Stående roing i Smithmaskin

Trening11.05.2015Rita Immerstein0

Kjør stående roing i smithmaskin når du skal trene rygg.

Stående roing i Smithmaskin er en ryggøvelse. Skap variasjon i ryggtreningen din ved å bruke Smithmaskinen. Det er tungt og en utmerket måte å trene teknikk på.

Muskulatur:
Den brede ryggmuskelen, midtre del av m. trapezius, m. teres major, rombene og bakre del av deltamuskelen.

Beskrivelse:
Plasser bena slik at tærne er foran stanga. Hold omkring stangen med skulderbredt grep. Stå lett foroverbøyd med rett rygg og lett bøyde knær. Start øvelsen med å dra skuldrene bakover, bøy i albuene og før armene langs kroppen. Løft stangen mot magen og press skulderbladene sammen i sluttfasen. Senk tilbake og gjenta øvelsen. Pass på at du holder en naturlig rett rygg gjennom øvelsen du må derfor aktivere magemuskler, hamstring, hoftestrekkerne.

Variasjon- og progresjonsmuligheter
En fin måte å variere på er å veksle mellom framoverbøyd roing med stang, benktrekk og stående roing i smithmaskinen.

Sett og repetisjoner
12,12,10,10 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Kom i knallform med rointervaller

Trening18.08.2016761

Romaskinen er undervurdert som kondisjonsapparat.

Verdensrekord på 100 meter roing

Fitness29.05.2016195

Håvard Landsem satte verdensrekord på 100 meter sprint på Concept romaskin.

T-bar roing - ukens øvelse

Trening11.08.2014121

Ute etter en god rygg øvelse? Prøv T-bar roing.

Roguiden

Trening19.11.2012476

Denne artikkelen er basert på en enkel ting. Nødvendighet.

Kom i knallform med rointervaller

Trening18.08.2016761

Verdensrekord på 100 meter roing

Fitness29.05.2016195

T-bar roing - ukens øvelse

Trening11.08.2014121

Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019353

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.
Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019140

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.