10 sunne og smakfulle matpakketips

Kosthold06.11.2019Silje Bjørnstad0

Det finnes mange ulike måter for å lage en sunn og spennende nistemat.

Det trenger ikke å ta så lang tid å lage din egen matpakke. Og det er mange fordeler ved å ha med seg nistemat når du er på jobb, skole eller er ute på farten. En av de største grunnene til å lage seg matpakke er at du vet hva du får, i tillegg til at du mest sannsynlig sparer en del kroner ved å unngå dyre take away-lunsjer og spontane kafebesøk i lunsjpausen. Her får du 10 tips til digge og sunne matpakker. Husk også at nistesnacks som frukt og grønnsaker gjør matpakka enda mer fristende og sunnere.

Grove pitabrød

Fylte pitabrød er kanskje hakket mer spennende og fristende enn det tradisjonelle knekkebrødet og kneipbrødet. Fyll opp pitabrød med yndlingspålegget ditt og en god dressing, smøreost eller lignende, og ikke glem å pynte med litt grønt som ofte får maten til å bli enda mer fristende.

Sandwich

Bygg skiver av godt brød i høyden! Sandwich passer også perfekt hvis du har «klissete» pålegg som for eksempel leverpostei, påleggssalat eller sjokoladepålegg på skivene.


Kanskje ikke så høy som denne, en god vanlig dobbeldekker holder lenge.

Overnight Oats

«Kjøleskapsgrøt» er blitt stadig mer populært de siste årene og er perfekt som «mat-på-farten». Dette lager du enkelt ved å blande havregryn med en yoghurt- og melkeblanding i en bolle eller lignende med lokk. Rist blandingen, topp med noen bær og nøtter, sett på lokket og la grøten stå i kjøleskapet over natten.

Pannekaker

Det finnes utallige pannekakeoppskrifter så her kan du variere som du selv vil. Når du først lager pannekakerøre så hvorfor ikke doble oppskriften og steke pannekaker som du kan ha med som nistemat? Stekte pannekaker holder seg godt et par dager i kjøleskapet slik at du enkelt kan ta det med som matpakke og kalde pannekaker smaker (i alle fall nesten) like godt som varme. Fyll de med for eksempel med ost og skinke, bær, syltetøy, nøtter og kesam eller hva du enn måtte ønske.

Omelett

I likhet med pannekaker er omelett også et smart nistevalg da det kan varieres med fyll, ulike krydder og urter. Stek dobbel porsjon så har du en sunn og næringsrik lunsj som metter godt dagen etter. I tillegg er omelett et ypperlig alternativ til å bruke opp eventuelle rester i kjøleskapet som ost, grønnsaker og kjøttpålegg.

Middagsrester

Middagsrester er perfekt som nistemat fordi maten allerede er ferdiglaget, du sparer penger og du unngår å kaste mat. Er du én av dem som kaster middagsrestene fordi det «er så lite igjen, så dette kan ikke brukes til noe», så hvorfor ikke bruke restene i en salat eller kjøpe ferskt brød å ha ved siden av? Og vips så var morgendagens lunsj ferdig planlagt.

Salat

Salat er et sunt og godt lunsjalternativ, men det kan fort bli dyr nistemat hvis du stadig kjøper salaten din ute. Lag salat selv ved å fylle matboksen med ulike grønnsaker og smakfulle proteinkilder, belgfrukter, frø og nøtter. Ha gjerne med en avokado eller dressing ved siden, og eventuelt et godt stykke grovt brød.

Pizzasnurrer

Lag en stor porsjon av sunnere pizzasnurrer eller tacosnurrer som du kan fryse ned. Da kan du enkelt ta med deg 2-3 snurrer på jobb og la de tine til blir lunsjtid.

Matmuffins

Muffins trenger ikke å bety kaker i form av søte, store kaloribomber. Matmuffins med ulike pålegg er noe både store og små setter pris på. Bruk for eksempel skinke, ost og brokkoli eller fetaost, soltørket tomat og basilikum til å lage smaksrike muffins. Det finnes mange gode oppskrifter på nett, og bruk grovere meltyper, kesam, grønnsaker, havregryn og nøtter i deigen til å få sunne, næringsrike og saftige matmuffins med god smak.

Wraps

Har du igjen lefser etter gårsdagens tacomiddag eller bare ønsker en forandring til den tradisjonelle brødskiva, så er wraps en god variant til matpakke. Å fikse en god og sunn wrap tar ikke lenger tid enn å smøre deg en skive og det sunneste wrap-alternativet er fullkornsvariantene.

 


Silje Bjørnstad 

Silje er utdannet ernæringsfysiolog og arbeider som journalist og ernæringsfaglig rådgiver. Hun er opptatt av å formidle informasjon om ernæring og kosthold på en måte som bidrar til veiledning fremfor villedning, og matglede fremfor matfrykt.

6 spennende matpakker med wraps

Kosthold06.11.2015647

Her får du tips til matpakke med wraps.
Her får du 7 tips til proteinrike og næringsrike frokoster.

Slik bør du starte dagen

Kosthold20.02.201911

Sjekk ut frokosten som gir deg den næringen du trenger og holder deg energisk hele dagen.
Eggets unike egenskaper for deg som vil ned i vekt.

6 spennende matpakker med wraps

Kosthold06.11.2015647

Slik bør du starte dagen

Kosthold20.02.201911

Strak markløft

Trening12.11.2019129

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.

Omvendt curl

Trening11.11.2019144

Tren opp underarmene med omvendt curl.
Dette er pannekaker som er rike på fullverdige proteiner.
Fra tørt og trått til velsmakende og sukkerholdig!
Her gir vi deg en full guide på hvordan legger du på deg muskelmasse trygt og raskt.