Dips

Trening10.10.2019Rita Immerstein0

Dips kan kjøres både som en triceps og brystøvelse

I dips er det flere øvelsesvarianter å velge mellom for å få progresjon i denne øvelsen. Dips er en av to obligatoriske øvelser i Athletic Fitness og skal du stille denne våren er det bare å legge seg i hardtrening!

Muskulatur:
Trener primært: m.triceps brachii, m.deltoideus, m.pectoralis major Assisterende muskler: m.pectoralis minor, m.serratus anterior

Beskrivelse:
Kjører du dips i et stativ vil en rett overkropp og smalt grep trene triceps. Er overkroppen lent framover i et bredere grep vil du involvere brystmuskulaturen i langt større grad. Det gjelder å bevege deg rolig ned i eksentrisk fase til armen er i 90 grader ved albu-leddet og strekke ut i topp-punktet(NHI.no, 2009). Dette er felles for alle variantene av dips-øvelsene. La kroppsvekten henge på strake armer. Sørg for å ha senkede skuldre. Bøy i knærne og senk overkroppen rolig ned til albueleddet er i 90 grader. Press opp igjen.

Progresjon og variasjonsmuligheter:
Før du tar tak i treningen i dips-stativet kan både dips mellom to benker, fra step-boks og en Dips-maskin fungere godt for å øve inn både teknikk, kontroll og styrke i øvelsen. Ønsker du å øke styrken i denne øvelsen kan du benytte løftebelte og vektskiver for å øke kroppsvekten og motstanden i hvert løft.

Sett og repetisjoner:
3 xmaks eller 15, 25 eller 50 repetisjoner fordelt over flere sett inntil du har oppnådd ditt mål om totalt antall reps med minst mulig pauser.

Kilder:
NHI.no(2009) Dips, Nettside:
http://nhi.no/trening/videoer/styrkeovelser/dips-30466.html
Immerstein R.(2013) Bli Sterk i chins og dips, Nettside:
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2440


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Benkdips (også kalt jentedips), er en svært vanlig øvelse på vanlige kommersielle treningssentre.

Bli sterk i chins og dips

Trening16.01.2013348

Øk dine repetisjoner.

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening25.04.201891

Visste du at du kan gjøre forskjellige varianter av knebøy? Se her!

Kjør rygg og bakside lår sammen

Trening03.04.201818

Sjekk ut dette treningsprogrammet.

Bli sterk i chins og dips

Trening16.01.2013348

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening25.04.201891

Slik finner du treningsmotivasjonen etter et opphold.
Kalkun på nyttårsaften er en tradisjon. Godt Nytt År!
Hvis du vil forbrenne fett er tredemølle og sykkel gårsdagens nyheter.

Slik kommer du i form i 2020

Trening28.12.20192075

Følg disse 6 rådene for hva du må eller bør gjøre.

Kardio eller styrketrening først?

Trening23.12.2019352

Hva bør du trene først for optimal effekt?