Skrevet av Emne: Hjelp med kosttilskudd  (Lest 1668 ganger)

Utlogget lalaloloe1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Hjelp med kosttilskudd
« : 04. mai 2009, 18:19 »
Hei,

Jeg er en gutt på 17 år som har trent vektløfting i ca 3/4 år(med andre ord nesten ett år).
Jeg vurderer nå å kjøpe meg whey pulver og udos choice essential fats.
Det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med hvor mye jeg trenger og når.

Jeg vet det står tabeller nesten overallt men har fortsatt litt noia for å ta for mye eller for lite, så jeg setter pris på om dere hjelper meg litt i stedet for å bare henvise meg til en tabell Smiley
Alle meninger om at jeg ikke skal kjøpe er også velkommne.

Om meg:

Vekt:          70-72 kg
Høyde:        1.84 cm
Erfaring:      3/4 år (nesten ett år)

Jeg trener vektløftning på:              Mandag, Onsdag og Fredag.
Jeg trener kampsport på:               (Mandag), Tirsdag og Torsdag
Jeg trener hard løpe/jogge økt på:  Tirsdag og Torsdag (Søndag)

Jeg spiser og drikker sunt og bra med mat før og etter trening og er fullt klar over at kosttilskudd ikke på noen måte skal erstatte det.

Til slutt vil jeg også gjerne høre hvor og hva produkter dere kjøper (whey og essensielle fettsyrer).

Tusen takk for alle svar.

Mvh panserkanin Smiley

Utlogget DoItNow

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #1 : 04. mai 2009, 22:05 »
Det står på pakken hvor mye man skal ha som daglig dose Wink

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #2 : 05. mai 2009, 08:49 »
Kjøp Nutrisport sin 90+ whey proteiner. Fett, kan være så som så. Selv bruker jeg selolje og en boks makrell..... Trenger ikke å kjøpe sånn fanci shit
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #3 : 05. mai 2009, 09:12 »
Anbefalt kjøp, i prioritert rekkefølge:

1. Multivitamin
2. Olje; Udo, sel, whatever
3. Proteinpulver
4. Kreatin
5. Alt annet.

Ta det som står på pakken, det er safe. For å bli mer spesifikk:

1. Multivitamin: det som står på pakken. Ingenting å lure på. Du kan doble og tredoble dosen uten å dø.
2. Proteinpulver. Måleskje i boksen. 2 slike i 0,5 l melk. Drikk. Tas etter trening.
3. Udo: 2 kapsler til frokost. Det gjør ingenting å ta mer, men det blir dyrt i lengden....
4. Kreatin. 5 gram om dagen, dvs 1 måleskje. På treningsdager kan du ta en før og en etter trening. Det gjør ingenting.

Hvis du er 17 bor du sannsynligvis hjemme (?), og da kan du jo tvinge mor til å kjøpe vitaminene? Si at det er enten det eller mer grønnsaker, og grønnsaker er dyrt.  Cheesy

Når det gjelder hvor mye du trenger, så er vel det avhengig av hva du spiser o.l. men det er vel trygt å si at behovet for proteinpulver og kreatin er omtrent null. Du kommer langt uten. Kjøp det for all del IKKE i butikk, men på nett, ellers kaster du penger ut vinduet.

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #4 : 05. mai 2009, 10:11 »
Anbefalt kjøp, i prioritert rekkefølge:

1. Multivitamin
2. Olje; Udo, sel, whatever
3. Proteinpulver
4. Kreatin
5. Alt annet.

Ta det som står på pakken, det er safe. For å bli mer spesifikk:

1. Multivitamin: det som står på pakken. Ingenting å lure på. Du kan doble og tredoble dosen uten å dø.
2. Proteinpulver. Måleskje i boksen. 2 slike i 0,5 l melk. Drikk. Tas etter trening.
3. Udo: 2 kapsler til frokost. Det gjør ingenting å ta mer, men det blir dyrt i lengden....
4. Kreatin. 5 gram om dagen, dvs 1 måleskje. På treningsdager kan du ta en før og en etter trening. Det gjør ingenting.

Hvis du er 17 bor du sannsynligvis hjemme (?), og da kan du jo tvinge mor til å kjøpe vitaminene? Si at det er enten det eller mer grønnsaker, og grønnsaker er dyrt.  Cheesy

Når det gjelder hvor mye du trenger, så er vel det avhengig av hva du spiser o.l. men det er vel trygt å si at behovet for proteinpulver og kreatin er omtrent null. Du kommer langt uten. Kjøp det for all del IKKE i butikk, men på nett, ellers kaster du penger ut vinduet.


Hvorfor er multivitaminer viktigst?? what
Udos inneholder dessuten billig og unødvendig omega 6 som vi her i vesten får alt for mye av gjennom kostholdet vårt, så denne overprisede oljen er totalt bortkastet , kjøp heller ei flaske olivenolje og ei flaske tran.
Proteinpulver og kreatin er gode tillskudd som de fleste kan ha nytte av i tillegg til et godt kosthold selvsagt.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #5 : 05. mai 2009, 10:28 »
Vitaminer er viktigere for helse og funksjon enn proteiner og kreatin. Hvis man først skal bruke penger på et tilskudd bør man sørge for at behovet for vitaminer/mineraler er dekket før man starter å trykke i seg andre ting. De fleste kan ha nytte av protein og kreatin, men det er ikke et behov som sådan. Man kan trene mye og bli sterk/slank/rask uten.

