Bukfedme - Pass på midjemålet

Trening24.03.2014Rita Immerstein0

Midjemålet ditt er viktig i forhold til bukfedme.

En større studie støtter hypotesen om at bukfedme forårsaker for tidlig død og spesielt ser dette ut til å være aller farligst for kvinner. I Dagbladet(Frisell, 2014) refereres det til en undersøkelse som nylig ble publisert i Mayo Clinic Proceedings etter at forskere har gått igjennom data fra 11 studier. Studien omfatter over 650.000 personer i alderen 20-83 år som i snitt er fulgt opp i 9 år. Forskerne fant at levealderen sank med flere år for de med høyest midjemål.
Dette er i følge professor ved Universitetet i Oslo, Jøran Hjelmeseth(Frisell, 2014) en befolkningstudie av høy kvalitet. Funnene er ikke noen sikre bevis for at bukfedme forårsaker for tidlig død, men hypotesen om det blir i stor grad styrket i følge professoren.

Høyt midjemål - tidligere død

Studien avslørte at den forventede levealderen var 3 år lavere for menn og hele 5 år lavere for kvinner blant de som hadde høyest midjemål. Bukfett bidrar også til en relativ risikoøkning også for normalvektige med BMI mellom 20 og 25. Fettlager rundt tarmer og innvoller er ekstra farlig fordi fettcellene i dette området frigjør blodfett som kan skade innsiden av blodveggen og lede til betennelser og deretter åreforkalkning, hjerte- og karsykdom, hjerneslag og diabetes.

Disse uønskede helsetilstandene har en felles betegnelse; metabolsk syndrom beskriver en samling av risikofaktorer for hjerte- og karsykdom og diabetes type 2, med utspring i økt livvidde og arvelige egenskaper. De faktorene som brukes til å definere syndromet, er økt forhold mellom liv- og hoftemål eller økt livvidde, insulinresistens, diabetes type 2 eller nedsatt glukosintoleranse og høyt blodtrykk. Metabolsk syndrom henger sammen med fysisk inaktivitet og livsstil(Berg, 2014). Det er også en betydelig genetisk predisposisjon for syndromet. Forekomsten av metabolsk syndrom har økt kraftig i de siste tiårene og er nå i verdenssammenheng en større utfordring for folkehelsen enn underernæring. Det er ofte vanskelig å sammenligne forekomsten fra land til land fordi det brukes forskjellige definisjoner. I USA anslås det at ca. 1/4 av befolkningen har metabolsk syndrom.

Bukfedme - ulike helsekonsekvenser

Tron G. Jenssen, professor ved Norges Arktiske Universitet sier at det er fire ulike helsekonsekvenser av mye fett i buken; det er ugunstig for blodsukkeret, blodtrykk, fettstoffer i blodet og betennelser i blodårene. Det er ikke bare antall kilo som er vesentlig når vi går på vekta, det er vel så viktig å sjekke ut midjemålet forteller han. Kvinner lagrer vanligvis mest fett på hoftene og derfor er det forbundet med større risiko for kvinner å ha en stor andel bukfett. I studien hadde kvinnene med størst midjemål 80% høyere risiko for å dø tidlig, mens det tilsvarende for menn var 50%(Frisell, 2014).

Den beste måten å bli kvitt bukfett på er vektreduskjon, fysisk aktivitet (bukfettet reduseres), et kosthold som er rikt på fiber, nøtter og meieriprodukter. Dessuten bør du i følge Jøran Hjelmeseth og ernæringsfysiolog Mette Svendsen, redusere bruk av rødt kjøtt, fine kornvarer, hvitt mel, sukker, søtsaker og sukkerholdig drikke. Et plantebasert kosthold er ansett som svært gunstig(Frisell, 2014).

Kvinner anbefales et midjemål under 80 centimeter og menn 94 centimeter for å redusere risikoen for uhelse. Ved midjemål på henholdsvis 88 og 102 centimeter øker faren for hjerte- og karsykdommer betydelig. Studien det er referert til ovenfor antyder at for hver økning i centimeter rundt midjemålet øker risikoen for tidlig død med litt mer enn 1%.

Ta vare på kroppen - hold øye med din egen midje!

Kilder:
Berg J.P.(2014) Metabolsk syndrom, Nettside:
http://sml.snl.no/metabolsk_syndrom
Frisell M. M.(2014) Det er ikke ett fett, Dagbladet 17. mars; 146. årgang


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Kan du stole på BMI eller ikke?

Trening29.04.201625

Vi har undersøkt litt mer om BMI.

Slik blir du kvitt magefettet

Trening26.11.2019590

Ønsker du deg en stram og slank midje? Her er tipsene og rådene du bør følge:
Kaffe inneholder koffein og kan dette hjelpe deg med å forbrenne mer fett?
Går det an å fjerne fett spesifikt på ett område av kroppen? Se svaret her.

Kan du stole på BMI eller ikke?

Trening29.04.201625

Slik blir du kvitt magefettet

Trening26.11.2019590

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!