rittene.

Jeg skal ikke si noe i mot Jan Hoffs prinsipper, da jeg aldri har prøvd dem. Men etter å erfart hvor bra det fungerer med restitusjonsturer, så vil jeg nok ikke slutte med det og heller ta frem sofaen.
Så lenge pulsen er lav, i sone 1 eller oppvarmingstempo hele turen, så er det rolig nok.

At jeg klarer å holde ut i over 2 timer på så høy puls, er et resultat av at treningen jeg gjør i forkant av rittsesong samt i sesongen, har vært vellykket. Mengden skal være før sesongen for å bygge opp grunnlag, mens ritt og syretreninger er for å få toppet formen.
I sesongen vedlikeholder man og tar fram det lille ekstra.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #354 : 10. mai 2010, 11:16 »
Hoff mener sone 1 økter er vel og bra, men du blir ikke noen bedre syklist av det. Han mener at man bør ha o2 trening og kun det om man er mosjonist (5-10 timer i uka)
Etter hans prinsipper kaster du derfor bort tiden med roligtreninger, da formålet med sone 1 treninger skal være restitusjon. Det er mot sunn fornuft å sykle istedet for å hvile for å restituere seg. Skal man ha lengre økter bør de være i konkurransefart, resten skal kjøres i intervall, og helst i 4*4 intervall da det er forsket frem som det beste iforhold til Vo2.  Formtopping gjøres da ved å slippe opp på antall intervalløkter for å få frem overskuddet.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #355 : 11. mai 2010, 07:24 »
Hoff mener sone 1 økter er vel og bra, men du blir ikke noen bedre syklist av det. Han mener at man bør ha o2 trening og kun det om man er mosjonist (5-10 timer i uka)
Etter hans prinsipper kaster du derfor bort tiden med roligtreninger, da formålet med sone 1 treninger skal være restitusjon. Det er mot sunn fornuft å sykle istedet for å hvile for å restituere seg. Skal man ha lengre økter bør de være i konkurransefart, resten skal kjøres i intervall, og helst i 4*4 intervall da det er forsket frem som det beste iforhold til Vo2.  Formtopping gjøres da ved å slippe opp på antall intervalløkter for å få frem overskuddet.
Som sagt så er det mange måter å trene på. 4x4 intervall er for korte intervaller om man skal tåle lange ritt. Selv så har jeg kjørt 8-10 minutters drag på spinning og 4 x 8min ute. Vinneren av Birken i fjor og året før kjører intervaller på opp i mot 15 minutter! Så, det er mange måter å trene på. All trening gir resultater...

Formtopping er eget tema.
Formtopping er ikke å slippe opp på intervalltrening, og la kroppen få overskudd. Overskudd skal skapes gjennom en hel sesong. Treningen legges opp i riktig mengde slik at man henter seg inn igjen. Uten overskudd har man ikke nok til å prestere med til neste harde økt. Overskudd og formtopp er ikke det det samme.
"Formtopp, eller bare god kondis"? er et godt uttrykk til de som mener at "nå har de fått overskudd".

En korrekt formtopp innen sykling er at man skal tåle harde syrekjøringer, terkseldrag langt over hva du har klart på trening osv. Beina bare vil mer mer mer, du blir "ikke" sliten og krampa når deg ikke. Du har lært deg å tåle, og bli kvitt syra, uten å stivne. Høres det ikke kjekt ut? Det er i den kurven jeg er på veg mot toppen av nå. Å spesifisere treningen slik som de siste øktene mine i lag med rittene, vil pushe frem det ytterste.

Om du leser kommentarene mine etter 8 minutters intervallene så ser du hvor vondt jeg har hatt det da, mot hva jeg lå på i puls på rittene, og heller koste meg i forhold. Dette tyder på at formen er nær en formtopp hvor kroppen tåler mye smerte, og over lang tid.

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #356 : 11. mai 2010, 07:44 »
Mandag 10. mai.

Rygg, mage og biceps.

