Skrevet av Emne: stagnert i benkpress 5x5  (Lest 6926 ganger)

Utlogget dial

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

stagnert i benkpress 5x5
« : 13. februar 2007, 21:41 »
har kjørt 5x5 prgrammet fra iform i 7 uker nå men har stagnert er det noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre, evt. gå over på hantelpress ?

Utlogget Nystad

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 171
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 171

Sv: stagnert i benkpress 5x5
« #1 : 13. februar 2007, 21:42 »
Gå over til 5x3. SÅ trener du deg opp til 5x5 igjen.

Utlogget Shortone

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 449
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 449

  • DRAGO!!!!!!
Sv: stagnert i benkpress 5x5
« #2 : 13. februar 2007, 22:11 »
Jeg er inne i andre runde av dette programmet nå. Jeg går ned til 5x3 når jeg ikke klarer 5x5 lenger. Fortsetter da å øke belastningen for hver uke med 5x3. På forrige runde gikk jeg aldri ned på belastningen for å kjøre 5x5 igjen, men fortsatte med 5x3 til jeg tok meg treningsfri. Ikke sikker på hvordan jeg skal løse denne runden, da jeg har fått meg en ufrivillig treningsfri uke denne uka (omgangssyke med feber og dritt).

Hva som er smartest vet jeg ikke, men funket greit å fortsette på 5x3. Kan f.eks. fortsette med det frem til dette begynner å butte, kjøre en makstest, ta en ukes treningsfri og starte på nytt, enten med dette programmet eller et annet...
Alder: 30år             
Høyde: 203cm 
Vekt: ca113,5kg

Maksløft:  ML 260kg, BP 185kg, KB 200kg

Treningsdagbok med bilder

Utlogget dial

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: stagnert i benkpress 5x5
« #3 : 14. februar 2007, 14:27 »
right...tenkte på å prøve å kjøre opp mot toppset 2,5 kg under der jeg står nå... vil det også være en mulighet eller..?

Utlogget Shortone

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 449
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 449

  • DRAGO!!!!!!
Sv: stagnert i benkpress 5x5
« #4 : 14. februar 2007, 23:26 »
right...tenkte på å prøve å kjøre opp mot toppset 2,5 kg under der jeg står nå... vil det også være en mulighet eller..?

Mulig jeg er et nek, men nå skjønte jeg rett og slett ikke hva du mente what
Alder: 30år             
Høyde: 203cm 
Vekt: ca113,5kg

Maksløft:  ML 260kg, BP 185kg, KB 200kg

Treningsdagbok med bilder

Utlogget dial

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: stagnert i benkpress 5x5
« #5 : 15. februar 2007, 13:03 »
Tenkte på å kjøre opp mot et toppset i benk altså at jeg starter e.g 10 kg under der jeg er nå og legger på for hvert set

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: stagnert i benkpress 5x5
« #6 : 15. februar 2007, 15:29 »
Det er mange ting du kan gjøre når det stagnerer. Her er utdrag fra artikkelen min om treningsprogrammering:

Nedtrapping og avlastningsfaser

Når det stagnerer har man kommet til eller gått forbi grensen for kroppens tilpasningshastighet, enten fordi man vært litt for aggressiv med en av de tre variablene (progresjon, volum, frekvens) men også fordi man rett og slett ikke kan opprettholde en kontinuerlig progresjon måned etter måned. Alt etter hvor ”hardt man møter veggen” for å si det sånn, vil en reduksjon i en av de tre kjernevariablene være nødvendig for å restituere seg og kunne øke videre.

Hvis man klarer like mange sett og reps på den samme belastningen flere treninger på rad, men ellers føler seg bra, er det ofte nok å redusere vektene med 10% og så restarte progresjonen.

Hvis man opplever et større dropp i prestasjonsevne, du klarer plutselig ikke å løfte like mange sett og reps som du har løftet før, og selv en reduksjon i treningsvekt hjelper ikke. Du føler deg også utslitt og har mangel på motivasjon. Du er nå på grensen av overtrening og mer drastiske tiltak må iverksettes. Dropp ei treningsøkt i uka, reduser belastningen med 10-20% og kutt gjerne ned på antall sett og øvelser til for eksempel 1-2 sett på 4-6 reps på baseløftene. Kun lett teknikktrening, med noen få lette høyrepssett på støtteøvelser – men denne perioden er altså kun en lett gjennomkjøring for full restitusjon og forberedelse for neste treningsfase.

Et par ganger i året kan det også være på sin plass med 1-2 uker total hvile eller helt andre aktiviteter. Dette er helt nødvendig skulle det verste skje, at man blir skadet. Lær deg å lytte til kroppens signaler og tren smart i stedet for mye for å unngå at dette skjer med deg. Hvis du stadig opplever at framgangen stagnerer eller at du blir overtrent må du revurdere en av de tre variablene - enten forventer du for høy styrkeøkning via for tøff progresjon, eller så trener du for mange sett og repetisjoner, eller så trener du for ofte. Når du starter på nytt etter en slik nedtrapping/avlastning, når du for n'te gang har stagnert etter noen få ukers trening, er det altså smart å justere ned en eller flere av disse 3 variablene for å kunne ha lengre perioder med uavbrutt framgang.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget SvenTerje

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

  • Etter en sjelden tur på byen.
Sv: stagnert i benkpress 5x5
« #7 : 19. mai 2007, 19:09 »
Har det samme problemet.Merkelig egentlig. Fordi jeg har korte armer. Burde jo tatt mye mer.  >Cheesy
Benkpress: 155 7 reps
Knebøy: 210,5 8 reps(fornøyd med den)
Vekt:88
Høyde:1.73

Utlogget Gonzalez

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 157
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 157

Sv: stagnert i benkpress 5x5
« #8 : 08. juli 2007, 14:39 »
Er fullt klar over at det er idiotisk spørsmål, men jeg spør likevel: 5x3 vil si 5 sett med 3 reps, ikkesant? Elleeer? Smiley

Utlogget DNG

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 000
  • Honnør: 90
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 000

  • Face the pain, It's ripping me into pieces
Sv: stagnert i benkpress 5x5
« #9 : 08. juli 2007, 14:43 »
Stemmer Wink

Utlogget Gonzalez

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 157
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 157

Sv: stagnert i benkpress 5x5
« #10 : 08. juli 2007, 18:56 »
Tusen hjertelig Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!