Dips

Trening02.03.2015Rita Immerstein0

Dips kan kjøres både som en triceps og brystøvelse

I dips er det flere øvelsesvarianter å velge mellom for å få progresjon i denne øvelsen. Dips er en av to obligatoriske øvelser i Athletic Fitness og skal du stille denne våren er det bare å legge seg i hardtrening!

Muskulatur:
Trener primært: m.triceps brachii, m.deltoideus, m.pectoralis major Assisterende muskler: m.pectoralis minor, m.serratus anterior

Beskrivelse:
Kjører du dips i et stativ vil en rett overkropp og smalt grep trene triceps. Er overkroppen lent framover i et bredere grep vil du involvere brystmuskulaturen i langt større grad. Det gjelder å bevege deg rolig ned i eksentrisk fase til armen er i 90 grader ved albu-leddet og strekke ut i topp-punktet(NHI.no, 2009). Dette er felles for alle variantene av dips-øvelsene. La kroppsvekten henge på strake armer. Sørg for å ha senkede skuldre. Bøy i knærne og senk overkroppen rolig ned til albueleddet er i 90 grader. Press opp igjen.

Progresjon og variasjonsmuligheter:
Før du tar tak i treningen i dips-stativet kan både dips mellom to benker, fra step-boks og en Dips-maskin fungere godt for å øve inn både teknikk, kontroll og styrke i øvelsen. Ønsker du å øke styrken i denne øvelsen kan du benytte løftebelte og vektskiver for å øke kroppsvekten og motstanden i hvert løft.

Sett og repetisjoner:
3 xmaks eller 15, 25 eller 50 repetisjoner fordelt over flere sett inntil du har oppnådd ditt mål om totalt antall reps med minst mulig pauser.

Kilder:
NHI.no(2009) Dips, Nettside:
http://nhi.no/trening/videoer/styrkeovelser/dips-30466.html
Immerstein R.(2013) Bli Sterk i chins og dips, Nettside:
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2440


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Benkdips (også kalt jentedips), er en svært vanlig øvelse på vanlige kommersielle treningssentre.

Bli sterk i chins og dips

Trening16.01.2013349

Øk dine repetisjoner.

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening25.04.201874

Visste du at du kan gjøre forskjellige varianter av knebøy? Se her!

Kjør rygg og bakside lår sammen

Trening03.04.201818

Sjekk ut dette treningsprogrammet.

Bli sterk i chins og dips

Trening16.01.2013349

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening25.04.201874

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019517

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191816

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.
Strongman-profilene kjemper om Guinness Rekordbok med å kaste vaskemaskin lengst.