Nedtrekk med smalt grep:
3x75kg

Nedtrekk med brett grep:
3x70kg

Stående hantelroing:
3x8 34kg

Stående hammercurl m/vri:
1x8 18kg
2x8 16kg

Sittende bicepscurl:
3x8 14 kg

Stående bicepscurl med z-stang:
3x8 stang + 20kg
Pumpøvelse

Sittende mageøvelse med tau:
3x8 70kg

Vridnings maskin:
1x8 50kg
2x8 55kg

3x20 situps


50 minutters gange ute i Kleppeloen. Smiley

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #357 : 11. mai 2010, 14:54 »
Det er ingen som helst forskning som tilsier at det er bedre å ligge i lange drag (8-15 min.) kontra korte drag(4 min.).  Tvert imot så er det forsket frem av 4-6 minutter er det beste for å øke Vo2 som jo er hel formålet med intervalltrening.  Man blir ikke bedre i lange ritt om man sykler intervallet i 10 minutter istedet for 4 minutter, det er ikke der det ligger.
Det tar ca 2 minutter før blodet har sirkulert rundt i kroppen, og ligger man deretter i 2-4 minutter i 85-95% av max holder det for å øke vo2.  Ligger man i så mye som 15 minutter i den sonen yter man gradvis mindre, ref. Hoff.

”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #358 : 12. mai 2010, 08:27 »
Det er ingen som helst forskning som tilsier at det er bedre å ligge i lange drag (8-15 min.) kontra korte drag(4 min.).  Tvert imot så er det forsket frem av 4-6 minutter er det beste for å øke Vo2 som jo er hel formålet med intervalltrening.  Man blir ikke bedre i lange ritt om man sykler intervallet i 10 minutter istedet for 4 minutter, det er ikke der det ligger.
Det tar ca 2 minutter før blodet har sirkulert rundt i kroppen, og ligger man deretter i 2-4 minutter i 85-95% av max holder det for å øke vo2.  Ligger man i så mye som 15 minutter i den sonen yter man gradvis mindre, ref. Hoff.

Har nå tatt meg tid til å lese litt om Hoff´s treningsmetode.
I artiklene hans står det ingenting om at 4x4 er bedre enn f.eks 8x4. Sammenligningene hans går mer på 35 mins drag på 85% av maks, som jeg heller ikke ser vitsen i. Han sier ingenting i mot at lengre intervaller enn 8 minutt er nytteløse, med mindre man kjører så lenge at man blir utslitt og hjerte ikke klarer å pumpe nok oksigen til musklene og man for mye melkesyre.

Tenk deg om. Om jeg kjører 4 minutt på terskel som intervaller. Etter økten føler jeg at jeg fortsatt har mye å gå på. Han sier at man har trent riktig om man kan tåle en til, etter man er ferdig.
Når jeg kjører 8 min intervaller, så er formen min veldig fin etter halvveis (4 min), og at jeg tåler mer.
Jeg vil TRO at jeg ikke hadde følt at jeg hadde presset meg godt nok om jeg kun syklet i 4 minutter, ettersom jeg har trent meg opp til å tåle terskeldrag over lengre tid. Og det er nettopp det syklister må bli gode til, terskelkjøring over lengre perioder. På ritt og slikt kan man ikke prestere i 2 timer om man aldri har kjørt lange drag og virkelig lært kroppen å tåle terskelkjøring.
Nå er jeg mellom mosjonist og viderekommende når det gjelder antall timer, og med mitt treningsgrunnlag så kunne jeg aldri valgt å gå ned på antall minutter, så lenge jeg har funnet ut at lange intervaller virkelig funker.

Man blir god på det man trener på.



Utlogget NeDD

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 288
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 288

Sv: NeDD`s sykkelritt sesong er i gang!
« #359 : 12. mai 2010, 08:33 »
Tirsdag 11. mai.

Tid: 2 t 6 mins
Forbrenning: 1199kcal - 60% fett
Gjennomsnitt puls: 61%!
Maks puls: 74%
Lengde: 4,9 mil
Gjennomsnitts fart: 23,3km/t

Rolig tur med Kjetil. Good å få trokket ut "alt" etter ritter på søndag.
Nå er det klar for ritt igjen i morgen. Usikker på tid, da de har lagt om løypen og jeg vet ikke hvordan det blir. Bare ukjente trasèer. Skal følge de på samme nivå fra tidligere ritt, om jeg klarer.
Veldig mye småbakker og lengre slake bakker i rittet. Kommer til å røyne.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!