Dr. Galpin gir deg svar på kreatin dosering, langsomme/raske muskelfibre m.m.

Trening26.09.2017Frank Nilsen0

Hvorfor kan noen muskelfibre vokse, krympe eller dø raskere?

Dr. Galpin har vært assisterende professor ved California State University, Fullerton, siden 2011, men tilbrakte de første 18 årene av sitt liv i landlige sørvest (Rochester) Washington. Han var heldig nok til å vinne et Divisjon III nasjonal mesterskap i fotball mens han fikk sin bachelorgrad i utøvelsesvitenskap ved Linfield College (2005). Derfra brukte Dr. Galpin sin tid som en styrke og kondisjonering / ytelse coach for en rekke kunder som inkluderte mange profesjonelle atleter (MMA, BJJ, MLB, NFL, NHL, PGA, Special Forces, etc.) så vel som ulike kliniske populasjoner (diabetikere, permanent funksjonshemmet, hjerneslag, overvekt, etc.).

Han tok sin mastergrad i Human Movement Sciences fra University of Memphis (2008) og hans Ph.D. i human bioenergetikk fra Ball State University (2011). Dr. Galpin er et aktivt medlem av National Strength and Conditioning Association, American College of Sports Medicine, og American Physiological Society, og er fortsatt aktivt trener / konkurrerer i vektløfting (olympisk stil) og brasiliansk Jiu-Jitsu.

Interessegruppe:
Dr. Galpins forskningsinteresser omfatter kroniske tilpasninger til menneskets skjelettmuskulatur (både på hele muskel- og enkeltcellens nivå) etter høy intensitet / hastighet / kraftøvelse. 

Vi snakker om følgende:
Hva er melkesyre
Gå fremfor å ligge
Kreatin dosering
Hvit og beige kroppsfett
Langsom og raske muskelfibre
BCAA - Skal du bruke det og hvor mye
Muskelminne - Hvordan bruke det til din fordel
Hypotrofi - hva er det hvordan skal du bruke den
Kortisol og hvordan påvirker det muskelfibre og vekst
Fett eller karbohydrater eller begge deler?
Det finnes ingen "One size fits all"
Hva er Unplugged, og hvorfor skal du tilpasse den livsstilen?
Steroider
Med mer

Lytt til dagens episode ved velge under:
Ekstrempodden podcast på Itunes, Spotify eller din favoritt podcast-app og trykk subscribe (abonner).


Frank Nilsen 

Frank jobber idag som mentalsparringpartner med blandt annet toppidrettsutøvere, ledere og bedriftseiere for å finne nye løsninger på eksisterende utfordringer og forbedre tankesett. I tillegg til å være en "sparringpartner" i intervjuprossesser.

Forskning forteller hvorfor kvinner tåler mer treningsvolum enn menn.
Fem måter for finjustere treningen på og tilpasse den til dine gener.
Forskere prøver fortsatt å finne ut av mekanismene bak muskelvekst.

Fakta om muskelfibre

Trening10.09.200841

Muskelfibre deles inn i 3 hovedkategorier: Fjærformede muskler,teinformede muskler og sammenløpende muskler.
Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!