Du har et høyrevridd og helt feilaktig syn på økonomi. Arbeidsplasser 'skapes' ikke. Det er arbeidsfolk som står for hele verdiskapingen, og profitt oppstår ved at arbeidere produserer større verdier enn det som de for lønn for. Når det sies at kapitalister 'skaper' arbeidsplasser ved investeringer, så betyr det at de disponerer til egen vinding ressurser som arbeidsfolk allerede har skapt. Kapital er oppmagasinert arbeid.
Når det gjelder bilkjøring og avgifter, så er det sånn at det å bruke opp den forurensende og ikke fornybare ressursen olje er helt urimelig billig. Hele infrastrukturen innen transportsektoren er laget sånn at dette skal være lettvint overalt. Målt i forhold til den arbeidsinnsatsen som er lagt ned for å lage denne infrastrukturen, og særlig den miljømessige og ressursmessige belastningen, så er privatbilisme med oljedrevne kjøretøyer faktisk sterkt og urimelig subsidiert. Dette synes også av prioriteringene innen norsk forskning, der oljesektoren dominerer i alt for stor grad. Fjerningen av avgiftsfritak på el-biler er kakepynten på galskapen.
Hvor kommer arbeidsplassene fra, om de ikke 'skapes' av de med litt mer penger enn gjennomsnittet, som feks bygger fabrikker der folk kan få jobbe? Om jeg fyrer opp en fabrikk som trenger 200 mann til å stå ved maskinene har jeg jo skapt arbeidsplasser, eller går jeg glipp av noe vesentlig?
Bensinen er kanskje billig, men engangsavgifta langt der i fra. Men det går vel kanskje litt opp i opp; dyr avgift, men relativt billig bensin. For min del klager jeg ikke så mye på bensinen (lenger), selv om jeg likevel forstår folk som synes den er for dyr. Når da engangsavgifta er som den er, blir folk tvunget til å kjøre eldre biler som forurenser mer. Jeg syns nå det hadde vært hakket smartere å oppmuntre til å kjøpe ny bil slik at man kunne oppdatert bilparken en smule. Mindre utslipp er jo fine ting. Sånn sett har du helt rett, fjerningen av avgiftsfritak på el-biler er kakepynten på galskapen; vi skal forurense mindre, men folket skal bære hele byrden, tilsynelatende uten at staten oppmuntrer noe spesielt til det. Snakk om å skyte seg sjøl i foten.
Det med forskning er kanskje ikke så rart, olje er jo faktisk hovedinntektskilden her i landet, det er ikke å komme unna. Men om man ser litt inn i fremtiden er det kanskje lurt å bruker mer penger på forskning på andre områder; "plutselig" en dag er vi tom for olje, og hva gjør vi da..
La nå ikke diskusjonen dreie seg om utslipp. Denne luksusavgiften har ingenting med utslipp å gjøre. Saken er at dere sosialister ikke klarer å se at det enten trengs en innkjerping eller omprioritering fra statens side, eller at man rett og slett må øke skatten for alle.
Selvfølgelig må utslipp tas med i diskusjonen. Dette av den enkle grunn at utslipp er noe av det som brukes som argument når avgiftene økes.
Bensinprisene burde sakte men sikkert nerme seg 20 kroner.
Retorisk spørsmål: hvem hadde da blitt tvunget til å kjøre mindre bil?