Disse matvarene øker forbrenningen

Kosthold24.06.2013Rita Immerstein0

Start forbrenningen allerede mens du spiser.

Enkelte matvarer har en høyere termogen effekt eller bidrar til at du kan øke forbrenningen din betraktelig. Visste du at du brenner dobbelt så mye kalorier for å bryte ned helkorn og fiberrike varer enn siktet mel og hurtigris?

Langsomme karbohydrater finnes i blant annet grønnsaker, belgfrukter, fullkornpasta og grovt brød og det gir en lavere blodsukkerstigning, noe som er av stor betydning for å holde eller redusere vekten. Proteiner har en høy termogen effekt og du forbrenner mer når du spiser og fordøyer proteinrike matvarer. Effekten kan være inntil 30 % høyere med proteinrik mat.

Kalsium og vitamin D er viktig for å opprettholde en robust metabolisme. Dette er viktige næringsstoffer for å beholde og bygge muskelmasse og magre melkeprodukter er en viktig matkilde til disse næringsstoffene. Kalsium gjør at fettcellene i kroppen tar opp mindre fett, i tillegg til at de også slipper fra seg mer fett i forbrenningen. Studier viser at overvektige går ned i vekt med tilskudd av kalsium i kosten. Gode kilder er magre meieriprodukter, sesamfrø, sardiner, soyamel og paranøtter.

Koffeinet i grønn te bidrar til å frigjøre fett fra fettcellene. Samtidig øker antioksidantene i teen kroppens energiforbruk og gir dermed høyere forbrenning. Koffeinet i kaffe frigjør fett fra fettcellene og øker kroppstemperaturen. Det gjør at fett omdannes til varme og forbrukes av kroppen.

Kanel fører til at kroppen produserer mindre insulin. Dette er gunstig ettersom insulin stimulerer fettlagring og hemmer fettforbrenningen. Kanel har også mye antioksidanter. En teskje til havregrøten er det som skal til for å oppnå en effekt. Krom har den samme effekten o g er å finne i grove fullkornsprodukter, innmat og nøtter. Nøtter kan du for eksempel ta med på jobben og spise mellom måltider. Erstatter du 500 kalorier fra andre matvarer med nøtter kan du faktisk gå ned i vekt.

Chili og kajennepepper har en fettforbrennende effekt. I tillegg til å sette smak på maten har chili flere fordeler. Forskning viser nemlig at de som spiser sterkt krydret mat ofte får i seg mindre kalorier og karbohydrater enn de som spiser mildere mat.

Grunnen til at chili har denne effekten tror forskere skylden capsaicin, som er den aktive ingrediensen i chilipepper. Denne utløser en termodynamisk forbrenning, som blant annet fører til raskere hjertefrekvens og øker stoffskifte opptil 25 prosent.

Chili har også flere positive egenskap. Den inneholder mange antioksidanter som C-vitamin og betakaroten, og skal ha positiv effekt på både blodtrykk og kolesterol. Nyere studier viser at bringebær har en lignende effekt på fettforbrenningen som chili. I tillegg har de masse antioksidanter i seg.

Asparges er knasende godt - og er naturlig vanndrivende, og skyller derfor ut væske og begrenser mengden vann man lagrer i kroppen når man har spist salt mat. Man tror også at asparges kan spille en rolle i nedbrytningen av fett i kroppen, og med bare 22 kalorier per 100 gram er asparges deilig lavkalorisnacks. Grapefrukter er deilige og saftige, og inneholde mye pektin, som har vist seg å bryte ned fett i kroppen.
Umettede fettsyrer frigjøres først fra kroppen. Derfor kan det lønne seg å legge en laksefilet på grillen i stedet for en pølse. Det betyr at selv om de har samme antall kalorier så vil energien fra laks frigjøres og forbrennes raskere. I tillegg til fet fisk kan avocado, nøtter, linfrø, rapsolje og valnøtter anbefales som en del av et fettforbrennende kosthold.

Kilder:
Græsvold, Å. B.(2008)Maten som forbrenner fett, Nettside:
http://www.kk.no/309141/maten-som-brenner-fett
Ulveseth S.(2010) Denne maten forbrenner fett, Nettside:
http://www.kk.no/844141/denne-maten-forbrenner-fett

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Raskt, effektiv og intensiv økt

Trening05.03.201812

Denne treningsøkten er unnagjort på 30-45 minutter. Bygg muskler og forbrenn fett!

Kickstart forbrenningen med HIIT

Trening23.04.2020139

High Intensity Interval Training - Prøv denne treningsformen for økt forbrenning.

Fettforbrenning på 15 minutter

Trening23.04.201866

Få opp forbrenningen din med denne treningsrutinen.
Dette er små enkle tips for at forbrenningen din skal være på topp.

Raskt, effektiv og intensiv økt

Trening05.03.201812

Kickstart forbrenningen med HIIT

Trening23.04.2020139

Fettforbrenning på 15 minutter

Trening23.04.201866

Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?
Dette programmet er perfekt for hjemmetrening eller hvis du har dårlig tid.

Hvordan få mer ut av markløft?

Trening27.05.202040

Slik får du mer ut av markløft.
Dette er miniguiden på hvordan du skal holde deg slank.
Da kan denne metoden være noe for deg.