Hvorfor er det så vanskelig å komme i gang?

Trening11.05.2020Ozi Landmark0

Slik unngår du å lure deg selv.

Jeg er akkurat blitt 29 år gammel. Jeg har kone, tre barn og er i full jobb. Jeg trener styrke opp til 6 ganger i uken. Spiser sunt 95 % av tiden og jeg har aldri vært i bedre form eller vært så fornøyd med meg selv som nå. Så hvordan får jeg motivasjon til å drive og å fortsette med dette? Det er det vanligste spørsmålet jeg får. Jeg tror ordet «motivasjon» har både blitt overvurdert og blitt til et slags ordtak som er nesten umulig å leve opp til. Ordet motivasjon for meg er en indre realisering av hva du vil for deg selv. Det er rett og slett noe du må ha troen på og jobbe med. Jeg trenger ikke motivasjon til å trene hardt og spise sunt. Jeg har en lidenskap for å løfte vekter og ser og opplever en fantastisk gevinst av å spise sunt. Det i seg selv er motivasjon for meg. Men om min lege hadde sagt at jeg må sitte i sofaen flere timer om dagen, se på Netflix, spise chips og drikke brus i tillegg til å fiske, golfe eller jakte minimum 4 ganger i uken, så hadde jeg slitt. Da måtte jeg ha lett etter motivasjon for å få gjennomført anbefalingene. Fordi det hadde betydd at jeg ble nødt til å endre alle vanene mine. Så jeg forstår godt alle de som sliter med å komme i gang. Men du skal vite at det å trene noen timer i uken og spise sunt mesteparten av tiden er ikke forgjeves. Det er for din egen del, for en bedre helse, for mer overskudd i hverdagen, og for å være et godt forbilde for venner og spesielt for familiemedlemmer.

Hvordan komme i gang?

Det finnes flere kategorier på folk som vil eller bør komme i gang med en bedre livsstil.
• Folk som rett og slett må gå ned i vekt. Overvektige.
• De som har litt rundt magen, rumpen og armene. På kanten til overvekt.
• De som trenger å legge på seg vekt og det helst muskelmasse. Undervektige.

Alle kategoriene ser på seg selv som den vanskeligste gruppen for å komme i gang, og ikke å gjøre noe med saken, så kommer alle unnskyldningene:

«Jeg blir ikke mett av mindre porsjoner»
«Jeg tar meg bitte litt godt bare inn i mellom»
«Jeg har ikke tid til å trene»
«Jeg har prøvd før, men det ga ingen resulterer»
«Jeg klarer ikke å endre matvanene»
«Jeg skal begynne neste mandag»


En ting alle disse unnskyldningene har til felles er at vedkommende selv er klar over at det er mye løgn i utsagnene. Du blir mett av mindre porsjoner og du får mer overskudd til å gjøre noe etter middagstid. Spiser du for mye som vanlig, så blir du liggende i sofaen resten av kvelden.

Tips: Bytt ut middagstallerkenen ditt med en mindre tallerken, drikk en halv liter vann før og en halv liter vann under eller etter middagen. Føler du deg fortsatt ikke helt mett? Ja da går du fra bordet og når du har gjort det og det har gått noen minutter, så finner du ut at du faktisk er mett.

At du tar deg noe godt bare inn i mellom. Det er ofte sukkerholdige varer det går i, og andre ganger salte varer som chips eller lignende. Hva er mest naturlig å drikke for å slukke tørsten etter slikt mellommåltid? Jo, det er nettopp brus. Smågodt og brus har ingenting å gjøre i kroppen. De inneholder ingen vitaminer eller mineraler. Det er helt ufattelig at vi lærer fra vi er små at sukker blir gitt som belønning for godt arbeid eller oppførsel. Men nå er du en voksen og kan tenke selv.

Tips: Ikke kjøp sukkertøy og ha det liggende i skapet ditt. Det er regel nummer en. De fleste er ikke sterke nok til å ha noe godt liggende og la det ligge til helgen. Er det der, så blir det spist. Og en annen uting med sukker er at jo mer sukker du spiser, jo mer vil kroppen ha. Kjøp deg 75 % - 85 % mørk sjokolade, ta deg en bit eller to for å slukke lysten når den kommer.

At du ikke har tid til å trene kan være en av de største unnskyldningene. Det er forståelig at tid er en viktig kilde. Folk jobber, de spiser middag etter jobb, slapper av på sofaen, har kvalitetstid med barna. Så til slutt er det kvalitetstid med samboer eller venner på kveldstid som venter.

Tips: Treningen tar en time pluss, minus reise tid. Har du ikke anledning til å gå til treningsstudio så ofte, så kan du alltids ta med barna, familien eller venner på en gå tur. Gåturer er en av de beste måtene å holde seg sunn og frisk på. Tid til en eller annen aktivitet har alle. Det er bare snakk om riktig prioritering. Istedenfor å si at du ikke har tid, spør deg selv heller om hvordan du kan finne tid og da finner du tid.

Aller fleste har på et eller annet tidspunkt prøvd å spise sunt og å trene. Men de har fort gitt opp fordi de ikke har sett de resultatene de har forventet seg på forhånd. Du må være ærlig og si til deg selv at du ikke har havnet i den tilstanden du er i over natta, så hvorfor skulle du da endre deg til det bedre over natta?

