Skrevet av Emne: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3  (Lest 11531 ganger)

Utlogget Fighterpower

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #45 : 22. august 2010, 21:28 »
Det er ikke 1 sett i uka, men 1.5. I tillegg til evt. oppvarming. Og det skal være 5RM-sett med progressiv økning, samtidig som man løfter 3x5 så tungt man greier i knebøy hver eneste økt. Ikke vanskelig å se for seg at det hadde blitt for tungt for kroppen med noe særlig mer.



Min måte er å kjøre lett frontbøy 3x3 på onsdagen, og 3x5 i mark.
Funker veldig fint for min del Smiley Siden frontbøy tar mye mindre på rygg enn det knebøy gjør.

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #46 : 24. august 2010, 21:50 »
Mandag 23. August

Knebøy 3x5                90kg       3/2/0
Stående press 3x5      42,5kg   (+1,25kg) 5/5/4
Pendlay roing 3x5       51,25kg  (+1,25kg) 1/0/0

Var latterlig svak i dag fordi jeg begynte på jobb og måtte stå opp tidlig - pga. døgnrytme fikk jeg kun ett par timer søvn. Tror dessuten jeg har juksa en del på roing, så jeg prøvde å kjøre så strict som mulig i dag for å få best mulig kontakt med ryggen. Deloader bøy og roing og satser på at pressinga går fint opp neste gang.

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #47 : 26. august 2010, 18:15 »
Onsdag 25. August

Knebøy 2x5           80kg  (-10%)   
Benkpress 3x5       60kg  (+1,25kg) 4/3/2
Markløft 1x5          92kg  (+2,5kg)


Etter deload på bøy føltes det forstatt tungt, så jeg stoppet etter 2 sett. Grunnen til dette er at siden jeg fikk såpass lavt antall totalt reps på 90kg bøy sist trening, så er det nødvendig å redusere volum og ikke bare intensitet. Burde egentlig ha stoppa etter oppvarming eller 1 sett men egoet tok over, hehe. Ganske missfornøyd med at jeg ikke klarte benken, men sånn er nå det. Veldig fornøyd med marken, føltes bra.

Utlogget Mathi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

  • Steinløfting i fjæra
Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #48 : 26. august 2010, 20:05 »
Har du hatt mye fremgang med starting strenght til nå?

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #49 : 26. august 2010, 20:59 »
Jepp. Trente 5'ere med 40 i benk, rundt 45 i bøy/mark og kun stanga i militærpress for 3-4 måneder siden.

Utlogget mortenmj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #50 : 29. august 2010, 00:17 »
Strålende arbeid, men hvorfor kjører du rows fremfor power cleans? Det er jo ikke en del av programmet.

Utlogget Fighterpower

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #51 : 29. august 2010, 00:35 »
Strålende arbeid, men hvorfor kjører du rows fremfor power cleans? Det er jo ikke en del av programmet.

Meninga er vel å variere det fra gang til gang, eller?

Utlogget mortenmj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #52 : 29. august 2010, 01:49 »
Nei, rows er ikke en del av starting strength i det hele tatt. Rows er selvsagt en flott øvelse, men SS tar sikte på å bygge opp nybegynnere i de helt grunnleggende løftene, og da er power cleans (i alle fall av Mark Rippetoe) ansett som bedre. Dette fordi de hjelper på markløften, og fordi det er en eksplosiv øvelse som hjelper på i veldig mange idretter.

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #53 : 29. august 2010, 15:30 »
Er klar over at rows ikke er en del av programmet, men jeg har ikke muligheten til å lære cleans fordi jeg trener på sats, der man sannsynligvis ikke kan få skikkelig instruksjon i knebøy/markløft engang. Er kommet et nytt gym som jeg skal bytte til så snart kontrakten går ut om noen måneder. Der snakte jeg med en dude som har peiling på olympiske løft, så da skal jeg få lært meg cleans. Dessuten skriver rippetoe i boka at det er mulig å bytte cleans med rows men det er absolutt ikke anbefalt. Mulig jeg kommer til å alternere mellom chin-ups/pull-ups snart, siden jeg er litt lei av rows.

Utlogget mortenmj

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #54 : 29. august 2010, 18:36 »
Ser problemet angående SATS. Da jeg trente der virket det ikke som om de ansatte kunne noe som helst om vektløfting/styrkeløft.

Hva gjelder teknikk i power cleans så blir det selvsagt aldri superbra uten instruksjon. Teknikken min er ikke strålende den heller siden jeg har måttet lære meg selv, men den funker, så jeg ville starta med det allerede nå om jeg var deg.

For å sitere forfatteren av programmet (han er litt krass, men jeg liker det):

Sitat
Usually, people just feel intimidated by anything that resembles a technical exercise and just would rather not do them. This is just being a pussy, and sets a bad precedent for the management of both training and life. I think the Starting Strength includes an understandable method for learning to power clean, and just in case it's not simple enough I rewrote it for the new book so that it is even simpler. You don't really need bumper plates to do them if you don't have access, so that doesn't wash either. They are in the program because an explosive movement is a valuable contribution to power production, and they make deadlifts get stronger faster.

Okay, you don't need a coach to learn power cleans, because we fixed things up so that you can learn them out of the book. And what exactly is the downside of trying to learn them and failing? Firing squad? The fucking bodybuilders making fun of you from the safety of the dumbbell rack? Loss of wages? Just try them before you decide you can't learn them without a coach.

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #55 : 29. august 2010, 18:48 »
Rippetoe er en genial mann, hehe. Er overbevist om at jeg skal lære meg cleans nå, så skal droppe rows og kjøre teknikk på cleans fremover. Skal lese om cleans i boka og studere dvd'en, så håper jeg at jeg får det greit til.

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #56 : 29. august 2010, 22:08 »
Noen som vet om det er noen ulemper med å ta whey før leggetid? På treningsfrie dager tar jeg en shake på kvelden med whey, cottage cheese og melk. Bør jeg med fordel ta whey tidligere på dagen?

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #57 : 29. august 2010, 22:26 »
Noen som vet om det er noen ulemper med å ta whey før leggetid? På treningsfrie dager tar jeg en shake på kvelden med whey, cottage cheese og melk. Bør jeg med fordel ta whey tidligere på dagen?

Har ingenting å si.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #58 : 29. august 2010, 22:27 »
Rippetoe er en genial mann, hehe. Er overbevist om at jeg skal lære meg cleans nå, så skal droppe rows og kjøre teknikk på cleans fremover. Skal lese om cleans i boka og studere dvd'en, så håper jeg at jeg får det greit til.

http://www.t-nation.com/testosterone-magazine-641?s=indexTitle#12-step-guide-to-flawless-clean
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Kris70

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 548
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 548

Sv: Rippetoes starting strenght - Bøy/mark video s.3
« #59 : 29. august 2010, 22:30 »
Konge guide, takk! Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!