Jeg skriver "Olje; udo, sel whatever" fordi jeg ikke har noen personlige favoritter. Udo har hjulpet meg med vonde ledd, så den stoler jeg på. Tran virker, er billig, men smaker høgg. 2 av 3 funker ikke for meg.  Wink
Hvorvidt vi får for mye omega 6 avhenger vel av kostholdet, og hvis ikke det er på stell så faller alle råd om kosttilskudd bort. Ingen vits i å male et råttent hus.   Grin
 
Prioriteringen min står som jeg skrev den, men dersom økonomi ikke er et hinder er det ingen grunn til ikke å kline til med alt, og mer av alt.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #6 : 05. mai 2009, 11:08 »
Personlig har jeg ikke noe tro på at kroppen er i stand til å nyttigjøre seg syntetiske og eller organiske vitaminer i pilleform , jeg har også lest og sett uttallige rapporter og utalelser gjort av  såkalte eksperter som indikerer at at kroppen ikke tar til seg pillevitaminer/mineraler i særlig stor grad..
Jeg leste en forskninsrapport der man skulle måle c-vitamininnholdet i blodet til en gruppe forøkspersoner og konklusjonen var at med selv 10g c-vitamin om dagen så var ingenting av dette målbart i blodet.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #7 : 05. mai 2009, 11:25 »
Da lar du bare være å kjøpe dem. Det funker for meg, og det har funket for andre. Hvorvidt det er placebo eller ikke spiller egentlig ingen rolle for meg, så lenge det er en opplevd virkning der.

Et annet spørsmål er hvorvidt det å måle vitamininnhold i blodet sier noe som helst om effekten vitaminene har i kroppen. Artig med forskning.  Grin. Det er vanskelig å si noe entydig om virkningen av kosttilskudd, noe som igjen gjør at mange useriøse produsenter slipper unna med påstander basert på enkelttilfeller og ikke dyptgående studier. Den enkelte må nesten prøve seg fram og se hva som virker for ham.

Forøvrig heller jeg også mest mot å dekke kroppens behov for mineraler generelt og vitaminer spesielt gjennom mat snarere enn tilskudd, men jeg velger å supplere likevel for å være på den sikre siden.

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #8 : 05. mai 2009, 11:35 »
Da lar du bare være å kjøpe dem. Det funker for meg, og det har funket for andre. Hvorvidt det er placebo eller ikke spiller egentlig ingen rolle for meg, så lenge det er en opplevd virkning der.

Et annet spørsmål er hvorvidt det å måle vitamininnhold i blodet sier noe som helst om effekten vitaminene har i kroppen. Artig med forskning.  Grin. Det er vanskelig å si noe entydig om virkningen av kosttilskudd, noe som igjen gjør at mange useriøse produsenter slipper unna med påstander basert på enkelttilfeller og ikke dyptgående studier. Den enkelte må nesten prøve seg fram og se hva som virker for ham.

Forøvrig heller jeg også mest mot å dekke kroppens behov for mineraler generelt og vitaminer spesielt gjennom mat snarere enn tilskudd, men jeg velger å supplere likevel for å være på den sikre siden.


Dyrt piss da med andre ord Wink

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #9 : 05. mai 2009, 11:43 »
Jeg pleide å ta en multivitamin daglig og sluttet med det for to måneder siden (ingen grunn utover at jeg kontinuerlig har glemt å kjøpe ny boks), og ble litt etterhvert litt mer og mer plaget av et pussig søtsug. Tenkte at det kanskje var noe jeg manglet, kjøpte multivitamin igjen, og søtsuget forsvant ganske raskt. Kan godt være placebo, dog.

Utlogget Polishboy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #10 : 05. mai 2009, 18:22 »
90 + protein eller Pro-targo anbefaler jeg Grin
``Ting tar tid``

Utlogget lalaloloe1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #11 : 06. mai 2009, 17:42 »
mange gode argumenter her ja, egentlig så mener jeg masse av kosttilskudd er oppskrytt jeg og(mamma og) for vi bare pisser det ut igjen. Jeg er flink til å ta tran og vitaminer og kostholdet er ikke til å klage på så tviler faktisk nå egentlig på at jeg skal kjøpe...

Men hva synes dere om bl.a "Big mass" som er weight gainer, består for det meste av karbohydrater.
Er dette noe jeg kunne ta nytte av? Jeg er flink til å spise bananer og riskaker rett etter trening.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #12 : 06. mai 2009, 17:51 »
Hvorvidt du skal kjøpe en gainer eller ikke kommer litt an på målene du har. Hvis du ønsker å gå opp i vekt og samtidig har vanskelig for å få i deg nok kalorier, ja da er gainer helt supert. Hvis ikke klarer du deg fint på bananer og riskaker.

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget lalaloloe1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #13 : 06. mai 2009, 17:56 »
okei, men jeg vil vel da bare gå opp i muskelvekt?
Prøver å få fram six packen til sommeren Wink

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Hjelp med kosttilskudd
« #14 : 06. mai 2009, 18:08 »
okei, men jeg vil vel da bare gå opp i muskelvekt?
Prøver å få fram six packen til sommeren Wink

Hehe. Hvis målet ditt er å få fram en six-pack til sommeren tror jeg du skal styre godt klar av gainerboksen. Hold deg til sunn mat, tran og vitaminer og tren bra til sommeren er over, så kan du tømme i deg gainer til høsten og legge på deg da. Det er dessverre ikke så lett å legge på seg bare muskler, så det enkleste er å legge på seg i en periode, og så ta av i en annen. Å prøve å legge på seg bare muskler samtidig som man vil bli mer markert, definert etc er en oppskrift på katastrofe og stor frustrasjon.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!