Tips: Ha en plan på hva du vil. Ha planen som bakgrunnsbilde på mobilen din. Ta små steg om gangen, så du ikke går på en smell. Noen turer i uken til null inntak av smågodt, brus og sjokolade i ukedager. Og hele tiden husk at jo mer du gir for å nå målet ditt, jo større er sjansen for å nå det.

Folk spiser for det meste det de har spist hele livet sitt. Det er en vane som er laget opp i hodet som ikke er lett å endre på. Mange klarer ikke å spise fisk, grønnsaker eller drikke kaffe uten sukker og melk. Mennesker er vanedyr, men det er fullt mulig å endre på alt.

Tips: Du trenger ikke å spise tunfisk rett i fra boksen eller spise avokado som om det var ett eple. Vær kreativ og ikke vær redd for å prøve nye ting. Mat skal være godt, men det skal også være noe som gjør nytte for kroppen din og ikke bare smaksløkene dine.

Det er alltid enklere å utsette enn faktisk å komme i gang. Vi er eksperter til å lure oss selv til å tro at vi alltid kan ta det i morgen. Problemet er bare at det alltid er en dag i morgen. Dager blir til uker og uker blir til måneder og så videre.

Tips: Sett en klar dato, jo tidligere jo bedre. Fortell målet ditt til dine nærmeste. Ved å gjenta målet ditt vil du automatisk bli mer innstilt på å gjennomføre. Husk at tiden flyr mens livskvaliteten din synker. Og det er kun du som kan gjøre noe med det.

Nyttårsforsettet

Folk er flinke til å sette seg mål og de forestiller seg et usannsynlig bilde av hvordan det skal bli. Når det er sagt så er rundt 45 % av alle nyttårsforsettene glemt etter måneden januar. Det må også sies at mer enn halvparten av alle medlemmer på treningsstudioer er støttemedlemmer som spyr ut med penger til ingen nytte. Her vil jeg foreslå til deg som vil begynne på en bedre livsstil for å øke livskvaliteten din og for å leve mye lenger, at du først starter på kjøkkenet. Istedenfor å betale mange hundre kroner til treningsstudioet, så endrer du først matvanene dine. Du går noen turer i uken og så etter hvert kan du melde deg inn på studio når de gode vanene har begynt å komme på plass. Ved å starte i det små bygger du en solid grunnmur for veien til en bedre livsstil.

Et annet element for at du skal holde deg på sporet er folk rundt deg. Det er kritisk viktig med riktig støtte. Er du ung og bor sammen med foreldrene dine, så er det viktig at du gir beskjed om at du vil endre livsstilen din. Familien din, helst foreldrene dine må akseptere dette. Det kan være stort for foreldre og spesielt besteforeldre at du ikke alltid kan spise maten de lager med usunt fett, for mye salt og i tillegg desserten som blir servert etter middagen. Hele poenget med familiemiddag skal ikke være at all maten skal spises opp. Det er sammenkomsten og nærværet som er det viktigste.

Har du barn selv, så er det aller viktigste oppgaven å lage sunn og god mat og heller vente med pizza, taco og lignende til helgen. Du skal være et godt eksempel for barna dine og dere skal holde dere sunne og friske. Folk flest har med seg matvanene fra da de var små og over til sine barn når de selv vokser opp.

Eksperthjelpen

På grunn av min lidenskap for teamet trening og kosthold, så har jeg på egenhånd gjort mye research og prøvd mye forskjellig. Denne metoden er den aller beste, men krever mye tid. De fleste har verken interessen eller tiden til dette, selv om de vil vite hvordan man skal gå fram og fortsette på målet sitt. Her vil jeg anbefale personlige trenere. Det er veldig viktig at du gjør øvelser rett slik at du ikke ødelegger deg og opplever et ubehag som resulterer i at du ikke går tilbake til trening igjen. Når du mestrer trening kommer du til å elske det. Så om du har penger til dette så er en personlig trener å anbefale. Men personlig trener er dyre og om du ikke har økonomi til dette, så kan du alltids gå bort til noen på trening og spørre vedkommende. De fleste vil veldig gjerne hjelpe til.

Oppsummering

Til slutt vil jeg si at resultater av å prøve seg på en bedre livsstil er garantert! Spise sunt, trene og gå turer i skog og mark er ikke det samme som gambling. Det er rett og slett den beste investeringen du kan gjøre for deg selv og de du har en påvirkning på. Ta små steg om gangen for ikke å gå på en smell. Og husk at fordi om du har en glipp eller to er det likevel viktig at du ikke gir opp. Fortell deg selv at det er ingen vei tilbake og når du først har opplevd et bedre liv, vil du aldri ønske å komme tilbake til ditt gamle deg.


Han var i en stygg bilulykke og knuste alle bein i kroppen.
Den unge Tammy Hembrow (23) med nesten 8 millioner følgere på Instagram er søkkrik.
Cerebral parese stopper ikke denne bestemte unge løfteren på 19 år.
Legene gav ham 1% sjanse til at han kunne gå igjen etter en motorsykkelulykke.
Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?